Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Totul despre PFA-uri
Reno.ro - Forum Renault Romania > Alte discutii > Zona Financiara
Pages: 1, 2, 3
dantes
Este un subiect care probabil pe multi o sa-i intereseze, mai ales ca acu' e harababura asta cu somajul si toate cele.

Problema mea se pune in felul urmator...sunt angajat la firma x cu norma intreaga, dar si un PFA cu norma de venit, care aduce venituri ocazionale. Fiind cu norma de venit, s-a stabilit norma la inceput de an, platesc impozitul si sanatatea mai incolo ca era un pic interpretabil si nu mi se pare normal sa o platesc atata timp cat sunt asigurat deja prin contractul de munca.

Acu' insa, in normele de la OUG58/2010, desi scrie negru pe alb la art. 3 al.3 ca nu trebuie platite contributiile pe veniturile independente, la art. 6 al.1, paragraful a si b spune sa trebuie sa platesc si sanatate si somaj si pensii. Lasand la o parte faptul ca un pfa nu are cum sa beneficieze de chestiile alea si ca deja platesc odata prin cartea de munca, as cam vrea sa intru in randul lumii corecte sau sa inchid naibii porcaria asta de pfa.
Totusi as vrea sa o mai tin, asa ca nu stiu daca trebuie sa platesc ceva, daca da, cat? cand se depun declaratiile? cand se plateste? unde? etc...
Totodata, la amenzi vad ca face referire la persoanele descrise la art.5 al.1, adica persoanele care datoreaza contributii, adica nu si cei de la art.3, al.3.

Plus de asta, la art. 6 al.1 spune de venituri - cheltuieli dar pfa-ul la norma nu are voie asa ceva si nici nu are asa ceva... La adm financiara imi zice ca nu s-ar aplica, la pensii n-au nici macar cont unde sa scrii, basca declaratii care nu zice nimic de pfa la norma...puii mei...e o harababura imensa.

Voi cum faceti si cum credeti ca e corect?
b76bgaarh
care e pfaul la norma? ala de faci regularizare in fiecare mai?
radian
Banuiesc ca la ala se refera, in aceeasi situatie este nevasta-mea, si in afara de impozitul ala trimestrial pe venitul prognozat nu plateste nimic altceva.

Cred ca-ti faci probleme inutile, cu atat mai mult cu cat zici ca ai intrebat la administratia financiara si aia ti-au zis clar ca nu e cazul.
dantes
Astia din gandul sunt pe afara si se refera doar la persoanele care obtin venituri din contracte de drepturi de autor..

Pfa-ul la norma de venit, e ca statul impune o norma pe an, in functie de activitate (nu toate activitatile au norma de venit) la care se plateste impozit. Mai mult decat atat, nu trebuie sa tii nici o contabilitate, nu depui nici o declaratie, doar iti vine prin posta cat ai de plata si gata...
Pe IT, normele de anul asta sunt ceva de genul 20.000 lei si ceva. Daca faci peste, esti avantajat ca nu mia platesti nimic, daca faci sub, dai mai mult..
E dubioasa rau treaba cu somaj pensii si alte cele...

Nu pot sa nu ma intreb... un PFA are statut de persoana juridica, are cui si altele. Cum puii mei intra in somaj un pfa? Dar la pensie? Cand iese la pensi un pfa? Dupa 65 de ani? Daca ai facut pfa-ul al 40, rezulta ca la pensie un pfa iese la 105 ani?
HALAL leguitori....
b76bgaarh
aham... deci nu e ala cu venitul realizat...
dr_mKe
La doftori din cate stiu eu, nu este norma.
radian
QUOTE(dantes @ 24 Aug 2010, 12:09)
...Pfa-ul la norma de venit, e ca statul impune o norma pe an, in functie de activitate (nu toate activitatile au norma de venit) la care se plateste impozit. Mai mult decat atat, nu trebuie sa tii nici o contabilitate, nu depui nici o declaratie...
*



Stai nitel ca ceva nu-i OK in ce spui tu. Statul nu-ti poate impune o norma de venit. Cel mult un plafon minimal de impozit care se regularizeaza dupa ce-ti depui declaratiile de venit.

Mai mult de atat, iti trebuie o contabilitate. E drept, una in simpla partida, adica un registru in care notezi tot ce incasezi si tot ce cheltui, iar la sfarsitul anului fiscal faci totalul si-l treci in declaratia de impunere fiscala (formularul 200, parca), dar si asta tot contabilitate se numeste. Si, depui declaratia.
dantes
La norma de venit e altfel wink.gif
b76bgaarh
e corect ce zice dantes exista o chestie de asta facuta special pt manelisti, dantes nu am vrut sa te supar. se plateste o norma de x % dintr-un venit estimat de autoritate si ce e peste pa si pusi.... de aia tipa hadrian, vali si alti.
dantes
Fix astia nu au norma stabilita parca radmasa.gif

Mi-a placut analogia... nu e nici o suparare. Ideea e ca sunt multi care fac sumele alea si nu prea...sunt pe acolo...sau sunt peste. Statul, ca sa scoata la lumina niste venituri, a bagat norma asta, pe care o impoziteaza indiferent daca faci sau nu banii respectivi. Adica orice ar fi, statul ia banii aia si la revedere.
E treaba buna ca nu esti obligat sa tii nici un fel de contabilitate, nici macar in partida simpla. Vine declaratia de impunere de la fisc, platesti si aia e...
Madriann
QUOTE(dantes @ 24 Aug 2010, 12:16)
Fiind cu norma de venit, s-a stabilit norma la inceput de an, platesc impozitul si sanatatea mai incolo ca era un pic interpretabil si nu mi se pare normal sa o platesc atata timp cat sunt asigurat deja prin contractul de munca.

Intradevar, e interpretabila...am avut aceeasi problema si DA, trebuie platite si pe PFA, chiar daca le platesti separat ca salariat. Asta pentru ca normele metodologice stipuleaza plata CASS prin aplicarea respectivului procent (parca 6.5%) asupra tuturor veniturilor realizate, inclusiv cele din activitati independente(aici intri tu), chirii, arende, cu exceptia...bla bla". O porcarie fara seaman dar asta e tara in care traim, cu legi facute de niste idioti.
Ca sa sumarizez, vei plati asigurarile sociale pe aceeasi baza impozabila pentru care platesti impozitul pe venit.
QUOTE(dantes @ 24 Aug 2010, 12:16)
Acu' insa, in normele de la OUG58/2010, desi scrie negru pe alb la art. 3 al.3 ca nu trebuie platite contributiile pe veniturile independente, la art. 6 al.1, paragraful a si b spune sa trebuie sa platesc si sanatate si somaj si pensii. Lasand la o parte faptul ca un pfa nu are cum sa beneficieze de chestiile alea si ca deja platesc odata prin cartea de munca, as cam vrea sa intru in randul lumii corecte sau sa inchid naibii porcaria asta de pfa.

Dante, trimite-mi te rog si mie legea asta pe m.adrian@gawab.com.
PFA-ul vreau sa-l inchid si eu, mai ales acum cu ultimele tampenii legislative (depunere lunara a declaratiilor? ph34r.gif )

QUOTE(dantes @ 24 Aug 2010, 13:09)
Pfa-ul la norma de venit, e ca statul impune o norma pe an, in functie de activitate (nu toate activitatile au norma de venit) la care se plateste impozit.

Apicultura, olarit, plante medicinale...vezi ca e o lista cu activitatile care se pot declara cu norma pe venit...si asta la inceput de an.
QUOTE(dantes @ 24 Aug 2010, 13:09)
Nu pot sa nu ma intreb...  un PFA are statut de persoana juridica, are cui si altele.

Atentie - PFA nu are statut de PJ! Chiar daca are "CUI si altele"
QUOTE(dantes @ 24 Aug 2010, 13:09)
HALAL leguitori....
*


Subscriu...incompetenti pusi in comisii economice pe baza cotizatiilor la partid, habar nu au cu ce se mananca fiscalitatea. Toate rahaturile astea de legi par a fi facute pe principiul "hotului de hot i-e frica"...si ies niste aberatii de iti vine sa mergi pe tavan.


QUOTE(radian @ 24 Aug 2010, 22:38)
Stai nitel ca ceva nu-i OK in ce spui tu. Statul nu-ti poate impune o norma de venit.
*


Ba da..primul an o estimezi, la fel ca in partida simpla pe venit estimat. Dupa care ti-o impune pentru anul urmator. Dupa care o regularizezi. Dupa care "te regularizeaza" statul pe toate partile.
QUOTE(radian @ 24 Aug 2010, 22:38)
Mai mult de atat, iti trebuie o contabilitate. E drept, una in simpla partida, adica un registru in care notezi tot ce incasezi si tot ce cheltui, iar la sfarsitul anului fiscal faci totalul si-l treci in declaratia de impunere fiscala (formularul 200, parca), dar si asta tot contabilitate se numeste. Si, depui declaratia.
*


Corect...si nu e totul. Mai sunt alte formulare, declaratii trimestriale....
vorba consilierului meu fiscal, contabilitatea in partida simpla e orice, numai SIMPLA NU!
QUOTE(dantes @ 25 Aug 2010, 10:59)
Fix astia nu au norma stabilita parca  radmasa.gif
*


Nu au...ca nu sunt in lista.
dantes
Da-i pe guguloi cu "norme de aplicare a oug 58/2010"...e plin de ele...daca nu te descurci il am pe acasa pe undeva si il trimit...dar mergi pe gugle ca e bine.

S-a mai facut lumina.
Ce ai zis in primul paragraf mi-a mai repetat-o si unul altul mai de specialitate.
Restul e harababura si toti imi recomanda sa platesc ca si pana acum adica pe sistemul vechi.
Apoi astept raspunsurile de la petitii si voi vedea.

Vezi ca inchiderea pfa-ului nu te scuteste de la plata obligatiilor din timpul functionarii.
romeo3108ro
off topic: dantes cand vii cu acordeonul si tambalul sa ne zici si noua ceva radmasa.gif
apropos de asta cand se stabilizeaza treburile sa stiu si eu ce si cum trebuie facut caci si pe mine ma bate gandul sa fac un pfa...
Madriann
QUOTE(dantes @ 25 Aug 2010, 13:20)
Vezi ca inchiderea pfa-ului nu te scuteste de la plata obligatiilor din timpul functionarii.
*


Asta stiu biggrin.gif am mai scris intr-un topic, mai am cam 20k EUR de plata. Numai buni pentru un concediu de parlamentar.

@Romeo - NU iti fa PFA. O sa blestemi ziua aia, facilitatile sunt out....acum, dupa aproape doi ani de chin, vad ce usor ar fi fost pe SRL.
b76bgaarh
pai si cand ti se da ok ca nu ai nici o datorie? ca poate vezi ca dau astia lege retroactiva...
Madriann
Ar fi culmea tampeniei....m-am gandit si eu la asta dar, deocamdata nu pot stinge datoriile...o fac treptat si sper sa termin in decembrie.
b76bgaarh
nu tie ci in general..... daca zici ca inclusiv dupa inchidee poti fi tras la raspundere. cat un an, doi, trei, zece?
dantes
@barfi....5...si cei 5 ani se calculeaza de la 1 ianuarie anul urmator nasterii datoriei

@romica...io iti fac cantarea da' sari cu banu' smile.gif ... serios acum...ne auzim/vedem si discutam

@Madriann... SRL-ul are muuuuuult mai multe de facut decat un pfa... sa nu mai zic de faptul da din srl scosul banilor legal e chin si pierzi enorm fata de pfa la care dupa ce ai platit darile, banii sunt ai tai, nu ai firmei si dispui de ei pe persoana fizica. PFA-ul la norma nu necesita nici macar contabilitate in partida simpla, srl-ul are o droaie de declaratii..... Daca un pfa il mai dregi si singur, dar la un srl fara contabil platit nici gand...plus f. multe dezavantaje....
Pe srl trebuie sa faci bani seriosi si sa faci numai srl, nu si munca in alta parte, dar sa si produca sa platesti tot ce inseamna salarii, contributii, etc....
ady77
Mie nu mi se mai pare mare diferenta intre un srl si un pfa .
Madriann
Dai la contabil 500 RON si ai scapat de hartzoage.
Contabila care tine SRL-ul sotiei a declinat ferm preluarea PFA pe motiv ca e "multa bataie de cap"....si incep sa o inteleg. Intradevar, faptul ca poti dispune de bani la libera vointa e un avantaj considerabil...dar sunt posibilitati si pe SRL wink.gif.
In schimb, deducerile sunt, cred, mai generoase pe srl....
george_scala_2004
Aventuri la infiintarea unui SRL: 15 taxe (I)

QUOTE
hartii?! Mai bine sa-mi platesc o suma mai mare, dar o singura data”, se plangea acum ceva vreme un antreprenor care tocmai trecuse prin furcile caudine ale birocratiei pentru a-si deschide o terasa in Centrul Vechi.

Pentru a infiinta o companie trebuie platite la Registrul Comertului nu mai putin de 15 taxe. Fiecare cu o valoare modica de 5-10 lei. Iar o “mica taxa uitata” e un bun prilej pentru ca autoritatile sa amane infiintarea firmei.
O alta explicatie pentru numarul mare de taxe la infiintarea firmelor este ca astfel statul poate sa dea de munca unor angajati – cineva trebuie sa verifice daca toate cele 15 taxe au fost platite. In total, la Registrul Comertului sunt aprobate aproape 1.800 de posturi in 2010.
Pentru cei pe care s-ar putea sa-i apuce “antreprenoriat” in vremuri de criza, iata taxele care trebuie platite:
10 lei: verificare unicitate sediu social;
10 lei: verificare asociat unic.

Total: 20 lei

Alte taxe:
2 lei: Fond pentru finantarea Buletinlui Insolventei – 10% din taxele perpute de Oficiile Registrului Comertului pentru operatiunile de inregistrare;
10 lei: Fond lichidare legea 169/2010 – 50% din taxele registru;
31.5 lei: taxa publicare Monitorul Oficial, partea a IV-a – informatii despre societatile comerciale;
30 lei: Certificat constator (un certificat care atesta ca s-a inregistrat o declaratie pe propria raspundere din care rezulta ca sunt indeplinite conditiile de functioare impuse de legislatia in domeniul sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii);
120 lei: taxa de inmatriculare;
10 lei: taxa obtinere cazier fiscal;
20 lei: sume pentru cazier fiscal;
10 lei: taxa pentru obtinere cod unic de inregistrare;
10 lei: transmitere declaratii catre autoritati (?);
10 lei: transmitere acte pentru publicare in Monitorul oficial.

Alte taxe:
12 lei – Fond pentru finantarea cheltuielilor cu Buletinul Insolventei (10% din taxele de registru);
105 lei – Fond pentru lichidarea societatilor comerciale (50% din taxele de registru).

Pe langa taxele platite la institutiile statului, trebuie sa luati in calcul si sumele necesare capitalului social minim – 200 de lei.
In plus, daca vreti sa apelati la un avocat pentru deschiderea firmei, costurile vor creste cu cel putin 650 de lei – 500 de lei onorariul avocatilor si inca 150 de lei onorarii notariale (declaratie pe propria-raspundere si procura pentru avocat).


http://blog.pragent.ro/2010/08/26/infiintare-srl-15-taxe/

Aventuri la deschiderea unei firme (II): 2 saptamani pentru o stampila

QUOTE
Viitorii intreprinzatori din Romania s-au trezit, fara voia lor, agenti perceptori ai statului. Iar timpul necesar infiintarii unei firme s-a lungit de trei ori, de la zece zile, la peste 30. Motivul:  excesul de zel al angajatilor fiscului si un ordin emis de seful institutiei care conditioneaza constituirea unei firme de obtinerea unei adeverinte pentru sediul social.

Potrivit unui ordin al ANAF de la sfarsitul lui iunie 2010, firmele in curs de constituire, inainte de a depune documentele la Registrul Comertului, trebuie sa obtina de la Fisc o adeverinta ca au “sediul social” curat, mai precis, ca acolo nu functioneaza si alte firme. Masura a fost justificata prin nevoia de a reduce evaziunea fiscala.

In actul normativ se precizeaza ca termenul pentru eliberarea adeverintei de la ANAF este de cinci zile lucratoare si se prezinta si lista cu documentele necesare.

Insa, momentul in care vor sa obtina adeverinta pentru sediu, contribuabilii afla o informatie suplimentara: contractul de inchiriere a imobilului trebuie neaparat sa poate stampila ANAF-ului, se arata pe blogul site-ului www.pragent.ro. Insa proprietarul, si nu chiriasul este cel care declara contractul la Fisc. Iata cum viitorii antreprenori sunt  nevoiti sa-l convinga pe cel de la care au inchiriat sediul social sa inregistreze contractul de inchiriere la Fisc. Ceea ce ar trebui sa fie treaba celor 30.000 de angajati ai ANAF-ului.

Si asta nu e tot.  A descoperit Nelu T, care a vrut sa-si inregistreze o firma in sectorul 6. Daca obtinerea adeverintei pentru infiintarea societatii comerciale dureaza maximum o saptamana (5 zile lucratoare), obtinerea unei stampile pe contractul de inchiriere de la departamentul de persoane fizice al Administratiei Financiare se dovedeste a fi un demers mult mai complicat. Dureaza doua saptamani. Angajatii ANAF au argumentat ca au nevoie de acest ragaz pentru a verifica atent actele (documentul de proprietate si contractul de inchiriere).

Documente necesare pentru eliberarea adeverintei pentru sediu:
cerere tip
contract de comodat/inchiriere
documente care sa ateste dreptul de proprietate asupra imobilului
actul de identitate al solicitantului
actul care atesta denumirea firmei
actul care atesta numirea reprezentantului juridic
timbru fiscal.

Potrivit raportului DoingBusiness, durata de infiintare a unei societati comerciale in Romania era de doar 10 zile anul trecut. Prin ordinul ANAF privind adeverintele pentru sediu, aceasta s-a prelungit cu inca 20 zile (o saptamana pentru eliberarea adeverintei si inca doua pentru inregistrarea contractului de inchirere).

Cum e in alte tari? Infiintarea unei firme se face intr-o singura zi in Noua Zeelanda, in 6 zile  in Statele Unite, 7 zile in Franta, potrivit Raportului Doingbusiness publicat de Banca Mondiala. Durata procedurilor plaseaza Romania mai aproape de tari precum Congo si Tadjikistan, aflate la coada clasamentului.


http://blog.pragent.ro/2010/08/27/aventuri...-unei-firme-ii/
Smiley
scrie pe undeva prin codul fiscal (nu stiu exact articolul) ca venitul net pentru un PFA impozitat la norma este exact norma de venit. deci totul se plateste raportat la aceasta norma. oricunde scrie prin vreo lege "venitul net", pfa-ul la norma poate citi "norma de venit", nu are rost sa se gandeasca la venituri si cheltuieli.
in cazul in care pfa-ul este si salariat (cu norma intreaga, daca tin eu bine minte), norma se reduce la jumatate. deci totul (impozit si contributii) se reduce corespunzator.

legat de modificarile recente, primul post se refera de fapt la anexa 2 din HG 791/2010 (aka normele de aplicare ale oug 58/2010) unde la articolul 3, punctul 3 spune ca salariatii care obtin venituri in mod ocazional nu datoreaza contributii. mai mult, articolele urmatoare fac referire (directa sau indirecta) la articolul 3, deci s-ar putea trage concluzia ca respectivii nu trebuie sa depuna nici declaratii.
un pic problematica e notiunea de "mod ocazional", care nu e definita clar. avand in vedere restul paragrafelor din articolul 3, e de presupus ca "mod ocazional" inseamna sa nu fie periodic (lunar, trimestrial si ce mai scrie pe la paragraful 2 din art. 3)

ceilalti (cei ce nu considera ca se incadreaza la paragraful 3 din articolul 3 la normelor de aplicare) trebuie sa depuna declaratii de venit la pensie(10.5%), sanatate(5.5%) si somaj(0.5%).
pana acum pentru salariati fi PFA pensia era optionala (daca vroiai, puteai plati ~30% dintr-o suma aleasa), sanatatea era obligatorie (aici nu s-a schimbat nimic) si somajul nu trebuia platit.
DannyY
Bai frate, ce e asta? Saptamana trecuta am fost plecat din tara, m-am intors aseara, iar acu' vad ca mr. Seitan & Vladescu au reinventat roata in forma de cerc si trebuia sa depun personal nu stiu ce declaratii? wacko.gif

Imi spune si mie cineva in ce MO e publicata dracovenia? Multam anticipat!
DragosP
Așteaptă amenda și o să afli! smile.gif
Smiley
informatia e in primele linkuri intoarse de google la cautarea dupa legile indicate mai sus

oug 58 - Monitorul Oficial, Partea I nr. 431 din 28 iunie 2010
hg 791 - Monitorul Oficial, Partea I nr. 542 din 3 august 2010
DannyY
Multam frumos.

MO din 3 august... iar eu din 4 august pana ieri am fost in concediu... imi vine sa zbier.

plange.gif
ady77
QUOTE(vijelie @ 10 Aug 2010, 19:44)
Ieftin si bun.
*


Nu-ti poti "muta" veniturile din iulie in august ca sa nu datorezi/declari nimic pentru iulie?
DragosP
QUOTE(ady77 @ 30 Aug 2010, 10:37)
Nu-ti poti "muta" veniturile din iulie in august ca sa nu datorezi/declari nimic pentru iulie?
*


nono.gif
DannyY
E clar ca ma voi lega de caracterul 'ocazional' al veniturilor mele din PFA, ceea ce e chiar adevarat, si n-am sa depun nici o declaratie suplimentara pe nicaieri. Obligatia depunerii e stipulata clar pentru cei de la art 3(1) si 3(2).

Ma intriga un pic art 9(2), pe care nu-l inteleg prea bine:

Art. 9
(2) Persoanele care realizeaza, in conditiile prevazute la art. 3 alin. (1), venituri de natura profesionala in mod ocazional datoreaza contributiile individuale pana la data la care cuantumul veniturilor de natura profesionala realizate in cursul anului calendaristic atinge plafonul de 5 salarii medii brute pe economie.


Adica toate obligatiile de declarare si de plata se 'declanseaza' in momentul in care veniturile ocazionale ating 5 salarii medii brute pe economie? Daca da, e de bine.

Personal mi se pare o cretinitate crunta declararea lunara a veniturilor. In loc sa faca viata mai usoara intreprinzatorului - ca acesta sa poata produce cat mai mult, statul asta se gandeste cum sa-mi puna tot felul de piedici.

Incep sa ma gandesc sa platesc impozitele si taxele in multe BWP, dar nu stiu la ce curs de schimb sa le dau.



klaus
Eu tin sa-i dau dreptate lui Athanasiu care spune ca OUG este act inferior legii si deci nu poate fi contra legii 19, iar in legea 19 la art. 6^1 al. 2 cei care sunt PFA-uri dar au si venituri de natura salariala/pensii/somaj nu trebuie sa depuna declaratii.
ady77
QUOTE(DragosP @ 30 Aug 2010, 10:42)
nono.gif
*


Haidi bre, doar pentru o luna, sa scape de amenda icon_mrgreen.gif
tony-s
Eu am PFA cu norma de venit redusa la jumatate deoarece lucrez si cu carte de munca cu 8 h. Pfa-urile sunt de 2 feluri - in sistem real unde trebuie tinuta si contabilitate si cu norma de venit pe care ti-o calculeaza finantele la fiecare inceput de an.

In afara de impozitul de 16% care oricum se platea si inainte trimestrial, de la 1 iulie 2010 mai trebuie platite lunar - asig. sociale 10.5% si somaj 0.5 % - am depus declaratiile si am platit ambele contributii calculate la norma redusa cu 50%.Initial declaratiile trebuiau depuse la ghiseu apoi insa au acceptat si trimiterea prin posta cu confirmare de primire, somajul l-am platit la casieria de la agentia de somaj iar pensia prin mandat postal, se poate si prin OP la banca in ceva cont de trezorerie.

La sanatate 5.5% cica se verifica retroactiv pe ultimii 5 ani si trebuie platita contributia si pe PFA din momentul infiintarii chiar daca ai si contract de munca normal....aici deocamdata n-am platit nimic - cica termenul limita e pana in ianuarie 2011.
dantes
Incepand cu septembrie, PFA-urile nu mai sunt obligate sa plateasca somajul si pensiile, adica se revine la cum era inainte, impozit si sanatate.
Acum cu noua ordonanta care modifica modificarea, sunt definite doar persoanele angajate pe drepturi de autor si contractele civile, care vor plati impozit, sanatate, somaj si pensii, insa vor fi retinute si virate de platitor (firma care ii "angajeaza")

Intersant e ca sanatatea se plateste la orice venit la care se plateste impozitul de 16%....adica si din chirii ... intrebarea mea e daca sunt 2 proprietari fara serviciu pe o garsoniera si o inchiriezi legal, platesti impozitul si sanatatea....cine mama ciorilor e asiguratul in sistemul de sanatate?
klaus
Ambii au obligatia sa declare venit impozabil, deci ambii ar trebui sa plateasca si sanatatea (desi eu am o indoiala ca se plateste sanatatea la venitul din chirii).
Si chiar daca ar fi doar unul, exista si notiunea de "coasigurat" la sistem, pentru cei care au un sustinator financiar si ei nu obtin venituri deloc.
dantes
Oricarui venit al unei persoane fizice care se impoziteaza i se aplica si sanatatea. Asta am aflat si eu dupa ce m-am tot contrazis si consultat si bulibaseala dreacu' cu declaratiile and stuff.
E stupid dar asta e...e nustiu ce lege din 2006 puii mei ca nu mai stiu articolul...
klaus
Contributia de sanatate se datoreaza la anumite venituri, enumerate exhaustiv la art. 257 al. 2 din legea 95/2006.
Acolo nu se face trimitere la veniturile impozabile din codul fiscal, ci se enumera veniturile asupra carora se datoreaza contributia de sanatate.
Asta inseamna ca nu toate veniturile impozabile din codul fiscal sunt purtatoare de obligatie la plata contributiei de sanatate.

In al doilea rand, pentru veniturile din "cedarea folosintei bunurilor" (=chirii), contributia de sanatate se datoreaza numai daca e singura sursa de venit, daca nu exista altele la care se plateste asa ceva (art. 257 al. 2 lit. f).
Deci daca ai salar si inchiriezi un apartament nu datorezi contrib. de sanatate pentru chiriei pentru ca platesti la salar.

La fel e si cu veniturile din dobanzi, dividende (plateste cineva contributi de sanatate la dobanzi?)
dantes
Asa o fi. Oricum m-am saturat de biruri si interpretari si toate cele... In loc sa te lase sa te concentrezi la facut bani, un mic plan de afaceri pe mai mult de 1 luna, si chestii d-astea, statu' asta nu stie sa faca decat sa incaseze prin toate caile posibile.

Multam de lamuriri. Oricum in cazul meu m-am lamurit in final ce si cum.
ipiq
si eu m-am lamurit smile.gif nu ma duc sa declar si sa platesc absolut nimic in afara de ce scrie pe declaratia de impunere (aia 16% din norma, impartiti trimestrial)
SA MA PUPE IN ...!!!
nu am activitati la sediu, sunt declarat ambulant, asa ca poate sa vina sa ma caute cine vrea ca nu sunt acasa biggrin.gif
dantes
+ sanatatea.... Tot trimestrial impartiti.
ipiq
intrebare: daca prestez servicii pt persoane juridice, si vreau sa nu fiu platit cash, ci prin transfer bancar e bun orice fel de cont/card (chiar daca e pe persoana fizica - numele meu) sau trebuie neaparat cont cu card atasat special pt persoane juridice (ex: Visa gold/Platinum) ?
Intreb pt ca am vrut sa deschid un Visa Gold si taxa de infiintare e mare ca naiba, de comisioane de administrare etc nu mai zic....
Multumesc
dantes
Orice PFA trebuie musai sa aiba un cont in lei deschis la o banca.
ipiq
io n-am biggrin.gif te anunt peste vreo 2-3 sapt daca e musai-musai smile.gif incerc sa le dau contul personal sa imi vireze banii acolo... sper sa mearga
DannyY
Pai o sa le intocmesti o factura. Pe factura aia indici un cont. Pe ei nu-i intereseaza ce cont e ala, ci doar sa poata baga cheltuiala in evidentele contabile. Deci de mers merge, dar nu stiu daca esti tu in legalitate...

Si eu stiam ca trebuie sa ai obligatoriu stampila si un cont bancar daca esti PFA.
ipiq
ok mersi mult!
dantes
Nu te ia nimeni la bani marunti...doar ca intradevar e cam ilegal si la control ti-o furi instant....
tony-s
Si eu stiu ca trebuie sa ai neaparat cont separat pe PFA - acuma ca cineva o sa verifice vreodata chestia asta e altceva....
Smiley
ce norma legala impune asta?
dantes
Aceeasi care impune si firmelor sa aiba cont deschis la o banca.
Smiley
poti fi un pic mai specific?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.