Pentru ca de ceva timp centurile mele de pe fata nu se mai trageau deloc daca nu le indesam cu mana in stalp, m-am hotarat sa le demontez si sa gasesc o rezolvare pentru ele. M-au ajutat si cateva sfaturi si metode de pe forum insa nu au fost de ajuns asa ca voi prezenta cam ce am facut eu.
Pentru demontarea centurilor de pe masina se parcurg urmatorii pasi:
1) Se demonteaza ornamentele inferioare de plastic de pe stalpii centrali (cele de la jumatatea stalpului pana jos la prag). Demontarea acestora se face intai prin declipsare in partea de sus, unde se imbina cu ornamentul superior acoperit cu material textil. Ornamentele se fixeaza in 2 cleme in partea de sus. Aveti grija la declipsare, cand trageti de plastic, ca exista riscul sa se rupa clemele sau sa crape ornamentul in dreptul clemelor. Pentru o declipsare mai sigura si mai usoara, se foloseste o surubelnita mai solida cu varful lat care se introduce in cele 2 zone marcate cu sageti in poza de mai jos. In dreptul acelor sageti se afla cele 2 cleme pe interior. Daca introduceti surubelnita la jumatate sau la margini din nou, exista riscul sa se rupa clemele sau ornamentul.
[attachmentid=1627790114] [attachmentid=1627790115] [attachmentid=1627790113]
2) Dupa declipsarea in partea de sus prin tragere spre scaune, se declipseaza ornamentele si in partea de jos, in zona pragurilor de data aceasta prin ridicare (tragere spre plafon). Recomand ca in momentul in care trageti de ornament spre plafon, cu o mana sau cu un picior sa tineti contra in ornamentele de la pragurile fata si spate(vezi poza de mai jos), altfel exista riscul sa iasa cu totul.
[attachmentid=1627790117]
Pentru ornamentul pragului din spate se procedeaza similar, se tine contra cu un picior si apoi se trage de ornamentul stalpului inspre plafon.
3) Se pune ornamentul inferior deoparte. In acest moment se poate vedea mecanismul centurii in partea de jos langa scaun. Mecanismul se demonteaza de pe masina prin desfiletarea unui surub care se afla sub mecanismul cu rola pe care este infasurata centura (vezi poza de mai jos). Surubul se desface cu o tubulara de 17 sau un torx de 40. Pentru a avea insa acces la acel surub, trebuie demontat tot ornamentul de la praguri fata+spate. Pasii sunt marcati pe pozele de mai jos. Ornamentul se desface tot prin ridicare (prin tragere spre plafon), cu mentiunea ca pentru a-l declipsa pe cel din spate, trebuie ridicata bancheta si desfacut fluturasul negru din plastic marcat in pozele de mai jos cu pozitia 1, iar la mijloc la stalp se declipseaza prin tragere spre scaune, nu spre plafon.
[attachmentid=1627790118] [attachmentid=1627790119]
[attachmentid=1627790120] [attachmentid=1627790121]
4) Mai departe se deconecteaza centura din suportul scaunului. Pentru aceasta se ia o surubelnita cu varf mai subtire si se introduce in orificiul de pe suportul scaunului ca in poza de mai jos. Se apasa pe surubelnita pentru deblocarea centurii, iar cu cealalta mana se trage de centura pana iese din suport.
[attachmentid=1627790122]
5) Pasul urmator in demontarea centurii este demontarea ornamentului superior de pe stalpii centrali (ornamentul acoperit cu textil). Acesta se scoate mai usor. La jumatatea stalpului are2 cleme care se desfac in felul urmator: cu o surubelnita se apasa umarul fiecare cleme si apoi se trage de ornament spre scaun (vezi poza de mai jos). Dupa declipsarea de la jumatate, se declipseaza si din partea de sus, de la plafon prin simpla tragere in jos a ornamentului. La remontare insa aveti grija, sa scoateti chederul usii in afara marginii ornamentului.
[attachmentid=1627790123]
6) Se scoate capatul centurii prin gaura ornamentului superior si se pune ornamentul deoparte. Se poate observa pe partea de pe verso ca ornamentul este plin de praf si mizerii care contribuie la infranarea centurii la retragere.
[attachmentid=1627790124]
7) Mai departe trebuie demontat suportul care tine centura pe stalp la jumatate. Acesta este fixat
din nou cu un surub care se desface tot cu tubulara de 17 sau torx de 40. In acest moment, centura este demontata de pe masina si se poate trece la etapa a doua.
[attachmentid=1627790125]
Se trece la demontarea mecanismului de roluire a centurii. Acesta arata exact ca in poza urmatoare:
[attachmentid=1627790126] [attachmentid=1627790127]
Mecanismul contine 2 parti corespunzatoare celor 2 capacele negre din capetele rolei. Sub unul din capace se gaseste un arc melcat care retrage centura si care din pacate se slabeste pentru ca este facut dintr-un material subtire si de proasta calitate care isi pierde din elasticitate cu timpul.
[attachmentid=1627790128]
Sub celalalt capac se gaseste rola zimtata si mecanismul antirasturnare cu bila care blocheaza centura.
[attachmentid=1627790129] [attachmentid=1627790130] [attachmentid=1627790131] [attachmentid=1627790132]
Pentru identificarea corecta a capacelor, adica pentru a sti care capac trebuie desfacut pentru a umbla la arc sau care trebuie desfacut pentru a umbla la mecanismul cu bila se procedeaza in felul urmator: fiecare centura are o eticheta lipita pe unul din capacele negre din capete pe care este un cod de bare, data fabricatiei, codul piesei specific Renault (cel de forma 82 xxxxxxxxx) si una din inscriptiile: 1G sau 1D care indica partea pentru care este destinata centura: G (din franceza: gauche) = stanga si D (droit) adica dreapta. Asadar sub capacul cu eticheta se afla mecanismul cu bila, sub celalalt capac care nu are nimic lipit pe el se gaseste arcul.
[attachmentid=1627790133]
Multumita sfaturilor lui Tossi, am purces la tensionarea arcului care se vedea ca e slabit. Asadar pasii sunt urmatorii:
1) Se trage centura maxim pana se vede axul metalic pe care este infasurata. Se blocheaza axul cu ceva pentru ca centura sa ramana trasa maxim. Eu am folosit o surubelnita lata pe care am infipt-o intre centura si locasul de plastic prin care trece aceasta astfel incat am imobilizat-o. Centura se trage maxim pentru a comprima arcul din interior si pentru a fi mai usor la deschiderea capacului, altfel va sari arcul din pozitie.
[attachmentid=1627790134]
2) Dupa aceea se desface capacul care acopera arcul, adica capacul fara etichete pe el asa cum am spus mai sus. Pentru a desface capacul, trebuie desfacute 2 cleme in partea de sus si inca o clema ca un pivot in partea de jos. Recomand sa se slabeasca intai pivotul si apoi cele 2 cleme pentru ca altfel exista riscul sa se rupa pivotul sau chiar capacul. Acel pivot este de fapt un mic cilindru de plastic crestat in interiorul caruia intra un boltz de plastic care in momentul in care este introdus maxim, largeste cele 2 aripi ale cilindrului fixand astfel capacul in suportul metalic al mecanismului centurii. Asadar, se ia o surubelnita subtire cu varf lat si se impinge acel boltz dinspre interior spre exterior exact ca in poza urmatoare:
[attachmentid=1627790135]
3) Dupa aceea se desfac cele 2 cleme din partea opusa a capacului. Clemele se desfac usor cu degetele, deci forta nu este necesara.
[attachmentid=1627790136]
4) Se indeparteaza capacul cu grija si se poate observa arcul melcat strans aproape maxim.
5) Se ia un patent mic sau un cleste cu bot indoit precum cel din imaginea de mai jos. Se observa ca cercul alb de plastic in care lucreaza arcul are 2 goluri pe margine, un gol mai marisor si unul mic in care se fixeaza capatul superior al arcului pentru a sta tensionat. Se apuca arcul cu grija si cu ceva forta din locasul mai mare dupa care se mai strange cateva ture in directia opusa detensionarii. La mine a mers maxim 4 ture strans, mai mult nu s-a putut. Trebuie avut totusi grija in momentul cand strangeti arcul cateva ture, sa tineti o mana deasupra lui pentru a nu sari din pozitie, pentru ca apoi va blestemati copiii ca sa il puneti la loc + maini zgariate si taiate. Culmea, la prima centura pe care am desfacut-o a mers bine, insa la a doua desi am avut grija, mi-a sarit arcul si m-am chinuit apoi sa il pun la loc + ca mi-am facut mainile praf, asa ca mare atentie.
[attachmentid=1627790137] [attachmentid=1627790138]
6) Dupa ce il strangeti cate ture doriti, trebuie sa fixati capatul superior in locasul mic din cercul alb de pe margine. Din nou grija sa nu sara, tineti o mana deasupra arcului.
7) Se unge cu vaselina siliconica si apoi se monteaza capacul negru la loc. Se infige intai pivotul in suportul metalic, se apasa boltzul pentru a bloca pivotul, dupa care se apasa in capatul opus pana clipseaza cele 2 cleme.
8) Se scoate surubelnita groasa cu ajutorul careia s-a blocat centura si se lasa sa se retraga centura pe axul acesteia.
Se poate observa o imbunatatire considerabila in felul in care centura se retrage. In momentul asta am zis ca gata am terminat si am montat una din centuri pe masina sa ii fac proba. Din pacate insa problema nu era rezolvata in totalitate. Desi centura se retragea singura, nu mai trebuia sa o indes eu cu forta in stalp, aceasta se retragea prea incet si sacadat. Am studiat putin terenul si am vazut ca ceea ce o infrana la retragere era umarul acela negru cauciucat din stalp din dreptul tetierei prin care trece centura. In momentul cand eliberam centura si incepea sa se retraga singura, aceasta era infranata de acel umar din cauza ca spatiul prin care trece centura este foarte mic, adica este cat centura de lat(~2mm) si apar frecari nedorite acolo. Centura in timp se stie ca se mai lateste datorita prafului, mizeriei, se mai scamoseaza putin pe margini si nu mai aluneca la fel de bine. Asadar am dat-o jos din nou de pe masina in vederea rezolvarii acestei probleme si anume largirea orificiului din acel umar cauciucat prin care trece centura. La prima vedere pare imposibil de scos centura de pe acel umar fara a taia cusaturile de la unul din capetele acesteia. Insa se poate scoate si fara a strica ceva, desi este putin mai dificil.
1) Se trage din nou maxim centura de pe suport pana se vede axul metalic.
2) Se blocheaza din nou in pozitie cu o surubelnita groasa.
3) Centura este fixata pe axul metalic in modul urmator: prin centrul axului este un orificiu mai lat prin care este introdus capatul centurii. Aceasta strabate axul prin interior pana in partea opusa unde este indoita la capat si cusuta. Prin capatul indoit este trecut un cilindru alb de plastic care blocheaza capatul cusut al centurii in orificiul de pe acea parte, nepermitandu-i acesteia sa se traga din ax, tinand-o astfel fixa. (vezi poza de mai jos)
[attachmentid=1627790139]
4) Deci avand in vedere cele de mai sus, se ia o surubelnita subtire si se trage capatul centurii din acel orificiu. Se scoate cilindrul alb de plastic de pe capatul cusut.
[attachmentid=1627790140]
5) Se ia o surubelnita mai lata si se impinge cu grija capatul centurii in orificiul din ax, iar pe partea opusa axului se trage centura pana iese complet din ax. Acum, se blocheaza axul metalic cu o alta surubelnita pe care o introduceti intr-una din gaurile de pe acel ax dupa care se scoate usor centura de pe mecanismul de retragere.
[attachmentid=1627790141]
Cand am ajuns in stadiul asta mi-am dat seama ca nu era neaparat necesara prima operatiune, cu desfacutul arcului si strangerea lui cateva ture, pentru ca se poate proceda si in modul al doilea si anume sa se scoata centura de pe ax si sa se invarta axul maxim fara centura, dupa care sa se monteze centura la loc pe ax. E cam acelasi lucru ca si in primul caz, deci fiecare cum prefera. Sincer, cu riscul de a ma murdari si de a sari arcul, prefer prima varianta, pentru ca a doua este putin mai grea la montaj, la reintroducerea centurii pe axul central.
6) Mai departe se scoate umarul cauciucat de pe centura. Aici este chinul cel mai mare, pentru ca dupa cum spuneam orificiul umarului este fix cat latimea centurii (are cam 2 mm), deci nici vorba sa iasa capatul cusut al centurii care este de 2 ori lat cat centura + latimea atei cusaturii (cam 5 mm in total). Asadar, fiecare isi foloseste imaginatia si se chinuie sa scoata capatul de pe acel umar. Eu am reusit dupa multe incercari, injuraturi si nervi sa scot capatul indesandu-l intr-unul din colturile umarului unde este mai lat orificiul si am tras cu un patent pe partea opusa pana a iesit cu forta.
[attachmentid=1627790142]
7) Acum trebuie sa cautam o solutie de largire a orificiului din umarul cauciucat. Intrucat spatiul este foarte mic si nu permite rectificarea cu o pila, am ales urmatoarea varianta: se ia o bucata de smirghel de granulatie mare si se taie o fasie lata fix cat gatul acelui umar, unde vine surubul infiletat (vezi poza de mai jos). Motivul pentru care am ales smirghel este pentru ca imi permite sa rectific latimea umarului fara a scrijeli si partea de jos care este lucioasa si pe care aluneca centura, intrucat smirghelul are o parte grunjoasa si una de hartie, neteda.
[attachmentid=1627790143]
8) Asadar am redus din acel umar vreo 2 mm cu smirghel pana mi-a permis sa introduc o pila dreapta lata fara sa zgarii partea lucioasa de jos. Se reduc cam 3-4 mm din acel umar pana se obtine o latime satisfacatoare a orificiului prin care va aluneca centura. In poza de mai jos se poate vedea diferenta intre un umar pilit si unul nepilit.
[attachmentid=1627790144]
9) La final se slefuieste umarul cauciucat cu un smirghel mai fin si apoi se sterge de impuritati si se unge cu o solutie speciala pentru cauciuc si plastic pentru a deveni alunecos. Eu am folosit o solutie de intretinere pentru chedere si plastice.
Desi cam tot ce am facut pana aici era sufficient, am zis sa incerc si metoda data de cineva aici pe topic si am decupat si acele 2 plastice de pe stalp prin care culiseaza centura. Am semnat cu un creion conturul taieturii astfel incat sa iasa semirotunda, dupa care am taiat cu un cutter plasticul (se taie foarte usor, este moale plasticul desi pare dur la prima vedere). La final am folosit pile(una lata, una semirotunda si una rotunda) pentru finisarea gradului ramas in urma taieturii (vezi pozele de mai jos) iar la final am finisat bine marginile cu smirghel fin si le-am sters cu solutie pt plastic si chedere. Nici nu se observa ca au fost decupate si intr-adevar mai reduc un punct de frecare de pe traseul centurii. Atentie cand decupati acel plastic, pe partea din interior are un umar care nu ii permite butonului de reglare pe inaltime a centurii sa iasa de pe pozitie, deci grija sa nu il taiati.
[attachmentid=1627790145] [attachmentid=1627790146]
Cu ocazia aceasta, am spalat si centurile, a iesit ceva negreala din ele de la praful acumulat in timp. Atentie, daca spalati centurile, sa nu le montati pana nu sunt uscate complet.
Se remonteaza totul la loc in ordine inversa si se observa ca centurile se retrag mai bine decat la inceput.
Desfacand mecanismul centurilor am observat ca metoda aplicata de unii pe aici si de meseriasii lu’ peste din service-uri care consta in dat cu spray cu ulei sau alte minuni sunt total inutile pentru ca inauntru la arc tot nu ajungea acel spray fara demontarea mecanismului de pe masina. Tot ce se reusea prin metoda aceasta era sa se murdareasca centurile si sa miroasa a ulei , vaselina, etc.
Sper sa fie utile informatiile si pentru altii. Succes.