Accept provocarea !
Sa incepem:
1. EU e recunoscuta pentru ponderea mare de dieseluri vandute si aflate in circulatie (in multe tari peste 50%).
2. este binecunoscut ca in UE calitatea carburantului este mai buna decat pe alte continente, din simplul motiv ca aici se utilizeaza acest carburant pe o scara mai larga iar sistemele de injectie sunt cele mai evoluate.
3. nu ma astept ca VW sa recomande adaugarea de aditivi in motorina, ba chiar as considera-o drept bataie de joc. Oare cum ar suna ca prietena/sotia sa isi cumpere un VW Golf 1.6 tdi si sa fie obligata ca, la fiecare plin de carburant, sa stea cu recipientul de aditiv (recomandat de VW, nici macar nu m-am referit la 2T) sa completeze in rezervor, stiind ca isi va distruge sistemul de injectie daca nu o face? Practic acel aditiv ar fi precum insulina pentru un diabetic: nu si-o administreaza, moare.
E cineva de acord cu aceasta situatie? Poate noi, barbatii, am face-o cu placere, dar prietenele sau sotiile noastre cu siguranta nu. Asadar, de ce sa-mi cumpar o astfel de masina? O masina trebuie sa poata fi condusa de oricine cu un minim de intretinere.
4. VW, ca si Renault, a proiectat sistemul de injectie in principal pentru piata din Eu, nu pentru cea din US, de aici probabil au si aparut problemele.
Revenind la Renault, nu trebuie sa uitam politica lor de a reduce costurile cat mai mult cu putinta (acesta fiind si motivul pentru care Renault-urile sunt mai ieftine decat VW-urile). Prin urmare, Renault i-a cerut lui Delphi sa-i furnizeze cele mai ieftine sisteme de injectie cu putinta, dar care sa fie rezistente la motorina vanduta pe piata din UE, intrucat oricum Renault nu prea vinde dieseluri in afara acestei piete. Delphi poate sa le faca si mai bune, insa trebuie si ei sa-si asigure ceva profit.
Prin urmare, Delphi a reusit compromisul de a produce injectoare suficient de ieftine cat sa-l faca pe Renault sa le cumpere si suficient de rezistente cat sa nu cedeze la motorina vanduta pe piata din UE, iar dovada o reprezinta masinile care au peste 2-300 de mii de km cu aceleasi injectoare ce pornesc la prima cheie. Chiar si in Ro sunt zeci de mii de Renault-uri ce merg foarte bine in aceste conditii, iar exemplele sunt si pe forum. A fost suficient sa alimenteze cu motorina de la statii cu distributie nationala, precum Petrom, Rompetrol, OMV, Lukoil, Mol, etc.
5. referitor la cat de lubrificate sunt motorinele vandute la noi pe piata eu personal nu ma pronunt, intrucat masina mea este pe benzina si nu utilizez motorina ca si combustibil, insa, din experienta mea cu sute de dci-uri cu care am avut contact cat am lucrat in service, pot sa zic ca nu a contat motorina daca era de la OMV sau de la Lukoil, ci conta cat era ea de curata sau de contaminata cu reziduuri. Nu-mi aduc aminte de nici un caz in care sa fi picat injectoare si sa nu fie vorba de motorina contaminata la mijloc.
La fel, daca motorina este euro 3, sau 4, sau 5, sau 6, daca este curata, in mod sigur nu va afecta injectoarele. Ar fi absurd sa ai un Symbol din 2003 cu sistem de injectie euro 3, sa il duci in Franta, sa il alimentezi cu motorina acolo si sa iti pice injectoarele pentru ca motorina este euro 5.
Nu vad nici o legatura intre aditivare si fiabilitatea sistemului de injectie.
Ma repet pentru a 7192-a oara: vad cum mii de masini in tara asta (inclusiv Renault dci cu sistem Delphi) alimenteaza zilnic cu motorina standard de la Petrom, sau Lukoil, sau Rompetrol, etc, de la toate statiile din Romania (ma refer la statiile cu distributie nationala, nu parteneri), si nu au nici o problema pe parte de injectie. Iar aceste masini sunt utilizate in regim de firma, unele de oameni care pur si simplu n-au nici un fel de respect pentru respectivele masini ("e de la firma, da-o dracu"), prin urmare nu sta nimeni dupa fundul lor sa aiba grija de ele, cu atat mai putin sa le puna aditivi in motorina. Oare de ce nu le pica injectoarele?
A, ca mai sunt si exceptii, e normal, fiabilitate 100% nu obtii niciodata.
In concluzie, pentru mine faptul ca, poti sa alimentezi de la orice statie de carburant cu distributie nationala din Romania si sa rulezi cu masina sute de mii de km fara nici o problema la sistemul de injectie, pentru mine e un argument suficient de bun pentru a nu mai adauga nimic altceva in carburant.
Daca mai sunt si alte intrebari, sau poate nu am raspuns eu exact la subiect, astept sugestiile si corecturile. Imi place sa aduc argumente, dupa cum imi recunosc greselile daca imi sunt dovedite.
O seara placuta !
P.S.: Cum a relatat si Bandit experienta lui pe parte de adaugat diverse in motorina, ma vad obligat sa fac cateva observatii:
Motoarele despre care relatezi sunt dieseluri vechi, unele cu injectie directa, altele cu injectie indirecta, precum si sistemul common-rail de prima generatie de la Bosch, montat pe Scenic.
Majoritatea dieselurilor vechi n-au nici o problema cu carburantul, vorba aia, "merg si cu rahat uscat", intrucat sunt motoare de cilindree mare, putere mica (dintr-un diesel aspirat de 1.9 scoti maxim 70 CP), iar sistemele de injectie sunt destul de rudimentare.
Eh, aici a intervenit UE la mijloc care a impus producatorilor auto ca motoarele sa devina din ce in ce mai ecologice. Un motor e cu atat mai ecologic cu cat emite mai putine noxe in atmosfera. Ca sa elimini cat mai putine noxe, trebuie sa arzi mai putin carburant. Ca sa arzi mai putin carburant, trebuie sa faci motorul cat mai eficient. Ca sa il faci cat mai eficient, trebuie sa implementezi cat mai multa tehnologie de ultima generatie pe el.
Asa a aparut common-rail-ul, asa a aparut turbina, asa a aparut EGR-ul, asa a aparut indicatorul de schimbat vitezele in bord, etc.
Pe noi ne intereseaza sistemul common-rail. Fata de sistemele clasice de injectie, in care pompa de injectie facea totul, common-rail-ul consta dintr-un injector controlat de un calculator si o pompa de inalta presiune in spate care are grija ca respectivul injector sa aiba in mod constant motorina la presiune mare, iar partea electrica a injectorului sa o elibereze controlat in cilindru. Eh, un astfel de injector lucreaza la o presiune mult mai mare decat cele de generatie mai veche, iar piesele in el sunt mai fine. Din aceasta cauza poate ceda mai usor si de aceea nu se recomanda sa se utilizeze alt carburant decat cel recomandat de constructor, si, ceea ce merge foarte bine pe un Peugeot diesel de acum 20 de ani sa fie fatal pentru un Clio dci din 2003.