eu am o statie cb... de fapt doua
Atunci cand am inceput sa ma interesez de statie era pentru a discuta intre doua masini ce merg impreuna. Asa am aflat de PMR si CB.
PMR: banda libera 440MHz
legala in limita de putere pe emisie 0.5w
CB: Banda libera 27Mhz
legala in limita de putere 4w
Amandoua au mai multe canale pe care se poate discuta astfel incat sa nu ai probleme daca mai sunt si altii in jur. CB-ul are 40, PMR-ul cred ca vreo 10 dar nu-s sigur
Avantaje si dezavantaje:
avantaje PMR fata de CB:
1. datorita frecventei inalte emite mai bine din masina decat un CB. pentru CB este necesara antena exterioara
2. este un walkie-talkie, in momentul in care te opresti la un magazin si parasesti masina o poti arunca usor in torpedou sau o poti lua cu tine. Statiile bune cb sunt statii mobile, mari de genul celor care le au taximetristii si care se monteaza in masina. Exista si statii portabile (care se pot tine in mana) in CB dar sunt oricum mai mari si mai grele decat pmr-urile si au antene mai lungi. Oricum, statia CB folosita in masina are antena exterioara ce trebuie bagata in masina la parasirea acesteia. O antena buna are cam 1.6m
2'. PMR-ul poate fi folosit la ski sau in drumetii pe munte. La fel si CB-ul (daca este portabila) insa cu dezavantajul ca este mai mare, mai grea si cu antena mai lunga.
3. Sunt mai ieftine. Un set de 2 statii PMR midland G7 costa in jur de 350ron, pe cand o statie CB + antena ajunge pe la 600 ron. Am spus de midland G7 pentru ca e o statie care printr-un jumper se comuta sa emita in 3w crescand semnificativ raza de actiune. Este ilegal insa nu alearga nimeni cu gonio dupa tine. Altfel, exista statii PMR si la 100 ron setul de 2 buc.
4. Nu necesita reglaje. O statie cb, ca sa functioneze bine are nevoie de o antena mare, antena ce trebuie din cand in cand acordata. Nu e cine stie ce tehnologie dar trebuie un aparat care costa de la 60ron (cu tot cu cablu de legatura la statie care se vinde separat) la 150ron (urmatorul in gama) si tot asa... Cand spun bine fac o comparatie cu ce ofera CB-ul pentru ca oricat de prost ar functiona nu cred sa coboare sub PMR
Avantaj CB fata de PMR:
1. poate fi folosita nu doar in grup restrans. Orice tir are o astfel de statie si prin intermediul lor se comunica diferite controale de pe drum (pentru turisme sunt importante radarele), blocaje sau alte informatii pe care credeti ca vi le poate da un sofer ce vine din directia in care va duceti.
Cam asta-i lista de avantaje-dezavantaje pe care am avut-o in vedere atunci cand am ales CB. Desi lista de avantaje a PMR-ului e mai mare, pentru mine a contat mai mult faptul ca imi e utila si atunci cand merg singur (o singura masina) deoarece asta se intampla mai des
Nu am trecut ca avantaj la CB raza de actiune care poate fi de 10km deoarece in grup este ok si cea a PMR-urilor (aprox.2-4km in cazul lui G7 cu 3w). Atentie, puterea se refera strict la emisie, nu si la receptie. Astfel, raza de actiune intre doua statii depinde de raza de emisie cea mai mica. Daca am o statie in 3w care emite la 5km si una in 0.5w care emite numai la 2km, atunci o discutie nu poate avea loc decat pe o distanta de 2km. Pe distanta mai mare se numeste monolog.
Daca tot am spus de solutia ieftina pentru PMR iat-o si pe cea pentru CB:
mobila (trebuie fixata in masina) aproximativ 200-230 ron
portabila (poate fi tinuta in mana) aproximativ 330 ron
antena exterioara (pentru portabila nu e neaparat necesara dar mai creste putin - sau mai mult, functie de antena aleasa - raza de actiune atat pe emisie cat si pe receptie):
30cm (o antena proasta dar comoda) - vreo 40-50ron daca-mi aduc bine aminte
160cm (o antena buna - in cb antena conteaza f mult) - aprox 120 ron + 50 ron montura magnetica = 170 ron
A, CB-ul mai are un oarecare dezavantaj. Daca stai in canalul 22 (canalul in care stau tiristii romani si pe care se comunica informatiile) ai sanse sa mai prinzi si injuraturile cauzate de nemultumirea unuia sau altuia... in general discutiile sunt civilizate dar se mai intampla. E bine de stiut pentru cei cu copii. Exista insa statii cu cu mufa de casca.