Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Schimbare volant, ambreiaj Laguna III
Reno.ro - Forum Renault Romania > Renault - Probleme frecvente, utilizare si reparatii > Gama Renault Laguna > Laguna III
Pages: 1, 2
laguna33
Buna tuturor,

De ceva timp sunt posesorul unei Laguna III,2.0 DCI, 130 CP, break, an 2011, 143,000km.
Nu am mai fost proprietar de Renault insa dupa lungi cautari si investigatii am ales aceasta masina fiindca mi-a placut f tare.
Masina a fost testata si verificata la un dealer Renault si cu toate ca am insistat sa verifice in detaliu motor,transmisie,directie,suspensie si expres ambreiajul si volanta dupa doar 600km parcursi si mers frumos,foarte atent am niste zgomote la relanti si in mers.
La relanti cand apas pedala de ambreiaj dispar alteori nu. Am fost cu dansa la Renault - verdict rulmentul de presiune, am fost cu dansa si la mecanicul meu, verdict volanta si implicit tre sa schimb tot , distractie maxima. Sunt pregatit sa schimb tot kit-ul ambreiaj si volanta,am luat ceva oferte de la magazine de piese auto inclusiv renault.
Am cateva intrebari punctuale pentru cine s-a mai lovit de situatie :
1. Ce volanta si ambreiaj ati pus? Ce producator : Luk? Sachs? Valeo? Eu am oferte pe toate 3 plus o oferta de la Renault pt un kit Valeo - volanta,placa,disc - la 3000 Ron plus un rulment la vreo 600.
Oferta lor include volanta cu masa simpla.
2. Ce volanta are masina din fabricatie? Cu masa dubla sau simpla? Ce kit de ambreiaj are din fabricatie?
3. Ce producator recomandati? In trecut am mai schimbat La golf gti, audi a4 si skoda octavia de servici, mereu am mers pe Sachs...
4. Voi la cati kilometrii ati schimbat volanta? implicit kit ambreiaj?

Precizez ca la diagnoza cei de la Renault mi-au gasit un simering de la o planetara uzat iar pe acolo pierdea un pic de ulei din cutie. Dupa cateva zile dupa ce am cumparat masina am mers si mi l-au schimbat, si mi-au completat ulei in cutie 2 l, un amic mecanic mi-a spus ca este posibil ca din aceasta cauza sa se fi uzat rulmentul inainte de termen, probabil s-a mers ceva timp cu masina asa,minim drumul din Franta pana aici.
Astept cu interes raspunsuri,am incercat sa va dau cat mai multe detalii.
In rest sunt fff multumit de masina,inainte sa achizitionez am citit foarte mult si pe acest forum sa ma documentez, foarte util a fost.
Va multumesc !!!
pishky
sigur au verificat-o cum trebuie inainte de achizitie?
intreb pentru ca a mea are ~ 230.000km si nu stiu ce e aia ambreiaj / volanta si alte cele....
laguna33
Salut din nou,

Pishky,au verificat-o cum se verifica,intr-adevat a trebuit sa trag de ei sa imi spuna si mie una alta.
Chiar l-am rugat expres pe seful de service sa vina sa-mi arate cum se verifica uzura ambreiajului,
a venit domnul,a bagat a sasea in viteza si a ridicat ambreiajul incet sa vada cand pleaca masina, si imi explica ca daca pleaca masina si pedala ambreiajului ajunge in dreptul celei de frana e cam uzat.
Mi-a dat uzura 60%, sunt f dezamagit de testul facut. Dupa ce imi rezolv problema o sa revin si va spun si locatia.
Mai mult nu am ce sa spun, sapt viit o duc si o desface, sunt curios si eu, daca am noroc schimb doar kitul ambreiaj fara volanta.
Intr-adevar si eu m-as fi asteptat sa schimb aceste piese peste 200,000 - depinde f mult de stilul de condus.
Daca este cineva care a mai schimbat sper sa aflu si eu ce au pus, ce volanta si mai ales ce producatori , daca nu va anunt eu in maxim 10 zile ce si cum ...

Bafta !
bundy220
QUOTE(laguna33 @ 1 Jan 2015, 21:30)
Buna tuturor,

un amic mecanic mi-a spus ca este posibil ca din aceasta cauza sa se fi uzat rulmentul inainte de termen, probabil s-a mers ceva timp cu masina asa,minim drumul din Franta pana aici.
...
*


Nu are treaba prefectuira si cu ...
Adica rulmentul de presiune nu are treaba cu uleiul din cutie.
Uzura nu se masoara relativ de pedala de frana.Daca zgomotul nu e foarte mare si nu ai alte manifestari,lasa asa cum este.La renault asa clampane .
laguna33
Bundy220,
De acord cu tine in toate aspectele, doar ca la mine sunt semme clare si zgomote destul de pronuntate, nu pot lasa asa.
Nici nu sunt de acord ca daca e Renault se aude mai tare, ba din contra la masina asta am observat ca e f silentios motorul, directia f buna, se conduce super usor, si vreau sa zic ca sunt cam la a zecea masina personala. am condus alfa, gti, citroen, audi, chevrolet, dacia, opel si skoda.
totusi e masina aproape 2012 abia iesita din garantie.
abia astept sa inceapa treaba mecanicul meu sa mi-o faca si sa vad si eu care piesa face galagia asta.
o sa va anunt dupa ce este rezolvata problema. nu e mare bai, consumabile pana la urma.
vruiam doar sa aflu ceva informatii suplimentare si de la altii

respecte !
clr
Esti sigur de verdictul dat de mecanicul tau personal? Vad ca tu zici de un zgomot care uneori dispare cand apasi pedala de ambreiaj si cam atat.
Eu am avut Ford Focus 2 la care am schimbat volanta (lucru cam standard la FF2 1.8, o volanta are cam 100.000 km durata de viata). Ideea e ca afara se auzea un pacanit ritmic, iar masina in sine trepida in mod vizibil la rellanti. Din ce ai povestit tu pare sa fie mai corect verdictul de la service-ul oficial, adica doar rulmentul. Eu zic sa nu te repezi sa achizitionezi toate elementele pana nu ai confirmarea ca e intr-adevar volanta, sau asigura-te ca le primesc inapoi daca se constata la demontare ca sunt ok.
Sincer mie nu imi suna ok verdict volanta din ce ai descris tu ca simptome.
bundy220
daca desfaci sa vezi despre ce e vorba,nu e rau. Poti cumpara doar ce e nevoie,dar sa ai grija daca nu inlocuiesti tot kitul sa iei exact aciasi marca cu ce e pe masina.
Daca inlocuiesti tot,eu as merge pe luk
laguna33
salut,

masina este la doctor, schimb frumos tot, volanta,disc,placa,rulment - Luk -
mecanicul meu in care am incredere 100 % mi-a spus ca INTOTDEAUNA cand ai simptome genul asta bate volanta,si cand bate volanta trebuie sa schimbi tot,ceea ce mi se pare si logic.
lucruri pe care le stiam ca nu e prima data cand schimb asa ceva iar domnului mecanic sef de la reprezentanta poate ii bateau lui rulmentii in capul lui.
deci,va multumesc pentru pareri,oricum mergeam pe mana mecanicului meu,vruiam sa vad daca aflu ceva nou de la voi,in speta aceasta nu.

revin cu pareri dupa ce scot masina de la reparat.
bafta!
espacern
QUOTE(laguna33 @ 6 Jan 2015, 14:25)
lucruri pe care le stiam ca nu e prima data cand schimb asa ceva


Nu inteleg pentru ce ai mai deschis topic in care ceri informatii?
solorad
Ce se mai aude de masina? Cat te-a costat interventia?
laguna33
Salut !

Va datoram un raspuns.
Am rezolvat problema,s-au montat piese Luk : volanta dual mass,kit plus rulment,volanta 3600Ron,kit 950,rulment 550 parca,oricum totalul a fost 5600 Ron,mi-a mai schimbat si nu stiu ce rulment de 50 de ron.
Mai exista varianta de la Valeo cu volanta+kit ambreiaj - cam 3000,plus rulmentii dar am ales prima varianta.
Am tot citit sa vad care e smecheria intre single mass si dual mass,am inteles cat de cat dar nu m-am zgarcit ca vreau sa tin masina o perioada mai lunga.
Pana la urma am achizitionat masina la pret bun dar s-a echilibrat situatia cu reparatia aceasta.
Asta e,daca bani de masini noi nu sunt,cumparam piese.

Daca stie cineva ce producator face volanta originala pentru renault as fi curios sa aflu.
Ca tot aia sunt pana la urma : Valeo,Luk,Sachs?

Va multumesc si drumuri bune !!!
madhorsefuzzy
Pai pe aia de ai dat-o jos de pe masina ce scria?
mars
Cel mai probabil era LUK. Dar, daca masina nu vibra, eu zic ca a schimbat degeaba o gramada de piese. Iar testul ala cu a 6-a mi se pare aberant.
claudreno
Salut turor,

Anul trecut m-am lovit si eu de o problema similara cu volantul. Detin o Laguna 3, 2.0 - benzina, sunt primul proprietar iar problema la mine a aparut iarna trecuta.

In timp ce ma aflam in mers, in prima viteza (si cand plecam de pe loc) masina vibra usor. In toate celelalte viteze mergea fara probleme. Initial am crezut ca se manifesta datorita frigului de afara, era foarte frig cand mi-am dat seama, prin Ianuarie. Apoi cateva saptamani nu s-a mai manifestat. Dealtfel sintomul era insesizabil. Prin Martie a aparut din nou. Am fost la service (Meridian) si masina nu avea nimic, in service mergea foarte ok, nu vibra deloc. Ideea era ca in momentul cand o apuca, o tinea tot drumul, cand o duceam in service nimic (am mers de vreo 3 ori in service cu ea). Insa mi-am dat seama, la un moment dat, ca daca eram oprit in panta si porneam, masina incepea sa vibreze tot drumul iar daca o opream o ora sa zicem problema disparea.

Am mers la service, am repetat testul in parcare subterana de la Auchan (urcarea se face in panta) si voala... masina vibra in prima viteza. Verdictul... problema la volant si recomandarea sa schimb si tot chitul de ambreaj. Masina nu mai era in garantie.... am avut discutii cu service-ul si cu vocea clientului, insa ce pot sa spun a trebuit sa le schimb. Mi-as fi dorit sa pun Sachs insa service-ul a dorit Valeo, cu masa dubla.

Mi-au dat piesele vechi, m-am utiat la ele, ambreiajul nu este ovalizat, nu are dintii tociti insa cat se poate spune privind cu ochiul liber, am inteles ca doar in laborator se poate spune cu exactitate cauza, le-am schimbat pe toate la recomandarea service-ului, desi nu prea mi-a convenit. sad.gif

In momentul cand a aparut problema aveam 70.000 KM, primul proprietar, toate reviziile si miciile reparatii au fost realizate in reteau Renault, am condus din 2000 mai multe masini, una peste 100 000km (culmea tot renault) insa la niciuna nu am avut probleme cu ambreiaju sau cu volantul. sad.gif

Regards,
Alexul
5600 lei pe o laguna 3? si ptr un a6 din 2011 a costa 4900 pe original...offf.
laguna33
Alexul :
da, 5600 de Ron cu totul.
varianta single mass ar fi fost undeva la 3700

astea sunt preturile tati,am mai schimbat in trecut la golf gti, audi a4, skoda octavia .... sensibil la fel preturile. bine, la renault a fost cel mai scump insa se stie ca renault si toyota sunt scumpe.
cat despre audi a6 ce sa zic : masina clasa premium, cu siguranta alte piese sunt mai ieftine,se echilibreaza situatia.

iar pentru mars : de acord cu privire la testul ala cu a-6-a , test facut la reprezentanta,asta e.
iar cu privire la celelalte spuse de tine te asigur ca bati campii prietene, daca eram vreun tantalau poate schimbam degeaba, am schimbat pt ca asa trebuia, pt ca s-au uzat .... pt ca batea, vibra, facea cum face un Volant defect,uzat,care are joc,care are arculetele alea duse - pe ce limba sa-ti explic, discul era praf , placa idem etc etc my friend

am pus si eu cateva intrebari decente si concrete pe forum si toti desteptii din franzela isi dau cu parerea degeaba fara sa zica nimic

logic ca stiu ce producator am dat jos,am vrut sa vad daca e cel original , si dupa ce am catevva raspunsuri adevarate o sa spun si eu ...

din punctul meu de vedere este topic/ subiect inchis


madhorsefuzzy
De ceva vreme, adica din decembrie am observat ca daca incing transmisia (mers sportiv, frecat mult in trafic bara la bara) incepe sa tremure la plecarea de pe loc, doar in treapta I. Dupa ce se raceste nu se mai reproduce simptomul de tremurat la plecarea de pe loc.
Din decembrie mi s-a mai intamplat o data prin februarie si inca o data cand am vrut sa-i arat mecanicului (initial nu am reusit sa incing masina, dar dupa ceva chinuiala a aparut timid si tremuratul).

Dar nu imi place sa las lucrurile asa. sleep.gif

Asa ca vreau sa desfac kit-ul de ambreiaj si volanta si sa le trimit la reconditionare cu kevlar la baietii de la Atix Racing Solutions din Odorheiul Secuiesc. Am vorbit pentru reconditionare disc de ambreiaj si placa de presiune, dar daca va fi nevoie se va reconditiona si volanta cu masa dubla.

Simptomele par de ambreiaj + placa de presiune, dar la fel de bine poate fi si volanta cu masa dubla, dar in cazul ultimei nu vad de ce nu ar face probleme si la rece. huh.gif

Vorbind cu mecanicul care imi va desface masina in Bucuresti mi-a zis sa schimbam si rulmentul de presiune hidraulic de la ambreiaj (daca nu e stricat, sigur e uzat de la Km).

Am gasit 3 coduri de rulment de presiune ambreiaj si 2 variante constructive pentru modelul meu de motor M9R 814 si cutie PK4004, impreuna cu verificarea de VIN: un model cu aluminiu si unul cu plastic si tabla. Preturile sunt asemanatoare intre 354 lei si 380 lei.

Cele 3 modele se vad in pozele atasate. Pun si codurile pentru ele:
306202443R - aluminiu
8201035313 - aluminiu
8200902784 - plastic si tabla

As merge pe una dintre variantele de aluminiu. Ce parere aveti?

Ce parere aveti si de simptome si de ceea ce vreau sa fac (desfacere masina si reconditionari piese)?

Costurile ar fi:
- reconditionare kevlar ambreiaj + reconditionare placa presiune - 350 lei
- reconditionare volanta masa dubla (daca este cazul) - 300 lei
- rulment presiune ambreiaj - 380 lei
- manopera - 650 lei (masina trebuie sa stea si imobilizata la garaj)
- transport kit ambreiaj + volanta prin FanCurier dus intors ~ 150 lei

Rezultatul asteptat:
1. Sa nu mai tremure cand o incing
2. Un kit ambreiaj care sa suporte sarcini mai mari decat cel OEM (undeva la 450Nm presupunand ca cel stock sustine 400Nm (plus marja tehnologica) - atat are cel mai puternic motor 2.0dci pus pe L3). Adica posibilitate de chiptuning serioasa. biggrin.gif
cristian_nechita
Ai volanta deformata, de aia tremura cand se incalzeste. Am fost in aceiasi situatie, dupa 30 minute de mers in trafic de bucuresti tremura la plecarea de pe loc. M-am zgarcit, am pus doar ambreiaj nou dar cu volanta veche si facea la fel. Pana la urma am mai dat jos inca odata cutia si am schimbat si volanta.

Reconditionarea volantei inseamna rectficarea zonei de frictiune pe strung , iar "reconditinoarea" placii de persiune cam acelasi lucru.Dar nimeni nu iti garanteaza ca in placa nu ai o fisura care cu timpu o sa se propage si o sa iti faca din nou probleme peste un an.
Discul cu "kevlar" are un coeficient de frecare foarte mare fata de cel stock, tine cuplu mult mai mare,iti rezolva problemele daca ai pus un chip agresiv, insa o sa iti dea mari batai de cap la plecarea din rampa, la mers lejer.Iar durata de viata este mult mai mica decat la unul oem.
Drept urmare parerea mea ar fi sa iti pui un ambreiaj + volanta noi, chiar daca este mult mai costisitor.
madhorsefuzzy
QUOTE(cristian_nechita @ 14 Apr 2017, 22:40)
Ai volanta deformata, de aia tremura cand se incalzeste.
Bingo! Dar nu deformata ci slabite arculetele din interior.

QUOTE(cristian_nechita @ 14 Apr 2017, 22:40)
Reconditionarea volantei inseamna rectficarea zonei de frictiune pe strung , iar "reconditinoarea" placii de persiune cam acelasi lucru.
Gresit. Reconditionarea inseamna pe langa rectificarea zonei de frictiune si inlocuirea elementelor elastice de la cele 2 piese. La volanta se schimba arcurile dintre cele 2 placi iar la placa de presiune acel soare.

Doar ca in cazul meu, cei de la Bacau (sunt singurii din Romania care reconditioneaza bine volante cu masa dubla) nu aveau pe stoc arculetele pentru volantele de Renault. Asa ca a trebuit sa cumpar volanta noua Luk - 2150 RON.

Am pastrat si volanta veche: poate o reconditionez candva la Bacau.

QUOTE(cristian_nechita @ 14 Apr 2017, 22:40)
Discul cu "kevlar" are un coeficient de frecare foarte mare fata de cel stock, tine cuplu mult mai mare,iti rezolva problemele daca ai pus un chip agresiv, insa o sa iti dea mari batai de cap la plecarea din rampa, la mers lejer.Iar durata de viata este mult mai mica decat la unul oem.
Momentan sunt in primele zile de mers cu discul cu kevlar, dar nu mi se pare nimic anormal in mersul curent prin oras. O sa incerc sa fac si cateva plecari din rampa sa vad ce si cum.

Si acum povestea cu poze. smile.gif

Am dus masina la mecanicul meu la garaj marti dupa Paste.

Miercuri seara aveam piesele date jos de pe masina si vestea costisitoare: volanta praf. Suprafetele pareau plane doar ca jocul din arculete intre cele 2 placi era mai mare de 6mm (normal e maxim 2,9mm).

In ordine: placa de presiune si discul vechi; volanta si discul vechi; placa de presiune; volanta veche

[attachmentid=1628061033] [attachmentid=1628061034] [attachmentid=1628061035] [attachmentid=1628061036]

Joi dimineata sun la Atix la Odorheiul Secuiesc si le zic ca volanta e praf ca are joc mare. Prima surpriza e ca imi spune ca daca e asa nu au ce sa-i faca si ca chiar daca ar fi avut ce sa-i faca nu costa 300 RON, dar sa le-o trimit sa se uite la ea.

Oricum eu vroiam disc de kevlar (de fapt cu insertii de kevlar) asa ca am facut pachet toate cele 3 piese si le-am pus la Fancurier. Am zis ca, chiar daca platesc in plus la transport (volanta cu masa dubla are 15,3Kg) macar au piesele si vad cat pot sa mareasca latimea discului de ambreiaj ca sa calce cat mai mult pe placa de presiune si pe volanta. Din poze se vede ca pe placa de presiune ramanea ~ 1cm unde nu calca, iar pe volanta cam 6-7mm in zona cea mai mica. Deci la cei 33-34mm ai discului original se mai puteau adauga inca 7mm. Asta nu puteam obtine daca cumparam un disc nou din comert pentru ca nimeni nu pune material in plus fata de origine.

In catalogul Sachs pentru 2.0dci 110kW apar 2 ambreiaje care se pun pe aceeasi volanta. Pe codul meu de motor M9R 814 vine ambreiajul mai mic, desi repet este aceeasi volanta. Intre ele difera Hub Profile: cel mare are 21,30x24,5-21N iar al meu are 21,2x24,5-21N, restul fiind identic ca si descriere inclusiv diametrul de 250mm.

Pentru ca vroiam disc de ambreiaj mare si pentru ca nu vroiam sa risc sa cumpar o piesa care sa nu se potriveasca (poate diferea si placa de presiune sau prinderea pe cutie) solutia mea a fost sa il trimit la Atix la reconditionat.

Pun pozele cu cele 2 ambreiaje din catalogul Sachs si poza cu ce vroiam eu sa umplu cu disc:
[attachmentid=1628061037] [attachmentid=1628061038] [attachmentid=1628061039]

Si au plecat joi dupa amiaza la Odorheiul Secuiesc si au ajuns vineri la 11.00. Cei de la Atix mi-au zis ca destinatie sediul Fancurier. Desi mi-au zis ca il fac in ziua in care ajunge si a doua zi pleaca spre mine, am ajuns luni sa ma rog de ei sa il faca. Doar ambreiajul ca la volanta nu aveau ce sa-i faca. Si din cei 350 RON pentru ambreiaj de kevlar si placa de presiune su zis ca imi iau doar 300 RON ca placa are arcul bun si nu il mai schimba. M-au facturat in final 350 RON. Ori pentru grabirea lucrarii ori pentru ca nu vorbesc ungureste, desi mama e din Reghin. mad.gif Daca lucrati cu ei, desi sunt grabiti la telefon (tot timpul au 40 de ambreiaje de facut in asteptare radmasa.gif ), sa le spuneti exact ce vreti de fiecare data. La mine de exemplu presupuneau ca nu mai trebuie sa imi trimita volanta stricata inapoi "pai platiti in plus la transport. Lasa ca eu platesc". Apropo de transport: 50 RON dus si 56 RON intors cu ramburs.

Luni am comandat si volanta noua Luk la 2150 RON care venea din depozit extern (de la bulgari sau rusi nu imi dau seama) si trebuia sa ajunga miercuri. Miercuri a ajuns si pachetul de la Atix Racing Solutions.

Rezultatul il aveti mai jos: placa de presiune care a primit doar o fata noua; discul de kevlar; discul de kevlar asezat pe placa; discul de kevlar asezat in volanta noua; cutia volantei
[attachmentid=1628061040] [attachmentid=1628061041] [attachmentid=1628061042] [attachmentid=1628061043] [attachmentid=1628061044] [attachmentid=1628061045]

In final pun si poze cu rulmentul de presiune nou. Am avut pe masina rulment de aluminiu cu codul 8201035313 si am comandat 306202443R. Mi-a venit rulment cu codul 306202443R in cutie cu cod original 8201035313 peste care s-a lipit si o eticheta cu codul 306202443R. radmasa.gif
[attachmentid=1628061048] [attachmentid=1628061049] [attachmentid=1628061050]

Si cam asta a fost tot. smile.gif

Costuri:
- volanta masa dubla Luk - 2150RON
- manopera - 650 RON
- reconditionare ambreiaj cu kevlar - 350RON
- rulment presiune - 356 RON
- transport Fancurier - 106 RON
- ulei Elf NFP cutie viteze 3l - 108 RON
- lichid frana Renault ESP 0,5l - 31 RON
- ulei servo Total Flude DA - 1l - 38 RON

Total - 3789 RON

Suplimentar pentru ca 4Control am ajuns sa decartez la Meridian Nord inca 343 RON pentru repozitionare caseta de directie (aici n-am idee: ei au zis ca mecanicul meu nu a mai pus pe pozitie coloana, mecanicul meu a zis ca nu putea greseasca si sa o roteasca 180 de grade. Am platit si acum merge drept) si geometrie. Cat a stat pe rampa cu bateria deconectata s-au resetat toate calculatoarele. Din CLIP s-au sters toate erorile, dar 4Control-ul nu a mai putut fi reinitializat (cerea conectare cu VIN la serverul Renault pentru a isi lua setarile de fabrica. Mecanicul meu a zis: n-am server Renault. radmasa.gif )

Grand Total: 4132 RON

Am plecat de la un initial de 1500 RON reconditionat ambreiaj sau 1800 RON reconditionat ambreiaj si volanta.
Am aflat pe parcurs ca reconditionatul volantei la Bacau ma costa 160 EUR, adica vreo 730 RON.

O fi bine, o fi rau? Vom vedea. smile.gif

Cert e ca pedala de ambreiaj e un pic mai moale acum, mi se pare ca prinde bine (asa ar si trebui, desi mecanicul mi-a zis ca ii trebuie un pic de rodaj), iar masina e mult mai tzeapana decat inainte. Aici nu am idee de la ce: restrangerea suruburilor pe dedesubt, restrangerea coloanei de directie, geometria facuta (e prima geometrie facuta de mine - mi-a fost frica sa nu imi strice aia din service 4Control-ul, dar m-am dus eu cu el stricat acum). Nu conteaza de la ce e dar imi place. wub.gif
cristian_nechita
1.Sa inteleg ca pana la urma am avut dreptate? Adica la volanta nu se face nimic , doar un resurface, iar la placa de presiune cam acelasi lucru, pentru ca nimeni nu schimba soarele sau arcurile din volanta.
2.Cei 6mm joc in volanta sunt o nimica toata.Daca o sa ai ghinion sa pice rulmentul in 10 mii km, si o sa umblii din nou acolo ai sa descopri ca ai tot 6mm joc dupa numai 10mii km.
3.Ce ai pus acolo nu este un disc cu kevlar, ci doar un disc normal cu insertii de cupru. Discul din kevlar este galben cum sunt cele din cutiile automate. Este mai bun decat cel normal pentru ca transfera mult mai bine caldura.Daca puneai disc cu kevlar sau ceramic opreai motorul la prima plecare de pe loc.
4.Contrar credintei populare, marirea suprafetei de frictiune nu duce la o crestere a cuplului transmisibil ci la o scadere. Ambreiajul ala o sa se uzeze mai greu dar sub nici o forma nu o sa reziste la cuplu la fel de mare ca discul mic. Tocmai de asta ambreiajele sport au suprafata de frictiune foarte foarte mica.
O sa mergi multi ani fara probleme cu ce ai facut acolo, dar nu cred ca o sa tina 450NM.

http://www.phoenixfriction.com/t-clutch-ma...-explained.aspx

http://www.exedy.com.my/sportclutch/button...perf-clutch.jpg
madhorsefuzzy
1. Volanta se poate reconditiona la Bacau unde se schimba arcurile din interior, doar ca nu aveau arcuri pentru ea pe stoc acum. O sa reincerc peste ceva timp sa vad daca o sa aiba pe stoc arcuri pentru Renault. La Atix Racing Solutions nu se poate reconditiona volanta cu masa dubla.

2. Ideea e ca volanta veche facea ca o tamburina. Erau minim 6 mm joc, dar nu la rotire intre placi ci la departare intre placi. Ai acolo 2 jocuri.

3. Deci ungurii vand cupru ca fiind kevlar. radmasa.gif Macar cred ca e mai bun materialul decat ala original.

4. Vedem ce si cum in timp.

Trebuie sa se rodeze ambreiajul? unsure.gif
Parca are un usor tremurat acum inca de la rece la plecare de pe loc. Sau i-am scazut cuplul marind suprafata cum zici? huh.gif
digioptic
Ei hai nu intra in panica smile.gif . Ai pus totul nou, poate si cursa s-a modificat si obisnuit sa calci intr-un anume fel, acum trebuie sa "inveti" talpa din nou smile.gif

Si eu cand trec de pe benzinar pe dizelu lagunei, deci alt ambreiaj, trebuie sa am o perioada scurta sa ma obisnuiesc. Benzinarul, masina de zi cu zi, laguna doar cand imi aduc aminte, adica foarte rar... biggrin.gif
cristian_nechita
Da, o sa dureze o perioada pana se aseaza discul. La inceput e normal sa si miroasa putin a ambreiaj incins.
Unguri unguri, dar treaba tot romaneasca e.
radunre
Tocmai am schimbat si eu tot kit-ul de ambreiaj, volanta, disc, placa, rulment, la 170.000km.
Aveam probleme serioase la pornirea de pe loc cu ambreiajul incalzit, masina trepida mult peste normal in treapta 1.

Am cerut piese de origine si au venit asa: rulment, placa, disc Valeo (1050 lei) si volanta LUK (2300 lei).
Initial, volanta nu era pe lista dar la demontare s-a constatat un joc axial (intre placi) inacceptabil (la fel cu cel mentionat mai sus de colegul madhorsefuzzy) precum si lipsa elasticitatii la rotatie intr-o directie, probabil arcuri praf.

Acum, cu toate piesele noi, la plecarea foarte fina de pe loc (mai ales in relanti) in tr.1, indiferent de ambreiaj cald/rece, am o trepidatie in toata masina, f. asemanatoare cu explica mai sus colegul madhorsefuzzy. Sper sa se "aseze" placile alea cumva. E mai degraba un factor psihologic...
Mentionez ca trepidatia nu e de la un relanti scazut, ala se mentine pe parcursul manevrelor.

Daca cu ambreiajul vechi nu puteam face manevre la relanti, cu asta pot, mult mai lejer si fara sa opresc motorul. Valabil si la pornirea in panta, inainte era un cosmar/la nimereala. Plaja de lucru a ambreiajului pt. mentinere/pornire in panta era atat de mica incat era necesar un "micrometru la picior".
madhorsefuzzy
QUOTE(radunre @ 3 May 2017, 15:43)
Acum, cu toate piesele noi, la plecarea foarte fina de pe loc (mai ales in relanti) in tr.1, indiferent de ambreiaj cald/rece, am o trepidatie in toata masina, f. asemanatoare cu explica mai sus colegul madhorsefuzzy. Sper sa se "aseze" placile alea cumva. E mai degraba un factor psihologic...
Mentionez ca trepidatia nu e de la un relanti scazut, ala se mentine pe parcursul manevrelor

a scapat.gif

Deci nu sunt nebun. Doar cal nebun. radmasa.gif

Am mai primit opinii cum ca e ca la placute si discuri noi: trebuie ceva Km sa se aseze. Eu am acum ~ 200Km si parca e mai bine decat la inceput. Sper ca la 500Km sa fie rodate complet toate si sa nu mai existe niciun tremurici, nimic.
b06fcn
Si-mi zicea mie un coleg ca o sa-mi tremure masina dupa conversia la kit cu volanta clasica...
madhorsefuzzy
250Km de oras si ceva ritm mai alert si tremuriciul aproape ca nu mai e. Aproape pentru ca poate mai e acolo dar eu nu-l mai simt. Dupa inca 100Km de oras dispare complet orice urma de indoiala. biggrin.gif

Partea frumoasa e alta: dupa schimbare volanta cu ambreiaj si facut geometria (prima la viata ei de 6 ani si 178.000Km) masina e mult mai silentioasa in mers. Adica am pus cauciucucrile de vara mai galagioase decat alea de iarna si s-a simtit zdravan zgomotul de rulaj. Acum zgomotul aproape a revenit ca si cu cauciucurile de iarna, daca nu e chiar acolo. huh.gif

Zic: e de la geometrie. Acum sunt rotiel drepte. Desi ciudat pentru ca din 3 seturi de cauciucuri folosite nici unul nu a fost uzat neuniform, iar masina a mers intotdeauna drept fara sa traga stanga sau dreapta.

Mecanicul: e de la volanta. Cea noua nu mai transmite vibratii in caroserie. Daca e asa cum spune inseamna ca de la 118.000Km cand am luat masina si pana la 178.000Km am mers cu volanta stricata, pentru ca faptul ca are zgomot de rulaj mare am simtit de cand am luat masina. wacko.gif

Voi ce spuneti: e de la geometrie sau de la schimbarea volantei cu masa dubla?
b06fcn
Daca era de la geometrie se vedea in gume. Si eu tind sa zic ca era de la volanta, plus ca acum s-au restrans toate articulatiile de pe masina si poate contribuie si asta la reducerea zgomotului de rulare.
marius80_eugen
Eu as zice ca a fost de la volanta 80% si 20% de la geometrie.
fmcosmin
Salutare si la multi ani! Acum vreo 6 saptamani (imediat dupa scimbarea rotilor cu cele de iarna), am inceput sa aud ocazional o bataie la fiecare invartire a rotilor. M-am dus cu masina la service autorizat (Cobalcescu) si acolo au verificat-o si mi-au spus ca era de la o placuta de frana (schimbate impreuna cu discuri tot la ei acum vreun an). Cand am luat masina de la ei nu se mai auzea. In timpul unui drum de vreo 1200km am inceput sa aud din nou bataia repetata. Am ignorat-o ca nu se auzea decat ocazional (credeam ca era vreo mizerie la vreo placuta). De sarbatori am facut un nou drum si ieri, la intoarcere, cand am apasat ambreajul si frana la o trecere de pietoni am simtit o zguduitura puternica, asemanatoare ca si cand te loveste cineva din spate. Am observat ca pedala de ambreaj a ramas apasata si motorul a ramas pornit (o scosesem din viteza). Afara am observat ca a curs un lichid pe asfalt. Evenimentul s-a intamplat la intoarcerea in Bucuresti, la vreo 20km de Sibiu. Am tractat masina la un service autorizat din Sibiu (Transilvania Auto). Azi dimineata, cei de la service mi-au spus ca ar trebui schimbat kitul de ambreiaj si ca pretul cu un kit after market, Valeo, ar fi de 2000 lei si reparatia ar dura 1-2 zile, pt ca au alte masini programate (piesa au primit-o pe la pranz). Un kit de origine costa cu 800 lei in plus si dura 2 zile lucratoare pana vine). Eu m-am cazat la un hotel in Sibiu (cu speranta ca o sa pot pleca azi sau maine cu masina la Bucuresti). Acum, eu nu ma pricep prea bine dar ma gandesc ca daca a curs lichid (cred ca era din cutia de viteze), ar putea fi o problema si cu alte piese (probabil rulmentul sau piesa de legatura dintre cutie si kitul de ambreiaj). Maine as putea afla ca ar trebui schimbat si rulmentul sau volanta... . Masina (1.5dci) are 9.5 ani si 230k km (eu o am de acum 6.5 ani si 150k km). Citind postarile anterioare, ma intreb daca nu ar trebui verificata si/sau schimbata volanta. Vibratie simteam si eu destul de suparatoare la relanti ocazional. Voi ce imi recomandati sa fac (sa schimb si colanta/rulmentul sau altceva)? Imi puteti recomanda un service (autorizat sau nu) sau vreun mecanic bun care sa m ajute dupa e ma intorc la Bucuresti? Merci si un an nou fericit si lipsit de evenimente!
b06fcn
Dupa simptome, adica pedala ramasa la fund si curs lichid, s-a spart rulmentul de presiune, asa am patit si eu la a mea.
Daca tot se desface masina si platesti manopera, schimba si volanta, e mai sigur asa, mai ales daca s-a contaminat cu lichid de frana de la rulmentul de ambreiaj. Nu cred ca la 1,5 dci o sa coste ca la 2.0 dci.
fmcosmin
@b06fcn: mersi de răspunsul rapid. Am vorbit de dimineață la service și mi-au spus că au verificat volanta și e ok. Am mai vorbit cu cineva priceput și mi-a spus ca să nu schimb și volanta dacă cei de la service au verificat-o și e ok. Revin cu detalii după ce o să preiau mașina (astăzi mi-au spus că va fi gata).
andru1973
era bun dacă schimbai si volanta ,tot sa dat cutia jos
fmcosmin
Am luat ieri masina de la service (Sibiu) si m-am intors cu ea acasa (Bucuresti). Referitor la volanta, seful de service mi-a spus ca are o mica uzura dar nu ar trebui schimbata. Reparatia a costat 2065lei. Piesele au fost 1089 (kit ambreiaj Valeo after market: rulment presiune, col ambreiaj, lichid frana Elf). Pedala de ambreiaj se apasa cu mult mai usor acum si tine mult mai sus. :-)
Partea proasta este ca imediat dupa montarea ambreiajului, masina nu a pornit. Motivul a fost pt ca eu am reincercat sa pornesc motorul dupa ce s-a stricat ambreiajul (ca sa nu-mi inghete sotia si copilul care rau cu mine in masina) si s-a ars o siguranta (don modulul 243800002R). Mecanicul mi-a spus ca imi improvizeaza ceva ca sa pot pleca cu ea pana acasa dar nu o sa tina mult si sa comand/schimb repede piesa de la un service autorizat din Bucuresti. Aseara dupa ce am ajuns cu ea acasa (la aproximativ a 3-a pornire) masina nu a mai pornit. Modulul arata ca cel din imagine: http://www.autoericambi.com/prodotti/28191/XXL/28191foto.jpg
Acum o sa sun la un service autorizat ca sa vad in cat timp vine sau daca dureaza mult o sa o caut de la dezmembrari. Stie cineva cum sa ajung la piesa respectiva daca ar fi sa o schimb eu (ca sa mai platesc inca o platforma)?

6 Jan 2018, 11:48:
Am sunat la service autorizat Cobalcescu si modulul 243800002R costa 900lei si dureaza 5 zile ca sa il aduca. La dezmembrari am vazut ca e 200-300. Cred ca o sa incerc varianta cu piesa de la dezmembrari.
radunre
Acel modul se numeste "modul economisire baterie" si functia lui este de a intrerupe alimentarea la anumite module/computere in modul "sleep".

Sincer, din explicatiile de mai sus, nu inteleg cum s-ar putea defecta acel modul, mai ales, daca el functiona corect inainte de interventie. Pornirea motorului se poate face doar scoasa din viteza sau cu ambreiajul apasat daca e in viteza.
Sa inteleg ca, ambreiajul fiind la podea, ai pus-o in viteza si ai incercat sa pornesti motorul ? caz in care electromotorul a incercat sa miste masina si e posibil sa fi ars siguranta care-l alimenteaza si care este inclusa si ne-scimbabila in acel modul.

Cu ceva vreme in urma, la o diagnoza, mi s-a comunicat ca tot acel modul e posibil sa nu functioneze corect.
In consecinta, m-am apucat si l-am demontat pana la ultimul surub. Este f. simplu la interior, pur electric/mecanic, practic este un contactor de mare putere actionat de un motoras.
Tot ce am gasit la interior era in perfecta stare de functionare si fara vre-o urma de uzura (masina din 2010).

Pentru a-ti raspunde la intrebare, acel modul se schimba f. usor, prin demontarea catorva piulite de pe baterie si urechea de fixare, pe langa cele 2 mufe mari+1 mica.

Pentru inceput, as verifica siguranta prin care se comanda acel modul, este pe modul, acoperita cu un capacel din cauciuc, deasupra mufei mici (in poza ta).
Functionarea lui se poate verifica prin descuierea masinii si fara contact, incearca sa pornesti farurile.
Acel modul contine mai multe sigurante, din pacate, ne-inlocuibile, care alimenteaza diversi consumatori cum ar fi electromotorul, ECU, cutia de comanda si distributie, UCH etc.

Mai multe detalii despre comportament ar ajuta la mai multe idei smile.gif
digioptic
M-ati facut curios. Daca e asa simplu in interior, de ce naiba costa asa mult modulul ala ? Ma rog, e mai mult o intrebare retorica, nu astept un raspuns... smile.gif Piese de reno, de... blush.gif

Dar tot ma macina curiozitatea. Cum adica sigurante ne-schimbabile ? Banui ca la curentii care strabat acel modul, mai ales calea de alimentare a electromotorului, ar trebuii sa aiba o siguranta babana, probail din profilarea circuitului. Dar daca acolo exista un circuit deschis ( siguranta arsa) , nu se poate lipii o siguranta calibrata ? Si nu cred ca pe acel circuit e alimentarea electromotorului, ci numai a starterului. Care consuma mult mai putin ca electromotorul in sine la pornire. Eu la starter ii zic la electromagnetul ala care cupleaza electromotorul la pornire. Poate ma insel, asa era la megane, ca am avut probleme cu electromotorul si a trebuit schimbat. Electromotorul era bun, dar starterul nu mai facea contact bun electric, cica se perlase contactele. Fiind capsulat, a trebuit inlocuit tot ansamblul electromotor.
Poate dau o idee. Si asta ar putea fi o cauza de nepornire. Asta se manifesta la pornire cu un "clac" al starterului care "arunca" pinionul pe dintii volantei, dar electromotorul tace malc... radmasa.gif
fmcosmin
@radunre & digioptic: merci mult pt raspunsurile voastre. Da, asa este, acel modul contine o siguranta neinlocuibila care s-a ars atunci cand am incercat sa re-pornesc motorul dupa ce s-a stricat ambreiajul (am vrut ca sa nu stam in frig pana vine platforma).
Am comandat modulul de la o Laguna 2.0 dezmembrata (100lei), care are acelasi cod pe el. O sa va anunt daca e ok dupa ce il schimb.
Daca cineva mai trece prin situatia mea, nu opriti motorul pana urcati masina pe platforma si nu incercati sa o reporniti pana nu e reparat ambreiajul. De asemenea daca ambreiajul se apasa mai greu ca la alte masini, masina are multi ani si/sau km si eventual se aude si o bataie cand este sau nu in viteza verificati/schimbati ambreiajul, ca sa nu ramaneti ca mine cu ea in drum. Adaug si link-ul catre un filmulet unde se aude bataia despre care vorbesc, mai ales intre 1:19 si 1:49. https://photos.app.goo.gl/PxxqSIN9nOvW60hB2
b06fcn
Cred ca ai avut ghinion cu modulul ala, la mine cand s-a spart rulmentul de presiune, am pornit masina fara probleme, ca sa am directie cand o impingeam. Intr-adevar, neavand pedala de ambreiaj pentru apasat, am folosit-o pe cea de frana...
digioptic
Poate poti sa faci o poza la asta ars, dupa ce-ti termini treaba cu ala de inlocuit, ca tare curios sunt de ce are in interior modulasul ala. Merci anticipat. L-as desface pe al meu, dar stii teoria mea cu lucrurile care functioneaza... blush.gif
radunre
Am cateva imagini cu acel modul.

La interior, se poate observa traseul metalic masiv pentru curentii de forta.

Sigurantele sunt calibrate din materialul traseului propriuzis (tabla de CU, 0,5-1mm grosime). Cele de curenti mari se pot observa in dreptul bornelor de la alternator (stanga) si cea pentru electromotor (dreapta), cea de la BAT este material masiv si nu pare sa aiba vre-un element fuzibil, nici chiar pe borna bateriei.
In partea de jos se pot observa 2 fuzibile tip picatura pentru diversi consumatori.

[attachmentid=1628078946] [attachmentid=1628078948] [attachmentid=1628078950] [attachmentid=1628078951] [attachmentid=1628078953] [attachmentid=1628078955] [attachmentid=1628078956] [attachmentid=1628078957]

Tot modulul este capsulat, cele 2 parti din plastic fiind lipite cu ultrasunete, la fel si cutiuta motorasului (contactorul propriuzis).
Eu le-am re-lipit cu picatura, sper sa tina fara probleme.
digioptic
Da ! Acum am vazut si eu ca tot ce inseamna alimentare de putere, trece prin acel modul. Probabil asta a incercat si mecanicul respectiv la colegul @fmcosmin, sa-i "coasa" traseul ala ars cu ceva, sa-l tina pana acasa. Totusi, o tabla stantata in trasee si profile de sigurante, o cutiuta de plastic si un contactor cu micromotoras de jucarie, sa ceri pe el 900 de lei, mi se pare culmea tupeului. Dar cu cobalcescu am avut o singura experienta cu inlocuirea electromotorului de la megane si de atunci, ii evit. Nu e locul aici sa va spun despre ei...

Mda, la cum e construit, chiar nu merita reparat cu ciocanul de lipit sau alte improvizatii. Dar pentru ca, prin amabilitatea colegului @radunre, avem si schema electrica a modulului, eu nu m-as grabii sa-l inlocuiesc imediat, chiar si cu unul recuperat. As studia temeinic calea arsa. Daca arsa e siguranta care duce la electromotor si vad de pe schema din PDF ca avem una chiar de 300 de amperi. Probabil cea arsa. Alt consumator cu asa curenti de lucru nu cred ca mai sunt in masina. Asta o spun din experienta, nu m-am grabit niciodata sa inlocuiesc siguranta pana nu am studiat-inlaturat cauza. Ma lungesc si ma pierd in amanunte... blush.gif Sa nu pateasca la fel si modulul de inlocuit, daca electromotorul are vreo problema si "suge" mai mult decat suporta traseul-siguranta respectiv.

Mie mi se ardea o siguranta la megane la fiecare incercare de pornire. Alimenta doar starterul, adica electromagnetul cu bendixul, parca asa-i zicea. Nu mai stiu cat avea ca amperaj, era destul de groasa. electromotorul era alimentat direct de la baterie prin contactul facut de acest electromagnet. In fine, aici vad ca au alimentat toata calea de curent mare prin acest modul...
radunre
QUOTE(digioptic @ 8 Jan 2018, 16:10)
  Sa nu pateasca la fel si modulul de inlocuit, daca electromotorul are vreo problema si "suge" mai mult decat suporta traseul-siguranta respectiv.
*



Tocmai acesta era motivul pentru care am insistat asupra detaliilor din momentul defectarii acelui modul, ce s-a intamplat (cat mai exact), sunete, miscare, orice ar putea sa ne ajute la o concluzie cat mai corecta.
Acea defectiune poate fi doar efectul, nu si cauza...

@fmcosmin, Ar fi pacat sa inlocuiesti acel modul, chiar si SH, dupa care sa re-apara problema.
Printre alte detalii, o poza cu modulul decapsulat ar fi un prim pas smile.gif
fmcosmin
Pentru mine este destul de clar. Modulul s-a defectat pentru că, imediat după ce mi s-a defectat ambreiajul am oprit motorul și am reincercat ca să îl pornesc deși era băgat in viteză (pedala de ambreiaj am apăsat-o dar fiind defect nu a întrerupt rotația) . Schimb modulul deseară și il desfac și pozez pe cel vechi.
fmcosmin
Am schimbat azi dimineata piesa. M-am chinuit putin cu mufele din partea de jos (MOT si HAB) pana am observat ca trebuie apasate niste sigurante de pe mufa pentru a le scoate. Masina a pornit si merge foarte bine. Revin cu poze ale modulului vechi montat pe masina si cu modulul vechi desfacut in care se poate vedea sarmulita litata arsa cu care a suntat mecanicul siguranta arsa din modul (si ea se vede in poza). Multumesc tuturor pentru informatii.
andru1973
drumuri bune si fără sa mai ai probleme
fmcosmin
Revin cu linkul catre poze:
https://photos.app.goo.gl/VeavLxyYUM2WUgUG2
andru1973
un pic țigăneală lița aia pusa acolo,sper ca nu ai montat-o pe aia?sa nu ia foc(trebuie măsurată exact cit era și cea originala)eu am schimbato si la mine sa întâmplat ca a rămas fără baterie ,am pus baterie noua și nu aveam curent cauza nu o știu nici acum,dar schimbasem acel modul si merge și în ziua de azi(celalalt modul îl am în portbagaj)o sa fac poze sa vezi ca nu are nici o siguranță arsa ,motorașul funcționează,dar când o montam pe mașină cu bateria noua nu mergea cum am spus cauza nu o știu nici azi
fmcosmin
@andru1973: am scris mai sus. Citeste te rog postul #34. Pozele sunt cu modulul vechi. Pe masina am pus un alt modul, cumparat de la dezmembrari.
radunre
@fmcosmin, treaba este cat se poate de clara, multumim pentru imagini smile.gif
madhorsefuzzy
QUOTE(madhorsefuzzy @ 2 May 2017, 08:20)
Trebuie sa se rodeze ambreiajul?  unsure.gif
Parca are un usor tremurat acum inca de la rece la plecare de pe loc. Sau i-am scazut cuplul marind suprafata cum zici?  huh.gif
QUOTE(madhorsefuzzy @ 4 May 2017, 09:36)
250Km de oras si ceva ritm mai alert si tremuriciul aproape ca nu mai e. Aproape pentru ca poate mai e acolo dar eu nu-l mai simt. Dupa inca 100Km de oras dispare complet orice urma de indoiala. biggrin.gif

Si revin dupa 20.000Km de la schimbarea volantei cu una noua, reconditionarea discului de ambreiaj si repunerea placii de presiune vechi dar cu rulment nou.

Tremuriciul ala mic micut e acolo si dupa schimbarea tuturor tampoanelor de la motor. Si cer pareri in stanga si in dreapta si ce aflu: trebuia folosita la remontare o scula speciala care sa compenseze uzura placii de presiune pe numele ei in manualul de reparatii "Emb. 1604".

Intreb mecanicii cu tampoanele: trebuie scula si uite o avem aici (au si desfacut-o sa mi-o arate, desi nu seamana cu cea din documentatia Renault)
Intreb mecanicul care mi-a montat placa cu tot ansamblul: nu trebuie frate nimic.
Intreb mecanic de la Renault din reprezentanta, cel care mi-a facut verificarea la Laguna: nu trebuie nici o scula speciala, e totul automat.

Si totusi dupa cum se vede in paginile din manual trebuie scula, dar atentie, doar pentru placile de presiune remontate pe masina, nu si pentu cele noi (aici poate are o scuza mecanicul din reprezentanta pentru ca poate ei monteaza doar noi si alea nu trebuie reglate).

Acum dilema: baietii cu scula zic ca reglajul se face cu tot ansamblul pe masina. In manual zice ca se face doar la placa de presiune independenta de ansamblu.

Sa fie diferit pentru ca difera si sculele? O scula sa fie pentru ansamblu montat, alta pentru placa de presiune independenta?

Am senzatia ca, chiar daca ma duc in reprezentanta sa desfac masina, aia habar nu au si nici nu au scula respectiva din manual.

Baietii cu scula zic ca de la mers asa poate s-a si bulit ambreiajul si poate si placa de presiune doar ca pana nu demonteaza nu au habar de ce si cum.

Voi ce ziceti? Cum sa procedez? E clar ca trebuia ceva reglat la placa de presiune si mecanicul care a montat-o nu a reglat, pentru ca si sustine ca nu se regleaza nimic.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.