Uitindu-ma simbata la placutele de frina, ce credeti ca am constatat? Ceva la care nu m-as fi gindit nici in ruptul capului. La roata din stinga, una dintre placute era terminata aproape complet (cred ca in maxim citeva zile ar fi ajuns fier pe fier), in timp ce cealalta era ca noua. Placuta a doua era complet blocata in portetrier, astfel incit pistonasul nu reusea s-o miste din loc, iar frinarea se facea doar cu o singura placuta.
Placuta a doua era atit de fixa, incit n-am putut s-o scot de acolo decit cu surubelnita si ciocanul. Chiar si prima placuta, aia care totusi frina, a iesit foarte greu din lacasul ei si tot cu ajutorul surubelnitei (chiar daca n-a mai fost nevoie de ciocan ).
Totusi, masina frina excelent. Nu se simtea nimic in neregula, nu tragea intr-o parte, nimic.
La roata din dreapta uzura era OK (placutele uzate uniform si inca foarte bune), insa placutele stateau totusi destul de strins in lacasul lor, se vedea ca jocul dintre ele si portetrier este prea mic. Au iesit foarte greu de acolo.
Primul meu gind a fost: "mai, sa stii ca desteptii de la service mi-au pus niste placute nepotrivite, mi-or fi pus de bicorp in loc de symbol" (primul si singurul schimb de placute l-am facut la service, ca pe vremea aia n-aveam sculele si nici know-how-ul necesar). Insa atunci cind am schimbat placutele, cele vechi erau inca in stare aproape perfecta, asa ca le-am pastrat. Caut prin pod cutia cu placutele vechi (cu care a venit masina din fabrica), o gasesc, ma uit la ele, teapa: n-am nimerit-o. Sint identice.
Ambele portetriere sint un piiiic de tot, o idee, prea mici. Placutele trebuie sa intre si sa iasa lejer si trebuie sa aiba un anumit joc acolo, in lacasul lor. Or la mine ambele portetriere aveau deschiderea exact cit lungimea placutelor, astfel incit capetele tuturor placutelor (si noi si vechi, ca le-am incercat pe toate) se frecau de portetrier. Probabil ca in mod normal forta de apasare a pistonaselor era suficient de mare pentru a invinge frecarea din capetele placutelor, insa cind una dintre placute s-a nimerit sa frece un picutz mai tare, gata, s-a blocat.
Am dat jos portetrierele si le-am pilit putin de tot, nu mult, doar cit sa intre lejer in ele orice placuta. Dupa ce am montat portetrierele la loc si am dat sa pun placutele, s-a vazut diferenta: placutele au intrat frumos in lacas, fara fortare, fara frecare.
De-acum n-o sa se mai intimple asa ceva. Si judecind dupa grosimea placutelor, cred ca mai tin cel putin 15.000 de km.