... in realitatea reala sau cea virtuala?
Valorile din orice carte a masinii sunt date pentru cazul motorului asa zis "uscat". Adica fara urma de ulei in el, asa cum este cand e nou (doar lagarele si pistoanele manjite putin).
La o schimbare simpla de ulei si filtru (motorul cald, golire prin scoatere de buson si asteptat 15-30 min) mai ramane ceva in motor prin canalizatii, pe piese si pe pereti. In cazul de fata pare ca raman cca 100ml. Daca ai rabdare mai multe ore si-i mai si dai vreo doua chei de 4-5 secunde cat verifici sau schimbi bujiile (adica fara ca motorul sa poata porni si fara sa fortezi compresii) o sa vezi ca te apropii foarte mult de valoarea din carte. Nu deranjeaza sa pui cu 20-30 de ml mai mult si, la cantitatea asta, nici 100 ml nu-i o problema. Toate piesele din masina au tolerante, inclusiv cantitatea de ulei. Valoarea negativa a tolerantei se vede pe joja iar cea pozitiva se zice ca nu exista (in carte totul se specifica a.i. sa fie "stupid-proof") dar orice fabricant de motoare o ia de cel putin 5%. Asta se face din cel putin 3 motive: primul este cel pe care l-am povestit pana acum (cantitatea ramasa in motor dupa o golire simpla), al doilea este toleranta de executie si pozitionare a jojei, al treilea este precizia cu care se apreciaza cantitatea de ulei la turnarea cu bidonul.
Un ultim argument ar fi chiar cantitatea de ulei cu care se livreaza masinile noi, mai mare decat nivelul maxim pentru compensarea consumului marit din primele mii de km de rodaj.
E adevarat insa ca, tot in cazul de fata, trebuie sa mai cumperi inca un litru peste cei 5. Daca motorul iti consuma ulei, e bun luat si ramane pt. completat. Daca nu, atunci faci cum crezi ca e mai bine. Fie ca pui dupa joja fie dupa dupa cantitatea din carte, de gresit, nu gresesti cu nimic.