QUOTE(centurion @ 2 Apr 2019, 11:24)
Referitor la articolele pe care le-ai pus, am o mare problema cu asta: "improving the air in our cities". Deci Bosch & Co nu sunt interesati de eliminarea poluarii in orase ci doar de reducerea poluarii (ce naiba, trebuie sa ramana in continuare surse pentru cancerul pulmonar si alte boli de plamani).
Oare de ce nu studiaza eficientizarea sistemelor electrice actuale (inmagazinarea curentului electric etc.)? Le-ar scadea cifra de afaceri?
Pentru ca nu exista si probabil in timpul vietii noastre nu va exista transport cu adevarat ecologic. Masinile electrice muta poluarea din oras in alta parte...la centralele termice, la fabricile de baterii, la minele de cobalt, litiu si alte metale rare, la vapoarele uriase care transporta materia prima, bateriile si altele asemenea, la sistemele de reciclare a bateriilor. In timp ce vin cu bataie de cap pentru proprietar...calcule legate de autonomie, de disponibilitatea prizelor. Asa ca daca putem face cat mai ecologica o masina cu motor clasic, ce are deja o infrastructura dedicata disponibila usor, de ce n-am face-o?
In momentul asta, o masina pe baterii e la fel sau chiar mai poluanta decat una clasica, luand in calcul tot ce inseamna ea, de la fabricare la incarcare, in functie de fabricant si de tara unde va fi folosita.
Pentru ca energia electrica inca vine preponderent din surse poluante, pentru ca trebuie sa sapi in pamant in Canada si Africa pentru a scoate tarana care contine ceva metal rar, tarana asta o pui pe vapor si o duci la fabrica ce scoate metalul din ea, metalul il pui pe vapor si il duci in China ca sa fabrici bateria (peste 90% din piata bateriilor e in detinuta de companiile asiatice), apoi bateria o pui pe vapor si o transporti in Europa, Japonia sau SUA ca sa o montezi pe masina. Dupa care pui masina din nou pe vapor si o duci la client. Iar clientul o incarca de la o priza alimentata cu curent obtinut de obicei din dinozauri sau crengi de acum 200 de milioane de ani. Dupa 7-8 ani bateria aia ajunge la finalul vietii si reciclarea ei e extrem, dar extrem de dificila. Fiindca contine niste materiale extrem de toxice. Vorbeam cu cineva care are experienta in domeniul asta si imi spunea ca electrolitul din bateriile folosite la sistemele hibrid mai vechi de la Mercedes e atat de toxic incat daca o picatura intra in contact cu pielea omului, te omoara, fara nicio sansa de scapare. In plus, ca sa reciclezi bateriile ai nevoie sa consumi foarte multa energie. Cum poate fi asta o chestie ecologica, eu nu inteleg...adica numai drumurile alea facute de vapoare creeaza mai multa poluare decat daca mi-as lua o masina de pe continentul meu, fie ea si cu un V8 cat casa sub capota
Si, dupa ce depasim chestia asta, ajungem la adevarata problema...cu ce energie incarcam la priza sute de mii de masini electrice in acelasi timp? Nu zic milioane, zic doar sute de mii. Asta fiindca peste tot prin lume, retelele electrice sunt oricum la limita si penele de curent se intampla chiar si acum, mai ales vara cand da toata lumea drumul la aerul conditionat. Adauga si mii de prize de mare putere care incarca o masina rapid si deja reteaua intra in colaps.
Deci, daca vrem sa fim realisti si sa ramanem totusi o societate in miscare, ar trebui sa gasim solutii ca sa putem reduce pe cat posibil poluarea, fara sa visam cai verzi pe pereti. Un mix inteligent de masini electrice si hibride, plus promovarea transportului in comun si a solutiilor alternative (ride sharing) sunt singura cale veritabila catre asa ceva. De-aia constructorii mari fix asta fac...lanseaza si masini electrice, dar dezvolta in continuare si masinile cu motoare cu combustie interna, in timp ce se implica tot mai mult fie prin achizitii fie prin parteneriate in solutiile alternative de mobilitate. Se pompeaza bani grei in Uber si Lyft, BMW si Mercedes si-au unit fortele pentru a dezvolta si ei domeniu asta (Mercedes detine car2go, un sistem de inchiriere cu ora a masinilor, si detin si parte din Clever Taxi, de exemplu, BMW au la randul lor astfel de solutii). Se lanseaza dieseluri care in viata reala emit mai putin decat benzinarele ca sa fie folosite pe masini de genul Seria 7 si X5, in timp ce in clasele mici bezinarele mild hybrid si plug-in hybrid ofera compromisul ideal. Iar hibridele clasice, de genul folosit de Toyota, se pare ca sunt din ce in ce mai putin dezvoltate, avantajele pe care le aduc fiind prea mici raportat la costuri...calea plug-in fiind mai eficienta.