QUOTE(yhattori @ 6 Oct 2010, 08:58)
atunci nici inertie nu exista.
Era o ironie, de fapt si de drept nu exista forta "centrifuga", ci o rezultanta de forte din cu totul alte motive, e vorba de sistemul de referinta: fata de un punct fix (fata de centru de rotatie de exemplu) un punct excentric (pe contur de exemplu) realizeaza o miscare plan paralela... pentru mai multe detalii vezi cursul de mecanica/cinematica
QUOTE(yhattori @ 6 Oct 2010, 08:58)
10-12 mii rpm pentru compresor si turbina aferenta, 2-3000 mii rpm pentru ventilator si turbina de putere.
Nu te contrazic dar oricum valorile variaza foarte mult:
http://www.airliners.net/aviation-forums/t...read.main/39948http://www.airliners.net/aviation-forums/t...ead.main/274235http://www.airliners.net/aviation-forums/t...read.main/31435QUOTE(yhattori @ 6 Oct 2010, 08:58)
fluxul de aer prin motor e subsonic chiar si la avioanele care zboara cu viteze supersonice.
Mersi de informatie. Ma mai gandesc de ce e asa, pare interesant.
QUOTE(yhattori @ 6 Oct 2010, 08:58)
mai ramine efectul giroscopic...
What about it? e influentat de momentul de inertie polar al respectivului obiect si viteza de rotatie, acel J penru o roata mica de 20-30 de grame e infim fata de multe alte chestii. numai bine stabilizeaza traiectoria masinutei (rectiliniu daca n-ar fi legata cu sarma de un stalp)
Ideea de baza e ca turatii ametitoare pentru un obiect mic sunt foarte posibile si chiar pentru unele obiecte mai mari atent calculate. Faptul ca o turbina auto se invarte cu 200000rot/min nu e un mister (majoritatea merg cu 80000, iar majoritatea turbinelor motoarelor cu benzina ating spre sau peste 200000) Adica nu ar trebui sa ne miram ca se invarte motrul electric nu X rot/min sau ca rotile au Z rot/min pentru ca sunt nerelevante, sunt posibile fara mari eforturi.. adica pana si un flez are 10000-15000rot/min, iar cu frezele dentare rectific:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_drill - 400000rot/min
sa nu mai spunem de jucaria asta:
http://www.jetcatusa.com/p60.html