primul spot publicitar pt noul fiat 500drive testAtipic si diferit. Acestea sunt cuvintele care caracterizeaza cel mai bine testul pe care Fiat l-a organizat la Torino, imediat dupa conferinta de presa care a pus cireasa pe tortul lansarii fastuoase ale celui mai nou model italian.
Nimic nu a fost ca la altii. Incepand cu locul de pornire in test, Stadionul Olimpic din Torino, o constructie pe cat de mare pe atat de bine conturata si compactata, si terminand cu cele nu mai putin de 180 de exemplare 500 care urmau sa fie plimbate pe cele doua trasee gandite de organizatori.
Senzatia pe care o ai la volanul unui 500 este de asemenea atipica. Desi cu cateva minute inainte te-ai chinuit sa gasesti culoarea preferata si motorul pe care ai vrut sa il testezi, intrat in habitaclu te simti ca intr-o jucarie care functioneaza si care, mai mult, depaseste la performante multe modele cu pretentii. Mi-a revenit onoarea de a testa singurul motor diesel disponibil in gama, 1.3 Multijet, o unitate deloc noua si indelung testata pe gama Fiat. Cele noua sute si ceva de kilograme pe care le are 500 sunt, se pare, cea mai usoara provocare de pana acum pentru motorul diesel rezervat modelului. Consumul resuseste sa surprinda, un lucru normal insa avand in vedere ca vorbimd e o masina mai usoara decat multe altele de pe piata. Circa 5.5 litri/100 km.
Comportament bun atat in oras cat si pe autostrada, unde nu ne-a facut probleme. Insa partea tehnica este ultimul lucru de discutat cand vorbim de noul 500. Inca de la iesirea de pe Olimpico ne-au intampinat o mare de priviri curioase si un ocean de atentie din partea torinezilor. Fiat este pentru italieni exact ce este Dacia pentru romani, astfel ca o noua aparitie atat de mult promovata anterior nu poate trece neobservata. Practic, nu exista o alta masina care sa fie salutata la unison atat de detinatorii rivalilor de la Mini cat si de modele de clasa de origine Mercedes sau BMW.
Este vorba de o stare interesanta in care te transpui in momentul in care esti la volanul unui 500. Intri in legenda modelului si iti permiti sa te consideri o parte a ceea ce a insemnat 500 pentru Europa. Trecatorii se opresc sa il admire, ceilalti conducatori auto il urmaresc pas cu pas si ne dau prioritate de fiecare data doar pentru a admira noul 500 din toate unghiurile.
Cea mai emotionanta a fost insa intalnirea cu un detinator al unui exemplar 500 creat in 1957, primul an de productie a modelului in versiune moderna. Intalnirea generatiilor a determinat un schimb interesant de informatii, in care am reusit sa aflam la cald parerea unui posesor de 500 la vederea noului model. Verdict: superb. Laude pentru Fiat atat la interior cat si la exterior. Practic, singura partea mai putin apreciata a fost materialul de protectie a usii portbagajului, un plastic moale acoperit cu mocheta, care a fost considerat "cam ieftin". In rest, numai cuvinte pozitive. De la interiorul caracterizat ca "simplu dar in acelasi timp complet" la exteriorul pentru care "Fiat a facut o treaba buna", Luca, posesorul vechiului 500, a reusit sa surprinda in cateva fraze insasi esenta acestui model. Si nu doar el. Localnicii oraselelor prin care am trecut ne-au oprit si au cerut informatii. "Acesta e noul Cinquecento? Foarte dragut!" reuseau acestia sa spuna la vederea minionului model Fiat.
Dintr-o data, starea atipica de test de care va aminteam la inceput a reusit sa isi reintre in drepturi, astfel ca am realizat foarte repede ca noul 500 nu este o masina si atat ci mai degraba un model pentru care emotia este principalul atu. De la volanul unui 500 nu cobori schimband impresii de condus cu ceilalti ci vorbesti despre privirile aintite asupra ta, despre intalnirile cu ceilalti posesori ai modelului si despre cat de interesant ar arata o astfel de masinuta prin Bucuresti.
In interior te simti ca intr-o masina de clasa C (cel putin pe scaunele din fata, unde spatiul disponibil nu iti da vreun indiciu legat de faptul ca te afli intr-o masina de trei metri si jumatate), sentiment dublat de modul inedit in care au fost aranjate comenzile de pe bord. Desi par complicate, acestea sunt identice cu cele de pe celelalte modele Fiat. Principalele diferente sunt reprezentate de asezarea si formele noi ale acestora dar si de sistemul Blue&Me, dezvoltat impreuna cu Microsoft si cu care Fiat se mandreste. Trebuie amintita tot aici trapa electrica, element care vine sa continue succesul versiunillor 500 cu plafon rabatabil din trecut, care pot fi de altfel gasite si astazi in numar foarte mare in Torino.
Calitatea materialelor de interior este superioara celor regasite pe Mini (lucru recunoscut chiar de catre colegii de la Autocar Marea Britanie), iar spatiul este de asemenea cu o clasa peste, desi din exterior nu ai paria pe acest lucru.
Verdictul nostru nu poate fi decat unul pozitiv. Se va cumpara Fiat 500 in Romania? De ce nu? Pana la urma, vorbim de o masina care place, care reuseste sa surprinda si care aduce din nou in actualitate sentimentul tipic de libertate inaugurat acum exact 50 de ani in nordul Italiei. Vom afla insa in ianuarie care este reactia romanilor in fata noului 500, pentru ca abia peste sase luni vom face cunostinta cu modelul italian in context mioritic.
vechiul vs. noul fiat 500 [attachmentid=59482][attachmentid=59483][attachmentid=59484][attachmentid=59485]
[attachmentid=59486][attachmentid=59487][attachmentid=59489]
dotariEmbargoul Fiat asupra datelor oficiale legate de modelul 500 a lat sfarsit, astfel ca va putem oferi informatiile complete legate de minicar-ul italian. Si pentru ca vorbele par seci daca nu sunt insotite de imagini, aveti alaturat o galerie foto mai mult decat completa.
Stim foarte bine ca Fiat 500 se va bate pe aceeasi clasa cu Mini. Ei bine, avantajele majore ale lui 500 sunt doua: pretul cu mult inferior (la acest capitol asteptam confirmarea oficiala in aceasta dimineata in conferinta de presa) si posibilitatea de personalizare totala a masinii. Altfel spus, fiecare client care isi va dori un 500 are la dispozitie peste 500.000 de combinatii interioare si exterioare.
Desi se vorbea de o versiune de baza denumita "Naked", aceasta nu este anuntata in Italia, Fiat decizand ca piata din Peninsula nu are nevoie de ea. In aceste conditii, variantele de echipare sunt in numar de trei (Pop, Sport si Lounge), acestea fiind completate de cele 12 nuante disponibile la exterior, 15 versiuni de interior, 9 tipuri de jante de 15 sau 16 inch si 19 tipuri de decoratii pentru caroserie.
Nu insistam asupra motorizarilor, care se cunosc deja de ceva vreme (1.2 8v si 1.4 16v pe benzina si 1.3 Multijet pe motorina), insa suntem nevoiti sa va precizam performantele celei mai puternice versiuni (1.4 16v 100 CP): 182 km/h viteza maxima si 10.5 secunde pentru 0-100 km. Toate motorizarile sunt cumplate cu o cutie manuala (cu cinci sau sase rapoarte - ultima varianta pentru 1.4 100 CP)utomata Dual Logic urmand sa fie disponibila mai tarziu ca element optional.
Unul dintre subiectele tabu de la inceperea muncii la constructia noului 500 a fost nivelul de siguranta. Fiind un model minion, este de asteptat ca testele de siguranta sa nu dea rezultate senzationale. Si totusi, Fiat vrea cinci stele la EuroNCAP. Iar pentru asta, toate versiunile de echipare au in serie airbaguri frontale, laterale, cortina si pentru genunchii pasagerilor din fata.
Printre curiozitatile tehnice ale noului 500 se numara climatizarea electronica total automata, sistemul Blue&Me cu comanda vocala, pachetul portabil de navigatie Marelli Blue&Me MAP 500 si sistem audio hi-fi Sound Sistem cu procesor digital. Un gadget interesant este senzorul montat de Magnetti Marelli in faruri. Acestea se aprind pe timpul zilei exact atat cat trebuie, undeva la intensitatea dintre pozitie si faza scurta.
Fiat a inaugurat in Italia si un nou sistem de achizitionare a masinii. Astfel, cei care isi doresc mult masina si nu au banii necesari, pot sa plateasca 50% din valoare masinii acum, restul urmand sa fie platit peste doi ani. O alta versiunea de cumparare este "500 cents", prin care cumparatorul plateste 5 euro pe zi rata pentru a avea masina in fata casei proprii.