In primul rand, acest topic se refera la A/C MANUAL, adica EXCLUSIV MANUAL. Masinile dotate cu clima automata (climatronic sau cum vreti sa-i spuneti) se comporta altfel, chiar si cu instalatia in modul manual. Asa ca aveti grija ce scrieti p-aici. Ca sa ma iau pe mine drept exemplu, care am clima automata, nu pot sa-i raspund lui
Yeti cum e la mine pt. ca eu nu am asa ceva. Asadar, atentie!
In al doilea rand, indiferent de tipul de A/C, manual, automat, racitor cu gaz metan sau cu lumanare, e vorba de trecerea unui flux de aer printr-un radiator, care nu e decat o bucata de aluminiu cu aripioare aflat la o (aproximativ) temperatura constanta si relativ mica.
In general, situatia sta cam asa (dau un exemplu de cum fac eu):
- las masina parcata in soare, afara sunt 30 de grade, inauntru se fac 60-65
- intru in masina, constat cele 65 de grade si vreau sa fac 20 de grade cat mai repede dar trebuie sa si plec cu masina, n-am timp de lasat usi/geamuri deschise, climatizare in functiune etc
- dau drumul la A/C, pe maximum, sa dea tot ce poate; in momentul acesta, introduc fluxul aer din exterior, nu pe recirculare, pentru ca prefer sa trag aer de afara, care are 30 de grade, si pe care-l pot raci la 10 grade trecandu-l prin radiator decat sa folosesc recircularea, adica sa bag aer la 65 de grade in radiator si sa obtin cam aceleasi 30 de afara daca nu chiar mai mult.
- plec in traseu, deschid si geamurile, cat se poate de multe, functie si de ceilalti pasageri, ca sa aduc temp. din masina cat mai repede la o valoare apropiata de cea de afara si le inchid treptat pe masura ce se mai racoreste in masina.
- tot ce am descris pana acum dureaza cam 1-2 minute; tot cam 2 minute ii ia circuitului de A/C sa se "incalzeasca"; toate componentele (tevi, compresor, fluid etc) au, si ele, o inertie termica
- in momentul in care consider ca aerul din interiorul masinii e mai rece decat cel din afara, trec pe recirculare; n-are sens sa racesc un aer de 30 de grade la 10 grade cand pot sa iau un aer de 29 de grade din interior si, in felul acesta, sa obtin la iesire un aer la 9 grade (valorile sunt orientative); plus ca afara aerul va continua sa ramana la 30 de grade iar temp celui din interior va continua sa scada si, deci, voi ajunge mult mai repede la temp ce mi-am propus-o.
- in momentul in care am ajuns la temp pe care mi-o doresc, pot trece din nou pe aer din afara pentru ca aerul (si obiectele) din interior au deja o temp scazute, confortabila, si instalatia nu mai are de muncit atat de mult; sau aleg sa raman pe recirculare, asta insemnand ca nu mai bag gazele de esapament si uleiul emanat de alte masini, instalatia munceste mai putin si consum mai putin combustibil; in general, in oras aleg sa raman pe recirculare, iar la drumuri lungi, mai ales daca e foarte cald afara sau traseul e aglomerat, raman tot pe recirculare dar mai bag, din cand in cand, aer de afara dechizand un pic geamul 30 de secunde (as putea trece pe aer din afara dar am observat ca il uit asa, pe cand un geam deschis face galagie si n-am cum sa-l uit deschis).
Singura chestie cu recircularea, dpdv al recomandarii/nerecomandarii este cea legata de consumul de oxigen din interior. Daca mergeti la drumuri lungi si foarte lungi, exista riscul s-o uitati asa si sa ramaneti fara oxigen suficient in aerul respirat.
Asa ca trebuie avut grija. Cea mai buna metoda e sa setati temperatura la inceput pe o valoare foarte mica, la minimum daca se poate, ca in momentul in care o sa inghetati de frig sa va aduceti aminte si sa dezactivati recircularea.
Acum, face fiecare cum crede ca ii e mai bine. Singurul lucru care ma deranjeaza pe mine, destul de tare, e ca nu pot selecta o pozitie intermediara, gen 25% aer din afara si restul din interior. Asta la clima automata.
Deci: folosirea recircularii duce la scurtarea timpului in care se raceste in masina ori de cate ori aerul din masina e mai rece decat cel de afara.
Acelasi lucru e valabil si iarna: ori de cate ori aerul din interior e mai cald decat cel din exterior, eficienta va fi mai mare daca se foloseste recircularea. Diferenta e ca, iarna, in calculul acesta intra si umiditatea care are ca rezultat condensul de pe geamuri (si nu numai pe geamuri, si pe electronica din masina - in caz ca nu v-ati gandit pana acum). Umiditate care poate proveni din afara (vreme umeda, ceata, ploaie) sau din interior (respiratie, haine ude, zapada de pe bocanci, presuri ude etc). Umiditatea intra in calcul si vara -contribuie la senzatia de disconfort -, doar ca nu condenseaza pe ce nu trebuie.
Din cate am citit eu in carte, cand clima e pe AUTO comuta automat intre aerul din afara si cel din interior. Deci, mi s-ar parea normal sa faca automat cam ce spune cipman ca el face manual.
Din pacate, nu am gasit explicat niciunde cum functioneaza exact mecanismul.
Stie cineva unde e supapa de recirculare? Ar fi interesant de vazut in ce situatii comuta de pe interior pe exterior.