Va salut!
Vin si eu in intampinarea voastra cu o curiozitate legislativa. Vreau de la bun inceput ca discutia sa fie cat mai pasnica si calma si sa nu degenereze in "lupul moralist", sau chestii de genul "de ce romanii trebuie sa incalce legea?"... Problema sta in felul urmator:
Pe masina (nu conteaza ce masina), am facut retrofit Xenon si full LED + trecerea la niste cauciucuri mai late. Pe larg...
- Faza scurta s-a trecut din halogen, in Xenon (cu lupa Hella Evo X) si becuri xenon de 35W si 4300K + instalatie spalare faruri. Masina asta nu a venit din fabrica cu instalatie xenon si nici nu se putea bifa optiunea.
- S-a facut trecere de la halogen, la LED la absolut orice bec. Adica am semnalizari full LED (inclusiv pe aripi), stopuri LED, si marche-arriere pe LED. LED-urile folosite nu sunt China-town si nu sunt tiganii de prost gust, le-am fiindca oferta un aspect mult mai nou masinii si comparativ cu halogenul, LED-ul cum bine stie lumea in domeniu, are un "timp de raspuns" de 0.1ms, fata de un halogen classic, care zic eu, spre exemplu la o franare brusca la mers in coloana, face diferenta. De asemenea la semnalizari, pot garantat sa afirm ca sunt mult mai vizibile, datorita modului in care se aprinde LED-ul cand semnalizezi.
- Cauciucurile standard ale masinii sunt 205/35/17, iar masina a primit un "upgrade" la 225/40/17. Practic am vrut sa le mai inalt un pic (la ce drumuri avem, erau jale de rigide), si am vrut sa le am un pic mai late (niciodata nu strica un plus de aderenta, care DA, SE SIMTE !!!).
Mentionez faptul ca:
- Retrofit-ul complet a costat ~1300 lei, s-au folosit lupe de o calitate extrem de buna. Xenon-ul are 4300K, adica cum vine OEM la toate masinile, nu e albastru, mov, lila, sau alte culori dubioase, iar dupa montajul propriu zis pe masina, s-a efectuat reglaj corespunzator pe aparat. Instalatia de spalare a farurilor functioneaza (nu e de forma pusa), iar de deranjat NU DERANJEAA ABSOLUT DELOC (pentru cei alergici la xenon, ii invit sa vada masina live, inainte sa comenteze ca orice xenon pus aftermarket e jale). Aici dupa cum am mai precizat, nu o dam in comentarii aberante gen, tu trebuie sa incalci legea, sa iesi in evidenta, etc, etc...
Am facut acest retrofit, pentra ca 1 la mana, m-am saturat sa dau 120 lei tot la 5-7 luni pe un set de Osram Nightbraker sau alte becuri profi, care "se topesc" la ce "autostrazi" avem, iar 2 la mana, doar intr-o tara indobitocita ca Romania, un asemenea retrofit nu e recunoscut si nu poate fi omologat. Daca puneam xenon la 130 lei din targ, cu ajutoru' lu' vecinu in spatele blocului, eram de blamat ca ii rupeam pe toti la ochi, insa cand am dat 300E pe o modificare profesionala si 2 zile o fost toata masina desfacuta, iar in urma modificarii, nu deranjez pe absolut nimeni, iar diferenta de luminozitate e de la cer, la pamant, nu vad unde e problema... Am testat si retestat atat seara, cat si pe ploaie cum se comporta farurile. Am facut si schimb de masini cu un prieten, mergand atat din contra-sens cat si in fata masinii mele si nici macar 1% nu pot zice ca m-ar orbi sau as fi deranjat pe termen lung.
Ei, acum partea legislativa... Din cauza legislatiei aberante din Romania, masina nefiind pe numele meu, am facut pe talon o procura legalizata si autentificata, cu uz deplin asupra masinii, pentru ca talonul sa nu imi poata fi retinut de vreun "comunist", daca il prezint la un control. Deci de fiecare data cand ma opreste la un control, ii prezint buletin, permis, asigurare si copia legalizata la notar de pe talon. Mentionez ca am ~15.000km de cand am facut retrofit-ul Xenon&LED si de cand am pus cauciucurile noi si pana acuma am prins 2 controale ale politiei. In ambele cazuri, s-au uitat baietii la masina si apoi a fost un "Drum bun si o zi buna!" (politisti cum rar mai vezi).
Intrebarea e... Daca dau de vreun comunist batut in cap si vrea sa-mi retina talonul (pe care evident il tin acasa, nu il dau), ce se intampla? Eu nu am talonul la mine, ci doar copia legalizata (pe care nu o poate lua, fiindca nu are niciun drept).
Am auzit mai multe variante:
1. Primesti acasa o scrisoare prin care trebuie sa mergi personal sa predai talonul. Bun, daca nu merg, ce se intampla?
Citind OUG 195/2002 din scoarta in scoarta cu atentie, atata timp cat numerele de inmatriculare nu sunt retinute, nu exista nicio problema de latura penala, iar eu pot circula cu masina linistit. Placute nu au cum sa mi le retina, fiindca am asigurare valabila si ITP valabil, iar conform OUG 195/2002, placutele se retin doar daca nu sunt conforme cu legislatia in vigoare, datele din talon cu coincid cu datele masinii, daca masina a fost radiata din circulatie sau daca vehiculul nu are polita RCA, la mine nefiind cazul de asa ceva.
2. Nu iti pot face nimic, insa primesti amenda pentru ca nu ai toate actele la tine (asta nefiind o problema, se contesta in Instanta... nu ar fi prima oara.)
Astept si parerea voastra
Multumesc anticipat!