Scaparile de ulei vizibile pe capacul culbutorilor se pot intalni mai frecvent la motoarele K4M 1.6, F4P 1.8 si F4R 2.0. Mai frecvent inseamna mai des prin comparatie cu alte motoare, ca sa n-avem vorbe.
Cauzele pot fi:
- deteriorarea garniturii dintre separator si colectorul de admisie (mai corect spus difuzorul admisiei)
- scapari de ulei printre separator si capacul culbutorilor (deteriorarea etansarii intre cele doua piese)
- scapari pe la suruburile de prindere ale separatorului pe capac
- scapari pe la suruburile de prindere ale capacului culbutorilor de chiulasa.
De fapt, ultima varianta e cea mai probabila.
Separatorul (epuratorul) de ulei nu e altceva decat un capac ce vine montat peste capacul culbutorilor si ocupa cam 1/4-1/3 din suprafata lui. Ca sa nu ma mai chinui sa-l descriu, pun o schita. In stanga se vede cum vine montat cu suruburile negre pe capac, cu gri am colorat gaurile unde vin bobinele ca sa te orientezi mai usor. In dreapta e numai capacul, cu fundul in sus. La montaj, pe contur se depune un cordon de
Loctite 518, care e ca un silicon rosu si translucid. Asa se face etansarea separatorului de capacul culbut.
Functionarea lui e cat se poate de simpla. Nici macar nu se poate numi "functionare". Practic, ce vezi pe dosul separatorului sunt niste pereti care formeaza niste sicane in calea gazelor ce trebuie reaspirate. Gazele scapate in carter contin si particule (vapori) de ulei pe care nu vrem sa le aspiram in cilindru si sa le ardem (poluare, consum de ulei). Peretii aceia sunt ca un labirint prin care trebuie sa treaca gazele din carter impreuna cu uleiul. Data fiind viteza cu care circula acest amestec, configuratia sicanelor e asftfel gandita incat particulele de ulei sa se loveasca de pereti (din cauza inertiei) de unde se vor scurge inapoi in motor. Dupa ce s-au "scuturat" de ulei gazele vor iesi pe orificiul 4 (pe orificiul asta vine garnitura de care ziceam mai sus) si o vor lua pe una dintre caile de aspiratie in motor, inainte sau dupa clapeta de acceleratie (depinde de regimul motorului). Asta-i toata "functionarea" separatorului.
Dupa cum vezi, nu functionarea sau ne-functionarea separatorului creaza problema ci simpla imbinare intre piese. E adevarat ca circula ulei (stropit, scurs) pe dinauntru.
Treaba cu stricarea bobinei de la ulei nu sta in picioare. Ai vazut ca uleiul se aduna departe de bobina, cantitatea e f.f. mica, nu cred ca strangi de jumatate de lingurita de pe tot capacul. Bobina e facuta din material rezistent la produse petroliere, ca orice componenta de pe motor. In plus, are si garnitura. In nici un caz uleiul nu sta langa corpul bobinei. Poti sa vezi si tu asta din configuratia capacului. Pe scurt: basme pentru copii mici.
Asta e. Am uitat ceva? Aa, cum se drege.
Ca treaba sa fie bine facuta, se scoate separatorul, se curata urmele solutiei vechi si se da un cordon nou de substanta, dar cu atentie sporita. Se etanseaza suruburile capacului culbutorilor cu aceaasi solutie sau cu silicon rezistent la temperatura si la produsi petrolieri. Si aici trebuie ceva atentie ca nu se face oricum. La ambele operatiuni sunt niste chichite. Nu recomand sa va bagati decat daca va pricepeti bine. In plus exista sansa sa scapati ceva in motor sau in admisie (fie si numai reziduuri) si e de jale.
P.S. Uitasem: se inlocuieste garnitura daca se observa scapari pe langa ea. Scaparile se pot constata odata cu demontarea admisiei. Cam greu de vazut altfel, in special daca sunt mici.