Materiale si scule necesare:
- 2 module cu leduri pt semnalizari (led mirrrors kit)
[attachmentid=1627704790]
- Pistol cu aer cald
- Torx de 20 si 30
- Vreo 5 metri de cablu de 0.5 rosu (sau alta culoare, e alegerea fiecaruia)
- Papuci , varnish termocontractabil, banda izolier, banda de panza
- Letcon, fludor
- Clesti, surubelnite si alte scule marunte
Pentru a realiza aceasta modificare, se lucreaza in 4 etape:
a. Se trage cablajul care consta in 2 fire trase de la UCH pana la stalpii usilor din fata.
b. Se trage cate un fir de la fiecare stalp prin usa pana la mufele oglinzilor.
c. Se trag 2 fire de la mufa oglinzii pana la sticla oglinzii.
d. Se monteaza modulele cu leduri pe sticle si se cupleaza la firele trase pe oglinzi.
Pentru a realiza acest lucru trebuie sa demontam urmatoarele:
1) In partea dreapta: torpedoul, capacul cu butonul pt decuplat airbag pasager si ornamentul de pe stalpul fata.
2) In partea stanga: capacul de sub volan care acopera tabloul cu sigurante, ornamentul stalpului si teava care duce aerul la picioare. Dupa indepartarea panoului, se declipseaza panoul cu sigurante. Este prins intr-o clema sus si jos are un umar care intra intr-un orificiu din caroserie. Se scoate intai din partea de sus apasand usor pe clema respectiva apoi se trage putin in sus pana iese umarul de jos din orificiu. Dupa asta se va vedea UCH-ul. UCH-ul este prins intr-un surub torx 20 chiar pe centrul lui. Il desfaceti si apoi iese prin tragere in jos si spre scaunul soferului. In partea de sus este prins cu 2 urechi de plastic intr-un cadru de metal. Intra ca un fel de sertar. Aplecati UCH-ul si deconectati mufele din el dupa care il puneti cu grija deoparte.
3) Va mai trebui demontat apoi cozorocul care acopera ceasurile de bord. Acesta se scoate prin tragere spre sofer dupa care va trebui sa dati jos si tabloul de bord ca sa lucrati mai usor. Acesta e prins intr-un surub torx de 20 si 2 cleme pe lateral. Deconectati mufa din tablou si Il puneti deoparte si pe acesta.
4) Se demonteaza si corpul de plastic cu displayul de la radio-cd. Se trage in sus de el si se deconecteaza cele 3 mufe din interior.
5) Mai departe tragem un fir de la UCH pana la usa din dreapta. Aici va folositi imaginatia pentru a-l dirija prin bord cum doriti. Eu initial am vrut sa il trag pe langa instalatia originala, insa m-am lovit de o problema la partea centrala a bordului, unde instalatia originala vine foarte bine ascunsa si izolata intre sasiu si plansa de bord, astfel incat mi-a fost imposibil sa mai bag un fir pe acolo fara sa dau tot bordul jos. Ceea ce bineinteles ca nu am facut. Astfel am tras firul de la UCH in sus, prin spatele tabloului de bord, fix pe langa instalatia originala a masinii, iar pe centrul bordului l-am dirijat pe sub displayul de la radio-cd, dupa care am iesit cu el in partea dreapta pe langa airbag si l-am dirijat din nou pe langa manunchiul de fire care se ducea spre usa dreapta. Pentru o mai mare siguranta, cablul l-am invelit in banda de panza pentru a nu exista riscul sa se roada sau sa faca scurt cumva in locurile unde atinge de fierul sasiului.
[attachmentid=1627704791]
6) Ajunsi cu firul la stalpul din dreapta, in functie de echiparea masinii voastre se procedeaza in felul urmator. Pentru cei cu echipari superioare care au mufe de cuplare a usii la stalpi, se taie firul la stalp, se pune un pin tata identic cu cei din mufa si se introduce intr-unul din sloturile libere ale mufei. Eu spre exemplu am ales slotul 44 pentru a introduce pinul de semnalizare. Firul se baga prin buretele protector care acopera mufa in stalp.
[attachmentid=1627704792]
Pentru cei cu echipari care nu au mufe de cuplare pe stalpii usilor, nu se mai taie firul. Se trage prin furtunul de cauciuc pana in usa. Continuarea cablajului in usa o voi explica mai jos. Dupa, se poate monta totul la loc pe partea dreapta: torpedou, etc.
7) Se monteaza la loc corpul de plastic cu displayul RCD, tabloul de bord si cozorocul acestuia.
8) Acum tragem cablul de la UCH la stalpul usii de la sofer. Acesta va fi un fir scurt. Idem ca la usa dreapta, in functie de echipare, taiem firul la nivelul mufei de pe stalp, ii lipim un pin tata pt mufa, il trecem prin buretele protector pe langa restul firelor si il infigem in mufa din stalp pe unul din sloturile libere. Eu spre exemplu, din motive de simetrie cu usa dreapta, am infipt acel pin tot pe slotul 44.
9) Dupa ce am tras cablajul, a venit timpul sa legam cele 2 fire la UCH pe semnalizare. Astfel, am ales drept comanda pt ledurile din oglinzi firele care se duc la semnalizarile de pe aripi. Pentru semnalizarea din dreapta vom lega firul lung pe care l-am tras prin bord pe pinul 2 al mufei PP1 din UCH. Este mufa neagra mica, in care intra 4 fire. Firul este bej. Puteti sa rupeti putin izolatia firului si sa cositoriti firul vostru pe el, ori puteti face ca mine, insa e ceva mai delicat. Cu o surubelnita finuta subtire, se scoate pinul din mufa si se lipeste firul vostru direct pe pin, dupa care se introduce la loc in mufa. Pentru semnalizarea din stanga vom lega firul scurt pe care l-am tras la usa soferului pe pinul 12 al mufei PP2 din UCH. Este mufa neagra mai lunga, in care intra 12 fire. Firul este portocaliu. Idem ca mai sus, puteti rupe izolatia si lipi firul pe cel din mufa, sau puteti face ca mine si scoate pinul din mufa neagra si lipiti direct pe el. It’s your choice.
[attachmentid=1627704793] [attachmentid=1627704794]
10) Dupa ce lipim cele 2 fire, montam la loc UCH-ul, tabloul de sigurante, teava de climatizare, panoul de plastic de sub volan, etc.
In continuare voi explica cum tragem cablajul in fiecare usa.
1) Deconectam mufele de la stalpi la fiecare usa, depinde la care lucrati prima data.
2) Pentru a trage firul in usa, este de ajuns sa desfaceti partea cu piele a usii, nu este necesara demontarea integrala a fetei de usa. Pentru demontarea partii cu piele, exista deja tutorial pe forum, asa ca nu voi mai explica again. Desfacem si capacul negru de pe usa, care acopera mufa oglinzii retrovizoare. Acesta se scoate prin tragere, este prins in 2 cepi de plastic care intra in 2 gauri din usa. Dupa scoaterea capacului, se scoate si buretele protector de acolo si veti vedea mufa care se cupleaza la oglinda. Este neagra cu 10 pini. Se scoate si capacul care acopera boxa prin tragere. Este si el prins in cativa cepi de plastic. Se desface boxa. Este prinsa in 2 suruburi torx de 20. Se deconecteaza si mufa din ea si se pune deoparte.
[attachmentid=1627704796]
3) Luam o sarma mai groasa sau un cablu mai gros care nu se indoaie usor si il introducem pe sus pe langa mufa oglinzii pana jos . Il dibuim prin locasul boxei cu mana si il dirijam pe langa cablurile originale ale usii. (aici aveti grija, ca va veti zgaria pe maini, dar asta e, orice chestie cere un sacrificiu).
[attachmentid=1627704797]
4) Legam firul nostru de 0.5 de sarma mai groasa si il tragem pe langa cablajul masinii. Eu l-am invelit din nou in banda de panza pentru ca in usa mai atinge de tabla. Dirijam firul pe langa manunchiul de cabluri care se duc la furtunul de pe usa.
[attachmentid=1627704839]
5) Il tragem prin furtun pana la mufa si il taiem la nivelul celorlalte fire.
[attachmentid=1627704806]
6) Ii lipim un pin mama identic cu restul si il infigem in mufa usii, bineinteles pe pozitia 44 ca sa corespunda cu mufa de pe stalp trasa anterior.
[attachmentid=1627704800]
7) Izolam totul la loc si conectam mufa usii la mufa de pe stalp.
8) Puteti profita de ocazie sa ungeti macaralele geamurilor fata si elementele care culiseaza la actionarea geamului cum am facut eu. Montam la loc boxa, capacul cu piele, butonul etc.
9) Sus la mufa oglinzii, ii lipim firului un pin mama identic cu cel de la mufa usii de mai devreme. Nu montati inca capacul negru si buretele de sus de la oglinzi.
10) Se desfac oglinzile de pe masina cu totul. Pentru asta, se desurubeaza cu un torx 30 surubul care fixeaza oglinda pe usa. Dupa scoaterea surubului, corpul oglinzii se mai tine in 2 cleme pe usa. Se apuca oglinda cu ambele maini si se trage de ea spre exterior, insa nu foarte tare. Se deconecteaza mufa care intra in oglinda si se pune corpul oglinzii deoparte.
[attachmentid=1627704809]
11) Infigem in mufa oglinzii firul nostru de semnalizare tras mai devreme. Aici apare inca o chestie, in functie de usa la care lucrati. La usa din dreapta veti avea un singur slot liber in mufa pe care il puteti folosi si anume slotul 8. Restul sunt ocupate. La usa soferului in schimb veti avea 3 sloturi libere si anume 6,8 si 10, deoarece pe oglinda de la sofer nu exista senzorul de temperatura la care vin 2 fire. De aici si diferenta de sloturi libere. Din aceleasi motive de simetrie, am folosit la ambele oglinzi slotul 8 pt comanda semnalizarii.
Mai departe, tragem cablajul in interiorul oglinzii.
1) Scoatem sticla oglinzii de pe corp. Pentru asta, folosim o surubelnita mai lata, sau orice obiect mai lat. Se apasa maxim pe sticla in partea care vine spre masina, astfel incat se va departa sticla in partea exterioara.
2) Se inveleste surubelnita intr-o carpa, sau un servetel si se introduce intre sticla si oglinda prin orificiul creat. Se declipseaza sticla oglinzii, apasand pe surubelnita cu grija.
[attachmentid=1627704811]
3) Se deconecteaza mufa mica alba de pe spatele sticlei, care este pentru incalzirea in oglinda (pentru cei care au asa ceva) si se pune sticla deoparte.
[attachmentid=1627704813]
4) Se declipseaza cochilia de pe corpul oglinzii cu grija. E putin mai dificil insa se scoate pana la urma, cu grija si rabdare. Este prinsa in 4 cleme (marcate cu sageti rosii pe poza de mai jos).
[attachmentid=1627704815]
5) Dupa acest pas, se vor vedea foarte bine firele oglinzii pentru comanda motoraselor, rabatare, incalzire etc. Se deblocheaza si mufa oglinzii (negru cu galben) de pe corpul acesteia. Are o clema care o blocheaza si intra pe niste santuri.
[attachmentid=1627704818] [attachmentid=1627704819] [attachmentid=1627704821] [attachmentid=1627704822]
6) Pentru alimentarea ledurilor va trebui sa tragem 2 fire suplimentare in interiorul oglinzii. Pentru asta, firul de masa se ia direct din oglinda, de la masa incalzirii. Masa oglinzii vine pe pinul 5 din mufa. Se scoate pinul 5 din mufa oglinzii si se lipeste pe el inca un fir suplimentar. Eu am lipit un fir negru. Pentru a scoate pinii din mufa, se scoate protectia galbena de plastic de pe mufa, e fixata in 2 cleme pe laterale. Se ridica de acele cleme cu o surubelnita subtire si se trage spre exterior. Pinii vor fi fixati in mufa cu inca 2 cleme fiecare. Cu o penseta se departeaza usor acele cleme si se trage de fir pana iese pinul din mufa.
[attachmentid=1627704823]
7) Pentru + vom trage un nou fir in oglinda, la care ii lipim un pin tata si il vom infige in slotul 8 ca sa corespunda cu mufa de pe masina, de pe usa. Am observat ca pinii de pe oglinda sunt foarte asemanatori cu pinii de la mufele AMP de prin comert. Au acelasi sistem de fixare cu cele 2 cleme insa sunt putin mai scurti la partea de prindere a firului. Partea care iese din mufa este identica. Asadar i-am lipit firului de + un pin de la o mufa AMP si am incercat sa il introduc in mufa oglinzii, insa nu statea foarte fix. Dupa un studiu mai amanuntit al pinilor am observat ca pinul de la mufa AMP avea fixare doar intr-o clema, nu in 2 ca cei de pe oglinda. Asadar am facut urmatoarea modificare pinului AMP. I-am taiat cele 2 aripioare de la sistemul de fixare, iar pe partea cealalta am introdus varful unei surubelnite si i-am largit gaura astfel incat la introducerea sa in mufa oglinzii ambele cleme au putut sa intre in acea gaura sa il fixeze. Introducem protectia galbena pe mufa pentru fixarea totala a pinilor si cam atat.
[attachmentid=1627704825]
8) Firele noi trase le dirijam prin acel varnish de pe oglinda prin care trec si restul firelor si le taiem la dimensiune exact cat firele de la incalzirea in oglinzi. La celalalt capat le punem 2 papuci mama si ii izolam cu varnish. Puteti profita din nou de ocazia ca ati demontat oglinzile si sa le ungeti motorasele de reglaj, rabatare. Montam cochilia la loc si fixam mufa oglinzii pe corp, iar corpul il putem monta pe masina.
Trecem acum la ultima parte, si anume montarea modulelor cu leduri pe sticlele oglinzilor. Aici ar fi trebuit ca lucrurile sa stea destul de simplu insa cum inginerii de la reno sunt foooooarte inventivi si in loc sa faca lucruri fiabile, am impresia ca mai mult studiaza cum sa produca o piesa astfel incat in caz ca se umbla la ea sa se strice definitiv si sa trebuiasca inlocuita. Asadar, problema sta in felul urmator: aveti oglinzi simple, fara incalzire, atunci v-ati scos. Aveti oglinzi cu incalzire din fabrica, atunci ati pus-o. De ce spun asta? Veti vedea in continuare.
1) Pentru montarea ledurilor, planul este foarte simplu: este nevoie sa dezlipim sticla oglinzii de pe suportul de plastic, cel negru cu rozeta care se clipseaza pe corpul oglinzii, sa dezlipim folia de incalzire a oglinzii de pe sticla si sa punem modulele cu leduri intre sticla si folie dupa care lipim din nou suportul pe oglinda.
2) Luam pistolul cu aer cald si incalzim cu grija oglinda pe toata suprafata ei.
3) Dezlipim cu grija suportul de plastic de pe sticla. Aveti grija cum trageti de el sa nu il indoiti sau crapati. De asemenea aveti grija cum si cat de mult il incalziti sa nu se topeasca sau sa nu se deformeze de la caldura.
[attachmentid=1627704826]
4) Dupa ce am dezlipit suportul, observam ca mizeria de megane nu are incalzirea ca restul masinilor, si anume o folie adeziva lipita pe sticla, ci litza de nichelina intinsa serpuit pe sticla, peste care este aplicat un burete dublu adeziv super greu de dezlipit si care nu se poate da jos decat prin rupere. De aici incepe chinul. Initial aveam 2 posibilitati, fie sa renunt la incalzirea in oglinzi si sa pun leduri, fie sa cumpar alte oglinzi cu incalzire si sa renunt la leduri. Insa nu m-am lasat si nu am vrut sa renunt la proiect. Asadar am gasit o solutie de compromis. Am cumparat 2 oglinzi de logan cu incalzire (sunt mult mai ieftine decat cele de megane), care au folie nu litza (stiu, ironic, pana si loganul are incalzire calumea cu folie la oglinzi ca majoritatea masinilor, nu litza ca meganul). Am dezlipit sticlele de logan de pe suporti si le-am luat foliile pt incalzire.
[attachmentid=1627704827]
5) Am curatat bine sticlele de la megane de buretele ala adeziv. Se curata greu, eu am frecat cu un burete de vase, cu partea mai rugoasa si cu detergent sub apa fiarta. Cam jumatate de ora mi-a luat sa curat sticlele de adeziv. Se curata si suportii de plastic de adeziv.
6) Se aseaza modulele cu leduri pe spatele sticlei, cat mai centrat posibil la marginea exterioara a oglinzii.
7) Peste modulele cu leduri eu am pus niste banda dublu adeziva speciala pentru a le izola complet de eventuala umezeala. Dirijam cele 2 fire ale modulelor cu leduri spre exteriorul oglinzii si masuram sa ajunga exact la orificiul unde se aflau pinii de la incalzirea clasica de megane.
[attachmentid=1627704828]
8) Taiem firele la dimensiunea respectiva si lipim pe fiecare cate un pin. Eu am folosit pinii de la incalzirea de megane peste care am pus varnish termocontractabil.
9) Am aplicat banda adeziva pe toata suprafata oglinzii, peste care am lipit folia de incalzire de logan. Oglinzile de logan au forma foarte asemanatoare cu cele de la megane, doar partea exterioara putin mai mica, deci folia s-a incadrat la fix pe sticlele mele. Firele le-am dirijat de-alungul oglinzii pe marginea foliei.
[attachmentid=1627704829]
10) Peste ansamblul folie-sticla am lipit inca un strat de banda dublu adeziva.
11) Acum a venit randul sa montam suportul de plastic pe oglinda. Pentru ca folia de incalzire de la logan are pinii pozitionati diferit fata de oglinda de la megane, va trebui sa dam 2 gaurele in suportul nostru, pentru a iesi pinii in exterior.
12) Aplicam niste prenadez pe marginea suportului de plastic, de jur imprejur, peste care aplicam ansamblul nostru sticla-incalzire si presam bine. Sa nu uitati sa scoateti cei 2 pini pt alimentarea ledurilor prin orificiul din suport.
[attachmentid=1627704830]
13) Izolam toata oglinda in banda izolier ca sa stea bine presata sticla pe suport si lasam 24 de ore s se intareasca bine, sa se lipeasca.
[attachmentid=1627704831]
14) Procedam identic si pt cealalta oglinda.
15) Datorita faptului ca pinii incalzirii de logan sunt mai departati unul de celalalt decat cei de megane, veti vedea ca nu mai puteti folosi mufa alba a oglinzii care alimenta rezistenta de incalzire. Ce e de facut? Cu o surubelnita subtire, indoiti clema papucilor din interiorul mufei si ii extrageti cu fir cu tot din acea mufa alba. Papucii ii introduceti in varnish termocontractabil si ii veti cupla la rezistenta de logan individual.
[attachmentid=1627704832] [attachmentid=1627704834]
16) Ceilalti 2 papuci (albastru si negru) ii veti cupla la alimentarea ledurilor in felul urmator:
- Firul albastru din corpul oglinzii la firul rosu de pe sticla.
- Firul negru de pe corpul oglinzii la firul negru de pe sticla.
In final trebuie sa aveti 4 fire in corpul oglinzii: 2 pt incalzire si 2 pt leduri.
[attachmentid=1627704835]
Dupa ce se usuca oglinzile, desfaceti banda izolier de pe ele, le stergeti cu o carpa moale si curata si cu un fas de geamuri sau alta solutie pt ca sigur vor avea dare de degete, adeziv, etc pe ele si apoi coborati la masina sa le montati. Cuplati cele 4 fire descrise mai sus apoi clipsati oglinda pe corp prin apasare pana face tac. Va fi nevoie sa le reglati apoi ca sa vedeti in ele si puteti face proba la incalzire si la leduri pe semnalizare sau apasand butonul de avarii.
Rezultatul modificarii se poate vedea in clipul urmator:
Spor la modificari.