Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Masini electrice
Reno.ro - Forum Renault Romania > Alte discutii > Cafenea
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65
vallixx
Daca nu incarci plug in hibrid-ul la priza, atunci de fapt ai un hibrid. Deci n-ai PHEV si doar HEV.
Diferenta e ca HEV-ul il incarci doar arzand benzina, in timp ce PHEV-ul in incarci macar intr-o masura
si cu curent verde. Dar cum va putea face legea diferenta asta?
cj98czh
hai ca te te dai balerin dar spargi oale ..

explica cum in traficul urban ca acolo este buba .. un benzinar cu injectie directa (cum sunt astea moderne) care consuma un pic mai mult decat un diesel de acceasi generatie .. polueaza mai mult ... sunt destule studii care arata cat si ce dau pe esapament benzinarele cu injectie directa .. dar iar te dau dupa cires si te faci ca nu vezi .. cum faci de obicei de altfel .. tu mimezi niste cunostinte sau chiar le ai ? ca eu inca nu mi-am dat seama ..
einstein1984
"sunt destule studii" , argumentul suprem. Il astept si pe ala cu " e interese mari la mijloc". Intre timp, daca fac 4 km in oras dau cel odata pe recirculare ca un diesel scoate fum vizibil. Nu mi se intampla la benzinare.

<span class='edit'>14 Nov 2022, 14:08:</span>
QUOTE(vallixx @ 14 Nov 2022, 14:03)
Daca nu incarci plug in hibrid-ul la priza, atunci de fapt ai un hibrid. Deci n-ai PHEV si doar HEV.
Diferenta e ca HEV-ul in incarci doar arzand benzina, in timp ce PHEV-ul in incarci macar intr-o masura
si cu curent verde. Dar cum va putea face legea diferenta asta?
*


Azi hibridele plug in au niste avantaje fiscale (ca evaluarea de co2 se face cu bateria plina). In curand nu o sa mai fie chiar asa. se discuta chiar si de black box, platesti functie de cat ai mers in electric si cata benzina a ars masina.
mircea_aq
Ai vrut sa zici CO2 smile.gif
Ca monoxidul de carbon (CO) nu e doar poluant e chiar letal.

Altfel, in privinta oxizilor de azot sunt atat de multi incat nici nu stii de unde sa incepi.
Cand citesc ingrijorari legate de poluare pe topic-ul de masini electrice, asa ma pufneste rasul, parca tocmai am luat o doza de N2O, ca si asta tot oxid de azot e.
einstein1984
e letal, dar daca nu stai cu masina pornita in garaj e ok. NOX insa iti cam scade durata de viata, idem cu PM sub 10 microni.
cj98czh
QUOTE(einstein1984 @ 14 Nov 2022, 14:05)
Intre timp, daca fac 4 km in oras dau cel odata pe recirculare ca un diesel scoate fum vizibil. Nu mi se intampla la benzinare.
*



iar te dai dupa cires .. lasa vechiturile sau cele cu DPF off, probleme ... hai cu argumente la 2 masini .. repet ca te faci ca nu vezi .. benzinar injectie directa si diesel .. ambele E6 .. ambele in stare de functionare asa cum trebuie .. benzinarul consuma mai mult in oras .. diesel-ul un pic mai putin ... aici argumenteaza .. nu te face ca nu pricepi si duce discutia cum vrei tu sa iasa bine .. care polueaza mai mult .. ala ce arde mai mult carburant pt. aceeasi distanta parcursa sau celalalt ...
Relu11
Electricele, ca e topic de masini elctrice, scot 0.00 particule nocive "pa TEAVA".
Diesel E6 cu AD blue are teava luna... nu stiu despre ce fum viseaza geniul
einstein1984
desigur, cand au tot ce le trebuie si fara cip tuning. Dar din pacate o mica portiune din parcul auto e euro 6....SI evident, nu toate in mintile lor, ca unii deja au anulat injectia de Adblue, ca nOX nu se vede ca fumul.
Sa mai duc aminte ca dieselgate a fost pentru ca dieselurile sunt f usor de depoluat, asa cum sustine czh? Oare de ce nu au trisat la benzinare??
Revenind on topic, Lotus eletre
https://www.lotuscars.com/en-GB/eletre/#specification
reincarcare de 400km de range in 20 de minute, 600km autonomie totala zic ei (ma rog, pana la). 450kW si 4X4.


vallixx
Poti sa ma bati si io tot nu inteleg ideea de SUV electric.

Adica marketezi emisii zero (minciuna, dar hai sa zicem), verde, Greta, pinguini si ursi polari......pe una dintre cele mai ineficiente platforme pentru autoturisme. Mare, grea, aerodinamica sub o compacta.

Ok, e la moda, a luat-o lumea razna cu SUV-urile, facem SUV. Bun. Ce nu-mi place e ca zice 400 km in 20 min dar nu spune cat are bateria, ca sa putem calcula cat trebuie sa aiba statia, ca sa vedem cat din teorie putem transpune in realitate.

Dupa care....bah, pana nu pun ei asterix-ul tongue.gif ala la range.....nu se simt bine. Si oricum e bazata pe simulari. Iar exprimarea "pana la atatia km" e ca pretul "incepand de la X euro", ceea ce in treducere inseamna "niciodata".

Si EQS-ul zice pe site: pana la 780 km, dar tipul ala, Andrei Verestiuc, am pus clipul cu el mai de mult, nu a scos nici 500 (Budapesta-Arad-Cluj), mergand la consum si incarcand un pic si pe drum.
einstein1984
DC incarca cu pana la 350kW.
aham, nu-ti place sa-ti impuna lumea sa mergi cu masina electrica, dar vrei sa le impui tu sa mearga cu sedan sau kamm back si nu cu suv ca e mai eficienta....
vallixx
Io nu impun nimic, am zic doar ca nu inteleg ideea.

Ma rog, cu un pic de matematica si niste presupuneri rezonabile....600 km, un consum de...sa zicem 18 kWh/km ar insemna o baterie de vreo 110 kWh.

400 km inseamna vreo 70-72 kWh, deci ca sa bagi 70 kWh in 20 min trebuie un CCS de macar 200 kWh. Asta daca nu cumva consumul sare de 20 ceea ce inseamna baterie de 120-130 kWh deci statie spre 250 kWh.

DC-ul incarca pana la 350, asa-i, dar oare cate statii peste 200 exista?
mircea_aq
Legiuitorul impinge electricele, desi economic si tehnologic sunt un faliment.
Producatorul auto lacom vrea sa-si maximizeze profitul.
Consumatorul e deja educat, vrei dovezi, vezi Arkana.
La intersectia ticalosiei cu lacomia si prostia se afla chiar suv-ul electric.
Daca ii mai pui o emblema de Alpine pe capota, cu-atat mai bine.
einstein1984
Nu ma prind ce vrei sa zici cu arkana, poate poti elabora. Nu cred ca avea pana la megane e tech concurent electric si meaganeul e sensibil mai sus ca pret daca nu ma insel (si ca prestatii).
este interesant totusi cum va motivati voi alegerile cu sedanurile inntr-o tara cu drumuri impecabile si va uitatai din balon la aia cu suvurile.
mircea_aq
Dovada ca Arkana vinde si o face atat de bine arata limpede preferintele consumatorului. Asta inainte sa vina electrificarea peste el.

PS: Eu nu-s cu sedan-urile, dar as prefera oricand unul oricarui CUV/SUV similar
einstein1984
cred ca tesla model 3 vinde mai bine (gen 140k fata de 40k de arkana anu trecut) dar poate ma insel. TEsla model Y a fost cea mai vanduta masina in europa in septembrie tousi....
https://cleantechnica.com/2022/11/12/tesla-...s-in-september/

ceea ce face argumentul tau.... invalid.
vallixx
QUOTE(einstein1984 @ 16 Nov 2022, 11:33)
este interesant totusi cum va motivati voi alegerile cu sedanurile inntr-o tara cu drumuri impecabile si va uitatai din balon la aia cu suvurile.
*


WTF man?!?!?

Unde pana mea ma uit din balon? Nu-s cu SUV-urile, nu-mi plac, insa departe de mine sa ma uit in vreun fel la aia cu SUV. Fiecare isi ia ce vrea, treaba lui. Unii isi iau de placere, unii pentru ca asa e moda actuala, altii de nevoie.....fiecare ca aia ma-sii.

Eu am zis ca nu inteleg ideea SUV-urilor electrice, pentru ca dupa mine, daca e sa mergem pe eficienta, comapcta mi se pare mai eficienta decat SUV-ul.

Altfel....am avut mai multe masini, toate din clasele subcompacta si compacta si n-am avut probleme cu ele prin Romania. E drept, nu stau in camp, la curte. Acolo poate mai ai nevoie de un SUV. Eu n-am. stau in Bucuresti, la bloc....pe la tara am asfalt pana in fata portii.
mircea_aq
Discutam de SUV-uri si de cum s-au modificat preferintele consumatorilor in ultima decada.
Iata, 49.5% din masinile noi vandute in primul semestru din 2022 sunt SUV-uri

Cu sau fara electrificare asta era trend-ul de ani buni.

Tu vezi vanzarile Arkanei raportate la cel mai bine vandut vehicul din toate segmentele, eu le vad din perspectvia in care reno a reusit sa-i faca pe oameni sa scoata din buzunar 30K euro pentru un Clio gonflat.
vallixx
Daca Reno i-a facut sa scoata 12k pentru un Spring, te miri de un "Clio gonflat"?
einstein1984
peugeot 2008 e de la 25 la 35 de mii de euro, si e mai mic cu mult decat o arkana. De tavares ce sa zic atunci?[attachmentid=1628143986]
Laurentziu83
QUOTE(vallixx @ 16 Nov 2022, 12:01)
Ma rog, cu un pic de matematica si niste presupuneri rezonabile....600 km, un consum de...sa zicem 18 kWh/km ar insemna o baterie de vreo 110 kWh.

400 km inseamna vreo 70-72 kWh, deci ca sa bagi 70 kWh in 20 min trebuie un CCS de macar 200 kWh. Asta daca nu cumva consumul sare de 20 ceea ce inseamna baterie de 120-130 kWh deci statie spre 250 kWh.
*


Consum de 18 kw/% cu suv ai probabil la maxim 100 km/h viteza constanta, caci acest consum il aveai acum 3 ani la Zoe. In regim de autostra e sensibil mai mare.

Eu unu' as impune prin lege ca fiecare electrica sa vina cu un grafic de consum pana la viteza maxima, sa stie toata lumea cat consuma acea masina functie de viteza.

Iar referitor la CCS de 200 kWh...ma intreb din ce sistem energetic national vom alimenta o astfel de retea daca la noi vara mai pica curentul din cauza aerelor conditionate de 1.5 kWh.
Plus preocuparea asta cu "sa economisim energie"...dar nu pentru vehiculele electrice.
Relu11
Ce de aberatii inutile....
Laurentiu vezi de rucsac si cort, poate te retinem... Nu stiu de unde le scoti.
La actuala masina ai consumul defalcat? Ce bine ca nu esti tu sa impui prin lege de parca legea se face de un singur om intr-o tara democrata.

Ce de struguri acrii pe aici
Laurentziu83
Eu am pus niste intrebari; tu, in loc sa raspunzi punctual la ele, ai dat o replica in 2 peri.

Nu stiu cum e pentru tine, dar in Romania sa dai 10-20-50 de mii de euro pe o masina nu e ca si cum ai cumpara un telefon, sunt ceva bani, asa ca ar fi bine ca acei clienti sa fie informati. Asa cum la un frigider esti informat de clasa energetica, la fel, la o masina, e bine sa fii informat de cati kw are bateria si ce consum de curent are pe fiecare palier de viteza. Costa mult o astfel de hartie?
Si la termica esti informat cu privire la consumul urban/extraurban/mixt. La electrice aud "pana la 500 de km", cum e la telefoane "pana la 105 ore" desi in realitate trebuie incarcate in fiecare zi.


Referitor la strugurii acri, odata la cateva zile ma mai duc pe jos pe la Kaufland-ul din cartier sa-mi mai cumpar una-alta.De fiecare data, drumul meu trece pe langa prizele de incarcare (cred ca sunt vreo 7-8) pentru vehiculele electrice. De fiecare data, vad masini la incarcat acolo, eventual si proprietarii stand in masina/pe langa masina si asteptand/butonand telefoanele. Eventual mai si stau de vorba intre ei, etc.
In seara asta, m-am dus din nou, cu gandul sa-mi cumpar niste struguri acri. La intoarcere, chiar suprind o bucata de discutie dintre 2 posesori de electrice (una ceva SUV Mercedes, alta ceva asiatica) din care am retinut "ai ajuns pana la munte? chiar pana la Brasov?". Nu stiu cat de acri sunt strugurii, dar in nici un caz nu ma vad cumparand o masina cu care sa ma intreb daca pot ajunge sau nu pana la Brasov fara oprire.

Ma rog, o fi placerea lor sa stea in parcare pe burnita la 7-8 grade afara pana se incarca masina, in loc sa stea acasa, la televizor.
Relu11
Fugi repede si tare ca aberezi in continuare.
Te-am intrebat clar la masina actuala ai consumul defalcat pe viteze? la 5km/h la 100 km/h la 130 km/h si la viteza maxima? Raspund tot eu NU deci ai pretentii aberante.
Consumul se face in sitem WLTP, iar WLTP este defalcat individual de fiecare cum a fost calculat la electrice, ceea ce la masinile terminice eu nu am vazut. Deci...

Nu comentez ce ai auzit tu in parcare, au facut si cu ICE pana prostului pe la Sinaia in aglomeratie destui, asta inseamna ca avea rezervorul mic. Par niste povesti pescaresti.

Am ajuns pana la Sibiu cu un "plin" 64 kwh are bateria si mai aveam 18% spor la calculat.
Si ca sa iti raspund la intrebari poate mai inveti ceva, desi slabe sperante, te dai rotund in toate domeniile din ce observ (specialist in de toate, economie, credite, taxe, masini... daca ma uit un pic mai gasesc)
Un SUV consuma 25kwh la 100kmh garantat vorbim de o masina mare, E-tech consuma 18kwh la 100 kmh.
Consumul la viteza il stie toata lumea care se intereseaza, este suficient sa vrei asta, naivi care cred ca o electrica consuma 9kwh% la 130 o sa gasesti doar in randul celor care cred ca o masina pe benzina consuma 4% la 130.

CCS nu de 200 kw, o sa fie curand ci de 350kw din sistemul actual de energie, iarasi nu ai cum sa intelegi fenomenul ca nu esti inginer electrician, lasa-i pe altii specializati sa-si bata capul. Ma mir ca nu ne facem griji cum au reusit sa apara benzinarii pe autostrada, oare acum 10 ani pe autostrada spre constanta cand nu erau benzinarii iti faceai griji?
Si o ultima chestie nu a zis nimeni sa facem economie de energie, cine face o face stric pentru a nu plati mult.
Actualmente Romania EXPORTA energie, VINDE daca intelegi sensul cuvantului. Evident ca statul are interes sa o vanda afara mai scump decat este plafonata in consumul intern ...

Habba
Romaia vinde când bate vântul tare, și în weekend.
Altfel cumpără.

Pe bilanț general nu ne acoperim consumul din producție proprie, avem nevoie și de importuri. În cazuri particulare, cum am menționat mai sus avem excedent, însă nu ne ajută prea mult.
În plus problema se pune pe rețeaua de distribuție, mai exact pe infrastructura din orașe în general. Unde e dezastru, nu există posibilitatea reală de a împaienjenii cu stații de încărcare suficiente.
În câmp, lângă magistrale, no problem. Ce facem insa cu cartierele de zeci de mii de oameni și mașini? Cum și unde le dam si lor acces la posibilitatea de incarcare a minim 25% din parcul auto? Nimeni nu are soluții și pe buna dreptate.
Relu11
Habba o sa fie solutii asa cum au fost si in alte tari, repet lasati specialistii sa-si bata capul.
Romania importa ca asa si-a asumat printre altele nu mai puneti botul la vrajeala ieftina, in urma cu 2 ani Romania producea pe varfuri 10k de MWh.
Se va rezolva si cu reactor 3 si 4 plus fotovoltaice ...
https://www.nuclearelectrica.ro/activitati-...itatile-3-si-4/
https://www.zf.ro/companii/energie/romania-...este-1-21286753

Chiar acum daca te uiti soldul este pe MINUS adica din total exportam
https://www.transelectrica.ro/widget/web/te...areHartaportlet

Totusi este o criza de motorina nu vad pe nimeni sa-si faca griji ca nu are ce pune in rezervoare, OPEC abia ce a miscsorat productia de petrol.

OPEC
mircea_aq
Solutii sunt, intrebarea e cat dureaza sa fie implementate, ori aici vorbim de la ani la zeci de ani.

Romania si-a asumat sa inchida termocentralele inainte de termenul dat de UE si fara a avea la indemana o sursa alternativa de energie, de-aia din exportator net ne-am transformat in consumator net.

Reactoarele 1 si 2 isi epuizeaza durata de viata, asa ca da, vom depune eforturi extraordinare sa construim 3 & 4 ca sa putem opri 1 & 2 pentru retehnologizare. Nu vedem Cernavoda cu 4 reactoare functionale mai devreme de 2032.

Ideea ta de a compensa lipsa unui reactor nuclear cu fotovoltaice e cel putin nastrusnica.


Habba
De acord 100%.

@Relu,
Nu cred ca OSA fie capabili ai noștri guvernanți de aplicat soluții la nivelul rețelelor de distribuție energie din orașe, astfel încât sa putem vorbi într-un timp rezonabil de acces decent pentru minim 25% din parcul auto actual la stații de încărcare. Ai văzut efectul Dacia Șpring pe stațiile existente, realizezi ce vorbești. Dacă stai la casa, da, datele problemei devin ușor altele, însă pentru orașe, cartiere, blocuri, ma îndoiesc sa avem soluții care sa tina pasul.
De aia zic, punem căruța înaintea cailor cu electricele acum. N-avem infrastructura în orașe și nici n-avem cum sa facem într-un viitor rezonabil, da' o ardem aiurea pe cazuri particulare și ne facem proiecții bazându-ne pe statul român și capacitatea lui. Pe bune? Chiar n-am învățat nimic din 30 de ani de lipsă de investiții în infrastructura critică și avem acum așteptări pentru rețele de încărcare accesibile tuturor în timp și ritm rezonabil? smile.gif

Cu motorina va fi OK, e o chestiune de capacitate de rafinare momentan (din cauza Rusiei în principal) care se poate rezolva, nu de lipsa de titei.
Pentru reactoarele 3 și 4 abia ce s-a semnat memorandum de finanțare, deci nimic concret. Pana la construcția efectivă și întrarea în producție de energie, avem nevoie de vreo 10 ani.
Laurentziu83
QUOTE(Relu11 @ 17 Nov 2022, 00:31)
Fugi repede si tare ca aberezi in continuare.
Te-am intrebat clar la masina actuala ai consumul defalcat pe viteze? la 5km/h la 100 km/h la 130 km/h si la viteza maxima? Raspund tot eu NU deci ai pretentii aberante.
Consumul se face in sitem WLTP, iar WLTP este defalcat individual de fiecare cum a fost calculat la electrice, ceea ce la masinile terminice eu nu am vazut. Deci...

Nu comentez ce ai auzit tu in parcare, au facut si cu ICE pana prostului pe la Sinaia in aglomeratie destui, asta inseamna ca avea rezervorul mic. Par niste povesti pescaresti.

Am ajuns pana la Sibiu cu un "plin" 64 kwh are bateria si mai aveam 18% spor la calculat.
Si ca sa iti raspund la intrebari poate mai inveti ceva, desi slabe sperante, te dai rotund in toate domeniile din ce observ (specialist in de toate, economie, credite, taxe, masini... daca ma uit un pic mai gasesc)
Un SUV consuma 25kwh la 100kmh garantat vorbim de o masina mare, E-tech consuma 18kwh la 100 kmh.
Consumul la viteza il stie toata lumea care se intereseaza, este suficient sa vrei asta, naivi care cred ca o electrica consuma 9kwh% la 130 o sa gasesti doar in randul celor care cred ca o masina pe benzina consuma 4% la 130.

CCS nu de 200 kw, o sa fie curand ci de 350kw din sistemul actual de energie, iarasi nu ai cum sa intelegi fenomenul ca nu esti inginer electrician, lasa-i pe altii specializati sa-si bata capul. Ma mir ca nu ne facem griji cum au reusit sa apara benzinarii pe autostrada, oare acum 10 ani pe autostrada spre constanta cand nu erau benzinarii iti faceai griji?
Si o ultima chestie nu a zis nimeni sa facem economie de energie, cine face o face stric pentru a nu plati mult.
Actualmente Romania EXPORTA energie, VINDE daca intelegi sensul cuvantului. Evident ca statul are interes sa o vanda afara mai scump decat este plafonata in consumul intern ...
*



In primul rand vorbeste civilizat, ca nu esti la tac-tu pe ogor, ci pe un forum public. Nu iti convine asta, poti sa te duci in alta parte. L-am linistit pe altcineva pe aici, vrei sa fii urmatorul?

Apoi, la termice aveai inainte consum la 90 km/h si la 120 km/h. Nu ar fi greu sa faci asta din nou, pe producator nu il costa nimic, el are oricum datele astea de cand a testat masina.
Consumurile WLTP sunt oricum chineza pentru 90% dintre oameni, nimeni nu va merge cu masina strict dupa WLTP, de regula ori mergi in oras, ori mergi in afara. Daca mergi mixt (lucrezi pe firma), iti faci programul in asa fel incat sa incluzi si incarcarea in program. La drum lung...mai greu, am mai discutat pe aici, nu revin.

Nu stiu cum ai ajuns tu la Sibiu cu 18%, stiu insa ca in week-end pe A1 se merge cu 90 la ora pe B1 si cu 160 pe B2. Nu stiu ce masina ai condus tu, stiu ca Zoe era limitat la 140 cand l-am condus (probabil sa nu intre bateria in scurtcircuit daca mai crestea viteza). Poate i-au crescut viteza, nu stiu, cert e ca nu am vazut electrica cu 200 km/h.

CCS de 200 sau 350 de kw chiar nu inteleg din ce sistem de energie vei alimenta, nu ca nu-s inginer energetician, ci pentru ca stiu ca se insumeaza kilowatii, daca ai 5 astfel de statii (sa zicem de 200) intr-un loc si lucreaza toate 5, ai un consum de 1 Mwh. Portile de Fier I au o putere instalata de 1.166,4 MW.
Deci rezulta ca Portile de Fier 1 produc cat pentru o statie CCS cu 5 borne. Iti cam trebuie macar 40 de statii CCS cu 5 borne, cate una pe fiecare judet.

La Cernavoda, ai 2 reactoare de cate 706 MW fiecare, care la momentul actual asigura 20% din necesarul national (la momentul redactarii articolului de pe wikipediawikipedia). Deci 1.412 MW produce Cernavoda, suficient cat sa alimenteze 7 borne CCS.
Rezulta de aici ca Romania poate produce zilnic cam 7 MW.
Daca ma uit pe Sistemul Energetic, vad ca productia zilnica de curent este undeva la 6.4-6.6 MW, consumul undeva la 7.5 MW, diferenta se importa, rareori vad zone cu minus la sold. Cand ziceai ca exporta?

Din ce zici ca vei alimenta toate bornele CCS ce vor impanzi Romania?
cj98czh
QUOTE(Laurentziu83 @ 17 Nov 2022, 08:56)
In primul rand vorbeste civilizat, ca nu esti la tac-tu pe ogor, ci pe un forum public. Nu iti convine asta, poti sa te duci in alta parte. L-am linistit pe altcineva pe aici, vrei sa fii urmatorul?
*



HSBP ... laurica s-a umflat fasolea in tine?
einstein1984
QUOTE(Laurentziu83 @ 17 Nov 2022, 08:56)
Nu stiu cum ai ajuns tu la Sibiu cu 18%, stiu insa ca in week-end pe A1 se merge cu 90 la ora pe B1 si cu 160 pe B2. Nu stiu ce masina ai condus tu, stiu ca Zoe era limitat la 140 cand l-am condus (probabil sa nu intre bateria in scurtcircuit daca mai crestea viteza). Poate i-au crescut viteza, nu stiu, cert e ca nu am vazut electrica cu 200 km/h.
a zis 64kW plinul, zoe nu are bateria asa mare. Teslele trec lejer de 200. SI nu intra bateria in scurt ca e mai desteapta ca tine,  dar daca e motor cu rotor bobinat (nu ca ai stii ce e ala) turatia e o problema

Consumurile WLTP sunt oricum chineza pentru 90% dintre oameni, nimeni nu va merge cu masina strict dupa WLTP, de regula ori mergi in oras, ori mergi in afara. Daca mergi mixt (lucrezi pe firma), iti faci programul in asa fel incat sa incluzi si incarcarea in program. La drum lung...mai greu, am mai discutat pe aici, nu revin.
[B]la tine aritmetica si ordinele de marime sunt chineza, WLTP deja e mai rau, cu consum urban si extraurban"

Din ce zici ca vei alimenta toate bornele CCS ce vor impanzi Romania?
*




<span class='edit'>17 Nov 2022, 09:24:</span>
QUOTE(Laurentziu83 @ 17 Nov 2022, 08:56)
CCS de 200 sau 350 de kw chiar nu inteleg din ce sistem de energie vei alimenta, nu ca nu-s inginer energetician, ci pentru ca stiu ca se insumeaza kilowatii, daca ai 5 astfel de statii (sa zicem de 200) intr-un loc si lucreaza toate 5, ai un consum de 1 Mwh. Portile de Fier I au o putere instalata de 1.166,4 MW.
Deci rezulta ca Portile de Fier 1 produc cat pentru o statie CCS cu 5 borne. Iti cam trebuie macar 40 de statii CCS cu 5 borne, cate una pe fiecare judet.

La Cernavoda, ai 2 reactoare de cate 706 MW fiecare, care la momentul actual asigura 20% din necesarul national (la momentul redactarii articolului de pe wikipediawikipedia). Deci 1.412 MW produce Cernavoda, suficient cat sa alimenteze 7 borne CCS.
Rezulta de aici ca Romania poate produce zilnic cam 7 MW.
Daca ma uit pe Sistemul Energetic, vad ca productia zilnica de curent este undeva la 6.4-6.6 MW, consumul undeva la 7.5 MW, diferenta se importa, rareori vad zone cu minus la sold. Cand ziceai ca exporta?

Din ce zici ca vei alimenta toate bornele CCS ce vor impanzi Romania?
*

radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif
daca 5 borne CCS folosesc 1MW, portile de fier, la 1664MW reprezinta suficenta energie pentru 8320 de statii CCS, punctul ala de la 1.664 e separator de mii nu virgula. Tu ai idee ce sunt miile de megawati? Sau GigaWati? O turbina eoliana e 1 MW, deci 5 statii.
Asa slabe sunt liceele la galati? Sau ai luat BACul cu o damigeana de vin?
Laurentziu83
Ah, ok, my bad, imi asum.

Nu mai stiu unde vazusem ca productia e de doar 1,4 MW.
vallixx
Nu stiu ce sa zic, dar daca o statie cu 5 borne are 350kWh, eu tare am impresia ca ala e maximumul statiei.

Adica daca esti unicul care incarca, poti prinde 300+ daca masina permite, 350 nu cred ca prinzi decat pe perioade foarte scurte de timp.
Daca insa s-au cuplat 5, eu cred ca fiecare are maximum 350/5, adica max. 70kWh per borna. Si pentru ca dupa cum ziceam, ma indoiesc ca poti folosi statia pe timp lung la full, atunci cred ca nici 350/5 n-ai.....ci probabil un 300 sau 300 si un pic / 5, adica nu mai mult de 60-65kWh per borna cand sunt toate ocupate.
Iar aia 60-65 sunt maximum, in functie de baterie, temparatura de afara....si alti multi factori, din 60-65 aia, constant probabil poti ajunge sa tragi mai putin.....si uite cum pot exista cazuri (scenariu deloc fantasmagoric), cand ai statie de 350 si tu tragi cu 50. sad.gif

Avantajul e sa fie ocupate cu Spring-uri biggrin.gif ca alea trag putin, 33-34 kWh max, si ramane mai mult pentru cei carora le suporta masina mai mult.
AndreiMR
E corect...nu merge fiecare priză cu viteza maximă de încărcare. Bănuiesc că se poate merge pe sistemul Tesla, cu stații separate care pot incarca câte o singura mașină și aia la viteza maxima, dar siguranță e mai scump așa
r_vlad
QUOTE(vallixx @ 17 Nov 2022, 10:15)
Nu stiu ce sa zic, dar daca o statie cu 5 borne are 350kWh, eu tare am impresia ca ala e maximumul statiei.

Adica daca esti unicul care incarca, poti prinde 300+ daca masina permite, 350 nu cred ca prinzi decat pe perioade foarte scurte de timp.
Daca insa s-au cuplat 5, eu cred ca fiecare are maximum 350/5, adica max. 70kWh per borna. Si pentru ca dupa cum ziceam, ma indoiesc ca poti folosi statia pe timp lung la full, atunci cred ca nici 350/5 n-ai.....ci probabil un 300 sau 300 si un pic / 5, adica nu mai mult de 60-65kWh per borna cand sunt toate ocupate.
Iar aia 60-65 sunt maximum, in functie de baterie, temparatura de afara....si alti multi factori, din 60-65 aia, constant probabil poti ajunge sa tragi mai putin.....si uite cum pot exista cazuri (scenariu deloc fantasmagoric), cand ai statie de 350 si tu tragi cu 50.  sad.gif

Avantajul e sa fie ocupate cu Spring-uri biggrin.gif ca alea trag putin, 33-34 kWh max, si ramane mai mult pentru cei carora le suporta masina mai mult.
*


Ditamai demonstratia. Presupunere peste presupunere peste presupunere peste... Trecand peste folosirea incorecta a unitatilor de masura ceea ce ai incercat tu sa exprimi este un fel de worst case care se poate intampla extrem de rar. Atat de rar incat relevanta in lumea reala este minima.
vallixx
Mda, banuiesc ca am scris pe undeva kWh in loc de kW sau invers. Stiu ce-i unul si ce-i altul dar n-am stat sa verific tot ce am scris ce-i drept, incercam sa scot in evidenta alta idee.

Nu editez cu corectii ca sa nu-ti dau postarea ta peste cap dar banuiesc ca la asta te-ai referit.

Anyway, ti se pare worst case scenario ca o statie de 5 borne sa fie ocupata in totalitate? In conditiile in care ponderea electricelor creste?
AndreiMR
Eu am la doi pași de casă un Kaufland...dacă înainte era mai tot timpul liber la stația de încărcare, acum este în permanență cel puțin o mașină la încărcat acolo. În majoritatea timpului un spring sau taximetriști cu Leaf. Mi se pare o presupunere rezonabila că vor fi aglomerate stațiile de încărcare, e clar că nu se fac la fel de rapid precum se vând electricele
r_vlad
Da, mi se pare worst case ca o statie de 350 kW sa fie ocupata in acelasi timp de catre 5 masini care sa poata, constructiv, sa incarce cu peste 250 kW (max). Apoi toate cele 5 sa fie capabile, in acelasi interval de timp, sa incarce cu peste 100 kW.
vallixx
Sa fie o statie cu 5 borne, plina, mie nu mi se pare deloc neobisnuit.

Sa fie plina cu masini care suporta fast charge de peste 100, pentru viitor iar nu mi se pare neobisnuit. Ultimul trend pentru a mari autonomia, ca revolutie tehnologica nu vad la orizont cel putin deocamdata, este sa puna baterii mai mari, ceea ce inseama ca pentru a nu creste foarte tare timpii de incarcare, trebuie sa le faca macar sa suporte incarcare din ce in ce mai rapida.

Sa fie toate astea simultan....eu zic ca nu este poate chiar atat de uzual, dar nici neobisnuit.
Insa da, am si zis....daca prinzi niste Springuri...care se limiteaza la 30 si un pic.....restul pana la 350 ramane dispinibil. 4 Springuri de 30....inseamna 120, deci ai sanse sa prinzii 100+ daca vii cu un Megane E-tech d'ala mai scump icon_mrgreen.gif
Laurentziu83
QUOTE(r_vlad @ 17 Nov 2022, 11:59)
Ditamai demonstratia. Presupunere peste presupunere peste presupunere peste... Trecand peste folosirea incorecta a unitatilor de masura ceea ce ai incercat tu sa exprimi este un fel de worst case care se poate intampla extrem de rar. Atat de rar incat relevanta in lumea reala este minima.
*


La benzinarii de multe ori am vazut mai mult de 5 masini la coada.

La Kaufland-ul de langa mine, cand trec seara, vad minim 2 masini la incarcat. Si nu-s Spring-uri.
r_vlad
Asa, si ? Kauflandu' de langa mine are punctele de incarcare libere 80% din timp. Ce inseamna asta ? Ca nu e nicio problema cu infrastructura de incarcare actuala sau ca pe viitor nu vor fi probleme ? Nu cred dar si reciproca e valabila.

Ce am vrut sa punctez eu este ca situatia ipotetica expusa de vallix este un worst case si nu ar trebui sa stea la baza niciunui scenariu de utilizare realist. De altfel nimeni nu dimensioneaza un sistem la worst case in economia de piata si in domenii care nu au impact direct asupra sigurantei oamenilor.

Cazul ipotetic era o statie de 350 kW maxim care are 5 puncte de incarcare iar problema identificata era ca vezi doamne vin 5 masini care pot incarca cu puteri forte mari si practic nu vor baga in baterie 116 kWh in 20 minute ci doar 23 kWh. Prin demonstratia asta practic se induce ideea ca va fi negru viitorul...
De ce e worst case ?
1. O statie care poate livra 350 kW la un singur punct de incarcare poate sa aiba o putere totala pentru cele 5 puncte mai mare. De exemplu 500 kW (5x100 kW) cu putere maxima per punct de incarcare de 350 kW.
2. Modelele de masini care incarca la peste 250 kW putere maxima sunt extrem de putine. Atat de putine incat nici nu conteaza pentru tot ceea ce inseamna mobilitate electrica. Ca sa nu mai vorbim despre cate bucati sunt prin trafic in lume si in special in Romania. In viitor vor fi mai multe dar in niciun caz nu vor deveni mainstream la nivel global si cu atat mai putin in Romania.
3. Daca luam 5 masini care au putere de incarcare maxima de 150 kW si presupunem ca toate se conecteaza la aceasta mirifica statie de 350 kW max. nu inseamna ca toate vor "trage" 150 kW. Una poate e condusa de Laurentiu care sta la bloc chiar langa statia de incarcare. Are bateria rece si va trage 50 kW. Alte doua sunt deja la 75 % nivel de incarcare si trag doar 70 kW fiecare. a 4-a vine de la drum lung, are SOC la 30 % si bateria calda si trage 140 kW. Celei de-a 5-a, tot de pe drum si cu bateria calda si SOC 30 %, ii raman doar 50 kW. A 5-a va incarca cu 50 kW pentru doar cateva minute, hai 10 minute, pana cand a 4-a trece la SOC mai mare si nu mai trage 140 kW sau a 2-a si a 3-a opresc incarcarea la 80-85 % SOC cum fac majoritatea posesorilor de EV pentru incarcarile de zi cu zi.
...

As putea sa continui dar chiar nu are rost. De ce ? Pentru ca as avea pretentia de la oricine vine sa posteze aici scenarii pesimiste / optimiste, analize, extorsiuni de logica sa cunoasca ce am scris mai sus inainte de a ne impartasi ideile. Adica nu vi cu un scenariu ipotetic facut in vid si care nu tine cont de faptul milioane de oameni lucreaza de multi ani exact pentru a rezolva probleme pe care tu acum le afli.
einstein1984
As banui ca daca ai un bloc de 100 de apartamente cu 7 kW Pmax autorizata fiecare, firu care intra in bloc nu duce 700kW. Dar ma pot insela, poate avem colegi in bransa care pot confirma/infirma asta.
pcs
Când e vorba de dimensionarea instalațiilor se consideră un factor de simultaneitate de 30% pentru apă și gaz până la maxim 80 % pentru instalațiile electrice de joasă tensiune ( 50 % la medie tensiune ). Asta înseamnă de exemplu că dacă ai legate la o linie de 0,4 KV branșamente cu puterea totală instalată de 100 KW, transformatorul de 20/0.4 KV va fi dimensionat la 80 KW.
mircea_aq
QUOTE(Laurentziu83 @ 17 Nov 2022, 12:09)
...
La Kaufland-ul de langa mine, cand trec seara, vad minim 2 masini la incarcat. la pomana. Si nu-s Spring-uri.
*



Am corectat nitel. icon_mrgreen.gif
Relu11
Laurentiu eu ti-am vorbit foarte frumos, chiar civilizat, faptul ca ai lipsa niste notiuni elementare in domeniul energiei si confunzi chestii elementare s-a demonstrat mai apoi.

Unde sunt statii de mare putere (4-10 bucati) nu sunt de 350kw putere instalata pe toate, cum nu sunt 350kw fiecare, din ce stiu eu sunt cuplate cate 2, revin cand am confirmata informatia.

In momentul de fata bataia mare este a celor din traximetrie/uber/bolt pe statiile gratis, restul statiilor pe bani au grad de ocupare minim. Se poate vedea foarte simplu pe plugshare.
Oamenii prefera si vor invata asta din ce in ce mai mult sa incarce acasa la slow la pret mic si pentru sanatatea bateriei. Da avantaj pentru cei ce stau la casa.

Incarcatoare ultrarapide avem nevoie doar pe rute de tranzit si autostrada deci nu e chiar asa o drama cu incarcatoarele rapide. O sa dispara si "moca" de la Kaufland cum a disparut si de la Lidl, acum statiile sunt de decor de mai bine de jumatate de an.
cj98czh
Domnilor .. voi inca nu v-ati prins ca Laurica are lipsa notiuni elemenatare in orice domeniu a activat si postat .. el o da inainte ca o moara stricata + nici nu este capabil/nu vrea sa invete nimic ca el stie mai bine .. mai are rost sa va raciti gura?!?
vallixx
QUOTE(r_vlad @ 17 Nov 2022, 14:19)
Daca luam 5 masini care au putere de incarcare maxima de 150 kW si presupunem ca toate se conecteaza la aceasta mirifica statie de 350 kW max. nu inseamna ca toate vor "trage" 150 kW. Una poate e condusa de Laurentiu care sta la bloc chiar langa statia de incarcare. Are bateria rece si va trage 50 kW. Alte doua sunt deja la 75 % nivel de incarcare si trag doar 70 kW fiecare. a 4-a vine de la drum lung, are SOC la 30 % si bateria calda si trage 140 kW. Celei de-a 5-a, tot de pe drum si cu bateria calda si SOC 30 %, ii raman doar 50 kW. A 5-a va incarca cu 50 kW pentru doar cateva minute, hai 10 minute, pana cand a 4-a trece la SOC mai mare si nu mai trage 140 kW sau a 2-a si a 3-a opresc incarcarea la 80-85 % SOC cum fac majoritatea posesorilor de EV pentru incarcarile de zi cu zi.
*


Pune discutia in context. Ideea plecase de la linkul pus de geniul, cu Lotus-ul vietii, care se lauda cu 400km range in 20 min. Si eu calculasem cat de cat corect zic, ba chiar indulgent (poti sa verifici), ca ti-ar trebui o statie care sa-ti dea 200kW ca sa poti face asta.

La afirmatia asta, vine tot geniul si imi zice ca DC-ul poate da pana la 350kW.

Da, DC-ul poate da pana la 350kW dar tu poti sa tragi cei 200 necesari pentru a realiza cei 400 km in 20 min numai daca esti singur la statie sau daca toti ceilalti nu trag peste 150.
Sigur ca se poate intampla sa fii singur la statie, sigur ca se poate intampla sa nu fii singur ci cu inca 2 Springuri care nu te deranjeaza ca trag putin.....dar se poate intampla sa mai fie altul ...sau alti 2 care sa traga impreuna peste 150 si s-a dus 200-le tau.

E drept, la momentul asta in Romania nu sunt multe masini care pot trage peste suta.....dar nu sunt nici statii de 350kW. Sau daca sunt....or fi cateva izolate.

Ce vreau sa spun este ca degeaba iti iei masina cu super fast charging, daca n-ai statii de unde sa poti sa tragi cat poate masina.....sau ai statii dar share-uiesti puterea maxima cu alte EV-uri.

Te deranjeaza ca fac eu worst case, desi zic eu ca nu-i chiar worst, dar ma rog, .......dar nu ai nimic impotriva afirmatiilor producatorilor, care dau range-ul si timpii de incarcare avand in vedere doar best case. Nu e dubla masura? Suntem golani sau nu mai suntem?

Sigur ca mint si la consumul de fosili, dintotdeauna au facut-o, dar cu EV-urile chiar le dau de ingheata apele.....
Laurentziu83
Bai czh, da' poate tu ai treaba si noi te retinem....


QUOTE(Relu11 @ 17 Nov 2022, 16:14)
Laurentiu eu ti-am vorbit foarte frumos, chiar civilizat, faptul ca ai lipsa niste notiuni elementare in domeniul energiei si confunzi chestii elementare s-a demonstrat mai apoi.

Unde sunt statii de mare putere (4-10 bucati) nu sunt de 350kw putere instalata pe toate, cum nu sunt 350kw fiecare, din ce stiu eu sunt cuplate cate 2, revin cand am confirmata informatia.

In momentul de fata bataia mare este a celor din traximetrie/uber/bolt pe statiile gratis, restul statiilor pe bani au grad de ocupare minim. Se poate vedea foarte simplu pe plugshare.
Oamenii prefera si vor invata asta din ce in ce mai mult sa incarce acasa la slow la pret mic si pentru sanatatea bateriei. Da avantaj pentru cei ce stau la casa.

Incarcatoare ultrarapide avem nevoie doar pe rute de tranzit si autostrada deci nu e chiar asa o drama cu incarcatoarele rapide. O sa dispara si "moca" de la Kaufland cum a disparut si de la Lidl, acum statiile sunt de decor de mai bine de jumatate de an.
*



Ma rog, presupun ca avem unitati de masura diferite dpdv limbaj civilizat.

Referitor la capacitatile de productie ale Romaniei, am recunoscut ca m-am bazat pe alte date si ca am gresit, am recunoscut la momentul respectiv.

Referitor la statiile de 350 kw, in viitor cam trebuie sa ai asa ceva PER PRIZA ca sa fie viabil electricul. Nu de alta, dar si la un amarat de Zoe cu baterie de 50 kw vei avea nevoie de 7-8 minute sa-i faci plinul de curent de la o statie de 350 kw. Ori noi ne enervam si cand avem 3 masini in fata la benzinarie. La 350 kw impartit la 2 statii, timpul se dubleaza.

Referitor la incarcat acasa pentru a proteja bateria...cum procedezi? Scoti prelungitorul de 50 de metri pe geam si te rogi sa poti parca in raza prelungitorului?

Acum, ca e gratis sau nu la Kaufland, habar n-am, dar daca trebuie sa stai o ora in parcare in loc sa faci altceva, nu mi se pare fun. Ma rog, pentru unii e o scuza sa nu mai stea cu nevasta in casa, dar asta e alta discutie.
Oricum, cand se vor generaliza electricele, nu va mai fi nici un motiv sa mai existe statii gratis; de ce sa dai moka ceva pe care poti cere bani? Si atunci vei avea coada si la statiile cu plata.
vallixx
QUOTE(Laurentziu83 @ 17 Nov 2022, 15:43)
si la un amarat de Zoe cu baterie de 50 kw vei avea nevoie de 7-8 minute sa-i faci plinul de curent de la o statie de 350 kw
*


Zoe are baterie de 50kWh nu 50kW.

Asta inseamna ca ea nu trage dintr-o statie de 350kW decat maxim 50kW. Deci pentru a-i face plinul trebuie sa tragi 50kW timp de o ora (1h) = 50 kWh.

In realitate trage 50 in conditii ideale de temparatura si numai cand e goala. Altfel, daca e frig...sau prea cald...sau bateria e peste 80%... trage mai putin, deci timpul de 1 ora creste. Degeaba statia stie 350 daca masina nu poate mai mult de 50, timpul nu scade.

Era lux sa incarci ZOE-le in 7-8 min, vindeam Meganul......glumesc evident......nu dau fosila. Over my dead body....cum zice americanul. biggrin.gif

QUOTE(Relu11 @ 17 Nov 2022, 15:14)
Oamenii prefera si vor invata asta din ce in ce mai mult sa incarce acasa la slow la pret mic si pentru sanatatea bateriei. Da avantaj pentru cei ce stau la casa.
*


Avantaj pentru cei care stau la casa....si care eventual au panouri..etc., problema e ce faci in cartierele "dormitor"?
Blocul in care stau are 10 etaje, o scara, deci 44 apartamente.

Ala de langa mine insa are 9 etaje, dar 5 scari. Pai 9 etaje x 4 apartamente x 5 scari = 180. Nu zic sa incarci 180 de masini, dar cum si unde incarci doar 50? Si asta este 1 bloc din multe altele.
einstein1984
QUOTE(pcs @ 17 Nov 2022, 14:39)
Când e vorba de dimensionarea instalațiilor se consideră un factor de simultaneitate de 30% pentru apă și gaz până la maxim 80 % pentru instalațiile electrice de joasă tensiune ( 50 % la medie tensiune ). Asta înseamnă de exemplu că dacă ai legate la o linie de 0,4 KV branșamente cu puterea totală instalată de 100 KW, transformatorul de 20/0.4 KV va fi dimensionat la 80 KW.
*


multumesc, asta cautam sa aflu.
@valixx, incarcatoare la baza stalpilor de iluminat de 3,7 kW, au in stalpisorii aia care nu te lasa sa urci pe trotuar. Eu intreb unde parchezi 180 de masini!
Habba
Eu eram mai generos cu "veganii electrici"... sorry gals biggrin.gif , si ziceam ca electrificarea a 25% din parcul auto existent ar aduce niste probleme extrem de mari in orase, dpdv al accesabilitatii la statiile de incarcare.

Apropos, la mine la tara (oras de 65k de suflete, cu apa calda curenta), statiile electrice le numeri pe degetele la doua maini. Sunt 2 superchargere Tesla ca e foarte aproape de un nod de autostrada, in rest, pace si pustiu, cate una razleata la cativa km, de asemenea pe la supermarket-uri.
Masini electrice se vand, dar dintre toti vecinii din zona din complex/ansamblu (cam 120 de apartamente), e un singur EV. O Tesla de firma. Proportia se pastreaza cam la fel in tot cartierul.
Cand am schimbat masina am avut posibilitatea de a alege intre intre EV cu baterie de 80 KWh (care venea cu impozit zero), sau diesel de 2 l (care vine cu impozit lunar brut de 465 de euro). Am ales pe cea din urma, pentru urmatorii 4 ani, pana ma lamuresc ce si cum. Cert e ca nu se intrevede nici o schimbare majora in infrastructura nici aici, judecand ca in ultimul an nu au aparut statii noi in oras. Cine are EV incarca acasa.

Long story short, dintre toti cunoscutii mei de aici, isi cumpara EV doar cei care stau la casa. Sau cei ce le primesc ca masini de firma (si nu stau la casa) le accepta pentru ca au impozit zero pe beneficiu (scutesc pana la 400 de euro net pe luna, in functie de valoarea masinii, in buzunar), si sunt dispusi sa accepte compromisuri. Si majoritatea care are electirca, o are ca a doua masina. Mai au in garaj si una pe care se pot baza, in special pentru drumuri lungi si concedii. Diesel still king.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.