QUOTE(Laurentziu83 @ 19 Jan 2022, 15:37)
Plus ca, vad ca la un telefon, bateria cu litiu tine maxim 3 ani, am dubii ca la o masina tina mai mult de 3-4, banuiesc ca in 8 ani cam schimb de 2 ori bateria in garantie. Apoi, daca cu o baterie noua, dupa 3-4 ani autonomia scade la jumatate, ce afacere am facut daca si la Ploiesti ajung cu emotii?
Durata de viata a unui acumulator se masoara in cicluri incarcare/descarcare pana ajunge la 70% din capacitatea initiala. Are si varsta o importanta, dar mult mai mica fata de numarul de cicluri. De asemenea, conteaza si cum faci ciclurile, daca le faci de la 0 la 100 sau de la 20 la 70%. Masinile au un buffer mai mare si sus si jos, adica atunci cand iti arata 0% ai de fapt 3% si cand iti arata 100%, ai doar 96%. Numere date ca exemplu. Ideea e sa nu te lase sa ciclezi intre extreme. Si autonomia arata ceva de genul asta in functie de cicluri:
Cycling from 100 to 0 % we get 500 cycles
Cycling from 100 to 10 % we get 500 cycles
Cycling from 100 to 20 % we get 1.000 cycles
Cycling from 90 to 0 % we get 1.500 cycles
Cycling from 90 to 10 % we get 1.500 cycles
Cycling from 90 to 20 % we get 2.000 cycles
Cycling from 80 to 0 % we get 3.000 cycles
Cycling from 80 to 10 % we get 3.000 cycles
Cycling from 80 to 20 % we get 3.500 cycles
Cycling from 70 to 0 % we get 5.000 cycles
Cycling from 70 to 10 % we get 5.500 cycles
Cycling from 70 to 20 % we get 6.000 cycles
Astfel, in cazul extrem de 500 de cicluri nu poti ajunge, nu te lasa masina sa incarci pana la maxim si sa descarci pana la minim. Mai degraba te incadrezi la 90 la 10%, unde ai 1500 de cicluri. Uzual nici asta nu se intampla, nu descarci de fiecare data de la 90 la 10%, ci mai intermediar. Deci durata de viata minima e de 1500 de cicluri. Daca la un Spring faci 200 km pe un ciclu in medie, ai atunci o durata de viata a bateriei de 300.000 km, pana ajunge la 70% din capacitate. De aia Dacia isi permite sa dea garantie lejer 8 ani sau 120.000 km parca. Dar in realitate ciclurile nu vor fi asa drastice, deci te poti incadra mai degraba spre 80-20 si acolo ai 3500 de cicluri, deci durata de viata chiar dubla. 600.000 km.
La Tesla 3 standard care are alta chimie de baterie, de 3 ori mai rezistenta si autonomie dubla, durata de viata e de 6 ori mai mare. Deci peste 3 milioane de km.
Faza tare e ca cifrele de sus se potrivesc si calcului tau cu telefonul. In 3 ani, ai incarcat telefonul zilnic, deci 1000 de cicluri. Gen de la 100% la 20%. Doar ca masina nu o incarci zilnic si o consumi 80%.
Asdar, dupa 8 ani de zile si un 160.000 km cat ofera producatorul garantie, sanse sunt mari ca bateria sa mai duca lejer inca pe atat, mai ales daca in intervalul asta nu au iesit la iveala defecte de fabricatie.
Masina electrica are multe alte probleme mai importante, gen autonomia redusa iarna si statiile de incarcare pilaf mai ales la noi in Romania, dar durata de viata a acumulatorului chiar este una care nu ar trebui sa ingrijoreze nici amatorii de sh luat ca nou. Mai ales ca tehnologia a evoluat destul de mult, iar niste exemple de masini de acum 8 ani cu baterii schimbate nu prea mai sunt asa de relevante.