Am revenit.
TLDR: am mesterit ceva si culmea, mi-a iesit desi am 2 maini stangi, dar am dat de alta(ele).
Faptul ca am gand sa il vand nu inseamna ca nu ma pot folosi de ea, deci am zis sa imi mai fac mana stricand cate ceva. Apropos, inca nu am pus anunt, asteptam vreme mai buna sa pot face niste poze, dar inca nu am apucat.
Totusi, aveam problema vitezometrului care mergea cu intermitente; drept urmare nici odometrul nu mai integistra toti kmp rulati si aici e bai pentru ca dai rulajul oriunde te duci, mai ales la asigurare si chiar nu am chef de scandal la astia.
Initial m-am gandit la senzorul de viteza, dar am zis ca ar fi prea lenes sa sar direct la ala. Observasem ca uneori isi revenea la un drum mai lung, deci sigur pe duca erau bateriile; ceasurile au o placa separata responsabila de notificarile pentru inspectie - acele leduri verzi, gablen si rosu de jos + cele de service si inspection. Placa are sursa de energie separata pentru a tine memoria si FL foloseste niste acumulatori pe litiu. Acumulatori care acum au 30 de ani, deci sigur pe duca. Manualul de reparatii spune ca tin 4 luni in situatia in care bateria masinii e deconectata. Cum masina mea a stat mult timp fara baterie, iar acumulatorii nu mai sunt la prima tinerete, va dati seama ce e acolo.
Acumulatorii astia creeaza probleme cunoscute, mai ales la NFL care au NiCd. Totusi, inclusiv la FL bateriile se invechesc, curg pe PCB si le corodeaza traseele. Am zis ca ii schimb preventiv, ca oricum trebuia si incerc sa mai caut si ale posibile cauze care ar face vitezometrul sa nu mearga corect.
Asa ca am scos ceasurile de bord, dupa ceva chin, ca deh, intuneric in garaj. In plus, trusa de tubulare e inca la popesti asa ca nu am avut un 22mm sa scot volanul, deci chin in plus.
Dar odata ce am desfacut acolo mi-au revenit niste amintiri de vechi tiganii. Si am si aflat de altele.
Ceasurile demontate si aduse in sufragerie:
[attachmentid=1628127704]
Se vad in partea de sus urme de lipici, asta pentru ca un destept in trecut a rupt niste prinderi si a incercat si esuat sa le relipeasca. Dar au stat asa pana acum, deci sa zicem ca nu e mare problema.
Inainte sa le desfac am facut ceva cercetari pe net, si slava cäcatülui E30 e un model raspandit, vechi, deci toate problemele au cam fost identificate si rezolvate. Gasesti orice. Mi-am dat seama din ce am gasit ca fostul proprietar a avut probleme cu indicatorul de nivel combustibil si l-a inlocuit cu unul de 55l, cand de fapt masina ar fi trebuit sa aiba de 60l. Dintotdeauna mi s-a parut ciudat, dar nu am dat suficienta atentie.
Dupa aia mi-am amintit ca mai lipsea ceva, anume niste dispersoare portocalii de lumina (se vor vedea mai jos) care stau deasupra becurilor de iluminare a TDB; lipsesc pentru ca au fost topite, pentru ca un destept a pus becuri de 5W in loc de 3W.
Cum 2 dintre astea 3 nu se mai livreaza noi, am zis sa ma apuc sa caut un set de ceasuri de pe care sa pot lua ce imi trebuie si deci care sa aiba si ceasul corect de benzina. Am zis ca daca tot umblu acolo, macar sa indrept problemele.
Asadar am strans un necesar de piese si materiale si m-am apucat de treaba. Am curatat tot ce s-a putut de praf, am cautat lipituri crapate, sau corodate. Din fericire nu am gasit nimic aiurea. Am gasit ceva oxidare la terminalele ceasurilor de benzina si temperatura lichid racire. Problema cunoscuta care duce la indicatii ciudate, mai ales la temperatura unde acul sare de nebun cand nu face contact cum trebuie. Aveam si eu probleme de contact, unde acul de temperatura ramanea agatat in pozitia de repaos cand puneam contactul si isi revenea dupa un "love-tap". In timpul mersului "sarea" acul in loc sa se miste lin. Cum ziceam, chestii cunoscute.
Am desfacut ceasurile si am pus indicatorul de benzina corect (sub ceasuri se vad si dispersoarele despre care vorbeam):
[attachmentid=1628127705]
Tot in etapa asta am scos vitezometrul, dar totul parea in regula. Tot aici e o problema cunoscuta cu niste pinioane din plastic imbatranite si care se sparg, ducand la indicatii sacadate in prima instanta urmate de "nicio indicatie" dupa ceva timp. Totul in regula si aici, angrenajele inca bine unse, plasticul pare solid. Curatat contacte si pus la loc. A urmat demontarea ceasului de temperatura si curatarea terminalelor lui. Cat am avut access pe sub ceasurile individuale am curatat cat s-a putut cu alcool tehnic - 30 de ani lasa ceva urme de praf.
Partea delicata, placa SI (Service Interval). Cica foarte sensibile la energie electrostatica, deci era un risc sa le belesc fara sa le fac nimic deosebit.
Bateriile vechi mai aveau 2.87V:
[attachmentid=1628127706]
Si cele noi la locul lor care au 3.13V:
[attachmentid=1628127707]
Aici am incercat sa topesc niste hotglue, similar cu ce au facut aia in fabrica. M-am gandit ca in timpul mersului vibratiile pot slabi lipiturile, deci orice sansa de rigiditate e binevenita.
A urmat partea cosmetica. Dupa cum ziceam aveam sa folosesc rama de la ceasurile "noi". Rama aia compusa din rama exterioara in sine, cea neagra interioara care delimiteaza ceasurile si ecranul transparent. Toate astea sunt facute sandwich si lipite intre ele.
Ecranul transparent avea niste zgarieturi destul de adanci, probabil tot un destept ca mine care le-a demontat fara sa scoata volanul si le-a frecat de coloana de directie, pentru ca nu a avut grija. Am zis ca e chinul mai mare sa refolosesc ecranul meu pentru ca avea si urme de lipici ala.
Asa ca am incercat cu asta si l-am demontat:
[attachmentid=1628127708]
Zgarietura cea mai nasoala:
[attachmentid=1628127709]
In rest era plin de microzgarieturi, semn a 30 de ani de curatat de praf.
Dupa polish:
[attachmentid=1628127710]
Sincer nu sunt pe deplin multumit, dar mai mult de atat nu am reusit cu indemanarea mea si cu ce am avut la indemana. Cand le-am remontat pe masina, cand stateam cu lampa led pe ele se vede "ceata" cand bate lumina sunt un anumit unghi. Sper sa nu se vada la fel in soare.
A urmat rama asta de curatat:
[attachmentid=1628127711]
Pentru ca am boala pe masinile vechi la care abia se mai vad martorii aprinsi in bord, am zis ca vreau sa iau toate masurile sa nu se intample asa si cu asta. Asa ca am curatat toate dispersoarele de lumina a fiecarui martor.
Ceasurile "aproape" complete:
[attachmentid=1628127712]
Ceasurile complete - cu toate becurile inlocuite:
[attachmentid=1628127713]
Montate pe masina:
[attachmentid=1628127714]
Si in exercitiul functiunii:
[attachmentid=1628127715]
In vria momentului am uitat sa resetez service interval inainte sa pornesc motorul, asa ca sta aprins ca cere revizie.
Concluzii:
Se putea mult mai bine, dar in acelasi timp se putea mult mai rau. Initial nici macar nu luasem bateria cu mine, de teama ca sigur le-am stricat mai rau si nu vor mai merge corect. Tinand cont de norocul meu caruia i se aplica cu brio zicala "omului sarac i se scoala püllan biserica", nu e rau deloc.
Toate ceasurile functioneaza corect si lin, temperatura lichid racire pleaca singur la punerea contactului si nu mai sare in mers. Vitezometrul si odometrul functioneaza si ele perfect. Ma rog, am profil de anvelope mai mic, deci 140 pe ceas e fix 130 pe GPS.
Probleme de rezolvat:
- nu se mai aprinde martorul de ABS la punerea contactului. Era cazul si inainte de operatiune, dar am gasit mufa becului aproape deconectata. Martorul asta vine separat de martorii normali, probabil pentru ca ABS s-a adaugat mai tarziu si vine pe un circuit separat de mufele principale ale ceasului. Ca un bou, am presupus ca e de la mufa aia si a ramas singului bec neschimbat. Sper sa fie doar becul, totusi.
Becul in toata splendoarea lui, se poate observa langa mufa albastra.
[attachmentid=1628127716] [attachmentid=1628127717]
- martorul de uzura placute de frana lipsea cu desavarsire, de aceea statea stins. Cred ca stiu si de ce lipsea, acum nu mai sta stins, ba din contra, e aprins tot timpul. Pentru ca probabil un destept nu a mai pus senzori de uzura. Si sper sa fie doar asta, nu ca a hackuit instalatia electrica si nu mai am mufe.
Testul:
Am zis sa o scot la o plimbare, daca tot am facut isprava. Am zis ca primul drum sa fie la benzinarie sa fac presiunea in roti, mai avea doar 1.8. Partea misto e ca era la fel pe toate 4 rotile. Benzinaria e la vreo 2.5 kmp de garaj, deci am zis ca e ok sa merg pana acolo.
Dat cheie, a invartit cam mult, dar cum bateria a stat pe redresor, n-a sughitat. Sta din noiembrie, deci cumva de asteptat. Testat lumini, martori lasat geamul si hai la drum.
Geamul coborat a fost de bun augur ca am inceput sa simt miros de benzina. Trag in benzinarie, salt capota, ma uit la regulatorul de presiune - totul uscat. In noiembrie patisem sa se taie furtunul pe langa colier, dar s-a rezolvat usor atunci.
Imi zic ca sunt nebun si continui cu presiunea roti. Cat faceam asta au venit cativa baieti sa ma intrebe de urs, ce motor, an, etc. Actuala mea sotie deja radea, ca stia ca mie mi se pare un răci de masina.
Si ajung la ultima roata - stanga spate. Miros de benzina si urma de o fosta balta. Ma uit sub ea, rezervorul ud leoarca. Mai dau o cheie, ma duc sub ea, curgea ca la robinet. Deci de aia a invartit mult - circuit dezamorsat. Si totusi nu inteleg cum de nu am observat inainte sa plec.
Cam asa arata circuitul, sunt furtunuri care se prind in coliere de conducte solide.
[attachmentid=1628127719]
Posibil pentru ca e statuta, s-au macinat furtunurile, totusi nu am semne de injectoare infundate si toate astea par sa se intample dupa filtrul de combustibil. Un al mort in bagat in casa de cineva e posibilitatea ca daca furtunurile sunt din NOS sa nu fie compatibile E10.
In fine, am terminat cu presiunea si am facut cale intoarsa. Am parcat-o impinsa, am tras de directia aia ca de un cal mort.
N-am nicio sansa sa o repar eu in garajul ala, e prea joasa sa ma pot baga sub ea; capre nu am, e bezna deci as lucra doar cu lampi si nici locul nu e tocmai suficient. Bine, as putea lua niste capre, sau niste rampe ca ale lui Mafli, dar in plus in contract mi se spune clar ca nu am voie sa lucrez la masina si cum e benzina implicata, mai bine nu. Ce incerc sa spun e ca am cerut o programare la un service care din fericire se afla la sub 100mp de garaj. Sper sa o rezolv acolo.
[attachmentid=1628127718]
Cat am balacarit eu masina asta pe aici, trebuie sa recunosc, cand m-am trantit in scaunele alea comode si m-am vazut cu fundul atat de aproape de sol, parca m-a apucat dragul de ea. Aia 5 kmp pana la benzinarie si inapoi m-au uns pe suflet, comenzile super misto si directe, motorul trage liniar, fara vibratii si cere ture ca disperatul. Pacat, era sansa ei sa ne impacam, dar a decis ca are personalitate.
De draci azi ma duc sa dau omor R53-ului.