Forum RENO.RO

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

Explozie cauciuc, Explozie cauciuc: ajuta servo?

jon2008
post 4 Jun 2008, 11:13
Post #1


Membru incepator


Group: Members
Posts: 41
Joined: 11 May 08




Am urmatoarea dilema/temere: toti stim ce se intampla in cazul unei explozii de cauciuc pe fata: pierderea directiei si eventual rasturnare. Cel putin la asta ma asteptam la Supernova unde nu aveam servo. Intrebarea este daca poate fi mentinuta directia cu ajutorul servo? A trecut cineva prin asa ceva? Ma refer la viteze mai mari, sa zicem peste 80 km/h...


--------------------
renault megane scenic 2001 1.6 16v
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
R19/16v
post 4 Jun 2008, 11:48
Post #2


Oldschool Member


Group: Moderatori
Posts: 13.793
Joined: 2 December 04
From: Ploiesti




Daca n-ai Citroen cu DIRAVI, tot nu-ti va fi bine cand va exploda un cauciuc, indiferenta daca ai sau nu servodirectie.

In schimb poti evita o asemenea situatie cumparand cauciucuri noi, facute de producatori consacrati, inlocuindu-le cand ajung la martorul de uzura, respectand presiunea indicata de producatorul masinii si verificand-o saptamanal.


--------------------
DS 5H VRSCA Screamin' eagle
Scratch any cynic and you will find a disappointed idealist.
Take what you can - Give nothing back!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
DRD
post 4 Jun 2008, 13:02
Post #3


Membru autentic


Group: Members
Posts: 709
Joined: 20 September 06
From: Brasov




Nu te poti pregati pentru asa ceva,cel mai bine e sa strangi volanul cu amble maini in incercarea de a tine masina pe o traiectorie oarecum stabila,sa iei piciorul pe de acceleratie si sa franeaza usor de tot fara miscari bruste.

Trebuie sa iti menti calmul pe at posibil si sa nu te perzi.


--------------------
Renault Megane 2 1.5 Dci Comfort Expresion 2004
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Bhal
post 4 Jun 2008, 16:51
Post #4


Membru autentic


Group: Members
Posts: 233
Joined: 30 April 07




eu nu as recomanda frana de serviciu. smile.gif luat piciorul de pe acceleratie si tinut bine de volan. daca esti in situatie limita si frana e singura optiune... foloseste-o.

si on topic: dar in principiu servo te mai ajuta putin. insa tot de tine depinde sa tii volanul drept. daca ai pozitie de condus cu un picior pe geam, rezemat in scarba de cotiera si un deget pe volan, ai toate sansele sa o mierlesti. smile.gif)



This post has been edited by Bhal: 4 Jun 2008, 16:53


--------------------
Renault Megane 2.2 Sedan Expression + Clima 1.6 16V 2007
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
jon2008
post 4 Jun 2008, 17:12
Post #5


Membru incepator


Group: Members
Posts: 41
Joined: 11 May 08




De fapt este interesant de aflat daca un barbat peste 75kg, sa spunem, poate tine masina pe traiectorie, si cu ajutorul servo, bineinteles. Bine, in conditii de viteza: 80-100 km altfel e clar ca se poate. Vorbesc de cazul in care esti pe faza, cu mainile pe volan? Cat de mari sunt fortele care te trag la sant?


--------------------
renault megane scenic 2001 1.6 16v
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
MuciX
post 4 Jun 2008, 17:23
Post #6


sunt un om bun


Group: Members
Posts: 9.559
Joined: 19 November 07
From: când în când




Sunt destul de mari fortele (instantanee, deoarece prima tendinta a masinii e de a crea un soc). Problema tine mai mult de perspicacitate, parerea mea, pentru ca daca te sesizezi din primele momente, cat sa nu apuce diferenta de frecare a rotilor sa iti miste volanul, ai multe sanse sa opresti masina. Dupa ce "se stabilizeaza", ar trebui sa poti lua usor stanga-dreapta, dar nu stiu cat de mult te mai asculta directia, ai "rupt" aderenta pe fata, nu mai ai directie; ai "rupt-o" pe spate, te fura.
In cazuri ca asta e ideal sa nu folosesti frana de serviciu (decat foarte putin in caz de nevoie), luat picior de pe acceleratie, retrogradat si cuplat ambreiajul cat mai lin (pentru a nu supara cvasiechilibrul).

Intrebarea mea, ar fi, pentru cei cu mai multa experienta decat mine, ce te faci daca patesti patania intr-o curba, eventual si in coborare (punem tot raul inainte biggrin.gif)?


--------------------
- - -
Un român emigrat este un român salvat.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
chris_b
post 4 Jun 2008, 18:53
Post #7


Membru incepator


Group: Members
Posts: 92
Joined: 29 May 08
From: Cluj Napoca




Eu spun ca servoasistarea nu are nici cel mai mic efect.

In cazul unei explozii apar cateva forte noi asupra directiei. Hai sa le luam pe rand:

1. Forta exercitata de eliberarea violenta a aerului. Un fel de suflu al exploziei. Daca ruptura cauciucului se produce pe suprafata de contact cu asfaltul, vectorul fortei se plaseaza in plan vertical si va avea un efect neglijabil asupra directiei -> volanului. Daca apare in lateralul cauciucului, va impinge roata intr-o parte. Totusi, cu atat mai mult la viteze mari, in fractiunea de secunda in care iese aerul, cauciucul se invarte si acea forta va fi distribuita pe o portiune mai mare a cercului, reducand semnificativ efectul pe care l-ar putea avea o forta concentrata intr-un punct fix. Concluzia mea e ca aceasta forta e aproape neglijabila. O denivelare longitudinala a drumului sau marginea unei gropi poate avea efect mai mare.

2. Forta exercitata prin deformarea cauciucului. Acelasi efect pe care l-ar avea trecerea peste o denivelare longitudinala in drum, o piatra sau o groapa.

3. Forta brusca de franare datorata distrugerii cauciucului. O experienta similara poate fi intrarea cu viteza intr-o balta mare sau rularea pe pietris. Dupa parerea mea, asta e cea mai importanta forta in cazul unei explozii. Este principala cauza a pierderii controlului. Va face ca volanul sa traga intr-o parte, dar nu suficient de violent incat cineva care e pe faza sa nu il poata mentine pe pozitie. Pe de alta parte, in conditii normale de rulare, stand cu mainile relaxate pe volan si fara a avea vreun semn cum ca va avea loc explozia, miscarea volanului e imposibil de contracarat pentru simplul fapt ca "te ia prin surprindere".

(4). Aspect conex: Pierderea totala a "aderentei" rotii in cauza. De fapt, mai corect spus, a stabilitatii traiectoriei. Acesta este motivul pentru care, daca franezi, zbori de pe sosea: trei roti franeaza, una nu => volanul trage in cealalta directie, traiectoria masinii se destabilizeaza (si mai tare) si se obtine un efect invers ESP-ului.

Avand in vedere ca in majoritatea cazurilor servoasistarea nu are niciun efect la viteze mari si mai ales a faptului ca ea nu impiedica feedback-ul transmis de roti volanului, nu are nicio relevanta daca o ai sau nu in cazul unei explozii.

Mai mult, avand in vedere ca fortele care apar nu sunt mari ci pur si simplu neasteptate, volanul va putea fi controlat fara a fi necesar un efort fizic.

__________________________

Singura chestie pe care o poti face in cazul unei explizii este sa fii pregatit sa controlezi traiectoria unei masini care derapeaza, prin manevre de redresare si sa nu franezi pentru ca destabilizezi si mai tare masina. Franarea exercitata de cauciucul facut varza e suficienta pentru a incetini pana la o viteza rezonabila (sub 40 - 50 km/h) de unde poti incepe sa actionezi cu incredere frana.

Probabil ca singura dotare care ar putea avea un efeect notabil este ESP-ul. Si MUUULTE airbag-uri ph34r.gif


P.S. Am convingerea ca sunt bullshituri mari, mari de tot alea cu "nu baga mana dupa volan ca in caz de explozie ti-o rupe". Fortele de mai sus nici macar nu ti-o luxeaza decat in cazuri rare.


--------------------
Renault Megane Bicorp 1.9 dCi 2004 Luxe Dynamique - CJ 21 BFP
17", ESP, "Hands free", Audio Connection Box
Ex Logan Prestige 1.6 16v 2007
Ex 1310 Li 2001
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
verde
post 5 Jun 2008, 19:14
Post #8


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.131
Joined: 5 September 06
From: Pitesti




Explozie poti avea doar la anvelopele cu camera.La cele fara camera pierderea de aer e mai putin brusca. Cabral a avut explozie pe A2 si a reusit sa tina masina pe drum.Cazula fost mediatizat la vremea respectiva.Anvelopele fara camera sunt f etanse si f strinse pe janta , se foloseste chiar un fel de adeziv ptr etansare.Obiectul care le strapunge (cuie, sarme, suruburi )ramane de regula infipt si poti rula mult si bine cu el acolo daca nu are mari dimensiuni.Daca e mare si taie anvelopa e putin mai tragic.
Si subscriu la controlul doar asupra directiei si a nu frana absolut deloc in astfel de situatii daca nu ai ESP.

This post has been edited by verde: 5 Jun 2008, 19:24


--------------------
megane 3 /clio 4 ....dci 110 /1,2aspirat ....2015 /2017
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Mrija
post 6 Jun 2008, 20:12
Post #9


Membru Veteran


Group: Members
Posts: 671
Joined: 4 June 07
From: Baia Mare




Eu umblu cu un cui in anvelopa spate deja de 3 luni. nu sufla, nu trepideaza, nu face nimic. sooo ....


--------------------
Suzuki Gsx 750 R 110 cai la 200kg
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
R19/16v
post 6 Jun 2008, 20:21
Post #10


Oldschool Member


Group: Moderatori
Posts: 13.793
Joined: 2 December 04
From: Ploiesti




Sooo scoate-l...?


--------------------
DS 5H VRSCA Screamin' eagle
Scratch any cynic and you will find a disappointed idealist.
Take what you can - Give nothing back!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
rtBK
post 6 Jun 2008, 20:23
Post #11


Unique like everyone else


Group: Members
Posts: 3.955
Joined: 19 January 08
From: Bucuresti




QUOTE(Mrija @ 6 Jun 2008, 20:12)
Eu umblu cu un cui in anvelopa spate deja de 3 luni. nu sufla, nu trepideaza, nu face nimic. sooo ....
*




iti place sa traiesti la extrem? icon_mrgreen.gif


--------------------
Renault Clio 4GT Line 2017

Trek Valencia
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
verde
post 6 Jun 2008, 20:40
Post #12


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.131
Joined: 5 September 06
From: Pitesti




O sa-l scoata cand va rugini ca atunci sigur va pierde aer.


--------------------
megane 3 /clio 4 ....dci 110 /1,2aspirat ....2015 /2017
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
chris_b
post 6 Jun 2008, 20:40
Post #13


Membru incepator


Group: Members
Posts: 92
Joined: 29 May 08
From: Cluj Napoca




Ce-aveti cu omul? E cuiul lui! laugh.gif


--------------------
Renault Megane Bicorp 1.9 dCi 2004 Luxe Dynamique - CJ 21 BFP
17", ESP, "Hands free", Audio Connection Box
Ex Logan Prestige 1.6 16v 2007
Ex 1310 Li 2001
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Mrija
post 6 Jun 2008, 21:10
Post #14


Membru Veteran


Group: Members
Posts: 671
Joined: 4 June 07
From: Baia Mare




huh.gif a disparut cuiul si nu sufla de loc. Am dat jos roata, am bagat-o in vana si nu sufla pe nicaieri huh.gif asta e culmea. Si cuiul era unhul cat de cat serios, cui de tapiterie, care stiti ce vreau sa spun. NU sufla de loc in apa, cum e posibil? am avut de 3 luni cuiul si tot timpul ma uitam cu jind la el, sa-l scot, sa nu-l scot .... acuma a disparut si pe langa asta, nici nu sufla pe-acolo.

Apropos, cuiul a intrat pe peretele anvelopei, nu pe calea de rulare unsure.gif


--------------------
Suzuki Gsx 750 R 110 cai la 200kg
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
adi_ar
post 6 Jun 2008, 21:16
Post #15


Membru autentic si conservator


Group: Moderatori
Posts: 4.437
Joined: 23 February 07
From: Arad




I s-a tocit sau rupt cumva capul si restul a ramas infipt acolo sau pur si simplu a iesit. Asta inseamna ca nu s-a strapuns cauciucul.
Toate bune, numai sa nu vna Pepelea ... wink.gif
Am avut si eu un surub de ~1 cm in calea de rulare, mi l-au scos pur si simplu blink.gif si am mai facut 4000 km de atunci.


--------------------
Renault Megane 2.1 Sedan 1.5 dCI 2005
iGO 9.6.29.357899
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Mrija
post 6 Jun 2008, 21:25
Post #16


Membru Veteran


Group: Members
Posts: 671
Joined: 4 June 07
From: Baia Mare




Interesant huh.gif


--------------------
Suzuki Gsx 750 R 110 cai la 200kg
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topic Topic OptionsStart new topic

1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 12th May 2025 - 05:29
Dacia