CONTESTATII RADAR, legislatie si proceduri de atac
![]() ![]() ![]() |
CONTESTATII RADAR, legislatie si proceduri de atac
raduadrian |
![]()
Post
#451
|
||
Membru incepator Group: Members Posts: 2 Joined: 16 June 09 ![]() |
|
||
--------------------
Renault
Kangoo
2001
|
|||
victima |
![]()
Post
#452
|
Membru incepator Group: Members Posts: 41 Joined: 19 May 09 ![]() |
din cate am inteles eu, marja de eroare este de 4km/h sub 100 km/h si de 4% peste 100km/h. dar nu se va lua in considerare chiar pt. ca este + si -. deci puteai sa ai sub 100 km/h dar dar este posibil ca aveai peste 108 km/h.
cu actele : 1/2 zice ca este obligat, 1/2 ca nu . eu pana acuma nu am gasit decret care sa-l oblige. mai este un forum foarte bun, citeste-l, dar te averetizez, daca vrei a citesti tot forumul, ( cu radare) dureaza aprox. 2 zile. |
--------------------
dacia
logan
2008
|
|
adi_ar |
![]()
Post
#453
|
![]() Membru autentic si conservator Group: Moderatori Posts: 4.437 Joined: 23 February 07 From: Arad ![]() |
Ai uitat sa ne spui si noua cat era limita de viteza in acel sector de drum.
Politistul nu este obligat sa ne prezinte documente decat sa se prezinte. |
--------------------
Renault
Megane 2.1 Sedan
1.5 dCI 2005 iGO 9.6.29.357899
|
|
klaus |
![]()
Post
#454
|
![]() 步步 Group: Moderatori Posts: 19.062 Joined: 4 August 02 From: Bucuresti ![]() |
Si intotdeauna exista un telefon mobil cu care se poate face si o filmare, cat de cat...
|
--------------------
Scenic III 1.9 dCi
-
-
- - E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
|
|
victima |
![]()
Post
#455
|
Membru incepator Group: Members Posts: 41 Joined: 19 May 09 ![]() |
parca am citit undeva ceva despre un dispozitiv a radarului, care permite rotirea simultana a camerei si a antenei. in mod normal, nu ar fii obligatoriu? am gasit o poza super tare, camera este orientat in fata, antena este orientat lateral....se vede clar....
17 Jun 2009, 07:29: P1030309.jpg ( Size: 801.59k ) Number of downloads: 1622 poze This post has been edited by victima: 17 Jun 2009, 07:29 |
--------------------
dacia
logan
2008
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#456
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
QUOTE Ai uitat sa ne spui si noua cat era limita de viteza in acel sector de drum. Politistul nu este obligat sa ne prezinte documente decat sa se prezinte. În momentul în care polițistul vă oprește pentru depășirea vitezei, la cererea dvs., el TREBUIE să aibă asupra lui și să vă prezinte: certificatul de omologare a aparatului radar de către Biroul Român de Metrologie Legală, buletinul de verificare metrologică în termen de valabilitate respectiv 12 luni de la data efectuării verificării și autorizația de operator radar pentru cel care vă încheie procesul-verbal. Lipsa oricăruia din aceste documente trebuie prevăzută de dvs. la rubrica „alte mențiuni" și este caz de nulitate absolută a procesului-verbal. http://www.politiarutiera.ro/index.php?opt...&catid=4&id=122 This post has been edited by george_scala_2004: 17 Jun 2009, 07:46 |
--------------------
...
...
...
|
|
Madriann |
![]()
Post
#457
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 967 Joined: 1 April 06 From: Tunisia ![]() |
QUOTE(victima @ 17 Jun 2009, 06:28) din cate am inteles eu, marja de eroare este de 4km/h sub 100 km/h si de 4% peste 100km/h. dar nu se va lua in considerare chiar pt. ca este + si -... Marjele de eroare sunt diferite in functie de caracteristicile masuratorii. Ce ati indicat voi este eroarea tolerata pentru masuratoare in mers. Pentru masuratoare in regim stationar, este +/- 3% (corectat, multumesc George ![]() Daca va fi luata in considerare sau nu, asta va fi stabilita doar de instanta, in cazul in care deschideti plangere. Depinde de pledoarie ![]() QUOTE(victima @ 17 Jun 2009, 07:26) parca am citit undeva ceva despre un dispozitiv a radarului, care permite rotirea simultana a camerei si a antenei. in mod normal, nu ar fii obligatoriu? Ai citit bine, este specificata aceasta cerinta in NML 021-05 si poate fi invocata in instanta: "3.5.2 Atât în cazul utilizării unui aparat de fotografiat, cât și a unei camere de luat vederi, trebuie să fie asigurată corespondența dintre direcția de propagare a fasciculului de radiație emis de antenă și axa optică a aparatului de fotografiat (sau a camerei de luat vederi). Aceasta poate fi realizată printr-un sistem mecanic (permițând numai rotirea simultană a celor două elemente) sau, dacă acest lucru nu este posibil, prin respectarea strictă a operațiunilor de aliniere descrise în manualul de utilizare." QUOTE(george_scala_2004 @ 17 Jun 2009, 07:45) În momentul în care polițistul vă oprește pentru depășirea vitezei, la cererea dvs., el TREBUIE să aibă asupra lui și să vă prezinte: ..... George, nu exista articol de lege care sa IMPUNA acest lucru. Iar site-ul/thread-ul din link nu are nici o legatura legala cu Politia Romana: "Site-ul nu este afiliat la nici o structura a statului roman si nu reprezinta punctul de vedere oficial al Directiei Politiei Rutiere din IGPR sau a vreunei structuri din subordinea acesteia. Politiarutiera.ro este un site despre activitatea politistilor de circulatie realizat de o companie privata cu sprijinul societatii civile." This post has been edited by Madriann: 17 Jun 2009, 08:38 |
--------------------
Renault
Megane RT
1,6e 8v 1996 Peugeot 407 SV Executive 2.2l/163CP - 2007
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#458
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
eu stiu ca unui drept ii corespunde, corelativ, si o obligatie. in cazul de fata dreptului politistului de a iti cere actele ii corespunde si obligatia de a se prezenta, de a-ti prezenta motivele pentru care ai fost oprit si, la cererea ta, atentie, nu din oficiu, sa iti prezinte documentele corespunzatoare vizavi de radar. daca nu le vei cere nu ti le va arata ! de asemenea, daca le ceri si refuza sa ti le arate ai si tu dreptul de a refuza sa semnezi p-v iar in instanta sa faci precizarea cuvenita.
succes, 17 Jun 2009, 08:22: QUOTE Marjele de eroare sunt diferite in functie de caracteristicile masuratorii. Ce ati indicat voi este eroarea tolerata pentru masuratoare in mers. Pentru masuratoare in regim stationar, este +/- 2%. Daca va fi luata in considerare sau nu, asta va fi stabilita doar de instanta, in cazul in care deschideti plangere. Depinde de pledoarie. 3.1.1 Erori tolerate pentru măsurarea vitezei: a) pentru măsurarea vitezei, simulată în condiții de laborator, eroarea tolerată este de: 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h; 1 % din valoarea convențional adevărată pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h; În cazul cinemometrelor care funcționează și în condiții de deplasare a autovehiculului pe care sunt montate, erorile tolerate specificate mai sus trebuie să fie respectate și pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului. pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, eroarea tolerată este de: 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h; 3 % din valoarea convențional adevărată pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h; c) pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează atât în regim staționar cât și în regim de deplasare, eroarea tolerată este de: - în regim staționar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic eroarea tolerată este cea de la pct. 3.1.1 ; - în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului pe care sunt montate, eroarea tolerată este cea de la pct. 3.1.1 ; - în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic eroarea tolerată este de: 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h; 4 % din valoarea convențional adevărată pentru viteze egale sau mai mari decât 100 km/h; NML 021-05 This post has been edited by george_scala_2004: 17 Jun 2009, 08:22 |
--------------------
...
...
...
|
|
klaus |
![]()
Post
#459
|
![]() 步步 Group: Moderatori Posts: 19.062 Joined: 4 August 02 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(george_scala_2004 @ 17 Jun 2009, 09:17) eu stiu ca unui drept ii corespunde, corelativ, si o obligatie. in cazul de fata dreptului politistului de a iti cere actele ii corespunde si obligatia de a se prezenta, de a-ti prezenta motivele pentru care ai fost oprit si, la cererea ta, atentie, nu din oficiu, sa iti prezinte documentele corespunzatoare vizavi de radar. daca nu le vei cere nu ti le va arata ! de asemenea, daca le ceri si refuza sa ti le arate ai si tu dreptul de a refuza sa semnezi p-v iar in instanta sa faci precizarea cuvenita. Georgica, nu vrei sa dai si un citat DIN LEGEA (orice ar fi, ordonanta, norma etc) care prevede asa ceva? Dar ma refer DIN LEGE nu dintr-unul fara nume de pe un forum oarecare. Deci DIN LEGE. Sunt curios, nu de alta. |
--------------------
Scenic III 1.9 dCi
-
-
- - E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
|
|
GoGu |
![]()
Post
#460
|
![]() Prea de la tara Group: Moderatori Posts: 1.970 Joined: 14 August 03 From: Iasi ![]() |
Asta cu politistul care trebuie sa-ti prezinte certificatul de nastere si fisa cu vaccinurile, precum si aia cu T-ul din poze (nu conteaza de la ce tip de radar
![]() |
--------------------
Renault
Scenic 1.5dCi
recolta 2012
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#461
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
QUOTE Georgica, nu vrei sa dai si un citat DIN LEGEA (orice ar fi, ordonanta, norma etc) care prevede asa ceva? Dar ma refer DIN LEGE nu dintr-unul fara nume de pe un forum oarecare. Deci DIN LEGE. Sunt curios, nu de alta. o.k. deci. ne aflam pe un drum public. noi si ei, politistii. ei constata ca noi am fi facut ceva. ne instiinteaza din obligatie. noi cerem ceva. daca ei refuza noi avem o arma de temut: se cheama legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public (eu am gasit-o aici: http://www.mai.gov.ro/Documente/544/LEGE_nr_544.pdf) QUOTE LEGE nr. 544 din 12 octombrie 2001 (*actualizata*) privind liberul acces la informatiile de interes public (actualizata pana la data de 26 februarie 2002*) EMITENT: PARLAMENTUL; *) Textul initial a fost publicat in MONITORUL OFICIAL nr. 663 din 23 octombrie 2001. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt pana la data de 26 februarie 2002, cu modificarile si completarile aduse de RECTIFICAREA nr. 544 din 12 octombrie 2001. Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege. CAP. 1 Dispozitii generale ART. 1 Accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relatiilor dintre persoane si autoritatile publice, in conformitate cu Constitutia Romaniei si cu documentele internationale ratificate de Parlamentul Romaniei. ART. 2 In sensul prezentei legi: a) prin autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate sau institutie publica, precum si orice regie autonoma care utilizeaza resurse financiare publice si care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, potrivit Constitutiei; ![]() c) prin informatie cu privire la datele personale se intelege orice informatie privind o persoana fizica identificata sau identificabila. CAP. 2 Organizarea si asigurarea accesului la informatiile de interes public SECTIUNEA 1 Dispozitii comune privind accesul la informatiile de interes public ART. 3 Asigurarea de catre autoritatile si institutiile publice a accesului la informatiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relatii publice sau al persoanei desemnate in acest scop. ART. 4 (1) Pentru asigurarea accesului oricarei persoane la informatiile de interes public autoritatile si institutiile publice au obligatia de a organiza compartimente specializate de informare si relatii publice sau de a desemna persoane cu atributii in acest domeniu. (2) Atributiile, organizarea si functionarea compartimentelor de relatii publice se stabilesc, pe baza dispozitiilor prezentei legi, prin regulamentul de organizare si functionare a autoritatii sau institutiei publice respective. ART. 5 (1) Fiecare autoritate sau institutie publica are obligatia sa comunice din oficiu urmatoarele informatii de interes public: a) actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau institutiei publice; ![]() programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice; c) numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice; d) coordonatele de contact ale autoritatii sau institutiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii de Internet; e) sursele financiare, bugetul si bilantul contabil; f) programele si strategiile proprii; g) lista cuprinzand documentele de interes public; h) lista cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii; i) modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei publice in situatia in care persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile de interes public solicitate. (2) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa publice si sa actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informatiile prevazute la alin. (1). (3) Autoritatile publice sunt obligate sa dea din oficiu publicitatii un raport periodic de activitate, cel putin anual, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a*). (4) Accesul la informatiile prevazute la alin. (1) se realizeaza prin: a) afisare la sediul autoritatii sau al institutiei publice ori prin publicare in Monitorul Oficial al Romaniei sau in mijloacele de informare in masa, in publicatii proprii, precum si in pagina de Internet proprie; ![]() *) Conform RECTIFICARII nr. 544 din 12 octombrie 2001, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 145 din 26 februarie 2002 in Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, se face urmatoarea rectificare: - la art. 5 alin. (3), in loc de "... in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a II-a." se va citi "... in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a." ART. 6 (1) Orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile publice, in conditiile prezentei legi, informatiile de interes public. (2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal. (3) Solicitarea in scris a informatiilor de interes public cuprinde urmatoarele elemente: a) autoritatea sau institutia publica la care se adreseaza cererea; ![]() identificarea informatiei de interes public; c) numele, prenumele si semnatura solicitantului, precum si adresa la care se solicita primirea raspunsului. ART. 7 (1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile. (2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor. (3) Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot realiza, daca sunt intrunite conditiile tehnice necesare, si in format electronic. ART. 8 (1) Pentru informatiile solicitate verbal functionarii din cadrul compartimentelor de informare si relatii publice au obligatia sa precizeze conditiile si formele in care are loc accesul la informatiile de interes public si pot furniza pe loc informatiile solicitate. (2) In cazul in care informatiile solicitate nu sunt disponibile pe loc, persoana este indrumata sa solicite in scris informatia de interes public, urmand ca cererea sa ii fie rezolvata in termenele prevazute la art. 7. (3) Informatiile de interes public solicitate verbal se comunica in cadrul unui program minim stabilit de conducerea autoritatii sau institutiei publice, care va fi afisat la sediul acesteia si care se va desfasura in mod obligatoriu in timpul functionarii institutiei, incluzand si o zi pe saptamana, dupa programul de functionare. (4) Activitatile de registratura privind petitiile nu se pot include in acest program si se desfasoara separat. (5) Informatiile de interes public solicitate verbal de catre mijloacele de informare in masa vor fi comunicate, de regula, imediat sau in cel mult 24 de ore. ART. 9 (1) In cazul in care solicitarea de informatii implica realizarea de copii de pe documentele detinute de autoritatea sau institutia publica, costul serviciilor de copiere este suportat de solicitant, in conditiile legii. (2) Daca in urma informatiilor primite petentul solicita informatii noi privind documentele aflate in posesia autoritatii sau a institutiei publice, aceasta solicitare va fi tratata ca o noua petitie, raspunsul fiind trimis in termenele prevazute la art. 7 si 8. ART. 10 Nu este supusa prevederilor art. 7-9 activitatea autoritatilor si institutiilor publice de raspunsuri la petitii si de audiente, desfasurata potrivit specificului competentelor acestora, daca aceasta priveste alte aprobari, autorizari, prestari de servicii si orice alte solicitari in afara informatiilor de interes public. ART. 11 (1) Persoanele care efectueaza studii si cercetari in folos propriu sau in interes de serviciu au acces la fondul documentaristic al autoritatii sau al institutiei publice pe baza solicitarii personale, in conditiile legii. (2) Copiile de pe documentele detinute de autoritatea sau de institutia publica se realizeaza in conditiile art. 9. ART. 12 (1) Se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, prevazut la art. 1, urmatoarele informatii: a) informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii; ![]() c) informatiile privind activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea acestora aduce atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii; d) informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii; e) informatiile privind procedura in timpul anchetei penale sau disciplinare, daca se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidentiale ori se pun in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane in urma anchetei efectuate sau in curs de desfasurare; f) informatiile privind procedurile judiciare, daca publicitatea acestora aduce atingere asigurarii unui proces echitabil ori interesului legitim al oricareia dintre partile implicate in proces; g) informatiile a caror publicare prejudiciaza masurile de protectie a tinerilor. (2) Raspunderea pentru aplicarea masurilor de protejare a informatiilor apartinand categoriilor prevazute la alin. (1) revine persoanelor si autoritatilor publice care detin astfel de informatii, precum si institutiilor publice abilitate prin lege sa asigure securitatea informatiilor. ART. 13 Informatiile care favorizeaza sau ascund incalcarea legii de catre o autoritate sau o institutie publica nu pot fi incluse in categoria informatiilor clasificate si constituie informatii de interes public. ART. 14 (1) Informatiile cu privire la datele personale ale cetateanului pot deveni informatii de interes public numai in masura in care afecteaza capacitatea de exercitare a unei functii publice. (2) Informatiile publice de interes personal nu pot fi transferate intre autoritatile publice decat in temeiul unei obligatii legale ori cu acordul prealabil in scris al persoanei care are acces la acele informatii potrivit art. 2. SECTIUNEA a 2-a Dispozitii speciale privind accesul mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes public ART. 15 (1) Accesul mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes public este garantat. (2) Activitatea de culegere si de difuzare a informatiilor de interes public, desfasurata de mijloacele de informare in masa, constituie o concretizare a dreptului cetatenilor de a avea acces la orice informatie de interes public. ART. 16 Pentru asigurarea accesului mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes public autoritatile si institutiile publice au obligatia sa desemneze un purtator de cuvant, de regula din cadrul compartimentelor de informare si relatii publice. ART. 17 (1) Autoritatile publice au obligatia sa organizeze periodic, de regula o data pe luna, conferinte de presa pentru aducerea la cunostinta a informatiilor de interes public. (2) In cadrul conferintelor de presa autoritatile publice sunt obligate sa raspunda cu privire la orice informatii de interes public. ART. 18 (1) Autoritatile publice au obligatia sa acorde fara discriminare acreditare ziaristilor si reprezentantilor mijloacelor de informare in masa. (2) Acreditarea se acorda la cerere, in termen de doua zile de la inregistrarea acesteia. (3) Autoritatile publice pot refuza acordarea acreditarii sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care impiedica desfasurarea normala a activitatii autoritatii publice si care nu privesc opiniile exprimate in presa de respectivul ziarist, in conditiile si in limitele legii. (4) Refuzul acordarii acreditarii si retragerea acreditarii unui ziarist se comunica in scris si nu afecteaza dreptul organismului de presa de a obtine acreditarea pentru un alt ziarist. ART. 19 (1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa informeze in timp util mijloacele de informare in masa asupra conferintelor de presa sau oricaror alte actiuni publice organizate de acestea. (2) Autoritatile si institutiile publice nu pot interzice in nici un fel accesul mijloacelor de informare in masa la actiunile publice organizate de acestea. (3) Autoritatile publice care sunt obligate prin legea proprie de organizare si functionare sa desfasoare activitati specifice in prezenta publicului sunt obligate sa permita accesul presei la acele activitati, in difuzarea materialelor obtinute de ziaristi urmand sa se tina seama doar de deontologia profesionala. ART. 20 Mijloacele de informare in masa nu au obligatia sa publice informatiile furnizate de autoritatile sau de institutiile publice. CAP. 3 Sanctiuni ART. 21 (1) Refuzul explicit sau tacit al angajatului desemnat al unei autoritati ori institutii publice pentru aplicarea prevederilor prezentei legi constituie abatere si atrage raspunderea disciplinara a celui vinovat. (2) Impotriva refuzului prevazut la alin. (1) se poate depune reclamatie la conducatorul autoritatii sau al institutiei publice respective in termen de 30 de zile de la luarea la cunostinta de catre persoana lezata. (3) Daca dupa cercetarea administrativa reclamatia se dovedeste intemeiata, raspunsul se transmite persoanei lezate in termen de 15 zile de la depunerea reclamatiei si va contine atat informatiile de interes public solicitate initial, cat si mentionarea sanctiunilor disciplinare luate impotriva celui vinovat. ART. 22 (1) In cazul in care o persoana se considera vatamata in drepturile sale, prevazute in prezenta lege, aceasta poate face plangere la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carei raza teritoriala domiciliaza sau in a carei raza teritoriala se afla sediul autoritatii ori al institutiei publice. Plingerea se face in termen de 30 de zile de la data expirarii termenului prevazut la art. 7. (2) Instanta poate obliga autoritatea sau institutia publica sa furnizeze informatiile de interes public solicitate si sa plateasca daune morale si/sau patrimoniale. (3) Hotararea tribunalului este supusa recursului. (4) Decizia Curtii de apel este definitiva si irevocabila. (5) Atat plangerea, cat si apelul se judeca in instanta in procedura de urgenta si sunt scutite de taxa de timbru. CAP. 4 Dispozitii tranzitorii si finale ART. 23 (1) Prezenta lege va intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. (2) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Guvernul va elabora, la initiativa Ministerului Informatiilor Publice, normele metodologice de aplicare a acesteia. ART. 24 (1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Ministerul Informatiilor Publice, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si Ministerul Finantelor Publice vor inainta Guvernului propuneri privind masurile necesare pentru ca informatiile de interes public sa devina disponibile in mod progresiv prin intermediul unor baze de date informatizate accesibile publicului la nivel national. (2) Masurile prevazute la alin. (1) vor privi inclusiv dotarea autoritatilor si institutiilor publice cu echipamentele de tehnica de calcul adecvate. ART. 25 Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice prevederi contrare. Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 septembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei. Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18 septembrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei. de asemenea ar prezenta interes si normele de aplicare QUOTE HOTĂRÂRE nr. 123 din 7 februarie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public ANEXĂ NORME METODOLOGICE de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. - (1) Prezentele norme metodologice stabilesc principiile, procedurile și regulile de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. (2) Dispozițiile prezentelor norme metodologice se aplică tuturor autorităților și instituțiilor publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 544/2001. Art. 2. - Aplicarea Legii nr. 544/2001 se face cu respectarea următoarelor principii: a) principiul transparenței - autoritățile și instituțiile publice au obligația să își desfășoare activitatea într-o manieră deschisă față de public, în care accesul liber și neîngrădit la informațiile de interes public să constituie regula, iar limitarea accesului la informație să constituie excepția, în condițiile legii; ![]() c) principiul autonomiei - fiecare autoritate sau instituție publică va elabora propriul regulament de organizare și funcționare a compartimentelor de informare și relații publice, în conformitate cu prevederile legii și ale prezentelor norme metodologice. CAPITOLUL II Organizarea și asigurarea accesului liber la informațiile de interes public Art. 3. - (1) Pentru organizarea și asigurarea accesului liber și neîngrădit al oricărei persoane la informațiile de interes public autoritățile și instituțiile publice au obligația de a organiza compartimente specializate de informare și relații publice sau de a desemna persoane cu atribuții în acest domeniu. (2) Compartimentele specializate de informare și relații publice pot fi organizate, în cadrul autorităților sau instituțiilor publice centrale ori locale, ca birouri, servicii, direcții sau direcții generale, în subordinea conducătorului autorității sau instituției publice respective, care, în funcție de situație, poate dispune coordonarea acestora de către o altă persoană din conducerea autorității sau instituției publice respective. (3) Atribuțiile, organizarea și funcționarea compartimentelor de informare și relații publice se stabilesc, în baza legii și a dispozițiilor prezentelor norme metodologice, prin regulamentul de organizare și funcționare a autorității sau a instituției publice respective. Art. 4. - (1) Pentru buna desfășurare a activității de informare și relații publice în cadrul autorităților și instituțiilor publice, aceasta poate fi organizată cu următoarele componente: a) informarea presei; ![]() c) informarea internă a personalului; d) informarea interinstituțională. (2) Informarea directă a persoanelor și informarea presei sunt, potrivit legii, componente obligatorii și nu exclud celelalte componente ale activității de informare și relații publice. Art. 5. - În cadrul compartimentelor de informare și relații publice ale instituțiilor și autorităților publice activitatea de informare publică directă a persoanelor și cea de informare a presei se pot organiza distinct. Art. 6. - (1) La nivelul Administrației Prezidențiale, aparatului de lucru al Camerei Deputaților și al Senatului, aparatului de lucru al Guvernului, al ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, sediilor centrale ale regiilor autonome și al altor instituții publice centrale, precum și la nivelul autorităților administrative autonome, prefecturilor, consiliilor județene și consiliilor locale ale municipiilor, orașelor și sectoarelor municipiului București, structurile organizatorice existente de comunicare vor fi reorganizate în compartimente de informare și relații publice și vor include în mod obligatoriu cel puțin un birou (o structură) de informare publică și un birou (o structură) de relații cu presa. (2) La nivelul structurilor descentralizate ale autorităților și instituțiilor publice centrale se vor organiza birouri de informare și relații publice, iar atribuțiile pe linia relației cu presa și a informării directe a persoanelor vor fi îndeplinite distinct de persoane special desemnate în acest scop. (3) La nivelul comunelor atribuțiile pe linia relației cu presa și a informării directe a persoanelor pot fi îndeplinite de o persoană special desemnată în acest scop de consiliul local. Art. 7. - Fiecare autoritate sau instituție publică va stabili, în funcție de specificul propriu al activităților, numărul de persoane necesar pentru îndeplinirea în bune condiții a atribuțiilor care revin autorității/instituției pe linia informării și relațiilor publice. Art. 8. - (1) Pentru accesul publicului la informațiile de interes public difuzate din oficiu, la sediul fiecărei instituții sau autorități publice se vor organiza în cadrul compartimentelor de informare și relații publice puncte de informaredocumentare. (2) Prezentarea în format electronic a informațiilor comunicate din oficiu de către instituțiile și autoritățile publice prevăzute la art. 6 alin. (2) și (3) se va realiza eșalonat, avându-se în vedere dotarea cu tehnică de calcul. CAPITOLUL III Procedurile privind accesul liber la informațiile de interes public Art. 9. - Autoritățile și instituțiile publice asigură accesul la informațiile de interes public, din oficiu sau la cerere, în condițiile legii. Art. 10. - (1) Informațiile de interes public care se comunică din oficiu, conform legii, vor fi prezentate într-o formă accesibilă și concisă care să faciliteze contactul persoanei interesate cu autoritatea sau instituția publică. (2) Autoritățile și instituțiile publice au obligația de a publica și de a actualiza anual un buletin informativ care va cuprinde informațiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din Legea nr. 544/2001. (3) Autoritățile publice sunt obligate să dea din oficiu publicității un raport periodic de activitate, cel puțin anual, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. Raportul de activitate va fi elaborat în conformitate cu prevederile anexei nr. 6 la prezentele norme metodologice. Art. 11. - (1) Accesul la informațiile de interes public comunicate din oficiu se realizează prin: a) afișare la sediul autorității sau instituției publice ori prin publicare în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, în publicații proprii, precum și în pagina de Internet proprie; ![]() (2) Afișarea la sediul autorității sau instituției publice este, în cazul tuturor autorităților și instituțiilor publice, modalitatea minimă obligatorie de difuzare a informațiilor de interes public comunicate din oficiu. Art. 12. - În unitățile administrativ-teritoriale în care o minoritate națională deține o pondere de cel puțin 20% din numărul populației informațiile ce se comunică din oficiu se vor difuza și în limba minorității respective. Art. 13. - Solicitarea informațiilor de interes public, altele decât cele prevăzute să fie comunicate din oficiu, va fi adresată instituției sau autorității publice, în condițiile art. 6 din Legea nr. 544/2001. Art. 14. - (1) Pentru a facilita redactarea solicitării și a reclamației administrative autoritățile și instituțiile publice vor pune gratuit la dispoziție persoanei interesate formularetip. (2) Modelele formularelor-tip ale cererii de informații de interes public și ale reclamației administrative sunt prezentate în anexele nr. 1, 2a) și 2b). (3) Modelul scrisorii de răspuns la cerere și cel al scrisorii de răspuns la reclamația administrativă, împreună cu modelul registrului pentru înregistrarea documentelor prevăzute la alin. (2), sunt prezentate în anexele nr. 3, 4 și 5. Art. 15. - (1) Informațiile de interes public pot fi solicitate și comunicate și în format electronic. (2) Solicitarea de informații de interes public sau reclamația administrativă se poate transmite prin e-mail, conform modelelor formularelor-tip prezentate în anexele nr. 1, 2a) și 2b). (3) Informațiile de interes public solicitate în scris, în format electronic, pot fi comunicate prin e-mail sau înregistrate pe dischetă. Art. 16. - Termenele pentru comunicarea în scris a unui răspuns solicitanților de informații de interes public sunt cele prevăzute de Legea nr. 544/2001, și anume: a) 10 zile lucrătoare pentru comunicarea informației de interes public solicitate, dacă aceasta a fost indentificată în acest termen; ![]() c) 30 de zile lucrătoare pentru comunicarea informației de interes public identificate peste termenul prevăzut la lit. a); d) 5 zile lucrătoare pentru transmiterea refuzului de comunicare a informației solicitate și a motivării refuzului. Art. 17. - Programul zilnic al compartimentelor de informare și relații publice va fi cel al autorităților sau instituțiilor publice respective, stabilit prin regulamentul propriu de organizare și funcționare, incluzând într-o zi pe săptămână și ore după programul de funcționare. Art. 18. - (1) Accesul la informațiile de interes public este gratuit. (2) Costul serviciilor de copiere va fi suportat de solicitant, în condițiile legii. (3) Plata serviciilor de copiere se va face la casieria fiecărei autorități sau instituții publice. CAPITOLUL IV Funcționarea structurilor responsabile de informarea publică directă Art. 19. - Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă asigură rezolvarea solicitărilor privind informațiile de interes public și organizarea și funcționarea punctului de informare-documentare. Art. 20. - (1) Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă primesc solicitările privind informațiile de interes public. (2) Solicitarea de informații de interes public este acțiunea verbală sau scrisă (pe suport de hârtie sau electronic) prin care o persoană (fizică sau juridică, română ori străină) poate cere informații considerate ca fiind de interes public. (3) În cazul formulării verbale a solicitării informația este furnizată pe loc, dacă este posibil, sau cu îndrumarea solicitantului să adreseze o cerere în scris. (4) Cererile formulate în scris, pe suport de hârtie sau pe suport electronic (e-mail), inclusiv cele prevăzute la alin. (3), se înregistrează la structurile sau la persoanele responsabile de informarea publică directă, care eliberează solicitantului o confirmare scrisă conținând data și numărul de înregistrare a cererii. Art. 21. - (1) După primirea și înregistrarea cererii structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă realizează o evaluare primară a solicitării, în urma căreia se stabilește dacă informația solicitată este o informație comunicată din oficiu, furnizabilă la cerere sau exceptată de la liberul acces. (2) În cazul în care informația solicitată este deja comunicat ă din oficiu în una dintre formele precizate la art. 5 din Legea nr. 544/2001, se asigură de îndată, dar nu mai târziu de 5 zile, informarea solicitantului despre acest lucru, precum și sursa unde informația solicitată poate fi găsită. Art. 22. - (1) În cazul în care informația solicitată nu este dintre cele care se comunică din oficiu, solicitarea se transmite structurilor competente din cadrul autorităților și instituțiilor publice, pentru a verifica respectarea prevederilor art. 12 din Legea nr. 544/2001. (2) În cazul în care informația solicitată este identificată ca fiind exceptată de la accesul liber la informație, se asigură, în termen de 5 zile de la înregistrare, informarea solicitantului despre acest lucru. (3) Structurile prevăzute la alin. (1) au obligația să identifice și să actualizeze informațiile de interes public care sunt exceptate de la accesul liber, potrivit legii. Art. 23. - (1) Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă primesc de la structurile prevăzute la art. 22 alin. (1) răspunsul la solicitarea primită și redactează răspunsul către solicitant împreună cu informația de interes public sau cu motivația întârzierii ori a respingerii solicitării, în condițiile legii. (2) Răspunsul se înregistrează și se transmite persoanei interesate, pe suportul solicitat, în termenul legal. Art. 24. - În cazul în care solicitarea nu se încadrează în competențele instituției sau autorității publice, în termen de 5 zile de la primire structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă transmit solicitarea către insituțiile sau autoritățile competente și informează solicitantul despre aceasta. Art. 25. - Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă țin evidența răspunsurilor și a chitanțelor remise de solicitanți privind plata costurilor de copiere a materialelor solicitate. Art. 26. - Structurile sau persoanele responsabile de informarea publică directă realizează organizarea și funcționarea punctului de informare-documentare, după cum urmează: a) asigură publicarea buletinului informativ al autorității sau instituției publice, care va cuprinde informațiile de interes public comunicate din oficiu, prevăzute la art. 5 din Legea nr. 544/2001; ![]() c) asigură disponibilitatea în format scris (la afișier, sub formă de broșuri sau electronic - dischete, CD, pagină de Internet) a informațiilor comunicate din oficiu, prevăzute la art. 5 din Legea nr. 544/2001; d) organizează în cadrul punctului de informare-documentare al instituției accesul publicului la informațiile furnizate din oficiu. Art. 27. - (1) Fiecare instituție sau autoritate publică va întocmi anual, prin structurile de informare și relații publice, un raport privind accesul la informațiile de interes public, care va cuprinde: a) numărul total de solicitări de informații de interes public; ![]() c) numărul de solicitări rezolvate favorabil; d) numărul de solicitări respinse, defalcat în funcție de motivația respingerii (informații exceptate de la acces, inexistente etc.); e) numărul de solicitări adresate în scris: 1. pe suport de hârtie; 2. pe suport electronic; f) numărul de solicitări adresate de persoane fizice; g) numărul de solicitări adresate de persoane juridice; h) numărul de reclamații administrative: 1. rezolvate favorabil; 2. respinse; i) numărul de plângeri în instanță: 1 rezolvate favorabil; 2. respinse; 3. în curs de soluționare; j) costurile totale ale compartimentului de informare și relații publice; k) sumele totale încasate pentru serviciile de copiere a informațiilor de interes public solicitate; l) numărul estimativ de vizitatori ai punctului de informaredocumentare. (2) Acest raport va fi adresat conducătorului autorității sau instituției publice respective și va fi făcut public. (3) Autoritățile și instituțiile publice centrale vor asigura colectarea rapoartelor din teritoriu, urmând ca situațiile centralizate să fie trimise Ministerului Informațiilor Publice. CAPITOLUL V Funcționarea structurilor responsabile de relația cu presa Art. 28. - Dispozițiile speciale privind accesul mijloacelor de informare în masă la informațiile de interes public, astfel cum sunt prevăzute în Legea nr. 544/2001, se referă în mod explicit la obligațiile autorităților și instituțiilor publice și nu reglementează în nici un fel activitatea mass-media. Art. 29. - Structurile sau persoanele responsabile de relația cu presa a instituției sau autorității publice respective au următoarele atribuții: a) să furnizeze ziariștilor, prompt și complet, orice informație de interes public care privește activitatea instituției sau autorității publice pe care o reprezintă; ![]() c) să informeze în timp util și să asigure accesul ziariștilor la activitățile și acțiunile de interes public organizate de instituția sau autoritatea publică; d) să asigure, periodic sau de fiecare dată când activitatea instituției ori a autorității publice prezintă un interes public imediat, difuzarea de comunicate, informări de presă, organizarea de conferințe de presă, interviuri sau briefinguri; e) să difuzeze ziariștilor dosare de presă legate de evenimente sau de activități ale instituției ori autorității publice; f) să nu refuze sau să nu retragă acreditarea unui ziarist decât numai pentru fapte care împiedică desfășurarea normală a activității instituției sau autorității publice respective și care nu privesc opiniile exprimate în presă de respectivul ziarist; g) în cazul retragerii acreditării unui ziarist, să asigure organismului de presă obținerea acreditării pentru un alt ziarist. Art. 30. - (1) Acreditarea se acordă, la cerere, ziariștilor și instituțiilor de presă solicitante. Legitimațiile de acreditare nu sunt transmisibile și se referă la prezența fizică a ziaristului în sediul sau la activitățile autorității ori instituției publice, la care accesul presei este permis. (2) Acreditarea ziariștilor nu atrage controlul autorităților sau instituțiilor publice ce au acordat acreditarea asupra materialelor publicate de ziaristul acreditat. (3) Participarea ziariștilor la activitățile autorităților sau instituțiilor publice nu va putea fi limitată ori restricționată prin reglementări interne ce exced textului Legii nr. 544/2001. CAPITOLUL VI Sancțiuni Art. 31. - Răspunderea disciplinară a funcționarului desemnat pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001 se stabilește conform Statutului funcționarilor publici, statutelor speciale sau, după caz, Codului muncii. Art. 32. - În cazul în care o persoană consideră că dreptul privind accesul la informațiile de interes public a fost încălcat, aceasta se poate adresa cu reclamație administrativ ă conducătorului autorității sau instituției publice căreia i-a fost solicitată informația. Art. 33. - Persoana care se consideră vătămată în drepturile sale poate depune reclamația administrativă prevăzută la art. 32 în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință a refuzului explicit sau tacit al angajaților din cadrul autorității sau instituției publice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 544/2001 și ale prezentelor norme metodologice. Art. 34. - În cazul în care reclamația se dovedește întemeiată, răspunsul la aceasta se transmite solicitantului care se consideră lezat în termen de 15 zile de la depunerea reclamației administrative. Acest răspuns va conține informațiile de interes public solicitate inițial și, de asemenea, va menționa sancțiunile disciplinare aplicate în cazul funcționarului vinovat, în condițiile legii. Art. 35. - (1) Pentru analiza reclamațiilor administrative ale persoanelor, vizând nerespectarea prevederilor Legii nr. 544/2001 și ale prezentelor norme metodologice, la nivelul fiecărei autorități sau instituții publice se constituie o comisie de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informațiile de interes public. (2) Comisia de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informațiile de interes public va avea următoarele responsabilități: a) primește și analizează reclamațiile persoanelor; ![]() c) stabilește dacă reclamația persoanei privind încălcarea dreptului de acces la informațiile de interes public este întemeiată sau nu; d) în cazul în care reclamația este întemeiată, propune aplicarea unei sancțiuni disciplinare pentru personalul responsabil și comunicarea informațiilor de interes public solicitate. În cazul funcționarilor publici culpabili comisia de analiză va informa despre rezultatul cercetării administrative comisia de disciplină a autorității sau instituției publice, care va propune aplicarea unei sancțiuni corespunzătoare, potrivit legii; e) redactează și trimite răspunsul solicitantului. Art. 36. - (1) Solicitantul care, după primirea răspunsului la reclamația administrativă, se consideră în continuare lezat în drepturile sale prevăzute de lege, poate face plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului, în termen de 30 de zile de la expirarea termenelor prevăzute la art. 7 din Legea nr. 544/2001. (2) Scutirea de taxa de timbru pentru plângerea la tribunal și recursul la curtea de apel nu include și scutirea de la plata serviciilor de copiere a informațiilor de interes public solicitate. CAPITOLUL VII Dispoziții finale Art. 37. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice autoritățile administra ției publice centrale și locale și instituțiile publice vor asigura spațiile necesare, precum și modificarea organigramelor, în vederea punerii în aplicare a prevederilor Legii nr. 544/2001. Art. 38. - În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice se vor organiza compartimente de informare și relații publice și vor fi elaborate reglementările interne de organizare și funcționare a acestora. Art. 39. - Informatizarea compartimentelor de informare și relații publice va fi asigurată de instituțiile și autoritățile publice, pe baza propunerilor aprobate de Guvern, în condițiile art. 24 din Legea nr. 544/2001. Art. 40. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice. CADRU ORIENTATIV pentru elaborarea raportului anual de activitate al autorității sau instituției publice Un raport de activitate va trebui să prezinte următoarele elemente standard: 1. misiunea autorității sau instituției publice, precum și obiectivele care trebuia atinse în perioada de raportare; 2. indici de performanță, cu prezentarea gradului de realizare a acestora; 3. scurtă prezentare a programelor desfășurate și a modului de raportare a acestora la obiectivele autorității sau instituției publice; 4. raportarea cheltuielilor, defalcate pe programe; 5. nerealizări, cu menționarea cauzelor acestora (acolo unde este cazul); 6. propuneri pentru remedierea deficiențelor. http://www.customs.ro/UserFiles/File/HOTAR...arie%202002.doc sa nu imi spuneti ca informatiile referitoare la radar, pe care noi le solicitam politistilor de la rutiera, sint informatii exceptate de la aplicarea legii de mai sus pentru ca nu va cred...altfel de ce s-ar mai fi publicat normele de metrologie ? nu, ele sunt informatii publice, de interes public, iar noi avem dreptul, obligatia de a le solicita iar ai nu se pot ascunde in spatele unor formulari de genul "caracter intern, secret, nu sint disponibile marelui public, etc." prin urmare, legea se interpreteaza nu numai in litera dar mai ales in spirit. iar daca in text nu se specifica atunci se face interpretare, analogie cu situatii similare. si, acum am vazut ![]() ia uite ce am mai gasit: http://www.politiaromana.ro/prima_pagina/....e%20rutiera.doc QUOTE PROCEDURILE POLIȚIEI RUTIERE Conform art. 2 din Ordonanța de Urgență a Guvernului României privind circulația pe drumurile publice, nr 195/2002, republicată, îndrumarea, supravegherea și controlul respectării normelor de circulație pe drumurile publice se fac de către poliția rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, care are obligația să ia măsurile legale în cazul în care se constată încălcări ale acestora. Modul de acțiune în trafic se supune Codului de Etică și Deontologie al Polițistului și Concepției de Atitudine și Acțiune a Poliției Rutiere. Pe parcursul executării atribuțiilor de serviciu, polițistul rutier are următoarele obligații: • să poarte ținuta regulamentară curată, îngrijită, permanent ajustată pe corp și conformă cu dispozițiile privind componența acesteia, să aplice pe uniformă, în permanență, la loc vizibil, insigna cu numărul matricol personal de identificare; • să aibă capul acoperit cu obiectul de îmbrăcăminte corespunzator sezonului (șapca sau caciulă), excepție făcând situațiile în care acesta se află în autovehiculul de patrulare ori într-o incintă; • să stăpânească dialogul, care trebuie să fie politicos, coerent, dar ferm, spre a întampina orice provocări ulterioare; • să se adreseze cu politețe, tact si discernământ folosind un limbaj coerent. Demonstrarea încalcarii normei rutiere este sarcina de căpătâi a agentului de circulație. Polițistul rutier nu are plan de constatări, iar activitatea sa se desfășoară potrivit planificării zilnice care cuprinde și variantele de patrulare, eliminându-se în acest fel caracterul aleator al muncii polițistului și necesitatea existenței unui Ordin de serviciu. Activitățile de poliție rutieră se execută de către echipaje (patrule) formate, de regulă, din doi polițiști. Obligațiile polițistului rutier la oprirea autovehiculelor: • să aleagă un loc adecvat, astfel încât să permită poziționarea acestora în afara părții carosabile, în parcări ori alte spații în care nu se stânjenește circulația. Pe timpul nopții, aceste locuri trebuie să fie, de regulă, iluminate, evitându-se, pe cât posibil, oprirea în locuri unde această manevră este interzisă prin lege; • să efectueze semnalul de oprire regulamentar, cu brațul pe timp de zi, iar pe timp de noapte cu bastonul iluminat sau reflectorizant și în lipsa acestuia prin balansarea în plan vertical a unui dispozitiv cu lumină de culoare roșie. În ambele situații, polițistul poate folosi și fluierul din dotare; • să se posteze, în momentul executării semnalului de oprire în spațiul benzii de circulație a vehiculului care urmează a fi oprit, fără a depăși însă axul longitudinal al drumului, iar noaptea, cât mai aproape de acostamentul acestuia. Aceste poziții îi vor asigura conducătorului auto protecția, îi vor permite să observe din timp semnalul și să oprească în condiții de siguranță; • la deplasarea pe motocicletă, să facă semnalul de oprire prin balansarea în plan vertical a brațului drept, în timp ce se deplasează în paralel cu autovehicululul care urmează a fi oprit; • pe autostrazi, să efectueze semnalul de oprire exclusiv din autovehiculul poliției, conducătorul auto fiind invitat să urmeze echipajul până la prima parcare, unde se trece la executarea controlului propriu-zis. Pe celelalte categorii de drumuri, în cazul când vehiculul care urmează a fi oprit circulă în aceeași direcție, echipajul trebuie să pună în funcțiune semnalele luminoase (de culoare roșie și albastră) și pe cele sonore, după care, de regulă, va circula în spatele autovehiculului vizat până când conducătorul acestuia se conformează semnalelor și oprește. Oprirea se poate face și prin punerea în funcțiune a dispozitivului cu mesaje variabile, care va fi setat pe poziția “Stop, Poliția”, sau cu brațul. Dacă conducătorul auto vizat nu respectă semnalele făcute, se va utiliza dispozitivul de amplificare a vocii existent pe mașina de poliție, somându-l să oprească și se va executa, dupa caz, și semnalul regulamentar cu brațul, pe timp de zi, ori cu bastonul reflectorizant, pe timp de noapte. Atunci când autovehiculul care urmează a fi oprit circulă din sens opus, semnalul de oprire se va executa din vehiculul poliției, pe fereastra din stânga, prin balansarea în plan vertical a brațului ori a bastonului reflectorizant. Alte obligații ce îi revin polițistului care efectuează controlul: • să se deplaseze până în dreptul ușii conducătorului autovehiculului și să se adreseze cu formula: “Bună (dimineața, ziua, seara), sunt (gradul profesional, numele și unitatea de poliție din care face parte)”, după care să solicite pe un ton politicos, dar ferm, să i se înmaneze documentele pentru control; • să-i comunice conducătorului auto motivul opririi, abaterea comisă și sancțiunea prevăzută de lege și, daca este cazul, faptul că trebuie să rămână în autovehicul, cu mâinile pe volan, dupa care să întocmească documentele de constatare; • să-i restituie conducătorului auto, la finalizarea controlului, documentele (mai puțin cele reținute odată cu constatarea abaterii) și să-i acorde explicațiile necesare privind situația creată, modul de soluționare, dreptul privind efectuarea de mențiuni în procesul-verbal de contravenție, precum și termenul de folosire a căilor de atac împotriva documentelor întocmite. Dacă se constată că starea psiho-fizică a celui de la volan nu îi mai permite conducerea în condiții de siguranță, polițistul rutier trebuie să întrerupă deplasarea până la încetarea cauzei care a generat respectiva stare. Excepție face cazul când autovehiculul poate fi condus de o altă persoană care posedă permis de conducere valabil pentru categoria respectivă, și care se află într-o stare generală corespunzătoare; • să ia masuri pentru reintrarea în siguranță a autovehiculului în trafic. Este interzis controlul de rutină asupra traficului rutier, oprirea autovehiculelor pentru control urmând a se face numai atunci când, prin observare directă ori cu mijloacele tehnice certificate, se constată încalcarea regulilor de circulație, precum și atunci când există date și informații că s-au comis infracțiuni sau contravenții, că autovehiculele vizate transportă bunuri, valori provenite din săvârșirea unor fapte ilicite, ori persoane urmărite conform legii, sau când se execută acțiuni tematice, punctuale, prilej cu care oprirea tuturor autovehiculelor ce fac parte dintr-o anumită categorie este necesară; De asemenea, îi este interzis polițistului rutier să execute semnalul de oprire atunci când cel căruia i se adresează este foarte aproape ori chiar în dreptul său, astfel încât oprirea nu s-ar mai putea face în condiții suficiente de siguranță; „ARMA SECRETĂ” A POLIȚIEI – APARATUL RADAR Se tot vorbește despre „arma secretă” a poliției rutiere: radarul. Numeroase comentarii a iscat subiectul cu pricina. Pentru clarificarea tututror aspectelor referitoare la acesta, facem următoarele precizări: În prezent în dotarea poliției rutiere există două tipuri de aparate de măsurare a vitezei, Mesta și Speedophot, care doar măsoară viteza și Sistemul Autovision Compact, care este destinat atât măsurării vitezei de deplasare, cât și depistării altor încălcări ale regulilor de circulație, cum ar fi depășirea neregulamentară, neacordarea priorității, nerespectarea semnificației culorilor semaforului electric, circulația pe contrasens, staționarea vehiculelor în locuri interzise, folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu excepția sistemului „mâini libere”. Trebuie să se cunoască faptul că toate sistemele de măsurare a vitezei și supraveghere a traficului utilizate de poliție au atestarea Biroului Român de Metrologie Legală. De asemenea, operatorii radar au atestat care le conferă dreptul de a lucra cu aceste aparate. Precizăm că operatorii sunt obligați să aibă la ei, pe toată durata executării serviciului, atestatul de verificare metrologică a echipamentului, atestatul de lucru cu aparatele radar, documentele de identitate personale, ale autoturismului și pe cele de constatare, precum și registrul de evidență a abaterilor, însă nu sunt obligați să le prezinte decât organelor de control abilitate. Potrivit „Metodologiei privind modul de folosire și exploatare a echipamentului video de supraveghere a traficului rutier și măsurare a vitezei de deplasare a autovehiculelor”, elaborată de Inspectoratul General al Poliției Române, activitatea cu aparatele radar se desfășoară zilnic, pe 2-3 schimburi, pe drumurile unde s-au produs accidente rutiere cu consecințe grave, în baza unui grafic lunar, care este modificat în funcție de evoluția situației operative. Constatarea încălcării regulilor de circulație se face atât ziua, cât și noaptea, din mers sau din staționare. Atunci când traficul rutier este redus sau condițiile meteorologice nu permit folosirea la parametri normali a sistemului, ori agentul operator execută alte activități, se oprește înregistrarea casetei video, despre aceasta menționâdu-se în registrul de evidență a activităților desfășurate. Sistemele de tip Mesta și Speedophot vor fi folosite numai dacă aparatele de fotografiat funcționează. Se poate spune că, odată cu intrarea în vigoare a noii legislații rutiere, aparatele radar nu mai constituie, cum se încăpățânează unii să afirme, „arme secrete” ale poliției, din moment ce legea permite utilizarea mijloacelor tehnice de detecție a acestora. mama, cind ii aud cu organele abilitate e clar ca nimeni nu ii verifica, nici macar judecatoriile...ceea ce lasa loc la abuzuri...sau arbitrariu...si scopul pentru care ies pe strazi este de multe ori denaturat... This post has been edited by george_scala_2004: 17 Jun 2009, 14:06 |
--------------------
...
...
...
|
|
logan1.5dci |
![]()
Post
#462
|
Nu Există Informații Group: Members Posts: 881 Joined: 29 September 05 From: Dobrogea ![]() |
scala ooopresteeeee!
Vezi ca ti s-o blocat butonul de legi. ![]() Eu care acus termin un proces (daca se numeste asa) , contestatie, urmand sa se pronunte. Si nu mi s-a parut ca ii intereseaza prea multe pe judecatori. Se uita daca exista dovezile depuse de politie si atit. Nu le pasa de nimic, ca radaristul era sau nu ala. Exemplu, astia pot sa aiba un singur radarist atestat si atestatul ala sa ajunga la toate procesele. Ar fi mai multe de spus dar concluzia e :DEGEABA. Daca s-au depus probe, pa, nu va mai ganditi sa le atacati ca va raciti gura de pomana. Cel putin bine ca m-au lasat sa vorbesc. ![]() Nu le-a placut insa cand le-am criticat bucataria . Deci imi dadusera 2 saptamani pentru analizarea probelor. Cred ca am avut ghinion, prima saptamana am avut treaba, dar a doua saptamana m-am dus la arhiva. Inchis, program de la 12 in aceea zi. ok era 10:30 ma plimb putin si ma intorc. Ma intorc la 12 fara cinci, pfuu , la arhiva coada de vreo 20 de persoane. Asta e. Stau la coada, ajung in fata, cred ca vreo 2 ore am stat, deci ajung in fata cer dosarul . Se indreapta catre un fiset dublu, metalic cu trei rafturi cauta asa printre. nimic. Incepe sa dea jos (pe dusumea) si da jos tot raftul dar nu gaseste. "Aici trebuie sa fie" cat le urca mai cauta o data. Nu e. Reveniti . Cand?(intreb) Pe la sfarsit de saptamana. Ma uit la program : Vineri program 9-12 . Vin vineri 120 km, la ora 8:30 ...sa prind loc. ![]() ![]() Am spus asta la proces, dar nu-l interesa pe ...D-nu presedinte. Tot repeta, eu v-am dat termen. Pai si ce trebuia sa dorm pe presul judecatoriei? This post has been edited by logan1.5dci: 17 Jun 2009, 14:13 |
--------------------
Nu Există Informații
Nu Există Informații
Nu Există Informații
- Nu Există Informații
|
|
GoGu |
![]()
Post
#463
|
![]() Prea de la tara Group: Moderatori Posts: 1.970 Joined: 14 August 03 From: Iasi ![]() |
Si daca-i mobil, ce? A, am uitat, asta-i mitul nr. 3, ca radarele sunt doar fixe.
Iar informatiile privitoare la omologare si alte hartoage le vezi la dosar daca faci contestatie in instanta, nu sunt secrete, doar ca nu sunt obligati sa ti le prezinte pe marginea drumului, la fel si cu dovada foto/video. |
--------------------
Renault
Scenic 1.5dCi
recolta 2012
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#464
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
ah, nu man, nu s-a blocat deloc. dar, mie imi place sa discut cu textul de lege in fata. poate si experientele anterioare m-au deformat in felul asta.
|
--------------------
...
...
...
|
|
logan1.5dci |
![]()
Post
#465
|
Nu Există Informații Group: Members Posts: 881 Joined: 29 September 05 From: Dobrogea ![]() |
QUOTE(GoGu @ 17 Jun 2009, 14:31) ....................... doar ca nu sunt obligati sa ti le prezinte pe marginea drumului, la fel si cu dovada foto/video. Asta e cea mai mare prostie . Daca politisti ar fii niste roboti poate i-as crede pe cuvant....dar si atunci m-as gandi ca cineva ar putea vicia unele treburi. Atata vreme cand este vorba de bani mereu vor exista tentatii. Daca tot au bagat punctele de penalizare ce ![]() ![]() This post has been edited by logan1.5dci: 17 Jun 2009, 13:51 |
--------------------
Nu Există Informații
Nu Există Informații
Nu Există Informații
- Nu Există Informații
|
|
GoGu |
![]()
Post
#466
|
![]() Prea de la tara Group: Moderatori Posts: 1.970 Joined: 14 August 03 From: Iasi ![]() |
@logan1.5dci: e discutabil, dar tinand cont de "calitatea" morala dovedita de multi dintre politistii nostri tind sa-ti dau dreptate.
Ca sa-ti faci o imagine cum e pe la altii, in USA sunt radare fara dovada foto/video. Cuvantul politistului e totul. Ca sa nu zic ca se accepta si masuratori prin "pacing", adica merge politistul cu aceeasi viteza ca tine si asta e ![]() |
--------------------
Renault
Scenic 1.5dCi
recolta 2012
|
|
klaus |
![]()
Post
#467
|
![]() 步步 Group: Moderatori Posts: 19.062 Joined: 4 August 02 From: Bucuresti ![]() |
george_scala_2004, tu ai CITIT legea pe care o invoci?
Ai citit art. 7? Scrie de comunicat pe loc? De unde ai scos ca politistul e obligat sa-ti arate toate actele alea pe care sustii ca e obligat, si mai ales pe loc? Din ce lege? |
--------------------
Scenic III 1.9 dCi
-
-
- - E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
|
|
Madriann |
![]()
Post
#468
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 967 Joined: 1 April 06 From: Tunisia ![]() |
Deci...suntem 3 care asteptam comunicarea sentintei
![]() (Am avut ieri fondul, judecatoarea era cumva mirata ca nu mai vreau sa solicit altceva de la Politie...dar mi s-a cam acrit de studiat legi, de drumul pana la judecatorie si de emotiile din sala de judecata ![]() ![]() |
--------------------
Renault
Megane RT
1,6e 8v 1996 Peugeot 407 SV Executive 2.2l/163CP - 2007
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#469
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
QUOTE george_scala_2004, tu ai CITIT legea pe care o invoci? Ai citit art. 7? Scrie de comunicat pe loc? De unde ai scos ca politistul e obligat sa-ti arate toate actele alea pe care sustii ca e obligat, si mai ales pe loc? Din ce lege? @klaus, daca mergeai un pic mai la vale ![]() "(1) Pentru informatiile solicitate verbal functionarii din cadrul compartimentelor de informare si relatii publice au obligatia sa precizeze conditiile si formele in care are loc accesul la informatiile de interes public si pot furniza pe loc informatiile solicitate." asa ca daca acele acte, documente despre care vorbim sint PUBLICE, si se afla asupra politistului de la rutiera, deci sint disponibile, pe loc, nu vad ce l-ar putea impiedica sa le arate, afar doar de cazul in care, doamne fereste pentru el, nu le are in ordine si atunci prefera sa se ascunda in spatele sintagmei "nu le dam decit organelor de control abilitate". sa auzim numai de bine, ![]() This post has been edited by george_scala_2004: 17 Jun 2009, 14:46 |
--------------------
...
...
...
|
|
klaus |
![]()
Post
#470
|
![]() 步步 Group: Moderatori Posts: 19.062 Joined: 4 August 02 From: Bucuresti ![]() |
Aha, deci politistul de circulatie e si politist cu atributii de informare si relatii publice...
Sa nu uiti sa-i ceri si fisa postului, ca poate scrie si asta in ea... Si inforamtiile VERBALE nu sunt totuna cu informatiile SCRISE. I le ceri verbal, iti spune verbal: le am. Eu vreau sa-mi spui unde e OBLIGATIA DE A TI LE PREZENTA PE LOC. In care lege scrie. |
--------------------
Scenic III 1.9 dCi
-
-
- - E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#471
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
...of, of, NU SCRIE IN NICI O LEGE, CLAR ? desi daca il iei repede, cu una cu alta, sa nu aiba timp sa se dezmeticeasca, s-ar putea sa ti le dea sa le vezi...daca le are...
![]() This post has been edited by george_scala_2004: 17 Jun 2009, 15:30 |
--------------------
...
...
...
|
|
klaus |
![]()
Post
#472
|
![]() 步步 Group: Moderatori Posts: 19.062 Joined: 4 August 02 From: Bucuresti ![]() |
Daca il iei tare s-ar putea sa observe vreo expirare de trusa medicala, niste folii pe geamuri, niste roti care nu-s in talon, si alte d-astea...
|
--------------------
Scenic III 1.9 dCi
-
-
- - E mult mai bine să mă înșel din prea multă suspiciune decît din prea multă naivitate. - Cristoiu
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#473
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
...
![]() ![]() This post has been edited by george_scala_2004: 17 Jun 2009, 15:29 |
--------------------
...
...
...
|
|
victima |
![]()
Post
#474
|
Membru incepator Group: Members Posts: 41 Joined: 19 May 09 ![]() |
nu are nimeni o cunostinta de la circulatie??? care stie decretele INTERNE a politiei? sunt legi interne ex: au/ nu au voie sa opreasca filmarea, poate un comandant prin minune il obliga pe militienii de exemplu din jud. cluj ca la cerere sa prezinte atestatul, verificarea etc. deci, daca cineva ar avea un var, tata, socru etc. poate ar putea sa ne ajute. eu aproape am reusit sa fac rost de un manual de utilizare python II XEROXAT dar s-a razgandit, pt ca eu prostul
![]() ![]() ![]() @madriann, logan, stiti ca va puteti uita si pe internet de "starea" dosarului? voi nu stiti cumva in cat se publica decizia da la ultima sedinta? This post has been edited by victima: 17 Jun 2009, 16:52 |
--------------------
dacia
logan
2008
|
|
Madriann |
![]()
Post
#475
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 967 Joined: 1 April 06 From: Tunisia ![]() |
Stiu...am pandit azi toata ziua, dupa care n-am mai rezistat si am sunat la arhiva. Din pacate, nu ajunsesera sentintele la dansa...tocmai se redactau. Mi-a spus ca sentinta ajunje acasa cam intr-o luna
![]() Pe portal mi-a spus ca o sa apara tot maine... This post has been edited by Madriann: 17 Jun 2009, 20:47 |
--------------------
Renault
Megane RT
1,6e 8v 1996 Peugeot 407 SV Executive 2.2l/163CP - 2007
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#476
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
Un bucurestean a zdrobit in instanta Politia in cazul radarelor mobile
25 Jul, 2008 Pe zi ce trece, tot mai multi romani , care au curajul sa apeleze la Justitie pentru a lupta impotriva abuzurilor la care sunt supusi, gasesc satisfactia rabdarii si tenacitatii lor, si, prin faptele, actele, staruinta si incapatanarea lor, reusesc sa creeze o jurisprundenta, folositoare milioanelor de romani care trec prin situatii similare. Iar numele acestor romani, trebuie mentionate si ei laudati pentru ca sunt un exemplu de urmat pentru cei care, aleg sa se resemneze, sa nu se puna contra abuzurilor si sa accepte sa le fie incalcate libertatile. Adrian Dinu este unul din romanii care au avut incapatanarea sa nu se lase biruiti si a castigat un proces extrem de important, de referinta si pentru ceilalti soferi romani. Astfel, la data de 23 mai 2008, judecatorul Buzatu Petre de la Judecatoria Urziceni, Ialomita, a stabilit in dosarul 865/330/2008, faptul ca : Pozele si filmele in baza carora sunt aplicate sanctiuni contraventionale soferilor surprinsi de aparatele radar folosite de agentii constatatori ai Serviciului Politiei Rutiere, care sunt omologate de Biroul de Metrologie Legala NUMAI PENTRU MODUL DE INREGISTRARE STATIONAR, sunt lipsite de valoare probanta si, toate amenzile aplicate in baza unor asemenea probe sunt anulabile de catre instanta de judecata din cauza lipsei valorii probante a acestor inregistrari. In cazul lui Adrian, asa cum a constatat si judecatorul Buzatu, "organul constatator a depus buletinul de verificare metrologica al unui conometru de control rutier tip Phyton II, care era omologat insa de Biroul de Metrologie Legala numai in modul stationar". Vreau sa observati faptul ca, motivul pentru care il laud pe Adrian Dinu este dat de faptul ca, a insistat, adica a scormonit in toate probele de care s-au servit ofiterii de politie in sustinerea acuzatiilor pe care i le-au adus, le-a demontat si a scos la iveala acest aspect extrem de important legat de functionarea aparatelor radar mobile montate pe masinile Politiei Rutiere : RADARELE MOBILE SUNT OMOLOGATE DOAR PENTRU MODUL DE INREGISTRARE STATIONAR, astfel incat, filmele si pozele luate din mers, nu au valoare juridica. Adica cand treceti pe langa o masina de Politie dotata cu radar si aceasta este in miscare, sa stiti ca nu va poate da amenda valabila si sustenabila in fata judecatorului. Si asta datorita lui Adrian caruia-i multumim inclusiv noi , cei care ne ocupam de partea juridica a acestor aspecte din viata consumatorilor romani. Cititi hotararea judecatoreasca atasata ! http://www.urbaniulian.ro/2008/07/25/un-bu...darelor-mobile/ This post has been edited by george_scala_2004: 17 Jun 2009, 20:52 |
--------------------
...
...
...
|
|
Madriann |
![]()
Post
#477
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 967 Joined: 1 April 06 From: Tunisia ![]() |
Multumim George...dar e "perimata"...sa zic asa. Pe buletinele de verificare metro emise incepand cu toamna anului trecut apare mentiunea "Masoara in mers si stationar".
|
--------------------
Renault
Megane RT
1,6e 8v 1996 Peugeot 407 SV Executive 2.2l/163CP - 2007
|
|
george_scala_2004 |
![]()
Post
#478
|
Membru autentic Group: Members Posts: 6.580 Joined: 16 April 09 ![]() |
perimata, perimata dar se poate face o contestatie iar dovada probei sa o faca politia. adica raduadrian sa conteste modul de stabilire si sanctionare a contraventiei, exact pe motivul acesta, iar politia, daca intr-adevar asa stau lucrurila, adica are si omologare pentru regim de mers, nu numai stationar sa dovedeasca. pina la proba contrarie mai asteptam...
pai atunci au modificat norma de metrologie ? din ce am gasit pe site la brml nu scrie (ma rog, probabil ca scrie in aprobarea de model) http://www.brml.ro/lista-aprobarilor-de-model pentru cei care inca mai cred in bunele intentii ale politiei romane si in caracterul absolut al proceselor verbale cititi aici: Prezumția de nevinovație în procedura contravenționalã. Inregistare radar. Jud. Deva, Sentința civila nr. 5195/2007 Prin plângerea înregistrată pe rolul Judecătoriei Deva sub nr. 5577/221/2007, petentul RVC a solicitat anularea procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției seria AZ, nr. ... pe motiv ca nu se face vinovat de fapta ce i se imputa. Cererea este scutită de taxă de timbru, în baza prevederilor art. 36 din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor. In sarcina petentului s-a reținut că în data de 18.09.2007 ora 14:54, conducând autoturismul marca Opel cu numarul de înmatriculare ..., în localitatea Luncoiu de Jos, ar fi depăsit limita de viteză legală în localitate. In probațiune s-a depus procesul verbal (f.2), raportul agentului constatator (f. 10), planșa foto (f. 7-8) și buletinul de verificare metrologică nr. 0099474/13.09.2007 (f. 9). Analizând actele și lucrările dosarului în contextul legislației interne în vigoare și având în vedere și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, instanța constată următoarele: Potrivit prevederilor art. 109 alin. 2 din OG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, constatarea contraventiilor se poate face si cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate si verificate metrologic, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal de constatare a contraventiei iar potrivit prevederilor art. 121 alin. 2 din Regulamentul de aplicare a OG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice aprobat prin HG nr. 1391/2006, nerespectarea regimului de viteza stabilit conform legii se constată de către polițiștii rutieri, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic. Potrivit prevederilor art. 181 alin. 1 din Regulamentul de aplicare a OG nr. 195/2002, în situația în care fapta a fost constatată cu ajutorul unui mijloc tehnic certificat sau unui mijloc tehnic omologat și verificat metrologic, politistul rutier încheie un proces-verbal de constatare a contravenției, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1D, după prelucrarea înregistrărilor și stabilirea identității conducatorului de vehicul. Pentru ca înregistrarea să poată fi folosită ca probă, potrivit prevederilor pct. 3.5.1 din Norma de metrologie legală 021-05 NML "Aparate pentru măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor (cinemometre)", aprobata prin Ordinul Biroului Român de Metrologie nr. 301/2005, modificat prin Ordinul Biroului Român de Metrologie Legala nr. 153/2007, înregistrările efectuate trebuie sa cuprindă cel puțin următoarele: - data și ora la care a fost efectuată măsurarea; - valoarea vitezei măsurate; - faptul că a fost efectuată autotestarea (conform paragrafului 3.2.6.), dacă aparatul poate să treacă în regim de măsurare fără să efectueze autotestarea; - imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidență numărul de înmatriculare al acestuia." Deasemnea, potrivit prevederilor pct. 4.2 din Norme, măsurătorile și înregistrările care constituie probe pentru aplicarea prevederilor legislației rutiere în vigoare, trebuie sa fie efectuate numai de către operatori calificați, potrivit pct. 4.3, cinemometrele vor putea fi utilizate legal numai dacă au fost verificate metrologic, au fost marcate și sigilate în conformitate cu prevederile prezentei norme și sunt însoțite de buletine de verificare metrologica în termen de valabilitate iar potrivit pct. 4.4 măsurarile efectuate cu ajutorul cinemometrelor nu pot constitui probe pentru aplicarea legislației rutiere dacă nu sunt respectate cerințele 4.1.-4.3. din norme, precum și în următoarele cazuri: - dacă masurarile au fost efectuate în condiții de ceață, ploaie, ninsoare sau furtună; - dacă cinemometrul este destinat numai utilizării în regim staționar, iar masurarile au fost efectuate cu cinemometrul în mișcare, - dacă, în momentul masurarii, în raza de măsurare a aparatului se deplaseaza simultan mai multe autovehicule, iar autovehiculul vizat nu poate fi pus clar în evidenta. Petentul a cotestat realitatea celor consemnate de agent în procesul-verbal și a solicitat ca organul constatator să facă proba celor consemnate, insistând asupra faptului că nu a condus el autovehicolul la momentul la care se susține că ar fi fost surprins de radar depășind viteza legală. Prin întâmpinarea depusă (f. 6), intimatul nu a răspuns sub nicio formă apărărilor invocate de petent și ignorând complet dreptul acestuia de a primi toate informațiile legale de acuzatia ce i se aduce, s-a limitat la a răspunde că: “până la proba contrară, procesul-verbal face dovada deplină a celor înscrise în acesta, potrivit doctrinei și jurisprudenței în materie contravenționala” Referitor la susținerile intimatului, instanța constă că în OG nr. 2/2001 nu se arată în mod expres care este forța probatorie a procesului-verbal de constatare a contravenției, dar în practica judiciară internă, plecând în principal de la prevederile art. 47 din OG nr. 2/2001, care trimit la prevederile Codului de procedură civilă și având în vedere prevederile art. 1171 Cod civil, se reține de regulă că procesul-verbal legal întocmit face dovada până la proba contrarie, iar în temeiul art. 1169 Cod civil, sarcina probei revine celui care contestă realitatea consemnărilor din procesul-verbal. Curtea Europeană a Drepturilor Omului, analizând plângeri formulate de persoane care fiind sancționate contravențional au sesizat Curtea cu privire la încălcarea de către instanțele naționale a art. 6 din Convenție, prin nerespectarea garanțiilor prevăzute în acest text cu privire la „acuzațiile în materie penală”, a statuat următoarele: - Distincția între contravenții și infracțiuni existentă în legislația internă a unora dintre statele semnatare ale Convenției, nu poate avea ca efect scoaterea unei categorii de fapte din sfera de aplicare a garanțiilor oferite de art. 6 din Convenție acuzatiilor în materie penala (Hotărârea pronunțată în cauza Öztürk contra Germaniei, 21 februarie 1984, paragr. 50-56); - Pentru a determina dacă o contravenție poate fi calificată ca având un caracter „penal” în sensul prevederilor Convenției, prima chestiune care trebuie determinată este dacă textul normei de drept care definește fapta aparține, în sistemul legal al statului reclamat, legii penale; apoi trebuie determinată natura faptei și, în sfârșit, natura și gradul de severitate al pedepsei care poate fi aplicată persoanei care se face vinovată de comiterea contravenției (Hotărârea pronunțată în cauza Ziliberberg împotriva Moldovei din 1 februarie 2005, paragr. 29); - Criteriile enunțate, de regulă, nu sunt analizate cumulativ dar dacă analiza separată nu permite a se ajunge la o concluzie clară, atunci se impune abordarea cumulativă (Hotărârea pronunțată în cauza Garyfallou AEBE contra Greciei din 22 septembrie 1998, paragr. 56) -In ipoteza în care norma legală pretins a fi fost încălcată se adresează tuturor cetățenilor și nu vizează doar o categorie de persoane cu statut special iar scopul aplicării sancțiunii este de prevenire și pedepsire, suntem în prezența unei acuzații în materie penală (Hotărârea pronunțată în cauza Ziliberberg împotriva Moldovei din 1 februarie 2005, paragr. 32); - Natura și gravitatea sancțiunii aplicate precum și sancțiunea ce ar fi putut fi aplicată trebuie analizate prin raportare la obiectul și scopul art. 6 din Convenție (Decizia pronunțată în cauza Dorota Szott-Medinska și alții împotriva Poloniei din 09.10.2003); Recent chiar România a fost condamnata de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, în cauza Anghel împotriva României, pe motiv ca s-a încalcat prezumția de nevinovație într-o procedura contravenționala (a se vedea paragr. 66-69 din Hotarârea Anghel împotriva României, publicata pe site-ul oficial al Curții Europene a Drepturilor Omului). In speță se constată că norma în baza careia s-a constatat fapta are caracter general iar amenda aplicată nu are scop reparator ci scop de prevenire și pedepsire. Față de cele expuse mai sus, instanța concluzioneaza că acuzația adusă petentului este o acuzație penală în sensul Convenției iar acesta beneficiază și în procedura contravențională de prezumția de nevinovăție, care a fost instituită cu scopul de a proteja indivizii fața de posibilele abuzuri din partea autorităților, motiv pentru care sarcina probei în procedura contravențională desfășurată în fața instanței de judecată revine în primul rând organului constatator și nu petentului. In privința probațiunii, este de remarcat că petentul ar trebui să facă dovada contrarie celor consemnate în procesul-verbal doar în situația în care probele administrate de organul constatator pot convinge instanța în privința vinovăției „acuzatului” dincolo de orice îndoiala rezonabilă. In plus, fiind vorba despre o acuzație penală, organul constatator avea obligația de a informa petentul în cel mai scurt timp posibil, asupra naturii si cauzei acuzației formulate împotriva sa și de a-i prezenta probele pe care se bazează acuzația. In speță organul constatator a propus ca probe : -procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției; - raportul agentului constataor; - planșa foto In privința raportului agentului constataor, neexistând niciun text de lege care să-i confere valoare probatorie, instanța nu-l va analiza ca probă în prezenta procedură. Referitor la procesul-verbal, instanța reține că, în genere, fiind întocmit de un agent al statului aflat în exercițiul funcțiunii, trebuie să i se recunoască valoare probatorie sub aspectul constatării stării de fapt. In acest sens este de remarcat că în jurisprudența Curții se reține în mod constant că prezumțiile nu sunt în principiu contrare Convenției. Astfel, în Hotărârea pronunțată în cauza Salabiaku c. Franței, Curtea a reținut ca prezumțiile sunt permise de Convenție dar nu trebuie sa depaseasca limitele rezonabile ținând seama de gravitatea mizei si prezervand drepturile apărării (paragr. 28). Prin urmare, prezumția de nevinovăție nu are caracter absolut, după cum nici prezumția de verdicitate a faptelor constatate de agent și consemnate în procesul-verbal nu are caracter absolut, dar prezumția de veridiciate nu poate opera decât până la limita la care prin aplicarea ei s-ar ajunge în situația ca persoana învinuită de săvârșirea faptei să fie pusă în imposibilitatea de a face dovada contrarie celor consemnate în procesul-verbal deși din probele administrate de „acuzare” instanța nu poate fi convinsă de vinovăția „acuzatului”, dincolo de orice îndoiala rezonabilă. In speță, în procesul-verbal nu sunt menționate datele de identificare ale aparatului radar folosit, condițiile în care s-a facut înregistarea, identitatea operatorului și, în general, starea de fapt nu este descrisa corect și complet pentru ca instanța sa poata verifica îndeplinirea cerințelor legale pentru ca înregistrarile sa poata fi folosite ca proba și în plus nici agentul și nici organul constatator nu au comunicat petentului înregistrările făcute. Nici în fata instanței organul constatator nu a înțeles să probeze săvârșirea faptei de către petent, necomunicând dovezile privind îndeplinirea cerințelor normelor legale pentru ca înregistrările să fie folosite ca probe. Este adevarat ca la dosar s-a depus plansa foto dar aceasta nu este suficienta pentru ca din textele legale mai sus citate rezulta clar condițiile pe care trebuie sa le îndeplinieasca o înregistrare pentru a fi folosita ca proba în fața instanței. In privința buletinului de verificare metrologică nr. 0099474/13.09.2007 (f. 9) se constată că acesta se referă la un cinemometru de control rutier tip. PYTHON II dod LT 1.10.04 montat pe un autovehicol WOLSWAGEN VENTO nr. MAI 15792, dar din procesul verbal depus la dosar nu rezulta că acest cinemometru ar fi fost utlizat pentru înregistrare. In plus, din plansa foto nu se poate stabili identitatea conducătorului auto iar petentul contesta ca ar fi condus el autovehicilul surprins de radar. Potrivit prevederilor art. 102 alin. 1 pct. 14 din OG nr. 195/2002, necomunicarea de catre proprietarul sau utilizatorul unui vehicul, la solicitarea politiei rutiere, a identitatii persoanei careia i-a incredintat vehiculul spre a fi condus, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a IV-a de sanctiuni. In speță se constată că deși din înregistrile efectuate nu se poate stabili cu precizie cine conducea autovehicolul surprins de radar, s-a încheiat procesul-verbal pe numele petentului fără ca organul constatator să facă dovada că ar fi solicitat și primit informații de la proprietarul sau utilizatorul sau utilizatorul vehicolului. Pentru motivele expuse mai sus, s-a admis plângerea și s-a anulat procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției. http://soniacososchi.blogspot.com/2008/02/...-procedura.html Radar. Prezumția de nevinovație și prezumția de veridicitate a faptelor consemnate de agent în procesul-verbal de constatare a contravenției. Dosar nr. 3356/221/2008 Sentința civila nr. 4828 Ședința publica din data de 05.12.2008 Completul constituit din: PREȘEDINTE Sonia Cososchi GREFIER G.O. Radar. Pezumția de nevinovație și prezumția de veridicitate a faptelor consemnate de agent în procesul-verbal de constatare a contravenției. Pe rol fiind plângerea formulată de petentul J.T.S.I, în contradictoriu cu Inspectoratul de Poliție al Județului Hunedoara. Procedura legal îndeplinita. La apelul nominal facut în ședința publica, în ordine de pe listă (cauza 9), la prima strigare se constata lipsa parților, situație în care, potrivit prevederilor art. 104 alin. 13 din Regulamentul de ordine interioara a instanțelor judecatorești, aprobat prin HCSM nr. 387/2005, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 958/2005, instanța dispune lasarea dosarului la sfârșitul ședinței când, după o noua strigare, în ordinea listei, se va proceda conform dispozițiilor procedurale. Reluând cauza la a doua strigare la sfârșitul ședinței, la ora 10, se prezintă av. J.T.N., lipsa fiind intimatul. Grefiera de ședința a facut referatul cauzei aratând ca intimatul nu a comunicat actele și nu a furnizat informațiile soliciate de instanta la termenul trecut. Constatând cauza în stare de judecata, instanta acordă cuvântul pentru concluzii orale. Av. J.T.N. solicita admiterea plângerii și anularea procesului-verbal având în vedere faptul că intimatul nu a dovedit vinovatia petentului și nici la solicitarea expresa a instantei nu a comunicat actele care ar fi trebuit sa stea la baza constatărilor din procesul-verbal. Cauza rămâne în pronunțare. Pronunțarea va fi facuta astazi, ora 15, Sala 13. INSTANȚA, deliberând asupra cauzei de față: Constată că prin plângerea înregistrată pe rolul Judecătoriei Deva sub nr. 3356/221/06.06.2008, petentul J.T.S.I a solicitat anularea procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției seria seria CC, nr. 0423143/24.05.2008. Cererea este scutită de taxă de timbru, în baza prevederilor art. 36 din OG nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor. In probațiune, intimatul a depus doar procesul verbal (f.11), o plansa foto neclara (f. 11) și un buletin de verificare metrologica (f. 10). Analizând actele și lucrările dosarului în contextul legislației interne în vigoare și având în vedere și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, instanța constată următoarele: In procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției seria CC, nr. 0423143/24.05.2008 s-a reținut că în data de 24.05.2008, autovehicolul cu nr. de înmatriculare HD-06-ZZY, condus de petent, ar fi fost surprins de radar circulând cu o viteza peste limita legala în localitate. In jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, începând cu cauza Öztürk contra Germaniei din 21 februarie 1984, se reține în mod clar și constant ca indiferent de distincțiile care se fac în dreptul intern între contravenții și infracțiuni, persoana acuzata de comiterea unei fapte calificate în dreptul intern ca fiind contravenție trebuie sa beneficieze de garanțiile specifice procedurii penale. Recent și România a fost condamnata de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, în cauza Anghel împotriva României, pe motiv ca s-a încalcat prezumția de nevinovație într-o procedura contravenționala (a se vedea paragr. 66-69 din Hotarârea Anghel împotriva României, publicata pe site-ul oficial al Curții Europene a Drepturilor Omului). Față de cele expuse mai sus, instanța concluzioneaza că acuzația adusă petentului este o acuzație penală în sensul Convenției iar acesta beneficiaza de prezumția de nevinovăție, care a fost instituită cu scopul de a proteja indivizii fața de posibilele abuzuri din partea autorităților, motiv pentru care sarcina probei în procedura contravențională desfășurată în fața instanței de judecată revine în primul rând organului constatator și nu petentului. In privința probațiunii, este de remarcat că petentul ar trebui să facă dovada contrarie celor consemnate în procesul-verbal doar în situația în care probele administrate de organul constatator pot convinge instanța în privința vinovăției „acuzatului” dincolo de orice îndoiala rezonabilă. In plus, fiind vorba despre o acuzație penală, organul constatator avea obligația de a informa petentul în cel mai scurt timp posibil, asupra naturii si cauzei acuzației formulate împotriva sa și de a-i prezenta probele pe care se bazează acuzația. In speță organul constatator a propus ca probe : - procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției : - raportul agentului constataor : - planșa foto. In privința raportului agentului constatator, neexistând niciun text de lege care să-i confere valoare probatorie, instanța nu-l va analiza ca probă în prezenta procedură. Referitor la procesul-verbal, instanța reține că, în genere, fiind întocmit de un agent al statului aflat în exercițiul funcțiunii, trebuie să i se recunoască valoare probatorie sub aspectul constatării stării de fapt. In acest sens este de remarcat că în jurisprudența Curții se reține în mod constant că prezumțiile nu sunt în principiu contrare Convenției. Astfel, în Hotărârea pronunțată în cauza Salabiaku c. Franței, Curtea a reținut ca prezumțiile sunt permise de Convenție dar nu trebuie sa depaseasca limitele rezonabile ținând seama de gravitatea mizei si prezervand drepturile apărării (paragr. 28). Prin urmare, prezumția de nevinovăție nu are caracter absolut, după cum nici prezumția de verdicitate a faptelor constatate de agent și consemnate în procesul-verbal nu are caracter absolut, dar prezumția de veridiciate nu poate opera decât până la limita la care prin aplicarea ei s-ar ajunge în situația ca persoana învinuită de săvârșirea faptei să fie pusă în imposibilitatea de a face dovada contrarie celor consemnate în procesul-verbal deși din probele administrate de „acuzare” instanța nu poate fi convinsă de vinovăția „acuzatului”, dincolo de orice îndoiala rezonabilă. In speță: - în procesul-verbal nu sunt menționate niciun fel de date de identificare ale aparatului radar folosit, condițiile în care s-a facut înregistarea și nici identitatea operatorului; - înregistrarile foto depuse la dosar sunt neclare, în majoritatea nefiind vizibil numarul de înmatriculare al autovehicolului iar în cea în care este vizibil numarul, nu se vede daca întergistrarea s-a facut în localitate sau în afara localitații; - nu s-a folosit modelul din anexa 1 D la Regulamentul de aplicare a OG nr. 195/2002; - nu s-a facut dovada omologarii și verificarii metrologice a cinemometrului folosit pentru înregistrare; - buletinul de verificare metrologică depus la fila 15 se referă la un cinemometru de control rutier tip. PYTHON II cod LT 1.10.04 montat pe un autovehicol Dacia Logan, nr. B-51-UET dar din procesul verbal depus la dosar nu rezulta că acest cinemometru ar fi fost utlizat pentru înregistrare și deși s-a solicitat expres, intimatul nu a fost în măsură să depuna foaia de parcurs a acestui autovehicol; - în procesul-verbal nu s-a consemnat locul unde a fost montat cinemometrul; - în general, starea de fapt nu este descrisa corect și complet pentru ca instanța sa poata verifica îndeplinirea cerințelor legale pentru ca înregistrarile sa poata fi folosite ca proba și în plus nici agentul și nici organul constatator nu au comunicat petentului înregistrările făcute De altfel, nici în fata instanței organul constatator nu a înțeles să probeze săvârșirea faptei de către petent, necomunicând dovezile privind îndeplinirea cerințelor normelor legale pentru ca înregistrările să fie folosite ca probe. Prin urmare, datorită modului în care a fost întocmit procesul-verbal instanța nu poate verifica temeinicia acuzației aduse petentului. Față de cele expuse mai sus, instanța, în temeiul art. 34 alin. (1) din OG nr. 2/2001, va admite plângerea și va anula procesul-verbal. PENTRU ACESTE MOTIVE, ÎN NUMELE LEGII HOTĂRĂȘTE Admite plângerea formulată de petentul J.T.S.I, , în contradictoriu cu Inspectoratul de Poliție al Județului Hunedoara, cu sediul în localitatea Deva, str. Mihai Eminescu, nr. 130, jud. Hunedoara. Anuleaza Procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției seria CC, nr. 0423143/24.05.2008. Cu drept de recurs în termen în 15 zile de la comunicare. Pronunțată în ședință publică astăzi 05.12.2008, ora 15. Nota: Sentința civila nr. 4828/05.12.2008 a devenit irevocabila prin neexercitarea recursului. http://sonia-cososchi.blogspot.com/2009/04...novatie-si.html This post has been edited by george_scala_2004: 17 Jun 2009, 21:45 |
--------------------
...
...
...
|
|
Marian66 |
![]()
Post
#479
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 1.524 Joined: 27 January 09 From: Bucuresti, Pantelimon ![]() |
QUOTE(Madriann @ 17 Jun 2009, 15:30) si eu si eu ![]() apropo, m-au sunat DUMINICA de la politie de la prahova (am lasat si nr de tel pe petitie) sa-mi zica ca s-a operat suspendarea executarii sanctiunilor, deci am -4p. probabil va intrebati cum de m-au sunat duminica... m-am intrebat si eu. raspunsul a fost "pai noi lucram si duminica dom'le, suntem Politia, ce mama masii!" ![]() |
--------------------
Dacia / Smart
Logan VAN / ForTwo
2009
|
|
Madriann |
![]()
Post
#480
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 967 Joined: 1 April 06 From: Tunisia ![]() |
QUOTE(logan1.5dci @ 17 Jun 2009, 13:20) Nu le pasa de nimic, ca radaristul era sau nu ala. Exemplu, astia pot sa aiba un singur radarist atestat si atestatul ala sa ajunga la toate procesele. Ar fi mai multe de spus dar concluzia e :DEGEABA. Daca s-au depus probe, pa, nu va mai ganditi sa le atacati ca va raciti gura de pomana. Hmmmmmmmm...... Am sunat acum la arhiva...doamna de acolo e o dulce, cred ca am zapacit-o cu telefoanele ![]() Mi-a citit doar "in mare": INSTANTA ADMITE PLANGEREA! (Oare ce o insemna asta? ![]() Detalii...dupa ce primesc sentinta acasa ![]() |
--------------------
Renault
Megane RT
1,6e 8v 1996 Peugeot 407 SV Executive 2.2l/163CP - 2007
|
|
![]() ![]() ![]() |
Random Picture | Google search | Last addition |
---|---|---|
![]()
căutare personalizată
|
![]() |
|
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 11th May 2025 - 05:35 |