QUOTE
Șapte ani de contract, 54 de kilometri de autostradă și cheltuieli de 1,5 miliarde de euro - acesta este bilanțul la zi al Bechtel în România.Contractul în baza căruia s-a reușit această performanță este clasificat secret de stat, însă clauzele păguboase vor fi făcute publice imediat după semnarea noului acord cu Bechtel. Promisiunea a fost făcută vineri de Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, care a declarat că imediat ce va fi semnat noul contract cu compania americană, ministerul va anunța noile condiții de contractare.
Ministerul Transporturilor și CNADNR au renegociat noua formă de contract cu Bechtel mai bine de șase luni. În urma ședinței de Guvern de miercuri, Anca Boagiu, ministrul Transporturilor, a anunțat că Bechtel va mai construi în România doar tronsonul de 64 de kilometri dintre Suplacu de Barcău și Borș. Întrebată care sunt penalitățile aplicate în acest caz, Boagiu a ținut să precizeze că statul român nu va plăti nici un ban companiei pentru întreruperea contractului. Unul dintre cele mai interesante secrete ale contractului semnat în 2003 cu compania americană și dezvăluite de Jurnalul Național este faptul că partea română nu avea clauze de reziliere. Bechtel putea pleca oricând din contract, partea română nu. Compania americană a rămas însă mai bine de șapte ani în țară, întrucât condițiile stipulate în contractul semnat îi erau favorabile întru totul. O altă clauză interesantă din vechiul contract Bechtel prevedea ca în fiecare lună compania americană să primească un bonus de un milion de euro cheltuieli indirecte.
Pentru moment este cunoscut doar faptul că, potrivit noului contract, firma americană s-a angajat să construiască tronsonul din vestul țării la un preț de 6,9 milioane de euro/km față de 20 de milioane de euro pe kilometru, cu cât construiseră înainte. În acest moment, tronsonul de la Suplacu de Barcău se laudă cu o proporție de 41% din lucrări. Cei 64 de kilometri ar trebui să fie finalizați până în 2013.
http://www.jurnalul.ro/stiri/observator/be...uro-586856.htmlQUOTE
Guvernul ia în calcul construirea unora dintre tronsoanele autostrăzii Transilvania prin parteneriat public-privat.
Construirea celor 300 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania, de care firma americană Bechtel nu s-a atins deloc până în prezent, respectiv șase din cele opt tronsoane ale autostrăzii, nu va fi o sarcină ușoară pentru Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) în anii ce urmează.
Dacă realizarea celor 118 kilometri de autostradă dintre Câmpia Turzii și Gilău, pe de o parte, și Suplacu de Barcău și Borș, pe de altă parte, ar putea costa în final 1,5 miliarde euro, pentru restul de 300 de kilometri sunt necesare cel puțin 2,1 miliarde euro. Acesta ar putea plăti în viitor 7,2 milioane de euro pe kilometru de autostradă, a anunțat ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, o dată cu anunțul privitor la întreruperea contractului cu americanii. Sumele menționate sunt cele necesare strict construirii, fără a socoti costurile de mutare a rețelelor de utilități, cele ale exproprierilor, realizarea proiectării, etc. Cât de ușor și cât de repede va putea face rost statul de acești bani?
daca nu s-a reusit terminarea unui numar cit mare de km din autostrada cind banii erau ieftini - pina la izbucnirea crizei - acum devine putin probabila...
http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/e...nia-233539.html9 Aug 2011, 08:20:nastasebombonelpatrucase nu se lasa si cind si cind mai simte nevoia sa "vomite" timpenii:
QUOTE
În ceea ce privește autostrada Transilvania, reamintesc celor interesati de subiect ca, imediat cum a devenit presedinte, prima preocupare a lui Traian Basescu a fost aceea de a-i da pe pesedisti pe mana procurorilor. Prin urmare, a suspendat contractul cu Bechtel, cautand “spaga” pe care ar fi dat-o cei de la Bechtel. Nu au gasit nimic pentru ca nu aveau ce sa gaseasca. Era evident, autostrada nu se poate face cu termopane…In plus, Basescu avea si o intelegere cu un vicepresedinte al BEI, care dorea un alt traseu pentru autostrada. Cert este ca, dintr-un contract cu o valoare de 2,5 miliarde de euro, Boc anunta in prezent ca face o economie la bugetul de stat de 6 miliarde de euro. Cum s-a ajuns aici? Destul de simplu: prin incompetenta, rea vointa si lipsa de responsabilitate. Repet: costul real al autostrazii Transilvania era de 2,5 miliarde euro. Atat ar fi platit statul roman daca Traian Basescu si guvernele care au urmat dupa 2004 nu ar fi blocat contractul.
Suspendarea lucrarilor timp de doi ani a dus inevitabil la majorarea costurilor (pretul materiilor prime si al terenurilor ce urmau a fi expropriate a crescut foarte mult) si la prelungirea termenului de finalizare cu un an, pana in decembrie 2012. Practic, Bechtel a fost nevoita sa-si intrerupa activitatea, reziliind toate contractele incheiate cu firmele subcontractante si cu muncitorii angajati. In 2006, santierul a fost redeschis, dar pe toata perioada in care lucrarile au fost blocate, reprezentantii puterii au vorbit in permanenta despre renegocierea contractului. Ce s-a obtinut? Nimic. Raspunzand unei solicitari pe care am adresat-o Guvernului, de a face publice rezultatele negocierilor, ministerul Transportuilor precizeaza: „Beneficiarul nu a obtinut niciun avantaj care sa se reflecte in valoarea totala a investitiei sau in scurtarea duratei de executie a lucrarilor, CNADNR nefacand nicio economie in urma acestei renegocieri.”
Dupa aproape 7 ani in care cei care s-au aflat la putere nu au facut nimic si s-au complacut intr-o situatie pe care ei insisi au creat-o, acum anunta cu emfaza ca au reziliat contractul si ca, din 2,5 miliarde de euro, valoarea initiala a autostrazii, au facut o economie de 6 miliarde. Dincolo de faptul ca aceasta asa-numita „economie” se face dintr-un potential cost final, majorat din cauza celor care s-au aflat la guvernare dupa 2004, in realitate „negocierea” facuta de guvernul Boc a marit si mai mult costul lucrarilor efectuate de Bechtel.
Astfel, in prezent s-au chetuit 1,25 miliarde de euro. Din acesti bani s-au realizat (finalizat) 52 de km (tronsonul Campia Turzii – Gilau), cu un cost de 11,5 milioane de euro pe km. Diferenta de 596,25 milioane euro (bani cheltuiti pana acum) se regasesc in tronsonul de 64 de km, intre judetele Salaj si Bihor. Acest tronson insa este finalizat doar in proportie de 60%. Prin urmare, pentru 38,4 km s-au cheltuit 596,25 milioane euro (11,5 milioane pe km), iar pentru restul de 25,6 km (40%) se va plati 153,6 milioane euro (6 milioane pe km). In final, marea „negociere” facuta de guvernul Boc conduce la urmatoarea situatie: Bechtel construieste 116 km de autostrada nu la 5,6 milioane euro pe km, cat au fost negociati initial in contractul semnat in 2004, nu la 11,5 milioane euro pe km cat a ajuns pretul în primul mandat al lui Traian Basescu, ci la 13,5 milioane euro pe km.
http://nastase.wordpress.com/2011/08/08/boc-si-bechtel/reactia de mai sus a personajului a survenit unor declaratii ale lui Boc:
QUOTE
Premierul Emil Boc a declarat, joi, 4 august, la postul public de radio, ca Adrian Nastase ar trebui sa isi ceara scuze romanilor de 6 miliarde de ori, cate o data pentru fiecare ban economisit din renegocierea contractului cu Bechtel, incheiat de fostul premier in defavoarea statului roman.
QUOTE
- Se vor finaliza cei 64 de km din tronsonul Suplacu de Barcau-Bors, apoi cel de la Gilau. Prin renegocierea contractului incheiat in 2004 de Adrian Nastase, s-au economisit 6 miliarde de euro la bugetul de stat.
- Adrian Nastase ar trebui sa isi ceara scuze romanilor de 6 miliarde de ori pentru ca a incheiat acest contract. A fost moftul guvernului Nastase. Autostrada Transilvania e necesara, dar nu la orice pret si nu oricum. Contractul a fost incheiat in defavoarea statului roman.
- Autostrada va continua la costuri decente, care sa poata fi acoperita de la buget.
http://www.ziare.com/emil-boc/premier/emil...ti-live-1112016