Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Viata turbinei, intretinerea ei ... si cateva sfat
Reno.ro - Forum Renault Romania > Renault - Diverse > Diverse
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Gabi
Deschid acest mic tutorial pentru a raspunde unor intrebari ale unora si pentru a risipi unele mituri.Desi poate veti gasi si topicuri pe alte site-uri de genul "nu dati talpa sub xxx rpm" aici voi discuta de o utilizare a turbinelor normala. Desi unele din aceste mici "reguli" ( desi reguli e prea mult spus - sfaturi mai bine) se pot aplica si la motoarele pe benzina as dori sa ma axez pe motoarele diesel.

La renault vom gasi mai multe motoare: dTi si dci-uri.
dTi - este generatia mai veche de motoare diesel cu turbina. Motoare dezvoltate au fost 1,5dTi, 1,9dTi( 80cp, 98cp)
dci - generatia noua de motoare disel cu tehnologie common-rail. motoare dezvoltate: 1,5 dci - 65cp( turbina cu geometrie fixa) 80,100cp (turbina geometrie variabila), 1,9dci ( 102cp - turbina geomtrie fixa, 120cp - turbina geom variabila), 2,2dci.

Acum ca am prezentat motoarele in mare hai sa vorbim un pic de cum sa utilizam aceste motoare. Ma voi referi la motoarele dci in general.
Unul din miturile cele mai intalnite este: "turbina este un element nefiabil care se strica pe la 100k km si costa aprox 2000euro". Partial adevarat, adica da costa aprox 2.000 euro, insa daca este folosita si tratata cum trebuie poate tine mult. Am "vazut si turbine la masini cu 400k km si ... fie vorba intre noi sunt gandite pentru mult mai mult.

In principal turbinele crapa din cauza surge-urilor si depunerilor de funingine ( pe paleti) care dezechilibreaza ansamblu. De asemenea nu trebuie ignorate depunerile pe vane care pot bloca functionarea lor cauzand suprapresiune sau subpresiune.

Funinginea: ... de unde apare? sau mai bine zis din ce cauze? Pai ar fi doua principale:
- mersul batraneste, mers subturat, chiar mers constant subturat)
- motorina proasta.... la asta nu prea avem ce face decat aditivi, rugaciuni. Ma refer aici la motorina care se gaseste la noi si nu la cea de locomotiva.
- o alta cauza ar fi un chiptunning fortat dar deja e altceva aici la mijloc.

De asemenea la partea de intretinere ar trebui evitate surge-urile si racirea turbinei. De fiecare data cand supunem la o incalzire ( folosire) ea trebuie racita GRADUAL la loc pentu a nu avea probleme cu depuneri pe circuitul de ungere ce duc la neungere pe viitor si .. blocarea ei. Prin incalzire se intelege mersul in sarcina a turbinei, forje gen liniute. Prin racire GRADUALA se va intelege lasarea motorului dupa un mers in sarcina aproximativ 1-2minute motorul la relanti sa se raceasca, astfel turbina e racita de gazele iesite din motor. Nu e recomandat oprirea imediata a motorului. Aceasta se va raci fortat si ... nu ii va face bine deloc.

Pe scurt sfaturile ar fi:
- dupa pornire lasati momtorul 30 - 45 secunde ( vara) - 2 minute iarna sa se incalzeasca
- nu mergeti subturat
- dupa un mers in sarcina lasati turbina sa se raceasca ( motor la relanti 1-2 minute)


Editat:
Surse de inspiratie ( si nu plagiatura)
- forumul TDI ( din cadrul VW)
- google
CGB
ce inseamna subturat? de exemplu la un dci de 65 cai nu trebuie sa cobori sub.....cate turatii? 2000? 1800?
si care e "plaja" optima a turatiilor in care ar trebui sa te incadrezi? intre cat si cat?
Gabi
subturat inseamna sa mergi constant sub 2000rpm sau sa schimbi viteza ( in treapta superioara) sub 2000 rpm.
Incearca sa nu mergi cu ea nici la limita de taiere a injectiei insa nici subturat. Injectia la diesel am impresia ca se taie la 5000rpm. Deci daca mergi pana la 3500 nu cred ca ii va dauna.
strumfuadi
QUOTE(shaung @ Sep 19 2005, 12:00 AM)
Prin racire GRADUALA se va intelege lasarea motorului dupa un mers in sarcina aproximativ 1-2minute motorul la relanti sa se raceasca, astfel turbina e racita de gazele iesite din motor.

laugh.gif
racita de gazele iesite din motor!! laugh.gif
nu, orice turbina e racita (si unsa, evident) de uleiul care circula prin ea! unele sunt racite si cu apa - nu stiu daca cele de pe dci asa sunt..
in rest, sfaturile sunt exacte.
daca se lasa o perioada de incalzire de minim 30sec-maxim 2min inainte de plecarea de pe loc si de minim 1 minut dupa oprire, turbina ar trebui sa reziste foarte mult! este un element fiabil, dar trebuie tratata corect, nu cum ii vad pe unii cu diseluri ca pornesc motorul si demareaza in tromba inainte ca uleiul sa se prinda ca trebuie s'o ia la plimbare prin circuit... normal ca se termina turbina. si nu in 100k, posibil in 50k la un asemenea tratament barbar..

numai bine!
mandelu
Ai inceput cu stangul. dci 80 cp are turbina cu geometrie fixa. Asa am eu. dci 100 CP are variabila. smile.gif
As fi vrut sa am si eu variabila dar nu a fost sa fie smile.gif.

La faza cu mers sub 2000 rpm nu sunt de acord. Din cate simt eu turbina porneste dupa 2000 de ture, sau cel putin asa pare. Ca atare nu vad cum se uzeaza turbina daca nici nu porneste (e foarte posibil insa doar sa mi se para ca nu e in functiune si ea de fapt sa fie chiar si la turatii joase).
Eu merg destul de des intre 1500-2000 rpm, insa cand vreau sa o calc nu ma apuc ca nebunul de la 1500 sa apas piciorul pe pedala pana la fund. Astept pana ajunge la 2000 fara sa o fortez si abia apoi ma infig in ea.
Ideea e ca nu imi place deloc cum se aude motorul intre 2500-3000. Mi se pare ca e forjat. Plus ca ar insemna sa nu merg aproape niciodata cu a 4-a in oras. De ex ala de 65 cp are cu totul alt zgomot. La el pare naturala o asemenea turatie dupa sunet.

Chestiile cu pornitul si opritul sunt perfect de acord, eu asa fac intotdeauna. Si niciodata nu ma infig in ea cat e motorul rece.
CGB
QUOTE(mandelu @ Sep 19 2005, 09:40 AM)
La faza cu mers sub 2000 rpm nu sunt de acord. Din cate simt eu turbina porneste dupa 2000 de ture, sau cel putin asa pare. Ca atare nu vad cum se uzeaza turbina daca nici nu porneste (e foarte posibil insa doar sa mi se para ca nu e in functiune si ea de fapt sa fie chiar si la turatii joase).

chiar asa. daca dracia de turbina nu porneste la turatii mici, cum poate sa se uzeze. luminati-ne si pe noi....cineva care se pricepe.please.

si la dci de 65 cai de unde stiti cand porneste turbina? ca io nu-mi dau seama. adica nu face nici un zgomot deosebit. ar trebui sa urle, sa geama, sa guice....
daca io nu am turbina sad.gif sad.gif
strumfuadi
luminare: turbina la relanti are o turatie de cca 5000rpm. in forja, atinge 120-150k rpm.
precum vezi, nici la relanti turbina nu sta pe loc, e in permanenta pusa in miscare de gazele de esapament care ies din motor.
la un motor dci care are cuplul maxim in jur de 2000rpm turbina acolo e "at its top". diferenta dintre un turbo pe diesel si unul pe benzina e ca la diesel turbina se aude si la plecarea mai rapida de pe loc; intra foarte jos in regimul maxim. la o benzinara incepe sa produca boost de la 3000rpm incolo.
referitor la funingine nu ma pricep, probabil ca e o problema a dieselurilor, insa ceea ce dauneaza turbinei este ungerea/racire improprie, cu un ulei de slaba calitate.
de aceea ptr masinile turbo se recomanda ulei sintetic si procedura de incalzire/racire de mai sus.

ps: turbina suiera, nu geme, rage, screme.. laugh.gif
Race
Mira-m-as ca pe masinile de care vorbim turbina se depaseasca 100.000 RPM.
strumfuadi are dreptate,turbina se invarte permanent,expresia "intra turbina" se foloseste pentru a delimita momentul cand incepe sa se simta cresterea de putere.
strumfuadi
ai dreptate, turatia specificata e ptr conserva mia. la diesel'uri chiar nu stiu cum este, dar cam asta e ordinul de marime..
razvici
QUOTE(mandelu @ Sep 19 2005, 09:40 AM)
Ai inceput cu stangul. dci 80 cp are turbina cu geometrie fixa. Asa am eu. dci 100 CP are variabila. smile.gif
As fi vrut sa am si eu variabila dar nu a fost sa fie smile.gif.


1.5 dci - 80 CP ARE geometrie variabila. Rezulta ca stie ce zice. Ce nu stiu eu e altceva: ce este exact " surge "?
mandelu
Nu la 2000 e la turatie maxima. Intre 2000 si 3000 te baga in scaun si asta mai ales cu incepere peste 2300. Chiar se si aude un zgomot specific. Se simte clar cum ii creste turatia la peste 2000 si nu doar pana la 2000.
mandelu
QUOTE(razvici @ Sep 19 2005, 01:27 PM)
1.5 dci - 80 CP ARE geometrie variabila. Rezulta ca stie ce zice. Ce nu stiu eu e altceva: ce este exact " surge "?

Nu are. Si conform ceea ce scrie in fisierul excel de la serus la renault megane de ex., numai ala de 1,9 120 cp are geometrie variabila. Poate alea mai noi de pe noul clio adica ala de 86 cp. Dar asta de 1,5 80 CP nu are.

Cu "surge" vrea sa zica ca poti rupe turbina daca te infigi tare in pedala de acceleratie cand e motorul subturat. Eu personal ma indoiesc ca nu au prevazut inginerii de la renault chestia asta. Dar nici nu ma risc. Si ma gandesc ca daca se intampla des scriau si eu prin cartea masinii dar nici gand de asa ceva.
Tudor
Motorul 1,5 dCi are turbina cu geometrie fixa. Cei ce credeti altceva cititi aici: http://www.greencarcongress.com/2005/06/renaultrsquos_n.html
Singurul motor Renault 1,5 dCi ce are turbina cu geometrie variabila este cel de 100 cp (sau 105 cp in varianta mai noua)
Gabi
Scuzele mele in legatura cu turbina cu geometrie variabila.

In privinta "surge"-ului ea este calculata pentru anumite conditii insa ... se stie prea bine ca de la proiectare ( unde ocnditiile sunt ... ideale sau aproape ideala) pana la realitate este o diferenta mare. Sincer nu as recomanda nimanui sa incerce daca turbina rezista la astfel de "tratamente" brutale
mandelu
QUOTE(Tudor @ Sep 19 2005, 02:45 PM)
Motorul 1,5 dCi are turbina cu geometrie fixa. Cei ce credeti altceva cititi aici: http://www.greencarcongress.com/2005/06/renaultrsquos_n.html
Singurul motor Renault 1,5 dCi ce are turbina cu geometrie variabila este cel de 100 cp (sau 105 cp in varianta mai noua)

Ala actual de pe megane 2 dci 1,5 100 cp se pare ca nu are geometrie variabila. Cand ma duc la renault.ro si configurez unul numai la ala de 1,9 dci zice ca are geometrie varibila. La ala de 100 cp nu se precizeaza deci logic ar fi sa nu aiba ca altfel se preciza.
La alea de pe noul clio insa treaba sta ca in linkul ala.
cipman
Parca lamurisem acum cateva luni cine are si cine n-are turbina cu geometrie variabila.

Extras dintr-un comunicat de presa Renault, dat la 6 dec. 2003:

"Adding to its already class-leading range of diesel Clios, Renault has created its first 'Hot hatch' diesel with the introduction of the 100hp version of the successful 1.5dCi engine, already available as 65 and 80hp versions. Developing 100hp at 4000rpm and 200Nm of torque at 1900rpm - the same as the Clio 182 but at 3,350rpm less! The new engine offers maximum driving pleasure from the lowest speeds, thanks to the multi-vane variable nozzle turbocharger, with more than 90% of torque available from 1500rpm.
It is also lively at maximum speed (5200rpm), while retaining fuel consumption of 66mpg in the combined cycle and low emissions of only 113g/CO2 per km.
To optimise the sound-proofing qualities of the benchmark 1.5 dCi engines, the 100hp unit has been teamed with a cable-operated gearbox and a clutch housing with a large mating surface.
The new 100hp 1.5dCi engine will be available on Dynamique, Privilège and Initiale models."
sorin
Mandelu,cam vorbesti prostii si afirmi chestii in necunostinta de cauza cu toate ca un search pe acest forum te-ar lamuri iar daca nu crezi pe nimeni si iti mentii ineptiile atunci ce mai cauti pe un forum.
1.5dCi 80 cp-turbo cu geometrie fixa
1.5dCi 100cp-turbo cu geometrie variabila
Ca sa ai folos de turbina cat mai mult in timp cand schimbi(dupa ce ai schimbat) vitezele nu ai voie sa cazi in ture mai jos de 1800-2000rpm pentru ca daca cazi mai jos apar in primul rand depunerile de funingine in turbina si EGR iar in al doilea rand o reluare de la o turatie joasa este nefasta turbinei.
__________________________
1.9 dCi
pablo
sorin a scris:
QUOTE
Ca sa ai folos de turbina cat mai mult in timp cand schimbi(dupa ce ai schimbat) vitezele nu ai voie sa cazi in ture mai jos de 1800-2000rpm pentru ca daca cazi mai jos apar in primul rand depunerile de funingine in turbina si EGR iar in al doilea rand o reluare de la o turatie joasa este nefasta turbinei.

adica in cazul unui Clio dCi de 80 CP asta inseamna ca se vor schimba vitezele la o turatie de cel putin 2.500 rotatii/min.
alx
si sa nu bagi a 4-a in oras... ieu zic ca exagerati putin cu sa nu mergi sub 2000 de ture...
nu-s asa de specialist dar mi se pare un piculet prea turat, mult mai turat decat un benzinar...
mandelu
@sorin

Daca ai fi citit cu atentie ai fi vazut ca nu ziceam ca sunt eu destept. Eu m-am uitat putin pe site la renault. Asa zicea acolo. Stiu si eu de discutia de care zice cipman. De aia si zisesem initial exact ce zici si tu cu cele 2 motoare. Dar e greu sa citesti cu atentie.

O reluare de la turatie joasa e nefasta turbinei? de unde stii asa bine cat e de fasta sau de nefasta? Ai stricat vreo 3-4? Uite ca nu am prea auzit de turbine stricate ca nu schimbi intr-o anumita plaja de turatie, ci mai degraba motorinei proaste, cel putin la motoarele renault.

Ma indoiesc profund ca daca ajung sa zic la 1300 de ture si accelerez linistit, fara sa apas ca un disperat pe pedala de acceleratie, in acea situatie, turbina a avut de suferit. O fi nu zic, eu unul ma indoiesc insa. Si sper ca imi dai voie sa am o parere a mea. smile.gif
CGB
deci....v-ati hotarat cum e mai bine tongue.gif
unu zice una, altu zice alta...
eu (ca un afon in ale turbinelor) am inteles ca: nu e bine sa mergi subturat (sub 2000 ture)
alx
eu am inteles ca nu e bine sa dai talpa cand e sub 2000 de ture. dar poti sa mergi sub 2000 de ture la modul constant, ce dreaq, doar n-o sa mergi in buc numai cu a 3-a?
mandelu
Pai la asta ma gandeam si eu plus ca mai e ceva.
Consumul ala de 3,8 din afara localitatilor din cartea masinii mele e obtinut din cate mi s-a zis la mers constant cu 90km/h cu a 5-a. Pai eu la viteza aia cu a 5-a am bine de tot sub 2000 de ture. Deci cu alte cuvinte aia de la renault isi strica singuri masinile in timp smile.gif. Iar asta chiar nu o mai cred.
alx
nu amestecati lucrurile ca nu vorbim de consum aici! si, btw, consumul este direct proportional, in principal, cu turatia. nu are legatura directa cu viteza...
deci, domnilor invatati, am zis corect mai sus (in postul meu precedent)sau nu...?
cipman
Ai zis bine.
raresss
turbina se nu se uzeaza in conditii de folosire normala. ceea ce inseamna pana la 3000 de turatii si fara sa tragi prea tare de ea in sensul de a incerca recuperari de la 1200 de turatii. in conditii normale de uz cred ca poate sa dureze cat si motorul teoretic deci nu va mai faceti probleme degeaba. au cazut turbine din cauza greselilor de montaje sau de fabricatie dar nu vor cadea atatea din cauza motorinei proaste sau a uzului precum credeti.
have faith oameni buni!
sorin
QUOTE(alx @ Sep 20 2005, 07:17 AM)
si sa nu bagi a 4-a in oras... ieu zic ca exagerati putin cu sa nu mergi sub 2000 de ture...
nu-s asa de specialist dar mi se pare un piculet prea turat, mult mai turat decat un benzinar...

Este vreo lege in Romania care interzice sa tii masina in oras in a doua si a treia viteza sau de ce tineti neaparat sa mergeti cu a patra?
Eu cand vin in Romania(Oradea) nu vad unde as putea sa ii dau a patra.Un diesel este turat la 3500-4000 de ture.
____________________
1.9 dCi
Bogdanian
Salutare forumisti!
Postez prima data pe acest forum. Nu sunt un mare fan Renault, dar am toate sansele sa devin dupa ce m-am trezit cu masina din semnatura de la servici.
Nu am mai condus un diesel de cativa ani buni si ala era aspirat.
Sunt si eu curios cam care sunt regimurile de utilizare (plaje de turatii) pentru functionarea turbinei in parametrii "normali".
Din ce se discuta mai sus vad ca parerile sunt tare impartite si inca nu cunosc comunitatea reno.ro pentru a sti pe cine sa cred (fara suparare, dar cand tutorialul incepe cu greseli tehnice...).
Mi-ar placea sa vad ceva linkuri catre niste surse sigure. Poate ar fi mai bine sa definiti limitele de subturat si supraturat si eventual sa veniti si cu o explicatie. Porniti de la premisa ca dci-urile au cuplul maxim in jurul a 2000 rpm.
murfi
QUOTE(raresss @ Sep 20 2005, 05:16 PM)
turbina se nu se uzeaza in conditii de folosire normala. ceea ce inseamna pana la 3000 de turatii si fara sa tragi prea tare de ea in sensul de a incerca recuperari de la 1200 de turatii. in conditii normale de uz cred ca poate sa dureze cat si motorul teoretic deci nu va mai faceti probleme degeaba. au cazut turbine din cauza greselilor de montaje sau de fabricatie dar nu vor cadea atatea din cauza motorinei proaste sau a uzului precum credeti.
have faith oameni buni!

Masinile la care motorul tine cel mai mult sunt cele rulate aproape to timpul pe autostrada, adica la viteze in jur de 150 km/h vezi chiar mai mult daca e vorba de Germania.

Maganul meu are deja spre 4000 de ture la 160 km/h si pot sa va spun ca turbina se simte foarte bine.

Cred ca pricipalul motiv de uzura al turbinei sunt drumurile scurte, adica regimurile de inceput in care nu este suficient unsa, poate si cele de sfarsit daca ai mers cu ea turata in 4000 cateva zeci de minute si opresti motorul brusc, ceea ce nu prea se intampla.

Asa ca lasati masinile in pace si nu le mai chinuiti cu atata GRIJA, doar mergeti cu ele normal si nu o sa crape nimic.
Hora_ce
QUOTE(alx @ Sep 20 2005, 03:14 PM)
nu amestecati lucrurile ca nu vorbim de consum aici! si, btw, consumul este direct proportional, in principal, cu turatia. nu are legatura directa cu viteza...
deci, domnilor invatati, am zis corect mai sus (in postul meu precedent)sau nu...?

Hm... nu stiu...

Eu in oras... o tin mai turata... la 60km/h in a 3-a.

Am vazut consum curent de 3.7-3.9

Daca incerc aceeasi viteza dar cu a 4-a imi afiseaza 4.1 - 4.4.

Incercati si voi...

eu incerc sa o tin in jur de 2000 mai tot timpul... in oras... si in afara.... 3000-3500. cu varfuri de 4000 smile.gif
sorin
Da este foarte logic ce spui tu,motorul face un efort mai mare pentru a efectua o reluare de la 1500 rpm decat de la 2000 rpm si are in consecinta un consum mai ridicat.Asta nu inteleg multi,condus subturat la diesel este nefast motorului si consumului.
Garrett
Caiteva idei despre turbine ca vad zilnic la munca destule si destul de des vad si cu ce defecte s-au intors de la clienti, majoritatea din cauza exploatarii.
Una din cauzele din care pica turbo ajuns in overspeed, turatie prea mare. Cauza pentru variantele cu intercooler (ex. 1,5 dci 80 CP, 100CP) poate sa fie pompa de vacum care controleaza turbina daca s-a stricat sanatate asta e daca calculatorul e suficient de destept se prinde si opreste toata jucaria biggrin.gif daca nu....Mai sunt doua cauze posibile valabile pentru toate tipurile de turbo tin mai mult de intretinerea masinii eventuale tevi sparte intre compresor si motor atunci injectoare nu ajunge suficient aer si calculatorul reactioneaza cere in permanenta mai mult ghinion cel mai probabil va crapa roata compresor, acelasi efect poate sa fie si de la filtrul de aer infundat atentie deci si cel mai bine schimbat cand recomanda producatorul solutii gen suflat ca merge si asa nu va recomand.
Chip tuning-ul poate duce rapid la tot la overspeed asa ca .....
O alta cauza griparea lagarelor aici e destul de simplu schimbat uleiul la timp si preferabi cu cel recomandat de producator, turbocompresor e dezvoltat in paralel cu motorul si in general e studiat sa functioneze in parametri cu un anume tip sau gama de uleiuri.
Cit despre mersul subturat ph34r.gif pentru turocompresoarele cu geometrie variabila este cea mai buna modalitate sa le pui pe butuci calamina si funinginea ajuta foarte mult la blocarea paletelor la celelate turbo efectul asupra turbocompresorului e neglijabil eventual pot fi probleme cu catalizatorul....
Mersul supraturat nu are nici un efect negativ asupra turbocompresorului in functionare , poate sa suporte fara probleme turatii de 150k , singura problema va fi la oprire carterul turbina se va raci mult mai raid decat motorul de care e prins si e posibil ca in timp sa apara fisuri deci dupa ce sa mers la peste 4000 rpm in cazul dci - lor cateva ore e recomandabil sa lasati motorul la relanti 5-10 min daca ajungi imediat la destinatie, in tara noastra nu cred ca ai prea multe sanse pt asa ceva in general dupa ce mergi la cu acceleratia acolo unde poti... tot trebuie sa intri pe drumuri low speed pana jungi la detinatie laugh.gif
In rest pentru cei care isi permit suparari , turbo cu geometrie variabila si actuator electronic , nu stiu daca intra pe Renault poate eventual Espace sau Velsatis, atentie la contacte actuator calculator daca se oxideaza si nu mai fac legatura cum trebuie s-ar putea sa inceapa sa functioneze de capul lui blink.gif
Cateva lamuriri la ce am vazut scris pe aici turbo cu racire cu apa doar carterul central unde se gasesc lagarele si are loc ungerea am vazut la cele de camioane si pentru Bentley.
La motoarele noi nu mai exista turbo care sa plece dupa o anumita turatie a motorului functioneaza in continu la o turatie mai mare sau mai mica in functie de necesitile motorului.
In rest ce pot sa va spun in general daca un turbo nu cade in 3 luni defectul nu e de la producator ci de la intretinere , oricum un turbo trebuie sa te tina ani buni nu 100k kilometri.
Bafta
godaro
bune informatii. in sfarsit, cineva care vb din experienta

este interesant totusi faptul ca producatorii auto, DE REGULA, nu avertizeaza consumatorul asupra exploatarii corecte a motoarelor turbo diesel. (la mine in carte nu scrie absolut nimic. la dci scrie ceva?)

o singura exceptie am vazut: Hyundai. am vazut la recentul targ al Tiriac Auto pe un Terracan un sticker pe usa soferului care in esenta dadea 2 avertizari:

motor "turbocharged", ATENTIE:
1. imediat dupa pornire "do not race the car"
2. dupa un parcurs cu viteza mare lasati motorul sa "idle" pt un minut

niste sfaturi de bun simt care ar trebui bagate sub nas cumparatorului de diesel macar in cartea tehnica sau in carnetul de garantii, daca nu chiar un sticker lipit undeva la vedere. de ce oare nu se procedeaza asa asa? din lene sau din reavointa?
dadu
am vazut si eu chestia asta inca de la aparitie modelului
andreir
Ma bucur sa vad ca exista o "divizie" Diesel si la marca Renault. Din punct de vedere functional sunt putine diferente intre TDI-urile moderne de la VAG (VW, Audi, Seat si Skoda) si Renault / Peugeot / Ford.

Intradevar tin sa reconfirm ca la motoarele cu turbina (in general HDI/DCI/TDI dar si benzinare cu turbina):

1. Turbina functioneaza permanent - nu "intra" la o anumita turatie si tinand motorul subturat tinem si turbina oprita deci o protejam - FALS

2. Turbina trebuie racita nitel inainte de a opri motorul dupa mers in sarcina. Un bun exemplu e cand mergem intre orase si oprim la statie PECO sau sa facem pipi. NU OPRITI MOTORUL. Lasati-l macar 30 sec sa mearga la ralanti. Daca ajungeti in oras si va tarati prin traficul de rahat pana acasa asta se socoteste drept racire a turbinei si puteti opri direct motorul acasa.

3. Cauzele mortilor turbinei sunt datorate in general exploatarii. Surge-uri si probleme de actuare. Surge-ul apare cand esti subturat (1000 - 1800 rpm) si calci LA MAXIM pedala de acceleratie si o mentii macar juma de secunda. Socul pe partea de compresor poate in timp sa subrezeasca fie axul turbinei fie sa rupa paleti. O turbina are mii de rpm (5000?) la ralanti si poate atinge 160.000 - 180.000 rpm in sarcina maxima. Ganditi-va cand se rupe axul la 100.000+ RPM ce se intampla!

4. Turbinele sunt gandite sa tina MINIM 200.000 RPM. Am vazut Mercedes-uri si VW-uri cu 600.000 - 800.000 km cu turbina originala. Si nu era dat inainte kilometrajul smile.gif

5. La VW-uri si nu numai se pot face diagnosticari dinamice cu dispozitive de comunicatie cu ECU-ul. De ex. VAG-COM. La Renault trebuie sa existe o chestie similara cu siguranta. Puteti incerca sa vedeti cum stati cu actuarea turbinei.
alexnet
Ce inseamna "actuarea turbinei"?
flotl
Pana la urma mersul subturat dauneaza doar daca esti la 1500 RPM si apesi acceleratia puternic in dorinta de a demara rapid?
Mie mi se intampla sa merg subturat uneori in oras cand imi scade turatia la 1500 RPM, nu schimb intr-o trepta inferioara, dar incep sa accelerez usor apoi, nu o bruschez. Si acest obicei dauneaza?
sorin
Nu dauneaza daca nu faci o obisnuinta din asta,eu in aceeasi situatie schimb in viteza inferioara si sar la 2300 rpm care este mult mai sanatos.
___________
1.9 dCi
mandelu
Si eu fac asa uneori, insa e stresant "hac"-ul pe care il face masina cand faci chestia asta. Mai ales cu ambreiajul asta "meserias" de pe clio.

Asa stiam si eu ca daca apesi la MAXIM pe pedala si iti faci un obicei din asta pot aparea probleme. Daca esti sub 2000 rpm si apesi usor pe pedala si ai rabdare sa ajunga in sarcina motorul nu ar avea de ce sa se intample nimic rau. Ar fi chiar stupid sa nu lasi masina niciodata sub 2000 rpm. Eu chiar nu ma stresez sa nu ajunga sub 2000. Dar nici nu ma infig de nebun in acceleratie cand o vad subturata si am nevoie brusca de "zvac".
alx
hai sa va zic cum fac eu. am observat ca turatii sub 1500 nu-i plac deloc motorasului si "baraie" in alta treapta decat 1 si 2. asa ca plec cu 1 si schimb undeva pe la 1700, bag a 2-a si am in jur de 1300. accelerez usor pana pe la vreo 2000 unde bag a 3-a. a 4-a intra pe la min 50-55 la ora. asa merg 99% din timp, fiind adeptul unui mers calm si usurel.
Eu merg bine? In afara orasului schimb mai tarziu, cad in turatie dupa schimbare undeva pe la 2000 rpm si in jurul valorii asteia o mentin in mersul de croaziera.
Cateodata, rar, mai turez dar asta in special in afara localitatii...
TinCup
QUOTE(strumfuadi @ Sep 19 2005, 10:13 AM)
daca se lasa o perioada de incalzire de minim 30sec-maxim 2min inainte de plecarea de pe loc shi de minim 1 minut dupa oprire, turbina ar trebui sa reziste foarte mult! este un element fiabil, dar trebuie tratata corect, nu cum ii vad pe unii cu diseluri ca pornesc motorul shi demareaza in tromba inainte ca uleiul sa se prinda ca trebuie s'o ia la plimbare prin circuit... normal ca se termina turbina. shi nu in 100k, posibil in 50k la un asemenea tratament barbar..

n-am pretentia ca ma pricep, dar din cate stiu eu uleiul are presiune maxima cand este rece. Pe Daciile 'tunate' (urasc cuvantul asta) cu indicatoare presiune ulei era evident asta.
Deci ulei rece -> presiune mare -> ungere mai buna.
Avand in vedere ca aprope niciodata nu o sa reusesti sa pui turbina sa intre in functiune in primele 5-10 sec dupa pornirea motorului (pus centura, iesit din parcare etc - ma indoiesc ca cineva de aici parcheaza masina peste noapte direct pe autostrada) am impresia ca unii vor sa fie mai catolici decat papa cu sfaturile.

Parerea mea..
TinCup
QUOTE(andreir @ Sep 27 2005, 10:53 PM)
Din punct de vedere functional sunt putine diferente intre TDI-urile moderne de la VAG (VW, Audi, Seat si Skoda) si Renault / Peugeot / Ford.

Din cate stiu eu VW nu produce deloc diesel'uri common rail.
sorin
QUOTE(TinCup @ Sep 28 2005, 02:25 PM)
Avand in vedere ca aprope niciodata nu o sa reusesti sa pui turbina sa intre in functiune in primele 5-10 sec dupa pornirea motorului (pus centura, iesit din parcare etc - ma indoiesc ca cineva de aici parcheaza masina peste noapte direct pe autostrada) am impresia ca unii vor sa fie mai catolici decat papa cu sfaturile.


Vezi ca nu citesti forumul doar postezi ca sa te afli in treaba?!?Scrie in vreo 5 topicuri pe acest forum ca turbina se invarte de la pornirea motorului si tu vii cu 5-10 sec?Ce are catolicismul cu turbinele? laugh.gif
_____________
1.9 dCi+
sorin
QUOTE(alx @ Sep 28 2005, 11:23 AM)
Eu merg bine? In afara orasului schimb mai tarziu, cad in turatie dupa schimbare undeva pe la 2000 rpm si in jurul valorii asteia o mentin in mersul de croaziera.
Cateodata, rar, mai turez dar asta in special in afara localitatii...

Si pe autostrada tot la 2000 rpm o tii in croaziera?In germania te-ar depasi si camioanele.Eu 1.5 dCi il tin in croaziera intre 2500 si 3000 rpm si chiar 3500 rpm si inca este la locul lui.
_____________
1.9 dCi+
alx
lasa mah in afara ca nici nu am iesit din rodaj. de oras vorbesc eu ca aici merg 90%. pe autostrada voi merge (dupa rodaj) cu 140 si pe dn 100-120, toate cu a 5-a.
TinCup
QUOTE(sorin @ Sep 28 2005, 06:26 PM)
Vezi ca nu citesti forumul doar postezi ca sa te afli in treaba?!?Scrie in vreo 5 topicuri pe acest forum ca turbina se invarte de la pornirea motorului si tu vii cu 5-10 sec?Ce are catolicismul cu turbinele? laugh.gif
_____________
1.9 dCi+

atunci explica-mi si mie de ce e bine pentru turbina sa las masina sa mearga in gol 2 minute daca oricum functioneaza tot timpul?
mandelu
Era vb de motor sa il lasi in gol ca sa se unga cum trebuie.
sorin
QUOTE(TinCup @ Sep 29 2005, 09:56 AM)
atunci explica-mi si mie de ce e bine pentru turbina sa las masina sa mearga in gol 2 minute daca oricum functioneaza tot timpul?

Pentru ca turbina se raceste cu ulei din carter(opresti motorul se termina circulatia uleiului,nu?) si poate nu ai vazut o turbina dupa o forja sau dupa mers indelungat la turatii mari,iti spun eu,este rosie,incandescenta.
_____________________
1.9 dCi+
Laurentziu83
QUOTE(TinCup @ Sep 28 2005, 03:25 PM)
Deci ulei rece -> presiune mare -> ungere mai buna.

Auzi? tu ce ulei pui bre in motor? ohmy.gif Cumva de-ala unisol de salata? Nu de alta, dar daca tu chiar crezi chestia asta atunci nu se mai merita sa dai 50 de lei pe litrul de ulei.
Teoria ta era valabila pe vremea uleiului lui nea' Nicu (facut din cine stie ce naiba ca sa fie 'eftin) si poate o mai fi valabila si acu la daciile "turnate", dar nu e valabila la ce spunem noi.
Uleiul, pe care dai o caruta de bani, e facut special pentru motor, specialistii au creat caracteristicile lui in functie de utilizarea motorului. Asadar uleiul ala e facut sa asigure ungere optima la TEMPERATURA OPTIMA, care temperatura este cam de 80-90 de grade, nu 30 de grade sau zero grade. Daca era asa atunci am fi trebuit cu totii sa mergem cu masina doar pana se ridica acul la jumatate, apoi opream motorul si asteptam sa se raceasca biggrin.gif , ca altfel cica stricam motorul. presiunea la ulei nu e un indicator ca ungerea e buna, ci mai degraba temperatura lui si modul in care ajunge la piese sa le unga si ce treaba face el pe acolo. Ideea ca trebuie sa ai presiune mare e veche, deoarece presiunea mare la ulei garanta ca uleiul ajunge "peste tot", dar nu era si un indicator ca-si face treaba bine. la motoarele cu rulaj mare cu ulei prost mai erau si canalizatiile de ungere infundate, si se compensa cu presiune mare chestia asta.
Mama doamne da multe aberatii mai aud. laugh.gif
dadu
de asemenea, temperatura influenteaza vascozitatea si deci ungerea. right? wink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.