cu toata stima don`doctor, dumneata ce ai acolo , nu este 70% transparenta, care , ca fapt divers , este transparenta geamului transparent din fabrica.
<span class='edit'>5 Aug 2017, 22:38:</span>
Citez:
Folia solara era interzisa pe geamurile laterale si pe parbriz. Si de acum inainte va ramane interzisa!
Legislatia in vigoare spune ca pe geamurile laterale spate si luneta "nu sunt esențiale pentru vizibilitatea din interior, când autoturismul este echipat cu oglinzi retrovizoare exterioare pe ambele părți, însă în cazul în care acestea au o transparență modificată față de cea stabilită prin marcajul de omologare se urmărește că stratul aplicat ulterior să fie uniform și să nu creeze distorsiuni". Cu alte cuvinte, poti sa montezi pe ele cea mai mare opacitate, adica sa le faci inchise la culoare si sa nu mai poti vedea nimic la interior, atata timp cat respecti legea, adica pui folie omologata intr-un service autorizat RAR.
Conform legii, geamurile laterale fata trebuie sa aiba o transparenta de minimum 70%. Cu aceasta transparenta sau una apropiata vin insa geamurile din fabrica, deoarece sticla este tratata. Adica din fabrica, masina ta vine cu geamuri laterale care au o transparenta de 75-85%. Sau, cu alte cuvinte spus, ele au o opacitate (nivel al nuantei fumurii) de 25-15% din fabrica. Conform legii din Romania, RAR-ul permite ca geamurile laterale fata, din cauza ca se afla in campul vizual al soferului, sa aiba o transparenta de minim 70%. Asadar, cine vrea sa-si puna folie si sa respecte legea nu prea are multa marja de eroare, avand la dispozitie doar 5-15% in opacitate.
Interesant este ca cele mai deschise folii disponibile in Romania, marca Llumar, au o transparenta de 72%. Asta inseamna ca ofera o nuanta fumurie de 28%. Daca o adaugam la opacitatea cu care deja vine geamul din fabrica, ne dam seama usor ca nu corespunde cerintelor RAR si ca incalca legea. De fapt, nu exista folie solara pe care o poti monta lega pe geamurile laterale, pentru ca vei incalca legea oricum.
Singura varianta pentru geamurile laterale fata care iti permite sa respecti legea este folia anti-efractie. Are o opacitate de circa 5% si nu influenteaza mult transparenta geamurilor din fabrica. Asadar, de acum inainte, daca vei vedea masini cu geamurile din fata fumurii, poti sa fii sigur ca nu sunt legale!
Cum suna legea noua cu privire la foliile solare
Daca pana acum legea spunea ca parbrizul trebuie sa aiba o transparenta de 75% si 70% pentru geamurile laterale fata, in viitor aceasta transparenta va fi in ambele cazuri de 70%. Unicul motiv pentru care legea se va schimba este aliniera la standardele europene!
Asta inseamna, teoretic, ca pe parbriz ai putea sa-ti montezi o folie cu opacitate 5%, folie care nici nu exista pe piata. Insa in rest, in ceea ce priveste geamurile laterale fata, legea ramane neschimbata iar masina trebuie sa aiba 70% transparenta. Si cum spuneam mai sus, geamurile oricum au o opacitate de 15-25% din fabrica, ceea ce nu prea te lasa sa montezi niciun fel de folie cu nuanta inchisa in afara de cea perfect transparenta cu rol antiefractie.
In concluzie, aceasta minuscula modificare a legislatiei, menita sa alinieze standardele RAR la cele europene, nu va influenta cu NIMIC ceea ce se intampla in Romania. Cele 5 procente in plus pe care le va "castiga" opacitatea parbrizului in viitor nu intereseaza pe nimeni si nu influenteaza pe nimeni. Pentru ca oricum nimeni nu isi monteaza folie pe parbriz. Si orice folie care se gaseste pe piata, in afara de cea antiefractie, incalca legea oricum pentru ca depaseste pragul admis de transparenta. Dar asta nu inseamna ca lumea va ramane in continuare dezinformata si isi va monta folie de toate nuantele pe toate geamurile... Ne-am bucura daca cei de la RAR si-ar face treaba in teren si ar amenda serios soferii care au folie ce nu respecta legea sau care a fost montata in ateliere fara autorizatie RAR. Asta daca tot ne aliniem la standarde europene...
Articol intreg
aiciCitez:
Nu voi intra în detalii privind aceste acte normative, totuși e bine să cunoașteți câteva prevederi ce interesează un polițist în situația în care oprește în trafic un autoturism ce are aplicate astfel de folii solare pe geamuri.
Geamurile aflate în câmpul de vizibilitate principal al conducătorului auto trebuie să asigure o transparență de cel puțin 75% pentru parbriz, respectiv 70 % pentru restul geamurilor.
Câmpul de vizibilitate principal al vehiculului este format din parbriz, geamurile laterale față și luneta.
În cazul în care vehiculul este dotat și cu oglindă laterală dreapta, luneta nu mai face parte din câmpul principal de vizibilitate.
În situația foliilor aplicate pe geamuri ulterior (ce nu au fost aplicate din fabrică), acestea, trebuie să fie certificate și marcate corespunzător, iar aplicarea acestora este permisă numai în ateliere autorizate.
Modificarea transparenței geamurilor nu se înregistrează în cartea de identitate a autovehiculului, însă atelierele autorizate să efectueze operațiunea de aplicare a foliei colorate, trebuie să elibereze un document privind certificatul de conformitate și licența emisa de Registrului Auto Roman.
Cu alte cuvinte, pentru a îndeplini condițiile legale, nicio mașină nu poate avea aplicată folie de culoare închisă pe parbriz și pe geamurile de la portierele din față. Nu există omologare pentru foliile vizibile aplicate pe geamurile laterale față (legea spune că se pot aplica și pe geamurile din față, dar gradul de transparență admis este foarte mare, astfel încât la o folie care să respecte condițiile legale, este aproape invizibilă diferența față de un geam normal)
Așa că:
Orice mașină pe care o opriți în trafic și care are aplicate folii colorate pe geamurile de la portierele din față, încalcă legea.
Important
Puteți întâlni situații în care un „jmeker” să vă prezinte și un document (certificat/declarație de omologare, de conformitate, titulatura diferă), iar pe mașină să aibă folii aplicate și pe geamurile laterale din față. Ei bine, nu sunt legale.
Citiți cu atenție acel document, pentru că în forma impusă de RAR, cei ce aplică astfel de folii sunt obligați să menționeze și geamurile la care s-a intervenit.
Iar aceștia, dacă nu vor să-și piardă aceea autorizare, nu vor menționa niciodată geamurile din față.
Am căutat pe net o fotografie, pentru a vedea exact despre ce e vorba:
post-2-079063700 1289213738_thumb.jpg
Totuși e bine să știți că mulți producători de autovehicule, oferă ca opțiune geamuri geamurile laterale spate și luneta cu 65% absorbtie a luminii, sub diferite denumiri (de exemplu la VW Audi, Skoda Seat, această opțiune se numește „Privacy Glass”), iar aceste geamuri ce vin așa din fabrică sunt perfect legale și sunt omologate de RAR odată cu omologarea modelului respectiv. Dar eu nu am văzut vreun producător care să monteze astfel de geamuri la portierele din față, respectiv în câmpul de vizibilitate principal.
Sursa
Politisti.roLa final, iata si litera de lege:
În Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2132/2005, pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea individuală, eliberarea cărtii de identitate și certificarea autenticității vehiculelor – RNTR 7, sunt specificate condițiile de vizibilitate pe care trebuie să le îndeplinească un autovehicul ce circulă pe drumurile publice din România și anume:
- autovehicule trebuie echipate cu geamuri ce sunt omologate conform Regulamentului nr.43 CEE-ONU sau în conformitate cu Directiva 92/22 CEE cu modificările ulterioare, având transparența de min.75% pentru parbriz si min.70% pentru lunetă și geamurile laterale;
- marca de omologare conform acestor reglementări, marca care trebuie să existe pe geamuri, atestă faptul că initial acestea au avut transparența de min. 75% pentru parbriz si min. 70% pentru lunetă si geamurile laterale.
- foliile de protecție aplicate pe geamuri trebuie să fie certificate și marcate corespunzător, iar aplicarea acestora este permisă numai in atelierele autorizate;
- geamurile laterale din spate și luneta nu sunt esențiale pentru vizibilitatea din interior, când autoturismul este echipat cu oglinzi retrovizoare exterioare pe ambele părti, însă în cazul în care acestea au o transparență modificată față de cea stabilită prin marcajul de omologare se urmareste ca stratul aplicat ulterior sa fie uniform si sa nu creeze distorsiuni;
- modificarea transparenței geamurilor nu se înregistrează în cartea de identitate a autovehiculului, însa atelierele autorizate să efectueze operatiunea de aplicare a foliei colorate, trebuie sa elibereze un document privind certificatul de conformitate si licența emisa de Organismul de Certificare Produse al Registrului Auto Român, iar la inspecția tehnică periodică se verifică eticheta ce conține marca de omologare a geamului precum și gradul de transparența.
Sursa aici
text cod rutier