Salut.
Desi nu sunt deloc adeptul forum-urilor, in semn de apreciere pt sfaturile cat se poate de utile postate de ceilalti aventurieri aici, am decis sa scriu si eu impresiile de calatorie, intrucat sper sa ajute pe viitorii calatori catre istanbul (asta fiind destinatia mea). Asadar:
1. In ceea ce priveste traseul ales, il prezint de la Ruse (pana acolo stiti cu totii, dureaza 45-60 min in functie de cat de agale se merge). De aici mai departe, am decis sa aleg traseul indicat in postul nr. 597 cum a mai si fost recomandat anterior, si anume: Ruse E70 DN2 directia Varna pana in satul Osenets; la iesirea din sat dupa cateva sute de metri dupa ce am trecut de un drum secundar care face stanga, am luat-o pe cel din dreapta spre Popovo. Trecut prin vreo 2 sate, Blagoevo si Lomtsi.
Dupa aceste sate am ajuns in intersectie in T cu drumul DJ204 si am luat-o la dreapta. Apoi inainte sa intru in Popovo am facut stanga pe minicentura DJ513 si iarasi stanga in intersectia in T cu DN51. Am ajuns in Svetlen si cand am ajuns la biserica in miniatura am facut dreapta prin sat spre Omurtag. Pana aici a fost drumul pustiu, condus constant cu 100-120 fara absolut nicio pb.
Aici (dupa Svetlen, cand o luati pe langa biserica) a intervenit problema si nervii...drumul incepe sa urce si devine din ce in ce mai prost si ingust. Motiv pentru care l-am cam injurat pe saracul om, dar am revenit imediat la sentimente mai bune pentru ca nu avea nicio vina, intr-un an de cand a scris post-ul avea timp berechet sa se strice. Deci, drumul este foarte prost in zona aceea, mai exact in satele Dolna Kabda si Gorna Kabda. Este incredibil de denivelat si gropi din ce in ce mai mari...
Nu mai tin minte cati km au fost, dar am mers cel putin 40-45 de minute cu 10 maxim 20 km/h.
Concluzia: NU O LUATI PE ACOLO!
Apoi am continuat cu traseul deja clasic si anume Omurtag, Kotel, Elhovo, Hamzabeyli, Edirne, Istanbul.
2. Traseul de intoarcere, pe care evident il puteti folosi fara pb si la dus, este urmatorul, si vi-l recomand fara nicio pb:
ISTANBUL - EDIRNE (230 km de autostrada pana langa edirne, dupa care iesiti de pe autostrada spre Hamzabeyli, apoi 40 de km pana la granita)
Dupa granita, singura problema sunt aprox 20-25 km unde soseaua, desi lata si pustie, e foarte ciudat denivelata si daca vreti sa nu decolati, e recomandat sa mergeti cu 40-50 la ora maxim. Enervant, dar va veti razbuna apoi. Zona incepe cam pe langa Elhovo si se termina cam cu 10 km inainte de Yambol. (asta pe traseul de intoarcere)
Apoi, razbunarea vine rapid intrucat dupa ce treceti de apropierea cu Yambol, ajungeti la intersectia mare cu E773 unde este giratoriul mare si OMVul de care spuneau colegii. Acolo puteti hali linistiti si alimenta. Dupa aceea, pasionatii de condus sportiv se vor delecta cu o sectiune lunga ca naiba de drum superb, pustiu, strajuit de padure si stanci, avand curbe late si usoare pe care le tratezi lejer cu 90-100 la ora, doar o mica portiune e cu cateva curbe stranse si mai periculoase, dar alea fac tot deliciul
Se merge asa de la intersectia cu E7773, trecand prin Mokren, Gradets, Kotel si ajungand la Omurtag. Sunt peste 70 de km/h, e placere pura. La dus m-am tinut dupa o nebuna din bg la vreo 50 de ani care mergea cu un subaru outback constant cu 100-120. A trebuit sa ma tin vartos dupa ea, eu avand un opel corsa din 2002 cu motor de 1l si 58 cp. Dar i-am strunit binisor si a fost superb >:) F tare traseul!
Apoi, dupa Omurtag, ramane de ales traseul de intoarcere. Cum stiam ca nu o mai pot lua pe acelasi ca era praf, am decis sa o iau spre Targovishte. Intre cele 2 localitati sunt cam 40 km, i-am facut fara pb in spatele unui bg nebun care mergea si asta cu 130, indiferent ca era localitate au ba; drumul e bun, fara nicio pb. De aici mai departe, sunt 3 variante: cea indicata de in postul 692 ca fiind proasta (targovishte-razgrad), cea aleasa de acelasi post ca varianta ocolitoare (targovishte-shumen-razgrad) si cea de-a 3a, aleasa de mine, si anume DN74 pana la intersectia cu DN51, moment in care se face stanga spre Popovo iar in Svetlen veti trece pe langa biserica pe langa care am ales eu sa fac stanga din pacate la dus. De acolo traseul ramane acelasi ca la dus, fara nicio problema.
Alegerea a fost foarte inspirata, intrucat drumul era pustiu si foarte bun. Ca sa o luati pe varianta asta, am trecut (venind inspre Ro, daca decideti sa o urmati, faceti calculele aferente invers
) de intersectia ce duce spre Varna dinainte de Targovishte si am urmat drumul tot inainte pana se ajunge la un giratoriu mare cu o benzinarie langa, unde am vazut indicator Popovo si l-am urmat. E usor de ajuns.
In concluzie: traseul indicat ar fi :
Ruse-Osenets-Popovo - apoi DN51, apoi dreapta pe DN74 pana la targovishte de unde o luati tot in jos fara pb spre Omurtag-kotel-elhovo-granita. Si la dus si la intors, foarte bun traseul, mai putin zona Yambol-Elhovo unde e pb descrisa.
Argumentele sunt multiple: drumul e pustiu, astfaltul bun incat permite rulare cu 100-120 constant si fara batai de cap, nu e deloc politie (ramane sfatul sa mergeti mai cuminti prin localitati, numai daca dati de un localnic viteaz, se poate merge fara pb dupa ei) si peisajul e relaxant.
Sfaturi importante:
1. Primul lucru pe care sa-l faceti in Bg e sa va cumparati harta. Gasiti la shell, in engleza, 10 leva, e foarte buna si utila. Eu am avut traseu printat de pe google maps plus gps, dar tot cu harta, stil oldschool, m-am simtit mai bine.
2. Aveti grija in sate la bulgari ca au niste praguri nenorocite care abia sunt semnalizate. Sunt din beton si tre sa le luati cu viteza f mica ca altfel va dor rau talpile
3. Pe drumurile nationale, nu am dat absolut deloc de politie, doar intr-o localitate prin zona Yambol unde stateau magarii ascunsi cu pistol din ala basit. Aveam 50. Recomandarea ar fi mergeti destul de legal, numai daca nu aveti norocul sa mergeti in urma unui bg curajos si atunci nu e bai.
4. Benzina la bulgari e cam ca pe la noi, chiar mai ieftina. 98-ul la OMV era 2,5 sau 2,6 leva, 95 ceva mai ieftin, motorina nu stiu. alimentati neaparat cand iesiti din bg la lukoil-ul dinainte de granita spre turcia. la turci benzina este 4,2- 4,4 parca, nu stiu exact, ca nu am alimentat deloc la ei, mi-au ajuns rezervele facute.
5. Nu am fost oprit deloc de politie, decat dupa cele 4 filtre de la granita turcilor, unde m-au pus turcaletii (stateau la vreo 300m de ultimul punct, nu aveai cum sa-i ratezi:)) ) sa suflu in fiola. Asa ca pastrati visinata pentru destinatie.
6. La intoarcere, la granita turcia-bg, pularaii aia te pun la o stropitoare penala (cica dezinfectie, auzi mizerie, ca deh, vii murdar din tara non-UE) si pt asta iti cer 2 euro. Ce este fabulos e ca atunci cand platesti cei 2 euro pe chitanta aia basita, iti mai cer 1 euro comision pt banca. Fantastic, nu?...
7. Am stat f putin la granita bg-tky, 30 min la dus, - marti la ora 15.30 (erau vreo 4 masini in fata mea) iar la intoarcere 10 min (duminica la 11.30-12). is destul de scrupulosi, dar merge rapid, bate vantul prjn vama.
8. La intrarea pe autostrada la turci, ori gasiti o rulota/dubita basita pe dreapta de unde se ia card KGS (Dar acolo mergea infernal, un om la 15 min, asa ca am renuntat sa iau card) ori va opriti direct la turcul de la filtru, ii explicati/gesticulati ca va trebuie pana la istanbul si va face el socoteala (eu am cerut card pt istanbul si inapoi, mi-a dat cardul cu 20 lire, desi era nevoie doar de 13 lire (dus intors) si 5 lire cardul. am dat 10 euro si am plecat...
9. Nu uitati sa cumparati la bulgari vineta (gasiti o benzinarie amarata dupa ce treceti de giratoriul de dupa granita si o luati spre ruse, e inainte de a cobori din drumul principal in cel spre varna) si sa o lipiti pe parbriz dreapta jos, pastrand si partea care ramane in portofel. (va fi verificata de bg la iesirea inspre turcia)
10. Taxa de pod la ruse este 6 euro/25 lei.
La intoarcere am plecat la 9,15 din istanbulul vechi (chiar din centru) si la 5.15 eram in ruse (centru) dupa aprox 570-580 km, cu o pauza de maxim 40-50 min. E f mare diferenta fata de condusul la noi in tara, cred ca un drum la noi de 200 km pe valea oltului te oboseste mai tare decat traseul asta de 600 km. plus se vede diferenta la consum ca mergi constant cu a 5a (sau a 6a, care sunteti privilegiati) dupa cum se vede, am facut 7 ore de condus constant, cu rasnita mea de masina. Daca mergeti mai vitejeste, inclusiv pe autostrada turca (eu am mers cu 120 constant) se poate scoate lejer si mai putin.
cam atat ar fi, sper ca nu am scris prea mult/batut campii, scuze si pt eventualele greseli, cine mai are nelamuriri, lasati un mesaj si raspund cu placere.
PS - Lasati naibii marea turcilor, vizitati istanbulul cel putin cateva zile. Nu veti regreta!
PPS - Perioada in care am facut traseul a fost 24.05.- 29.05. Drum bun!