Gumele nu au treaba cu asta, daca erau Conti dadeai vina pe gheata sau masina. Sa detaliem putin, pentru ca eu nu am nici o preferinta sau simpatie in materie de gume auto. Am mai zis-o, doar la MTB am !
La BMW si Honda ABS-ul lucreaza in pasi foarte fini, tipic pentru ambele este ca incetinesc la inceput rapid, apoi efectul se reduce in mod foarte ciudat, de la ~30 kmh in jos ai senzatia ca pleaca masina de sub tine. La 80 kmh (sau la alte viteze mai mari), auzi doar un huruit continuu pana spre 40 kmh, unde incepi sa percepi si pulsatii in pedala pe masura ce ritmul scade, iar franarea devine sesizabil mai slaba. Am incercat de mai multe ori pe aceaiasi bucata de drum, coborare de aproape 10%, cu gheata lucie. Distanta de oprire bate undeva la 300m sau mai mult. Logan, Clio, Megan, erau de mult oprite unde BMW_ul inca avea ~ 30 la ora.
Pe LandRover/RR sistemul ABS lucreaza in pasi mult mai grosieri in special la viteze mici, cu intervale lungi de blocare a rotilor si se opreste surpinzator de rapid pe gheata de la 30-40 kmh, chit ca are 1000 kg in plus. Chiar iti recomand sa incerci in mod expres asa ceva in zapada sau gheata cand ai ocazia sa pui mana pe un exemplar.
La Renoaie, in prima faza sistemul are 2-3 tentative in care n-am inteles nici o data ce face de deschide atat de mult vanele si te trec toate transpiratiile pentru ca ai senzatia ca nu franeaza nimic, apoi pune masina in bot si franeaza temeinic cu intervale de blocare progresiv mai lungi pe masura ce viteza scade iar masina are chiar semne de oscilare laterala cand este ajunsa deja la viteze mici. Se manifesta la fel pe Megan, Clio, Laguna sau Logan.
La VAG, este in primul rand stabila franarea si este la fel de ineficienta la viteze mici ca si la BMW. Asa ca picanterie, pe Passat si Haudi A4 Avant am avut gume Bridgestone, GY UG8 si Conti d-alea de-ti tot plac tie. S-au oprit relativ prost cu toate gumele pe bucata respectiva de drum.
Respectivul test l-am intreprins de fiecare data pe aceiasi bucata de drum, de la aprox 80 kmh, care are darul de a fi suficient de rectilinie vre-o 7-800m, inclinatie mare, la umbra, asa ca gheata persista acolo mult timp.
Kilogramele in plus taxeaza rau la franare pe gheata, nu mai zic in coborare.
Calibrarea sistemului spre manevrabilitate, cu intervale scurte de blocare penalizeaza distanta de oprire de la o anumita viteza in jos. Mie mi se pare foarte clara treaba pentru ca-n Logan sau Megan nu luam curba aia cu aproape 40 kmh si frana in podea, pentru ca ieseam drept in sant, in traiectorie rectilinie.
La chestiile aste-a chiar sunt prea dat dracului
A propos Dane, a inceput sa scartaie plasticaraia la scaunul soferului. Tre sa-l dau jos si sa-i aplic vaselina siliconica la punctele de contact cu metalul, plus un cărmâz threadlocker pe filete. Nush cand s-o petrece actiunea, deocamdata dupa ce se incalzeste in masina, tace
@16: nu fac eu cascadorii dintr-astea. Nu uita totusi, ca masina mea are Dynamic Traction Control.