chiar daca au trecut 4 luni....pentru cine cauta si vrea sa stie ce e cu de marorul .pun mai jos poze cu partile componente si carbunii uzati.
- simptomul era la rece pornea ok , la cald ok- dar in ambele cazuri parca aveam bateria moarta, daca mergeam 2-3 km si se incalzea motorul putin la contact in pozitia demaroro nu se intampla nimic doar martorii normali in bord, uneori la pornire scotea fum si un zgomot ca de polizor(erau placutele de cupru de pe carbuni ajunse la rotor care frecau )
-am motor 1.9 dti f9q744 59 kw, demaror valeo d6ra105 de 1.3 kw.nu am in poza
carbunii noi 28 ron si platoul de ebonita 9 ron care se cam sparge cand schimbi carbunii.eu nu prea l-am spart..adica l-am ciobit un pic cu bratele de la arc.atentie deci sa nu eliberati brusc arcul.
-se demonteaza pe rampa(sau elevator, groapa)de sub masina bieleta anticuplu care sustine cutia de viteeza si e din aluminiu cu cauciuc la ambele capete, se desurubeaza de la suportul motorului (dreapta sofer) piulita complet, se ridica motorul (cu un cric si o bucata de lemn bagata sub baia de ulei in zona de langa busonul de golire unde e mai plat) pana aproape de capatul surubului suportului.
eeeei abia acum ai loc sa poti scoate demarorul altfel e cam imposibil .
-dupa care, te bagi sub masina demontezi de pe demaror cu cheie de 14 tubulara si prelungitor masa de pe demaror -ATENTIE mai ramane un fir si anume ala care leaga contactul cheia cu bendixul (incerc sa pun un film cu modul in care functioneaza bendixul mai jos) pe care o sa-l scoti mai tarziu.
Acum se scot cele 3 suruburi cu cheie de 13 tubulara.Si urmeaza sa rotesti demarorul intr-o pozitie convenabila si sa desurubezi piulita care tine firul de comanda de pe bendix(tubulara mica de 6 sau 8 cred).
-scoateti de marorul.el va arata ca mai jos.
-curatati praful de carbune din rortor dupa demontare cu chei torx, inlocuiti carbunii(eu am gasit nemtesti cu clema putin diferita la carbunele care se leaga pe bendix-a trebuit sa o indoi sa fie cam la fel si mai la interior) si platoul daca l-ati spart pe ala original.Eu am gasit si rotor -200 ron, bendix 80 ron/valeo deci se gasesc separat dar tre sa cutati.Eu nu am scos rotorul de tot, doar am bagat surubelnita pe langa magnetii stator si l-am scuturat/a curs mult pamant(carbune praf) de acolo, praful se cam elimina singur din rorot, din ce am vazut la platou are o forma care permite evacuarea prafului cand se pune in miscare rotorul.
Operatiunea inversa la montare si nu uitati daca e nevoie bagati niste vaselina mai buna dar numai daca e nevoie-bendixul nu trebuie uns prea mult arcul lui se poate naclai cu praf de carbuni si vaselina dupa care merge mai greu deci nu exagerati cu vaselina.bucse nu prea are are un rulment in capatul unde e coroana de angrenare pe volanta si inca unul in capatul opus la perii-de aceea nu se strica precum legendarele de dacii(nu stiu cum or fi boschurile tot cu rulment sau cu bucsa)/valeo sunt foarte scumpe dar chiar dau puterea care scrie, sunt de 2 ori mai usoare si mult mai rezistente/ fiabile.Pentru asta tre sa operati la timp, la primul semn de carbuni uzati, altfel cheltuiti cu rotorul-bendixul-reductorul etc.