Comisarul european pentru taxe si uniune vamala, Laszlo Kovacs, aflat la Bucuresti la invitatia PricewaterhouseCoopers, a declarat ca Romania trebuie sa-si modifice legislatia privind taxa de prima inmatriculare auto, avand la dispozitie maximum sase luni pentru a face acest lucru. Dupa aceste sase luni, daca Romania nu se va conforma, vor fi declansate procedurile de sanctionare.
In interviul acordat ziarului nostru, dl Kovacs a mai facut referiri atat la viitorul posibil element ecologic al taxarii auto, cat si la armonizarea bazelor de impozitare pentru companii, in intreaga Uniune Europeana.
- Cum se vede, de la Bruxelles, politica fiscala a Romaniei?
- Noi cunoastem doar un singur element al politicii fiscale a Romaniei, anume: impozitarea de baza. Concret, taxa de prima inmatriculare a automobilelor este singura care nu se conformeaza legislatiei Uniunii Europene - pentru ca discrimineaza. Am inceput deja negocierile cu Romania pentru schimbarea acestei legislatii. Altminteri, eu nu am cunostinta de nicio alta problema in sistemul fiscal al Romaniei.
- Comisia pentru Petitii a Parlamentului European a primit plangeri cu privire la modul de calcul al acestei taxe?
- Concret, problema este ca taxa este discriminatorie. Sa va dau un exemplu: avem o masina veche de opt ani, care a fost inregistrata in Romania ca masina noua, iar dupa opt ani are, de buna seama, o valoare reziduala, din care taxa de inregistrare este o parte - si o masina identica, de aceeasi varsta, importata din Germania sau din Franta, in cazul careia taxa de inregistrare aplicata este mult mai mare decat taxa reziduala in cazul primei masini - aceasta este o discriminare, pentru ca nivelul taxei de inregistrare nu poate depinde de sursa. Aceasta este problema cu taxa de inregistrare, exista insa si alte probleme, minore - cum ar fi faptul ca nu exista nici un for juridic unde clientii sa poata contesta cuantumul taxei percepute de autoritatea vamala.
Drepturi egale si obligatii egale
- Care este atitudinea Ministerului roman al Finantelor fata de aceasta problema?
- Ministrul romam de Finante reprezinta si apara interesele Romaniei, este perfect natural sa fie asa, a fost foarte elocvent, i-am inteles argumentatia si sper ca si el a inteles argumentatia mea. Fapt este ca Romania, ca membra a Uniunii Europene, are drepturi egale si obligatii egale. Nu Uniunea Europeana trebuie sa se conformeze legislatiei romanesti, ci Romania trebuie sa se conformeze legislatiei UE.
- Ati recomandat introducerea unei taxe comune, una ecologica, cu intentia de a inlocui taxele de prima inregistrare si taxele de drum. Cum au primit ministrii de Finante din tarile membre aceasta initiativa?
- Actualmente exista 27 de tari membre. Dintre ele, in 9 nu se aplica taxa de prima inregistrare, iar in 18, aceasta taxa exista. Aceasta este prima problema. Chiar si in cazul acestor 18 tari, cuantumul acestei taxe variaza de la cateva sute de euro pana la 16 mii de euro. Aceasta situatie duce la fragmentarea pietei auto. Producatorii sunt nevoiti sa stabileasca pretul dinaintea texelor in functie de existenta sau inexistenta in tara respectiva a taxei de inmatriculare, precum si in functie de cuantumul acesteia. Acest lucru este foarte dificil pentru producatorii auto si le reduce competitivitatea. In al doilea rand, se intampla deseori ca un cetatean al uneia dintre tarile membre cumpra o masina dintr-un alt stat membru si plateste btaxa de inregistrare, dupa care isi aduce masina in tara sa, unde trebuie sa plateasca din nou o taxa de inregistrare, pentru ca fiecare tara are acest drept. Avem astfel dubla taxare. Iar a treia problema este ca pentru moment nu exista, la nivelul intregii Uniuni, un element ecologic comun. Exista astfel de elemente ecologice intr-o tara sau intr-alta, dar nu la nivelul UE. De aceea, am facut o propunere Comisiei, in anul 2005. Mai intai, am propus desfiintarea taxei de inregistrare si integrarea ei in taxa anuala de circulatie. In acest fel, ar disparea problema dublei taxari. In primul rand, aceasta ar duce la o piata unica pentru industria auto, pentru ca ar disparea aceste diferente - daca exista sau nu taxa de inmatriculare, si intre cuantumurile ei. In al doilea rand, nu ar mai exista dubla taxare. Iar in al treilea rand, am propus introducerea elementului ecologic: in primii doi ani dupa introducere, 25 la suta din aceasta taxa integrata, a acestei taxe complexe rezultate din fosta taxa de inmatriculare si din taxa de drum, sa depinda de emisiile de bioxid de carbon ale motorului masinii, iar dupa alti doi ani, sa depinda de emisiile de CO2 in proportie de 50 la suta. Aceasta propunere este benefica pentru industria auto, de care depind 12 milioane de locuri de munca. Va fi totodata benefica pentru clienti, pentru ca nu vom mai avea dubla taxare, iar in al treilea rand, va fi benefica pentru mediu, pentru ca ii va incuraja pe clienti sa cumpere masini cu emisii reduse de bioxid de carbon.
Set unitar de reguli
- In domeniul taxarii directe, care sunt prioritatile Comisiei Europene? Companiile trebuie sa aplice seturi diferite de reguli daca desfasoara activitati taxabile in diferite state membre. Ce ne puteti spune despre proiectul setului unitar de reguli privind taxarea companiilor?
- Situatia actuala este aceea ca acele companii care fac afaceri in mai multe tari UE sunt nevoite sa recurga la mai multe metode de calculare a bazei de impozitare. Aceasta duce la costuri uriase ale respectarii legislatiilor fiscale, o povara foarte mare a indatoririlor administrative, si mai duce la absenta facilitatilor fiscale transfrontaliere si a consolidarii pierderilor si profitului, si mai duce si la lipsa transparentei - nimeni nu poate compara ratele taxarii din diferite tari, daca bazele de taxare sunt diferite. Asadar, daca am putea inlocui aceste 27 de metode de calcul al bazei de taxare, cu un singur set unitar pe intreaga Uniune Europeana, atunci s-ar reduce costurile respectarii legislatiei fiscale, costurile administrative, s-ar putea efectua consolidarea profitului si pierderii - si am avea si transparenta, adica am putea compara ratele de impozitare si am putea spune: "tara X are taxe mari", sau "tara Y" are taxe mici". Asta ar ajuta competitia, competitia echitabila. Aceasta este propunerea mea. Actualmente, ea este discutata la nivel tehnic, in diferite grupuri de lucru, unde expertii au ajuns la o intelegere asupra unor caracteristici majore ale acestei taxe comune: ele nu trebuie sa fie obligatorii, ci optionale pentru tari; trebuie sa cat se poate de generale, si trebuie sa fie consolidate, adica trebuie sa aiba in vedere pierderile transfrontaliere. Am avut deja o discutie la nivel politic, ministrii de Finante au discutat-o la Viena in timpul presedintiei austriece. Atunci, din cele 25 de tari membre, zece au sustinut total propunerea, opt au exprimat o sustinere prudenta, spunand ca sunt gata sa o examineze fara prejudecati, iar sapte tari si-au exprimat ingrijorarea sa impotrivirea. Trebuie sa adaug ca ultimele doua tari care au aderat, Romania si Bulgaria, care au fost de asemenea prezente la Viena, au sprijinit, amandoua, propunerea mea. Dintre cele sapte tari, o parte s-au aratat ingrijorate ca o astfel de taxa comuna le-ar incalca suveranitatea in domeniul fiscal, iar altele se tem ca noua baza de taxare s-ar putea dovedi mai mica decat practica lor actuala. Iata raspunsul meu: mai intai, nu avem de-a face cu o incalcare a suveranitatii fiscale, pentru ca rata de taxare va ramane in mainile fiecarei tari membre. Nu va fi nici o baza ingusta de taxare, ci dimpotriva, una cat mai larga posibil, iar in al treilea rand, nu intentionam sa armonizam ratele de taxare. Consider ca aceste temeri sunt de inteles, dar nu sunt relevante. In luna mai, in Germania, la Berlin, va avea loc o mare conferinta consacrata Bazei Comune Consolidate de Taxare. Vor lua parte nu doar tarile membre si ministerele de Finante, ci si reprezentanti ai mediului de afaceri si ai celui universitar. De asemenea, presedintia germana doreste sa puna problema pe agenda unei reuniuni a ministrilor de finante. Eu doresc sa prezint o initiativa legislativa in anul 2008.
Romania libera