Forum RENO.RO

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

Subvirare

shoTgunu
post 25 May 2009, 11:42
Post #1


Membru autentic


Group: Members
Posts: 246
Joined: 25 November 08
From: Bucuresti




Deschid un subiect interesant...si dupa ceva cautari pe forum, inca netratat.
Subvirarea
Fiecare sofer ar trebui sa stie teoretic ce inseamna si care sunt metodele de combatere al acestui fenomen.

Subvirarea apare in cazul in care viteza masinii e prea mare pentru curba data sau atunci cand rotile fata sunt bracate prea mult pentru viteza data. In acest moment, puntea fata va pierde aderenta si masina va continua traiectoria in directia initiala. Pe scurt nu se va inscrie in viraj, desi rotile fata sunt rotite in directia virajului. In general va descrie un viraj cu raza mai mare decat cea dorita.
Pentru ca fie viteza prea mare pentru curba data, fie raza prea mare de bracaj pentru viteza data, sunt cauzele generatoare, corectia se face restabilind acest balans, fie scazand viteza, fie indreptand rotile.

Se actioneaza frana, care pe langa faptul ca reduce viteza,muta masa aparenta pe puntea fata, marind implicit aderenta.

Asta e cam ce am gasit despre subvirate, dar cred ca mai sunt multe aspecte interesante de aflat.
Asa ca, hai sa adaugam cu totii informatii, teoretice sau, de ce nu practice.
Personal cred ca fiecare dintre noi...si inceopatori si profesionisti au dat peste acest fenomen. icon_mrgreen.gif






--------------------
Renault Megane Sedan II 1.6 16V - Numar de numar 2003 Privilege
Life's a bitch... and in the end you marry one... you better hope she sucks
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
eugenTL
post 25 May 2009, 12:00
Post #2


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.642
Joined: 16 September 08
From: Tulcea/Bucuresti




desi nu-s fan tractiune spate, tot timpul am zis ca mi-as dori sa-mi fuga spatele decat sa subvirez ...

totusi e recomandat sa mergi ca omul, pt ca n-ai pe mana un cart,nu te grabesti chiar atat de tare(pleaca cu 20 min mai devreme na)

iar eu stiam ca frana brusca degeaba pui in curba, ca sa fie frana cum trebuie e nevoie ca rotile sa fie drepte...deci se pune inainte, iar in curba masina e lasata sa intre fara frana si sa iasa accelerand.

De asemenea cand se vrea evitat un obstacol(masina om etc)..e de preferat sa se puna frana cat se paote si inaitn ede impac se elibereaza frana si se ia curba... DEGEABA franezi si tragi volan...sau tragi volan fara sa franezi la limita inainte.. in fine asta tine de experienta si reflex


--------------------
Renault Megane II my edition (18+low+r26 look)
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
papa_mulo
post 25 May 2009, 12:11
Post #3


Membru autentic


Group: Members
Posts: 2.771
Joined: 25 November 07
From: Bucuresti




QUOTE(shoTgunu @ 25 May 2009, 12:42)
Pentru ca fie viteza prea mare pentru curba data, fie raza prea mare de bracaj pentru viteza data, sunt cauzele generatoare, corectia se face restabilind acest balans, fie scazand viteza, fie indreptand rotile.

Se actioneaza frana, care pe langa faptul ca reduce viteza,muta masa aparenta pe puntea fata, marind implicit aderenta.


Probabil ca ai gasit putine lucruri despre corectarea ei pentru ca nu prea exista. Teoretic ele sunt cele prezentate de tine dar in practica, pe un drum cu serpentine si o banda pe sens nu ai timp si spatiu sa faci nimic daca subvirarea e una serioasa. Fenomenul asta trebuie prevenit prin cunoasterea limitelor masinii, daca ajungi in situatia in care e nevoie sa corectezi...e cam naspa, esti la mana sortii.


--------------------
Renault Megane Estate 2018 dci90
Megane Sedan dci85 - 2007
Vivaro/Trafic 8+1 dci125 - 2018
Clio 1.2 16v - 2014
---------
Foste:
R11 Spring 1.6D - 1987
Trafic dci115 - 2008
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Meghitzanul
post 25 May 2009, 12:21
Post #4


***** 4 ISOFIX


Group: Members
Posts: 1.619
Joined: 10 January 05
From: Bucuresti




sau la mana ESP-ului.. daca ai smile.gif


--------------------
VW Passat Variant 2.0TDI 170cp DSG 2008
Audi A3 Sportback 2.0TDI 140cp DSG 2008
ex Renault Megane 1.6 16v 2004
Alan 42 + Sirio Turbo 2000 / Alan 42 + Sirio Turbo 1000
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
shoTgunu
post 25 May 2009, 13:45
Post #5


Membru autentic


Group: Members
Posts: 246
Joined: 25 November 08
From: Bucuresti




Mi s-a intampat sa intre in subvirare la Unirii venind dinspre Tineretului, spre Casa Poporului, acolo unde se face stanga pana in Magazinul Unirea.am abordat-o cam cu viteza ...40km, stiind ca iau curba mai larg...fiind 3 benzi pe sens.Cauciucurile au inceput sa derapeze si sa piarda aderenta, masina intrand in trepidatii.Rotile erau bracate dar masina nu urmarea curba:).
Am avut prezenta de spirit sa franez usor si sa indreptand volanul spre dreapta.In secunda 2 masina a prins aderenta si am luat din nou stanga usor reusind sa nu ies in decor ca Felipe Massa icon_mrgreen.gif


--------------------
Renault Megane Sedan II 1.6 16V - Numar de numar 2003 Privilege
Life's a bitch... and in the end you marry one... you better hope she sucks
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Hack
post 25 May 2009, 13:54
Post #6


Megan' ti-ai luat?!


Group: Members
Posts: 5.147
Joined: 12 April 07
From: The Moon




Oare chiar isi are locul aici topicul asta?


--------------------
Reno Megan' Sedan 2.2 2007 Expression 1.6l/16V/110CP
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
shoTgunu
post 25 May 2009, 14:01
Post #7


Membru autentic


Group: Members
Posts: 246
Joined: 25 November 08
From: Bucuresti




Atunci rog un moderator sa il mute unde crede de cuvinta.
Mi s-a parut un topic de arie tehnica..nu de cafenea.

25 May 2009, 15:46:
Nu are nimeni experiente in aceasta privinta, sa povesteasca? sad.gif din care sa invatam ce sa facem si ce nu? Nu stie nimeni sa explice mai bine fenomenul sau cauzele si ce am putea face sa diminuam efectul.
La un moment dat citisem despre montarea de anti-roll bar pe spatele masinii sau despre echilibrarea masei masinii pe fiecare punte.

s-a incercat diminuarea efectului...raspunsul venind chiar de la Renault laugh.gif
Noul Clio RS are din fabrica pe spate sway bar de 28mm...sau ma insel?


This post has been edited by shoTgunu: 25 May 2009, 14:46


--------------------
Renault Megane Sedan II 1.6 16V - Numar de numar 2003 Privilege
Life's a bitch... and in the end you marry one... you better hope she sucks
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
George Paul
post 25 May 2009, 15:08
Post #8


Membru autentic


Group: Members
Posts: 431
Joined: 6 May 07




Ca incepator (ce sunt inca), am cautat explicarea subvirarii/supravirarii, si-am gasit pdf-ul asta la BMW.

Doar ca idee, ca explicatiile comportarii in curbe sunt pentru masini cu tractiune pe spate, cu caracter supravirator.

This post has been edited by George Paul: 26 May 2009, 10:29

Attached File(s)
Attached File  BMW_Driving_School.pdf ( 132.13k ) Number of downloads: 96


--------------------
Renault Clio III 08.2007/Dynamique/1.4/3 usi
Iudelor '89-azi:

Cine-au îndragit strainii
Mânca-i-ar inima cânii,
Mânca-i-ar casa pustia
Si neamul nemernicia.

Cititi ''Doina'' - Eminescu.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Bhal
post 25 May 2009, 23:21
Post #9


Membru autentic


Group: Members
Posts: 233
Joined: 30 April 07




La subvirare ai cam fript catelu. Daca nu te ajuta doamne doamne infige-te in frana de mana. dar cu simt de responsabilitate. nerecomandat daca nu stii ce faci. se poate termina mai rau decat subvirarea.


--------------------
Renault Megane 2.2 Sedan Expression + Clima 1.6 16V 2007
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
supremeon
post 26 May 2009, 00:01
Post #10


cam rareori membru...


Group: Members
Posts: 503
Joined: 28 July 07
From: din inima țării...




Asta e un topic f. bun, si da, isi are locul aici...
Intr-adevar, franarea cu "rotile drepte" este mai eficienta decat daca tragi de volan, adica franezi in curba. Inca nu am reusit sa inteleg de ce, dar se decelereaza mai repede. Dar, cand esti deja in curba si iti dai seama ca ai intrat prea tare, franezi, ce sa faci... si derapezi, cu tot cu abs si ce smecherii mai ai...
cel mai important lucru este ca fiecare sa isi cunoasca bine masina... insa, aceasta cunoastere vine dupa multi zeci de mii km, pe care, daca nu ii ai...
Cum se comporta Megane 2 in aceste situatii? cei care au avut experiente, ce ne recomanda sa facem? inafara de a nu ne speria daca vedem ca fug rotile, si sa ave m prezenta de spirit...

26 May 2009, 00:03:
Cu frana de mana, nu cred ca e o idee buna... daca esti in curba si deja iti derapeaza rotile, cred ca daca tragi frana de mana, te intorci la 180 grade si continui sa mergi cu spatele smile.gif

This post has been edited by supremeon: 26 May 2009, 00:03


--------------------
Iubesc mersul domol pe o sosea fara gropi si alte masini, - pur pretutindeni! primavara cu verde crud si albastru
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
shoTgunu
post 26 May 2009, 11:44
Post #11


Membru autentic


Group: Members
Posts: 246
Joined: 25 November 08
From: Bucuresti




Dupa parerea mea cel mai bine ar fi sa incetiesti(adica a lua piciorul de pe aceleratie sau a ciupi un pic frana) si sa indrepti un pic rotile sa prinzi aderenta. Nu cred ca e indicat sa te infigi in frana.Risti sa pierzi de tot aderenta si sa te infigi in pom sau sa zbori de pe sosea. tongue.gif


--------------------
Renault Megane Sedan II 1.6 16V - Numar de numar 2003 Privilege
Life's a bitch... and in the end you marry one... you better hope she sucks
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Ryk
post 26 May 2009, 13:34
Post #12


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.563
Joined: 14 February 08
From: Bucuresti / Ploiesti




nu stiu daca ati observat, intr-o curba, daca accelerezi esti tras spre interiorul ei, iar daca franezi te scoate in exterior. Acum depinde de la curba la curba in cazul subvirarii, ca poate e una in care nu iei foarte mult de volan si atunci poti sa calci frana, dar putin. Ma gandesc ca acum nu va veti duce sa luati curbe de 90grade cu 60-70 km/h, lucru care eu l-am facut si mi-a fugit de spate, pt. ca aveam cauciucuri de vara si era putina mazga pe jos.


--------------------
Renault Megane III - N-am... 2014 hatchback / 1.5 dCI 110CP EDC
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
chitsro
post 26 May 2009, 13:48
Post #13


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.194
Joined: 4 August 07




nush acum cume cu subvirarea dar nu ar trebui sa se intmple asa mai ales cand exista si esp..


--------------------
BMW 320D Steptronic
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
adrian mgn
post 26 May 2009, 14:00
Post #14


megane ... reno megane !


Group: Members
Posts: 1.073
Joined: 5 April 08
From: timisoara




"recomandarea" mea e ca in situatii de genul asta cand masina subvireaza sa nu franati ci doar sa ridicati piciorul de pe acceleratie astfel incat masina sa intre in frana de motor putin si sa "incarce" puntea fata si neaparat o miscare scurta de indreptare a volanului cu revenire cat mai lina spre directia de mers dorita.

asta e ... asa ... in teorie.in practica e mai dificil.eu am fortat de multe ori masina cand situatia mi-a permis-o tocmai pt. a-i cunoaste limitele.

si inca o chestie foarte importanta ... o curba se "pregateste" dinainte ... se alege trasa ideala in functie de drum ( si chiar daca noi circulam doar pe o singura banda nu ca cei din raliuri care folosesc toata deschiderea drumului va spun ca o curba se poate aborda totusi pe mai multe trase ) se adapteaza viteza ( de deplasare ) si se alege treapta de viteza corespunzatoare ( eu prefer sa abordez curbele cu motorul putin turat astfel incat sa dispun de cat mai mult din puterea lui la iesirea din viraj ).

daca nu ai "setup-ul" facut dinainte si pe la mijocul virajului se intampla ceva ... e foarte greu sa mai faci ceva.

This post has been edited by adrian mgn: 26 May 2009, 14:38


--------------------
Mgn II 1.5dci/105cp 18" Arrays custom wheels-Eibach+KYB Suspension- - Smoked taillights BMC filters-Chrome window trims-Xenon
Custom navi integrated into central dashboard , GroundZero audio line

Vanity, definitely my favorite sin!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
nsl_iuli87
post 27 May 2009, 22:25
Post #15


retras


Group: Members
Posts: 230
Joined: 8 May 07




La megane 2, cel putin la bicorpul meu subvirarea apare doar cand in masina se afla cineva in spate, in rest se tine bine...
Sa dau si un exemplu, la curba de la cora pantelimon, cu masina goala am abordat cel mai tare cu 65-70 km/h, cauciucurile facand zgomot foarte mare, dar nu derapa, iar cu 3 persoane in masina de la 50-55 fuge fata, si nu are nici un control...
Iar ca sfat cand subvireaza masina si e uscat pe jos se poate ajuta pe langa frana de motor si putin cu frana de picior, daca se franeaza brusc se intoarce masina si se pune me curmezis


--------------------
Renault Megane II - Boooxxx 2020
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
kevin-ray
post 27 May 2009, 23:14
Post #16


Membru


Group: Members
Posts: 171
Joined: 2 November 06
From: Cluj-Napoca




Subvirarea apare din cauza pierderii aderentei pe puntea fata. Difera de la masina la masina dar la Megane apare mai usor din cauza suspensiei moi (PDG).

Metoda folosita in raliu pentru a avea aderenta maxima este franare inainte de curba pentru a transfera greutatea pe puntea fata, inainte de curba se trece in treapta inferioara, se merge in frana de motor pana la jumatatea curbei (apex) iar de la jumatate se accelereaza.


--------------------
Renault Megane Sedan II.2 2006
Confort Expression + mp3 & climatronic
1.5 dCi 82 CP
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
bashtalu
post 27 May 2009, 23:23
Post #17


Membru autentic


Group: Members
Posts: 2.051
Joined: 9 September 06
From: Bucuresti




nu sunt eu ayrton senna, dar a curbe eu ma bag in dreapta mult(asta daca e curba la dreapta), si la stanga la fel, nu o iau in larg tocmai ca daca e sa derapez putin sa am loc si sa nu intru pe contrasens. si cum mai spunea cineva in curbe intru cu masian turata, parca se tine mai bine

si ca sa mai elimin din acest efect de subvirare neavand esp, mi-am luat cauciucurile late...

bafta la toti si subvirari ioc



--------------------
Audi A4 2005
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topic Topic OptionsStart new topic

1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 8th August 2025 - 16:14
Dacia