O vara fierbinte
Mercedes-Benz, de exemplu, cea mai vanduta marca premium, in 2009, in Romania, a scazut de la volume de 120–150 de unitati lunar la 79 de autoturisme in iulie, 69 in august si 68 in septembrie. Acelasi lucru s-a petrecut cu Audi, care vindea, in medie, 150 de unitati in primele sase luni, iar in august a ajuns la 94 si la 80 in septembrie. In cazul celorlalte marci, cu volume mult mai mici, situatia a devenit si mai disperata. Range Rover, de exemplu, nu a inmatriculat nicio masina anul acesta, problemele survenind, probabil, si ca urmare a vanzarii acestei marci catre grupul indian Tata, iar Aston Martin a vandut doar un automobil. Nici in zona de lux situatia nu sta cu mult mai roz, Rolls Royce numarandu-se printre marcile care nu au inregistrat nicio livrare anul acesta, desi in 2008 s-au vandut si doua intr-o singura luna.
O exceptie face Ferrari, care a depasit orice asteptari anul acesta, cu cele 14 exemplare inmatriculate oficial in Romania. Si Bentley a reusit sa vanda 11 limuzine in primele noua luni ale anului. In total, doar 4.603 astfel autoturisme (noi), ce pot fi incadrate in segmentele premium sau de lux, au fost inmatriculate la noi in tara, la care se adauga alte cateva sute provenind din randul celorlalte marci, de volum, dar fiind doar echipari de top, premium, datorita dotarilor. Cel mai realist motiv al reducerilor masive ar putea fi prelungirea neasteptata a crizei si mai ales concretizarea ei pana in cele mai intime structuri ale economiei nationale, obligandu-i pe romanii instariti sa-si reconsidere prioritatile in cheltuirea banilor.
Second-hand de lux
La polul opus se afla piata de second- hand a masinilor premium si de lux, una atipica in mod normal. Anul 2009 a reprezentat un an bun pentru acestea, clientii beneficiind de o predictibilitate a taxelor si conditiilor de import. Peste 31.000 de autoturisme rulate apartinand marcilor premium au fost aduse in tara si inmatriculate, Audi si BMW fiind campioane, cu peste 10.000 de unitati fiecare. Dincolo de cifrele destul de mari, trebuie sa spunem ca majoritatea sunt vehicule cu peste cinci-sapte ani vechime, avand un pret de maximum 10.000 de euro si o medie de 100.000 de kilometri parcursi.
Exista si o piata second-hand a modelelor de lux, pretul fiind, evident, un criteriu de baza, raportat la calitatea ex- trem de buna, macar la nivel teoretic, a acestor produse, indiferent de numarul de kilometri parcursi. Faptul ca au existat clienti pentru sase exemplare Rolls Royce rulate, noua de Bentley sau pentru cinci Lamborghini, masini care sunt scumpe chiar si la mana a doua, spune multe despre aceasta categorie. Au mai fost inmatriculate trei Ferrari, 131 de Porsche, 20 de Cadillac, dar si 74 de bucati Jaguar si 53 Hummer.
Este bine sa precizam ca si in cazul autoturismelor foarte scumpe criteriul devalorizarii actioneaza destul de intens, astfel ca modele care costau 200.000 de euro noi ajung sa fie vandute cu 80.000-120.000 de euro catre al doilea proprietar, avand la bord destul de putini kilometri parcursi.
http://www.financiarul.com/articol_35019/r...le-premium.htmlThis post has been edited by R19/16v: 13 Nov 2009, 15:13