ESP M3, Discutii legate de ESP
![]() ![]() ![]() |
ESP M3, Discutii legate de ESP
lau_swat |
![]()
Post
#1
|
||
![]() Membru si atat Group: Members Posts: 405 Joined: 7 September 05 From: Timisoara ![]() |
|
||
--------------------
Renault
Megane III
dynamique 1,6 16V Ce tie nu-ti place altuia nu-i face
|
|||
viperdel |
![]()
Post
#2
|
![]() Membru cu drepturi Group: Members Posts: 224 Joined: 20 November 09 ![]() |
Eu am văzut pe M2 așa ceva, și într-adevăr are un indicator care se aprinde pe bord în caz că ESP e dezactivat (un triunghi cu o mașină care derapează). Are tot un singur buton care dezactivează ESP dar nu-mi aduc aminte ce scrie pe el.
Funcția de traction control e doar o mică parte din ESP, sunt curios dacă asta înseamnă că oprește tot ESP-ul sau doar traction control. |
--------------------
Renault
Megane 3
2009 Dynamique Respectă toate regulile și presupune că nimeni altcineva nu le respectă - Ghidul supraviețuirii în trafic
M3 B95 K9K 105CP |
|
tatimeu |
![]()
Post
#3
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 2.710 Joined: 6 September 06 ![]() |
au m-am trezit ca am luat o masina cu ESP numai pe buton.
Nu m-am uitat niciodata in sensul in care sa reusesc sa memorez ce beculete se aprind in bord cand pornesc masina, dar sunt sigur ca am ESP nu numai un buton. Sunt singur ca atunci cand e nevoie sa se activeze se aprinde si Beculetul respectiv ![]() |
--------------------
renault/audi
Megane III RS/Audi A4
2014/2019 benzinar/tractor 302/190 CP
|
|
lau_swat |
![]()
Post
#4
|
![]() Membru si atat Group: Members Posts: 405 Joined: 7 September 05 From: Timisoara ![]() |
Eu nu am tringhiul cand pun contactul, ar trebui sa apara in drepta sus pe langa becul de ABS. Chestia e ca nici nu am avut unde sa testez daca intra ceva sau nu, daca zbor de pe sosea
![]() Nedumerirea mea a aparut de mult, dar duminica am vazut la un Laguna bumbu si ledul si de asta am inceput documentarea. |
--------------------
Renault
Megane III
dynamique 1,6 16V Ce tie nu-ti place altuia nu-i face
|
|
viperdel |
![]()
Post
#5
|
![]() Membru cu drepturi Group: Members Posts: 224 Joined: 20 November 09 ![]() |
Dacă ai buton, clar că ai și ESP. De obicei beculețul se aprinde când sistemul se dezactivează, ca să fii avertizat că nu mai ești asistat
|
--------------------
Renault
Megane 3
2009 Dynamique Respectă toate regulile și presupune că nimeni altcineva nu le respectă - Ghidul supraviețuirii în trafic
M3 B95 K9K 105CP |
|
johnyboy |
![]()
Post
#6
|
![]() Membru Group: Members Posts: 135 Joined: 7 September 09 From: Bacau ![]() |
ESP este activat tot timpul daca masina este dotata cu el.
Se poate dezactiva temporar apasand pe butonul dedicat, si atunci apare un mesaj pe CB. Se recomanda dezactivarea lui atunci cand vrei sa pornesti de pe loc si patineaza rotile deoarece ESP taie din putere si nu poti pleca. Mie mi-a intrat o data in functiune acum 3 saptamani cand a nins si am plecat mai tare de pe loc facand stanga intr-o intersectie. Masina s-a comportat normal ca si cum nu ar fi fost zapada pe jos. |
--------------------
Renault
Kadjar
2017/Intens/4WD
|
|
R19/16v |
![]()
Post
#7
|
![]() Oldschool Member Group: Moderatori Posts: 13.793 Joined: 2 December 04 From: Ploiesti ![]() |
Nu cumva dezactivezi ASRul, nu ESPul?
|
--------------------
DS
5H
VRSCA Screamin' eagle Scratch any cynic and you will find a disappointed idealist.
Take what you can - Give nothing back! |
|
viperdel |
![]()
Post
#8
|
![]() Membru cu drepturi Group: Members Posts: 224 Joined: 20 November 09 ![]() |
Se poate dezactiva separat de restul ESP-ului? Ai cumva o poză cu butonul/butoanele?
|
--------------------
Renault
Megane 3
2009 Dynamique Respectă toate regulile și presupune că nimeni altcineva nu le respectă - Ghidul supraviețuirii în trafic
M3 B95 K9K 105CP |
|
johnyboy |
![]()
Post
#9
|
![]() Membru Group: Members Posts: 135 Joined: 7 September 09 From: Bacau ![]() |
In cartea tehnica scrie: activare/dezactivare a sistemului antipatinare, nu mai tin minte exact ce mesaj scria pe CB cand m-am jucat cu acel buton. Ma uit maine dimineata si va spun ce scrie.
This post has been edited by johnyboy: 24 Nov 2009, 18:58 |
--------------------
Renault
Kadjar
2017/Intens/4WD
|
|
R19/16v |
![]()
Post
#10
|
![]() Oldschool Member Group: Moderatori Posts: 13.793 Joined: 2 December 04 From: Ploiesti ![]() |
Antipatinare inseamna ASR.
|
--------------------
DS
5H
VRSCA Screamin' eagle Scratch any cynic and you will find a disappointed idealist.
Take what you can - Give nothing back! |
|
dili |
![]()
Post
#11
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 736 Joined: 18 June 05 From: Constanta ![]() |
La Laguna 3 (si sunt convins ca e la fel si la M3, pt ca e succesorul ei), este asa cum a spus johnyboy: ESP e cuplat permanent; daca-l decuplez, apare "TRACTION CONTROLL ON/OFF" scris pe bord.
Ce nu a spus johnyboy este ca sistemul se reactiveaza automat in momentul in care "simte" ca masina pierde traiectoria (nu ma refer deci la plecarea de pe loc ci la viraje). Eu l-am decuplat si am derapat intentionat si a intrat automat in functiune, dupa care a ramas ACTIVAT. This post has been edited by dili: 24 Nov 2009, 19:41 |
--------------------
Mercedes-Benz
CLA Coupé, 200d, 2.2, 136 CP, Alb Cirrus,
august 2016 VW Touareg, 3.0 TDI, Edition X, 245 CP, Alb Pure white, iulie 2014
|
|
viperdel |
![]()
Post
#12
|
![]() Membru cu drepturi Group: Members Posts: 224 Joined: 20 November 09 ![]() |
Înseamnă că nu se poate decupla controlul sub-virării sau supra-virării, ci numai traction control, iar dacă are nevoie de reglare la sub-virare sau supravirare se activează automat și traction control pentru că primele 2 sunt dependente de al 3-lea.
Cel puțin asta înțeleg eu. |
--------------------
Renault
Megane 3
2009 Dynamique Respectă toate regulile și presupune că nimeni altcineva nu le respectă - Ghidul supraviețuirii în trafic
M3 B95 K9K 105CP |
|
johnyboy |
![]()
Post
#13
|
![]() Membru Group: Members Posts: 135 Joined: 7 September 09 From: Bacau ![]() |
Intradevar pe CB este "TRACTION CONTROL on/off". Butonul este digital, inseamna ca aceasta se poate actiona automat de CB daca are nevoie. In plus cred ca se pune intotdeauna pe on cand pornesti motorul. Deci este clar cand se foloseste: la pornirea de pe loc daca patineaza rotile.
|
--------------------
Renault
Kadjar
2017/Intens/4WD
|
|
viperdel |
![]()
Post
#14
|
![]() Membru cu drepturi Group: Members Posts: 224 Joined: 20 November 09 ![]() |
Pentru confirmare, un citat de pe pagina FAQ Bosch despre ESP:
Do I need to activate ESP when starting the engine? No. ESP is always on and active once you start the engine. Some manufacturers equip their vehicles with an ESP switch. When pressing this switch you normally deactivate TCS. You will notice this by a warning lamp appearing in your dashboard. The deactivation of TCS is sometimes useful when you find yourself in a driving situation where you want the wheels to slip e.g. snow. |
--------------------
Renault
Megane 3
2009 Dynamique Respectă toate regulile și presupune că nimeni altcineva nu le respectă - Ghidul supraviețuirii în trafic
M3 B95 K9K 105CP |
|
Bejenaru Ionut |
![]()
Post
#15
|
![]() Doar membru, atat. Group: Members Posts: 708 Joined: 9 December 05 From: Bacau ![]() |
Cand spune ca ai asr decuplat este in mod automat decuplat si esp deoarece esp lucreaza in tandem cu asr-ul. De aceea la multe masini cand spune ca are esp in paranteaza apare si asr, mba si alte sisteme.
|
--------------------
Reno
Megane 2.1 break
2005, ful opshan, 1.6 16v
- Numar de Bacau. Good things come to those who wait.
Va urma... "Nimeni nu scapa virgin...viata ne f.te pe toti..." |
|
viperdel |
![]()
Post
#16
|
![]() Membru cu drepturi Group: Members Posts: 224 Joined: 20 November 09 ![]() |
Mutat la topicul corect
This post has been edited by viperdel: 26 Nov 2009, 16:31 |
--------------------
Renault
Megane 3
2009 Dynamique Respectă toate regulile și presupune că nimeni altcineva nu le respectă - Ghidul supraviețuirii în trafic
M3 B95 K9K 105CP |
|
johnyboy |
![]()
Post
#17
|
![]() Membru Group: Members Posts: 135 Joined: 7 September 09 From: Bacau ![]() |
Discutia despre marimea rotilor era la alt topic
![]() |
--------------------
Renault
Kadjar
2017/Intens/4WD
|
|
viperdel |
![]()
Post
#18
|
![]() Membru cu drepturi Group: Members Posts: 224 Joined: 20 November 09 ![]() |
|
--------------------
Renault
Megane 3
2009 Dynamique Respectă toate regulile și presupune că nimeni altcineva nu le respectă - Ghidul supraviețuirii în trafic
M3 B95 K9K 105CP |
|
Laurentziu83 |
![]()
Post
#19
|
Membru autentic Group: Members Posts: 7.592 Joined: 17 May 05 ![]() |
Pentru cine nu stie exact ce inseamna ASR, ESP si ABS, detaliez eu putin aici.
ASR-ul e sistemul de antipatinaj si este activ la plecarea de pe loc, lucrand asupra calculatorului de injectie prin limitarea puterii motorului, de exemplu, daca sunteti cu rotile motoare pe gheata, si apasati acceleratia la podea, motorul nu va depasi 1500 de ture, deoarece va simti diferente de viteza intre rotile motoare si celelalte roti, si va incerca sa egaleze rotatiile intre acestea. ESP-ul se utilizeaza in mers si, in functie de un senzor de pe axul volan si senzorii de la fiecare roata, va actiona asupra grupului hidraulic de ABS, ce va trimite automat lichid de frana catre rotile ce se doreste a fi incetinite de catre sistem. In ultimul rand, ABS-ul se utilizeaza la oprirea autovehiculului, sesizand cand anumite roti se blocheaza fata de celelalte roti, diminuand cantitatea de lichid de frana trimisa catre acestea. Din ce am explicat eu aici se vede clar ideea constructorilor de sisteme de siguranta de a imparti utilizarea unui autovehicul in 3 momente: plecare de pe loc (se foloseste ASR-ul), rularea (se foloseste ESP-ul) si oprirea (se foloseste ABS-ul). Aceste 3 sisteme sunt strans legate intre ele si au nevoie de anumite componente cheie de pe masina sa fie pregatite pentru asta. Astfel, pentru ASR e nevoie obligatoriu ca masina sa fie echipata cu comanda electrica a acceleratiei (pentru a nu se saraci amestecul in momentul in care s-ar reduce debitul de benzina pe injectoare iar debitul de aer ar ramane constant), iar pentru ESP trebuie ca masina in primul rand sa fie dotata cu ABS. Pentru a putea fi dotata cu ABS, o masina trebuie sa aiba senzori de viteza pe fiecare roata si un grup hidraulic care sa repartizeze pe fiecare roata efortul necesar franarii. ESP-ul lucreaza prin intermediul grupului hidraulic ABS, numai ca franarea pe diferite roti nu e facuta prin pedala de frana, ci datorita informatiilor primite de la senzorii de pe fiecare roata si procesate de calculatorul de ABS. Ce scapa multi "soferi" de la noi e ca toate aceste sisteme de la noi se supun pana la urma legilor mecanicii clasice newtoniene si ca ele doar suplinesc experienta unui pilot de raliu. In plus, sistemele ESP si ABS, ca sa lucreze eficient, au nevoie ca masina sa fie dotata cu anvelope in stare buna si adecvate sezonului (degeaba ai ABS pe masina daca ai gume de vara uzate si lucioase precum fruntea lui Basescu) si implicit placute de frana in stare buna, netrecute de limita de uzura si corespunzatoare calitativ, si asta deoarece sistemele masinii au fost calibrate pentru maximum de eficienta cu componentele de origine ale masinii, nu cu improvizatii. Eu unul sunt curios cum am reactiona ESP-ul pe o masina dotata cu anvelope de iarna pe fata si de vara pe spate, la un viraj brusc. ![]() |
--------------------
.
.
.
|
|
ionutm82 |
![]()
Post
#20
|
![]() Membru Group: Members Posts: 187 Joined: 19 February 06 From: Bucuresti ![]() |
Acel triunghi de avertizare se aprinde cand TC intra in functiune. Nu este un indicator in bord ci va fi afisat in jumatea de jos a display-ului CB. Mare si rosu
![]() |
--------------------
Renault
Megane 3 1.6 16V
Dynamique 2009
- B-yy-XXX
|
|
rtBK |
![]()
Post
#21
|
![]() Unique like everyone else Group: Members Posts: 3.955 Joined: 19 January 08 From: Bucuresti ![]() |
ce presiune ai la anvelope?
later edit: ah si ce anvelope? This post has been edited by rtBK: 21 Dec 2009, 13:00 |
--------------------
Renault
Clio 4GT Line
2017 Trek Valencia |
|
ionutm82 |
![]()
Post
#22
|
![]() Membru Group: Members Posts: 187 Joined: 19 February 06 From: Bucuresti ![]() |
Dunlop Winter Sport 3D. Presiunea nu am verificat-o personal, e asa cum au pus-o baietii la vulcanizare cand au montat rotile de iarna. La ochi, pare bine. De altfel, vineri am iesit din parcarea de acasa cu zapada pana la proiectoare si nu am avut nici cea mai mica problema. Am facut partie
![]() |
--------------------
Renault
Megane 3 1.6 16V
Dynamique 2009
- B-yy-XXX
|
|
Laurentziu83 |
![]()
Post
#23
|
Membru autentic Group: Members Posts: 7.592 Joined: 17 May 05 ![]() |
Clipul lui Tiff a fost motivul pentru care am pus ESP-ul in lista de optionale la Megane. Daca nu il vedeam poate nu alegeam optionalul cateva saptamani mai tarziu. Am echipat masina apoi cu 4 anvelope BfGoodrich g-force winter si am vazut rezultatele la prima zapada. Pot sa zic ca nu-mi pare rau nici o secunda de alegerea facuta, ESP-ul a fost nepretuit la urcarea rampelor inzapezite, practic am avut rampe pe care le-am urcat cu esp-ul tot timpul in lucru, avand numai portocaliu in ochi, eu tinand pedala de acceleratie cat credeam eu de apasata, dar esp-ul avand grija sa-mi diminueze puterea exact cat trebuie, nici mai mult, nici mai putin.
Apoi am testat esp-ul pe o portiune din vechiul poligon de karting dezafectat al Galatiului, plin de zapada batatorita de altii. Pot sa zic ca in nici un viraj sau manevra in S NU AM APASAT FRANA, doar am tinut piciorul constant pe acceleratie, eventual mai luam piciorul, cum trageam din timp de volan sa intru in viraj, cum intra ESP-ul si taia puterea la roti pana la limita la care puteam sa intru pe viraj in siguranta, practic nu am iesit niciodata in decor si astfel am abordat virajele cu maximul vitezei posibile pentru masina si anvelopele pe care le aveam eu pe masina. Cine se uita din afara isi inchipuia ca cine stie ce pilot de raliu sunt eu, dar eu pur si simplu nu faceam nimic, doar stateam cu piciorul pe acceleratie. Probleme am avut mai apoi in zilele urmatoare din cauza zapezii care s-a tasat si s-a intarit, asta in combinatie cu garda la sol relativ joasa a masinii, latimea mare si greutatea mare a acesteia, am strazi pe care polizez incontinuu scutul motor cu zapada amestecata cu gheata, iar deflectoarele aerodinamice din fata rotilor fata lipsesc demult de pe inventar, dar asta e, nu ma grabesc sa le pun la loc ca sa am ce pierde. Cand am nevoie sa parchez pe un loc plin de gheata si zapada, intai decuplez tractiunea, apoi intru cu viteza sau cu balans, intrucat, chiar de iarna fiind anvelopele, ele nu sunt suficient de aderente pentru a impinge o masina suficient de bine peste mormanele de gheata, de multe ori mai bine te descurci cu o masina mai mica si mai usoara, prin nameti mari mai usor imi este cu Matizul (echipat si el de iarna) decat cu Megane-ul, doar ca nu ies din oras cu el. Decuplarea tractiunii la parcari o fac deoarece exista riscul de a opri motorul la manevrele de balans, intrucat aceste manevre se fac patinand rotile, ori esp-ul nu te lasa. Esp-ul totusi se reactiveaza automat cand se sesizeaza tendinte de derapaj ale masinii, asa ca nu prea poti sa faci intoarceri cu frana de mana cu masina asta, dar nici nu ma grabesc sa le fac. Reactivarea esp-ul este automata si obligatorie pe masinile de generatie noua, pentru a preveni riscurile de accident in cazul soferilor care uita sa-l reactiveze. Zilele acestea, cand multi nici nu s-au riscat sa dea zapada jos de pe masini, eu am facut cca 1000 de km, incepand cu un drum pana la Bucuresti si inapoi joia trecuta, noaptea, ''admirand'' masinile abandonate prin santuri tinand strans de volan pe la Slobozia sa nu ma fure pe asfaltul acoperit din loc in loc cu suprafete de gheata si apoi cu drumuri in oras si prin judet, duminica culminand cu un drum de vreo 50 de km facut integral pe zapada, pe unde nu as fi razbatut fara cauciucuri de iarna, decat cel mult cu 5-10 km/h, si cu altii sa ma impinga din cand in cand. Asa, am mers lejer cu 30-50 km/h, fara vreun stress. Urmatoarea masina (peste 5 ani probabil) va avea si ea obligatoriu ESP, renunt linistit la tot sistemul de airbag-uri pentru asta. LE: pozele le-am facut cand mergeam lejer, normal, nu cand strabateam sleaurile de zapada si polizam scutul motor si tineam cu ambele maini de volan. This post has been edited by Laurentziu83: 22 Dec 2009, 12:04 Attached thumbnail(s) 20122009_007_.jpg ( Size: 271.55k ) Number of downloads: 2405 20122009_008_.jpg ( Size: 266.76k ) Number of downloads: 2449 20122009_010_.jpg ( Size: 266.12k ) Number of downloads: 2483 |
--------------------
.
.
.
|
|
bahrim II |
![]() ![]()
Post
#24
|
![]() Urat! Group: Members Posts: 271 Joined: 26 February 09 From: Pitesti ![]() |
dar , daca ar fii sa fac derapari pe zapada cu megane 3 dotat cu ESP , nu pot acu am un megane 2 fara ESP dar vreau sa achizitionez un megane 3 sau o laguna...
|
--------------------
Renault
Megane II Bicorp 1.4 16 V
2005
- Ag---- Capitan' de judet!
|
|
lau_swat |
![]()
Post
#25
|
![]() Membru si atat Group: Members Posts: 405 Joined: 7 September 05 From: Timisoara ![]() |
Confirm treaba cu ESP-ul + gume de iarna, face toti banii
![]() |
--------------------
Renault
Megane III
dynamique 1,6 16V Ce tie nu-ti place altuia nu-i face
|
|
h3roin |
![]()
Post
#26
|
![]() Cristea Adrian Group: Members Posts: 119 Joined: 8 February 10 From: Bucuresti ![]() |
Buna seara. Se poate monta si ulterior ESP-ASR? Si daca DA, cat ar costa.
Multumesc anticipat |
--------------------
Renault
Megane
2007
- B-101-ADR Megane II Privilege .....etc..
|
|
Laurentziu83 |
![]()
Post
#27
|
Membru autentic Group: Members Posts: 7.592 Joined: 17 May 05 ![]() |
Din cate stiu eu, nu, sau, cel putin, nu la costuri la care sa merite. Ca sa ai ESP pe masina, iti trebuie un bloc hidraulic de ABS (cel care face repartitia fortei de franare independent pe fiecare roata) diferit pentru modelele cu ESP, practic e ceva mai complex si, in plus, mai ai nevoie si de o noua comanda sub volan, acolo ai senzorul de rotatie al volanului. Asta in prima faza, probabil mai trebuie si altele.
Daca iti spun ca ESP-ul costa in plus 300 de euro ca si optiune (infim, comparativ cu ce stie sa faca, eu l-am provocat din plin iarna asta), insa numai un bloc hidraulic complet costa peste 1000 de euro, fie ca e cu ESP sau nu. Ca tot vorbim de ESP aici, marturisesc ca am avut ocazia sa vad martorul aprins in bord pe la 60 la ora, in niste conditii nu tocmai placute. Eram ieri prin judet, pe la Hanu Conachi, tocmai iesisem din sat, am urcat un pod si apoi, cand am ajuns pe pod, am vazut ca in vale, sensul meu de mers e acoperit cu zapada. N-am realizat insa ca zapada are 20 de centimetri grosime decat atunci cand am intrat in ea. Si am constatat ca masina a mai si capatat o traiectorie de iesire de pe sosea, combinata cu o derapare a spatelui. Atunci am contrabracat rapid de volan, si ESP-ul si-a intrat si el in drepturi. Am reusit sa ma redresez, dar nu sunt sigur ca as mai fi facut asta daca nu il aveam ca dotare. |
--------------------
.
.
.
|
|
h3roin |
![]()
Post
#28
|
![]() Cristea Adrian Group: Members Posts: 119 Joined: 8 February 10 From: Bucuresti ![]() |
Cred ca o sa tin cont la urmatoarea masina
![]() MUltumesc frumos. |
--------------------
Renault
Megane
2007
- B-101-ADR Megane II Privilege .....etc..
|
|
V10 |
![]()
Post
#29
|
Membru incepator Group: Members Posts: 98 Joined: 5 June 08 ![]() |
Subscriu si eu la utilitatea ESP-ului alaturi de ceilati colegi de forum care il au in dotare. Eu folosesc anvelope Vredestein Snowtrac 2 care impreuna cu ESP-ul m-au ajutat foarte mult in iarna asta. Am reusit sa nu las masina acasa in nici una din zilele in care a nins. Nici pe departe nu face minuni, am provocat de mai multe ori, unde a fost loc, derapaje si pe gheata si deja o cam pierzi de sub control, dar este un ajutor suplimentar pentru a conduce in siguranta un pic mai rapid decit cei fara aceasta dotare.
Legat de ASR, initial mi s-a parut ca atunci cind esti in nameti nu te ajuta, dar nu e deloc asa. Poate fara ASR ai noroc sa iesi mai repede daca omori motorul sau poate te afunzi si mai tare in zapada dar cu ASR-ul iesi sigur dar cu ceva rabdare. Eu am ramas de mai multe ori in zapada dar de fiecare data am iesit fara sa ma impinga cineva, doar cu putina rabdare. Cred ca e necesar sa ne adaptam stilul de condus la aceste sisteme care sigur ne ajuta. Recomand tuturor sa isi puna pe masini aceste dotari. Raportul beneficii/pret este cu mult mai mare decit ar parea pretul unei astfel de dotari optionale. |
--------------------
Renault
Megane III 1.6 16V
2009
|
|
Laurentziu83 |
![]()
Post
#30
|
Membru autentic Group: Members Posts: 7.592 Joined: 17 May 05 ![]() |
Eu prefer sa omor motorul, intrucat nu am reusit sa fac balans cu ASR-ul cuplat, imi oprea motorul. Cu el decuplat, pot sa-i dau pana il iau dracii si, de multe ori mi s-a intamplat ca sa nu pot iesi daca turam masina pana in 4-5000 de ture, dar sa ies cand aproape eram in limitare.
Cum eu am motorul simplu pe benzina, fara turbina si alte balarii ce depind de incalzirea motorului ca sa poti sa-i dai ture fara sa omori turbina la rece, n-am probleme, masina oricum nu o voi tine mai mult de 100 de mii de km, ori motorul oricum rezista macar dublu la cum il utilizez eu. |
--------------------
.
.
.
|
|
![]() ![]() ![]() |
Random Picture | Google search | Last addition |
---|---|---|
![]()
căutare personalizată
|
![]() |
|
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 29th April 2025 - 15:38 |