Tocmai am observat ca am ajuns la 100 de post-uri in acest forum. Sa-mi traiasca! Si, conform bunelor obiceiuri din trecut, voi sarbatori prin munca.
M-am gandit ca n-ar fi rau sa incerc sa lamuresc cum e cu consumurile astea urbane, extraurbane si mixte cu care se lauda sau de care se plang unii dintre noi.
Obligativitatea efectuarii acestor masuratori precum si metodele de masura sunt date de directiva UE nr 116 per 1993, incepand cu 1998. Se refera doar la autoturisme.
Voi specifica doar esentialul, cat mai pe scurt. Si sa incepem cu poza, la care voi face referiri.
Part One = ciclul urban
Part Two = ciclul extraurban
Conditii de test:
- autovehiculul trebuie sa aiba cel putin 3000 km parcursi in prealabil.
- se desfasoara in laborator, pe stand cu covor rulant, pornind de la rece (adica motorul n-a fost pornit, pleaca de la temp. camerei)
- temp. ambientului: 20...30°C
Parcursul urban, adica Part One in grafic:
- viteza max.: 50 km/h
- distanta: 4 km
- viteza medie: 19 km/h (18.5 mai exact)
- timpul: 780 s.
- consta din patru cicluri identice
- fiecare ciclu are 3 porniri/opriri
- nu se folosesc decat primele 3 trepte (dupa caz)
Parcursul extraurban, adica Part Two in grafic:
- se desfasoara imediat dupa incetarea celui urban
- viteza maxima: 120 km/h
- distanta: 7 km
- viteza medie: 63 km/h (aprox)
- timp 400 s.
Parcursul mixt, adica Part One + Two:
- practic nu se executa ci este suma (adica media daca vb. de consum) celor doua parcursuri.
Hai sa mai dau cateva valori interesante, ce se pot urmari si in grafic:
1. parcurs urban:
- pe ce-a de-a treia portiune din ciclul elementar accelerarea de la 0 la 50 km/h se face in 25 de secunde (adica te claxoneaza toata lumea din spate)
- tot pe aceeasi portiune, franarea de la 35 km/h (in treapta a II-a) la 0 se face in 12 secunde (adica oarece frana de motor, nu-i asa?)
2. parcurs extraurban:
- accelerarea de la 0 la 70 km/h se face in cca 41 de sec
- accelerarea de la 70 la 120 km/h se face in cca 35 de sec
- accelerarea de la 100 la 120 km/h se face in 20 de sec
- franarea de la 70 la 50 km/h se face in 11 sec (frana de motor = consum zero)
- franarea de la 120 la 0 se face in 35 de sec (din nou frana de motor + admirat peisajul in acelasi timp)
Cred ca ati remarcat ca nu se fac determinari nici in aer liber nici in tunel aerodinamic, nu-i asa? Singurul vant care bate in camera aia e de la 2 sau mai multe ventilatoare in fata motorului ca ajute la racire, dar, de cele mai multe ori, lipsesc si acelea pt. ca in 20 de min. n-are cum sa se supraincalzeasca ceva, date fiind regimurile.
Sper sa fie clar pt. toata lumea cum e cu consumurile astea. Am mai spus undeva si repet si aici: faptul ca lui Gica sau Costica ii consuma mai mult sau mai putin decat lui Ionica si Petrica (sau fata de valorile date de producator) NU inseamna nimic. Dar chiar nimic. Exagerez, bineinteles, dar sper sa fie clar ce vreau sa subliniez. Eventual mai subliniati voi. Cu marker-ul pe display, evident.