Multumesc pentru sfaturi. Frumoasa rau prima Sportiva.
Am gasit un articol foarte foarte interesant, sper ca cei ce intra pe aici sa vada evolutia masinii, sa-si faca timp 10 minute sa citeasca ce am postat eu mai jos.
DACIA SPORT,
ÎNTRE START ȘI SOSIRE
Aducerea pe la începutul lui 1979 a inginerului Simion Săpunaru în fruntea fostei Centrale Industriale de Autoturisme, a consfințit nu doar o simplă schimbare la vârful ierarhiei acesteia, ci mai ales înlocuirea unui director dedicat exclusiv producției, cu unul de largă deschidere către cerecetare și diversificarea gamei de produse.
BIG-BANG-UL S-A PRODUS SUB TÂMPA.
Om de o cultură deosebită, cu un dezvoltat simț artistic, ing. Săpunaru și-a axat demersul pe mai multe direcții și chiar spre mai mulți factori capabili să aducă noutățile atât de necesare. Așa s-a ajuns ca la Brașov, orașul din care provenea, să încurajeze și să finanțeze ideea unui localnic, tehnicianul Gh. Lihaci, de a construi un autoturism cu tendință vădit sportivă. Și aici nu s-a avut în vedere doar creșterea performanțelor mecanice, de care se ocupau alții, cu deosebire cei din compartimentul de competiții al uzinei, cât în mod deosebit crearea unei forme, a unei caroserii, care să afișeze fără dubiu astfel de pretenții. Iar la moda vremii, aceasta nu putea fi decât de tip coupé. Altfel zis, un autoturism cu doar două uși laterale. Iar ca investiția să fie cât mai redusă și industrializarea cât mai rapidă, s-a pornit, evident, de la modelul Dacia berlină, mașina națională a “Epocii de Aur”.
Primele prototipuri, 10-15 dacă îmi amintesc bine, au fost realizate la service-ul Dacia din Brașov, condus de ing. Petre Lupu. Prototipuri cu diferențe mai mult sau mai puțin majore între ele, până când s-a ajuns la ce se cheamă “înghețarea stilului”. De remarcat faptul că printre acestea se afla și un model ultra-lucrat, chiar exotic, care trimitea la o versiune “competizione” a lui Alfa Romeo, de pe la începutul deceniului șapte. Și pentru ca orice asemănare să fie...pur întâmplătoare, fusese vopsit, cum altfel decât roșu. Forma era plăcută și suficient de atrăgătoare. Păcătuia însă printr-un supra-nume ce nu-i era caracteristic. I se zicea, deloc inspirat, “porcul țepos”. Fusese încercat și într-o întrecere rutieră de însuși Ludovic Balint, cel care avea să ajungă în scurt timp idolul pasionaților de curse din țară.
Să ne întoarcem însă la modelul reținut pentru a fi industrializat. El provenea, după cum am amintit, dintr-o caroserie de berlină care suferise intervenții majore, demne de chirurgia plastică. I se redusese ampatamentul cu fix 200 mm., ceea ce avea implicații considerabile asupra părților vizibile și invizibile ale structurii acestuia, pavilion și planșeu. Însa fără afectarea așa numitelor unități față și spate. Adica ansamblul lonjeroanelor și traverselor cu rol decisiv în asigurarea rigidității construcției.
Dar o caroserie n-ar fi putut avea valențe sportive dacă pavilionul nu era plonjat spre spate. Realizatorii cunoșteau foarte bine acest aspect și n-au pregetat să-l aplice în practică. I-a avantajat și folosirea pe post de lunetă a geamului-parbriz. Ceea ce, a priori, însemna o economie. Dar care, pe lângă investițiile cerute de modificarea altor “table”, era insignifiantă. Însă dădea bine la privire.
Eliminarea ușilor spate impunea crearea unui element exterior care să compenseze dispariția acestora și să acopere golul lăsat. În aparență, un element simplu de realizat. În realitate, punea probleme, pentru că la gama Dacia, berlină și break, exista o muchie laterală, ce dădea și gabaritul caroseriei, care nu era deloc dreaptă. Cunoscută de cei care lucrau în proiectare drept faimoasa “linie D”. Pe cât de faimoasă, pe atât de capricioasă când trebuia să lucrezi cu ea, să intervii asupra ei, luptându-te de fiecare dată să te încadrezi în tendința sa de continuă coborâre spre spatele mașinii.
Așadar, pe la începutul lui 1980, cu stilul odată acceptat și înghețat, s-a trecut la pasul următor, pregătirea industrializării. Care se dorea a fi de mică serie, așa cum statea bine autoturismelor cu vocație sportivă. În conformitate cu trendul mondial, dar mai ales datorită multor modificări ce trebuiau făcute fără a apela la matrițarea unor elemente de caroserie. Operațiune prohibită, sub aspectul cheltuielilor și al timpului de realizare. Aici trebuie spus că mai târziu, peste câțiva ani, când modelul era deja în producție și când accesibilitatea dificilă la locurile spate nu mai putea fi acceptată, s-a decis ca ușa față să fie majorată cu 120 mm. Și cum era extrem de laborios să sudezi, să cositorești și nici să nu se vadă îmbinarea tablelor, s-a decis executarea a două matrițe (stg., dr.), comandate la fabrica de profil de la Câmplulung Muscel. Costul lor a fost într-atât de mare încât, raportat la producția anuală, ce nu a atins niciodată cifra propusă, de circa 1000 exemplare, le făcea să fie amortizate abia în anul…2050!!
Pentru pregătirea documentară a industrializării s-a apelat la fostul Centru de Cercetare și Proiectare al Dacia, numit la timpul acela CCSITA, unde un colectiv restrâns, condus de autorul acestor rânduri, a trecut la catalogarea noilor repere specifice, întocmirea unor “desene sugestive”, necesare alocării de numere constructive, desene “în perspectivă”, așa cum sunt realizate azi de toate marile firme ale lumii. Astfel, componentele viitorului model primeau girul, viza pentru industrializare.
ȘTEFANEȘTI, UNDEVA LÂNGĂ PITEȘTI
…Care avea să se realizeze la sediul centralei IATSA de la Ștefănești. Mai exact, într-un spațiu al service-ului din acea localitate. Locație în care cu puțin timp în urmă fuseseră montate câteva exemplare de Renault 20. Practic doar scaunele față, restul mașinii venind deja echipată de la francezi.
Aici va avea loc, pe durata a doi-trei ani, un proces extrem de dificil de punere la punct a fabricației Daciei Sport. Și aceasta datorită exclusiv caroseriei. La modificarea căreia se intervenea de o manieră absolut artizanală. Vom vedea destul de repede de ce și în ce consta.
Asta nu însemna că doar caroseria suferea modificări. Nu. Erau și multe elemente de mecanică influențate de extirparea celor 200 de mm. din ampatamentul berlinei. Cum ar fi cablul secundar al frânei de mână, țeava intermediară a eșapamentului, conductele de frână și de benzină. Ca și arcurile suspensiei, modificate prin scurtare, cu influențe însemnate asupra reducerii gărzii la sol și a caracteristicii elastice. Dar și amortizoarele, din necesitatea corelării cu arcurile; ca și barele antiruliu, majorate pentru reducerea mișcării de rotație ce apare la abordarea virajelor.
O problemă de extremă importanță a reprezentat-o încă de la început caracterul excesiv supravirator, accentuat de scăderea ampatamentului. Penalizant la atacarea mai virilă a virajelor, la care te îndemna forma, denumirea și ceea ce se vrea a fi acest autoturism. Până la urmă, această deficiență jenantă a fost în mare parte rezolvată prin modificarea poziționării rotulei superioare pe port-fuzetă și apelarea la brațe inferioare cu “+ 4 mm”, mai lungi, deci, față de cele preluate de la marea serie. Dar ele s-au aplicat numai exemplarelor destinate competițiilor și, ocazional, pe modelele făcute la comanda diverselor VIP-uri ale vremurilor acelea. La originea acestor modificări, cu influență determinantă în optimizarea epurei direcției, au fost marele pilot și inginer, brașoveanul Gh. Urdea și mecanicul piteștean C-tin. Ciucă. Și el fost pilot de valoare.
Să nu vă imaginați că restul mecanicii, cea asupra căreia nu se intervenea, se asambla la Ștefănești. Ar fi fost mult prea mult. Nu s-ar mai fi realizat nici măcar acea serie mică, ci poate doar una strict confidențială.
Toate componentele majore ale mecanicii erau aduse direct din posturile de pregătire ale benzii de montaj de la Colibași. Grupul moto-propulsor, semitrenurile față, puntea spate, bordul, comenzile, veneau gata de-a fi montate pe caroserie.
“Montajul general” era o bandă cu rulouri de circa 25-30 m., pe care erau împinse “din post în post” autoturismele ce urmau să fie echipate. Iar la capătul ei exista o fosă, pentru lucrările impuse la partea inferioară, precum atașarea punții spate sau eșapamentul.
După care, o rampă de direcție, de tip service, desigur, rezolva problema unghiurilor. Cu aceasta, operațiunile de realizare a autoturismului erau încheiate.
DIN DURERILE FACERII
Însă, așa cum am precizat în mai multe rânduri, problema spinoasă o reprezenta caroseria. La început, cu forțele existente în service, asociate unui management al secției total neadecvat, și pot spune chiar incompetent pentru o acțiune de o asemenea anvergură, industrializarea a stagnat, a bătut pasul pe loc. Sau dacă a înaintat, a făcut-o în pași de blues.
Numai că, sesizând lentoarea punerii în aplicare a angajamentului față de noul director general al Centralei, conducătorul de pe atunci al IATSA a apelat la “oameni de uzină”, pe care i-a transferat sau detașat. Și lucrurile sau schimbat în mod radical, pentru că armata de ingineri ai serviciului tehnic, deși extrem de numeroasă (fiindcă așa erau timpurile), nu se pricepea decât la întocmirea manualelor de reparație, a cataloagelor de piese de schimb, și la contactele cu furnizorii. Asta de altfel era menirea acelei instituții, care acum trebuia să fabrice și autoturisme nu doar să le repare.
Un exemplu semnificativ în acest sens îl reprezintă un tehnician “făcut la apelul de seară”, cum încă se mai practica pe atunci, care habar nu avea de construcția unei mașini. Cu atât mai puțin să înțeleagă un desen de caroserie. Lucru dificil pentru oricine nu e familiarizat cu așa ceva.
Ei bine, pentru că individul își datora existența în instituție obedienței și “informării”, șeful său direct, un inginer “meseriaș” din toate punctele de vedere, l-a însărcinat cu ingrata responsabilitate de a transpune în ghips un desen care reprezenta custoda. Un mulaj după care urma să se toarne un model, din oțel, pe care să se “bată” această extrem de dificilă piesă. Care mai era și de exterior. O piesă ce făcea legătura între geamul lateral și lunetă. Chiar și în proiectare aceasta ridica probleme deosebite și doar cei cu experiență și imaginație o puteau desena corect. Fără acest șablon metalic nu se putea realiza stabilitatea geometrică a zonei. Iar la primele serii fabricate, imensele ornamente ce o mascau nu erau destinate să creeze un efect care să flateze privirea, ci să ascundă neregularitățile suprafeței și imprecizia execuției. Și mai era un efect imediat, unul extrem de parșiv: mai fiecare caroserie avea nevoie de un geam spate particularizat. Neinterșanjabile între ele! Lucru inacceptabil!
Și atunci s-a trecut la actiunea relatată. Iar tipul era plasat undeva, în mijlocul atelierului caroserie, unde cu o daltă într-o mână și ciocanul în cealaltă încerca să materializeze desenul. Desigur, i se dădusera indicatii de către cel care se ocupa de problemele de tinichigerie (om de tehnică, provenit de la Colibași). Ba chiar i se trasasera și niște linii de referință, pe care el să “sculpteze”. O făcea, dar pur și simplu fără să fie convins că e și corect, încât de câte ori “uzinarul” trecea pe lângă el, omul nostru îl întreba: “e bine, bătrâne?”. Cineva, cu simțul umorului, l-a botezat “Brâncuși”. “Condamnatul la locul de muncă” nu a reușit să ducă treaba până la capăt. Era prea dificil pentru el. Așa încât, a tras sfori și a fost reinstalat în postul călduț din care își lua salariul fără să facă nimic. Mai puțin observarea celorlalți.
Spuneam că tablele nu veneau sub forma atât de cunoscută de caroserie, ci în subansambluri cum erau cele numite unitate-față și unitate-spate. Planșeul, cu lateralele sale, dar fără bavoleți, numiți popular “praguri”, venea doar cu partea centrală, din care se înlăturau cei 200 mm. Mai exact, operația avea loc în zona “ligheanelor” din spatele scaunelor-față. După care se sudau prin puncte, dând naștere reperului specific de Dacia Sport. Cu acesta realizat, intrăm deja pe banda de montaj a caroseriei.
Mai departe, se poziționau cele două unități și stâlpii din spatele ușii-față. De fapt, singura ușa laterală. Prin coborârea pavilionului, și aceștia erau modificați. Tăiați, sudați, cositorite îmbinările pentru a nu fi vizibile intervențiile.
Se atașau apoi dublurile de custodă și pavilionul, folosind un cadru rigid care respecta configurația lunetei. Altfel, riscai să nu se poată monta.
Asamblarea tuturor acestor elemente realizate “din ciocan” induceau tensiuni mari, pentru că în general trebuiau forțate, cu deosebire cele care intrau în contact direct cu pavilionul. Ramele geamurilor ușilor erau și ele altele. Geamurile acestora, de asemenea! Chiar și portbagajul, mai exact capota, suferea modificări, fiind scurtată. Totul se rezolva manual, cu dispozitive pe care se bătea tabla pentru a obține configurația dorită. Sudura și ciocanele de rigoare, dacă vreo tablă se dovedea a fi rebelă și nu se așeza docilă la locul său, erau intervențiile specifice sectorului.
Iar până la realizarea unei game de măsurători a caroseriei, diferențele dintre una și alta erau destule. Dar nesemnificative și fără rezonanță, exceptând faimoasa custodă.
Finalizată, finisată, caroseria era acoperită cu o husă, pusă pe o remorcă și dusă la Colibași, pentru grunduire. Doar grunduire, nu și vopsire. Aceasta se făcea la Ștefănești, după o pregătire absolut necesară. “Culoarea” era dată manual, cu pistolul, de meseriași iscusiți. Uscarea se făcea în cuptoare de tip service, care ajungeau la o temperatură de numai 90°C, față de 120°C ale celor de la uzină.
Cam așa, fără a intra în tot felul de alte detalii mai puțin spectaculoase sau deloc interesante, s-au realizat în mai bine de un deceniu cele circa 5500 de exemplare dintr-un model ajuns în mare vogă la competițiile auto românești. Desigur, cei ce le-au introdus nu puteau fi alții decât cei din echipa Dacia. La raliuri, primul care s-a angajat cu o asemenea mașină un întreg sezon a fost Gh. Urdea, devenit și primul campion absolut la comenzile acesteia. La viteză, “pionierul” s-a numit Victor Nicoară.
TROFEUL ÎNCUNUNEAZĂ FINALUL
Spre sfârșitul anilor 80, ponderea Daciilor Sport în platoul raliștilor din campionatul național ajunsese la 15-20%. Procent zdrobitor de mare în cazul celor clasați în Top 10.
Pentru a încuraja apelul la astfel de autoturisme, fiind conducătorul echipei de competiții a IATSA, am lansat “Trofeul Dacia Sport”, deschis echipelor care utilizau astfel de mașini. A fost acceptat de către Federația de specialitate și s-a disputat în cadrul campionatului național de raliuri, divizia A. Era prima competiție “monomarcă” din automobilismul românesc. Se întâmpla în 1988.
După două ediții, câștigate în ordine de IATSA și Dacia, evenimentele din decembrie 1989 i-au pus capăt și acestuia. Cu atât mai mult cu cât cei de la uzină renunțaseră în 1990 la “Sporturi”, afișându-se cu o nouă creație a constructorilor de la Colibași, Dacia 1325. Botezată “Liberta”, după cursul evenimentelor vremii. Ar fi putut fi substituentul Sportului pe banda de la Stefănești, dar fiind consultat asupra oportunității transferului producției de la uzină la service, am zis “nu”, deși zilele Daciei Sport erau numărate. Și nu am greșit! Modelul s-a dovedit fără succes comercial, încât a fost realizat și el într-o serie restrânsă.
Printre factorii ce amenințau existența în producție a autoturismului ce face obiectul poveștii de față, unul era intern și se datora numirii în funcția de șef al secției de producție a unuia dintre cei care avuseseră o influență covârșitoare în punerea la punct a fabricației. Tehnician excelent, dar manager mediocru.
Pe da altă parte, relația cu uzina devenise foarte dificilă. Nu mai exista impunerea colaborării de către Centrală, pentru că aceasta încetase de-a mai fi. Iar cei de la Colibași nu doreau să mai susțină un astfel de demers. Desigur, aceasta este doar “fața”, culisele sunt mult mai ample, dar nu fac obiectul prezentării. În clipa în care embargoul asupra livrării de componente necesare realizării autoturismului a devenit o realitate, modelul a dispărut pentru totdeauna de pe liniile de montaj.
Se încheia o pagină din istoria automobilului românesc. Se punea capăt unei aventuri fascinante, pe care o reprezintă întotdeauna realizarea unui autoturism. Mai ales de serie mică.
Vremea “mașinilor făcute din ciocan” trecuse. Apusese definitiv!
Nicolae Cosmescu