La an nou, promisiuni noi:
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii vrea să recepționeze în acest an circa 125,6 kilometri de autostradă, toate tronsoanele fiind situate pe Coridorul IV de transport Pan-European.QUOTE
Câți kilometri de autostradă vom avea la finalul acestui an?
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii vrea să recepționeze în acest an circa 125,6 kilometri de autostradă, toate tronsoanele fiind situate pe Coridorul IV de transport Pan-European.
Din datele MTI, ministerul vrea să recepționeze lucrările la: varianta de ocolire Arad (12,3 km), Arad - Timișoara (32 km), Medgidia-Constanța (30 km), varianta de ocolire Constanța (32 km), la care se adaugă Cernavodă-Medigidia (19,3 km).
În privința variantelor ocolitoare, vor fi puse în funcțiune în 2011: centura municipiului Oradea, varianta de ocolire a municipiului Iași, varianta de ocolire de la Suceava sau varianta de ocolire de la Cluj est și, nu în ultimul rând, varianta de ocolire a municipiului Caransebeș.
Pe lângă aceste lucrări care se vor finaliza în 2011, vor intra în execuție cele mai importante obiective de investiții de autostrăzi de pe Coridorul IV: Timișoara - Lugoj (35,6 km), Orăștie - Sibiu (82 km), Nădlac - Arad (38 km), Deva-Orăștie (32 km), Lugoj-Deva (99 km).
La acestea se adaugă lucrări aflate în licitație în momentul de față, care vor intra în execuție în 2011, și anume variante de ocolire precum cele de la Săcuieni, Carei, Târgu Mureș, Bacău, Tecuci, Brașov, București, Mihăilești, Alexandria, Caracal, Craiova sud-est sau drumuri care vor intra în reabilitare și modernizare, cum ar fi Satu-Mare, Baia Mare, Dej-Baia Mare, Zalău-Răstoci, Târgu-Mureș-Reghin-Sărățel, Ștei-Beiuș-Vârfurile Ștei, Șoimuș-Baia de Criș, Sibiu-Sighișoara, Bumbești Jiu-Petroșani, Galicia Mare - Calafat, Craiova-Galicia Mare, Baia Mare-Moisei-Iacobeni, Beiuș-Oradea, Crasna-Iași. Lor li se adaugă proiectele: Reghin-Toplița, Arad-Oradea-Hațeg-Simeria, Petroșani-Baru, Rovinari-Bumbești Jiu, la care lucrările se află în executare.
În ceea ce privește atragerea de fonduri europene, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ar putea utiliza efectiv, în 2010, fonduri europene de minimum 140 milioane de euro, dacă sunt semnate în acest an contractele aflate pe calendarul de finanțare europeană.
Contractarea ar putea depăși ușor 500 milioane de euro.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunțat că vor fi lansate, în intervalul 2010 - 2011, proiecte cu finanțare prin Programul Operațional Sectorial -Transporturi (POS-T) în valoare de 5,573 miliarde de euro.
Din total, programul de autostrăzi are alocată suma de 2,5 miliarde de euro, lungimea totală a tronsoanelor ce urmează a fi construite ridicându-se la 288,8 kilometri.
Variantele ocolitoare ce urmează să fie finanțate prin POS-T au o lungime totală de 138,7 kilometri, cu o valoare totală de 539 milioane de euro.
'Avem în execuție, din alte surse decât fondurile comunitare, proiecte de autostrăzi cu o lungime de 243 de kilometri, cu o valoare totală de 2,7 miliarde de euro. Cea mai mare parte a lor sunt finanțate de la buget, de la BEI și din fondurile de coeziune', a subliniat, recent, Anca Boagiu.
În ceea ce privește proiectele de cale ferată, acestea au alocată suma de 1,88 miliarde de euro și vizează modernizarea a 166 kilometri de cale ferată. De asemenea, 227 milioane de euro vor fi folosiți pentru modernizarea a 21 de gări.
În ceea ce privește proiectele pentru aviație, sunt alocați 150 de milioane de euro, proiectele în transportul intermodal au alocate 33 milioane de euro și proiectele pentru transportul naval sunt în valoare de 200 de milioane de euro.
'Deci, 5,573 miliarde de euro sunt în acest moment pregătite pentru proiecte ce vor fi lansate, astfel încât să absoarbă fondurile comunitare. Fac mențiunea că în acest total nu am inclus tronsoanele în execuție, care sunt finanțate din alte surse decât POS-T', a precizat Anca Boagiu.
Până acum, avem 313 km de autostradă
Totodată, MTI a demarat un proiect finanțat de Banca Europeană pentru Investiții, care vizează realizarea și modernizarea a 943 de kilometri de drumuri naționale, valoarea totală a acestuia ridicându-se la 848,5 milioane de euro.
România are realizați 313 kilometri de autostradă, iar în curs de execuție se află alți 243 de kilometri.
Proiectele care urmează să primească finanțare din POS-T, fiind deja negociate cu Comisia Europeană, sunt: Nădlac-Arad, cu o valoare de 234 de milioane de euro, Timișoara - Lugoj, în valoare totală de 217 milioane de euro, Lugoj - Deva - o valoare totală de un miliard de euro, Deva-Orăștie, finanțat din fonduri ISPA, cu o valoare de 365 milioane de euro, și Orăștie - Sibiu, cu o valoare totală de 693 milioane de euro. Finanțarea executării lucrărilor la tronsonul Lugoj - Deva începe în acest exercițiu financiar și se va încheia, probabil, în 2015.
Anca Boagiu a subliniat, referindu-se la Coridorul IV Pan-European,că, începând de la Nădlac și până la Constanța toate tronsoanele de autostrăzi sunt acoperite, existând o parte care urmează să fie finanțată în regim de concesiune sau parteneriat public privat, cum ar fi Sibiu - Pitești, toate celelalte beneficiind de finanțare în acest moment.
SURSA: Agerpres