Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Nu se tureaza peste 5000 rpm. Motor F4R.
Reno.ro - Forum Renault Romania > Renault - Probleme frecvente, utilizare si reparatii > Megane > Megane II
bogdanpaul
Acum vreo 3 saptamani, in urma unui drum spre Bucuresti, i-am dat mai tare pe autostrada si am observat o chestie ciudata. In jur de 5000 rpm, parea sa i se taie alimentarea, ca in cazul limitarii de turatie. Lucru care s-a repetat azi dimineata la un drum in judet. Treaba e ca, in conformitate cu manualul si alti utilizatori ai aceluiasi motor (F4R), limitarea intra la 6000 rpm. Am turat-o pe loc si uneori i se taia pe la 4800 rpm, alte ori se ducea peste 5000, spre 5500 rpm. Deci nu e o limita fixa, ci in jurul la 5000.

Ce ar putea fi?
M-am gandit la pompa de benzina, in ideea ca, fiind batrana, n-ar mai face fata alimentarii la turatii mari. Benzina avea peste jumate in rezervor, deci n-as suspecta racirea insuficienta a ei. M-am gandit la bujii, dar le am de 10-11k km.


Manrenault
Pompa benzina,sau filtru de benzina ( daca are)
bogdanpaul
Referitor la problema mea, m-am gandit si la alta cauza, cum ar fi defazorul. Am gasit un articol pe net, cum ca acesta se uzeaza in 60-70 mii km.
user123

Daca e defazorul, iti face galagie si la ture mai mici...

Eu cred ca sunt compensatorii hidraulici blocati, am gasit asa ceva la o cunostinta cu laguna, nu mai atingea limitarea....

De la ce sunt blocati? De la nerespectarea intervalului de schimb al uleiului sau ulei prost.
xmisterx
In general defazorul face galagie la pornire.
bogdanpaul
O precizare, ca simptom, la esapament se aude ca un rateu, iar acul turometrului e "aruncat" inapoi.

Nu pot spune ca aud defazorul la vreo turatie, mica sau mare. La mine nu cloncane la pornire, cum se aude in clipurile de pe YouTube. Am o problema la pornire, dar doar cand e mai rece afara (in jur de 5-7 grade) dimineata si doar la prima pornire si fara acel zgomot de bataie metalica. Doar ca invarte de 2-3 ori pana sa porneasca. La cald porneste la sfert. La sfert porneste chiar daca e rece, dar la a doua pornire. Fenomenul cu pornirea dificila la rece are loc la 8-9 din 10 porniri.

Legat de turatia maxima, am avut ieri surpriza ca s-a dus in 6000, dar doar odata din mai multe incercari. Tot la fel ca pornirea, in cam 1-2 cazuri din 10 incercari, trece de 5500 spre 6000 rpm.

Referitor la compensatori si intervalul de schimb la ulei, m-as cam indoi ca e cazul meul. Pt ca am masina de 1 an si 8 luni, timp in care a vazut 2 schimbri de ulei (Motul si Ravenol), ultimul fiind in decembrie 2018. Eu schimb uleiul anual, indiferent de km, dar nu la mai mult de 10000 (pe care-i fac in 2 ani cu masina asta). De asemenea, am schmbat si bujiile NGK cu cele de origine.

I-am facut un test de pompa de benzina si a scos 3.5 bari (cica e normala), dar la ralanti. Nu stiu acum daca presiunea asta are relevanta pt cazul in care e vorba de turatii mari.
espacern
Zgomot de rateu la esapament inseamna ca o bujie/bobina/injector/supapa functioneaza defectuos.
Scoate bujiile pe rand si vezi culoarea electrodului...poate dupa diferenta de culoare afli pe care cilindru este problema.
bogdanpaul
La bujii s-au gandit si cei de la Renault, motiv pt care le-am schimbat cu bujii OEM. Am vazut ca cel putin una din bujii era la baza electrodului mai maronie, avea ca un inel maron, insa nu stiu de la ce cilindru au scos-o.

De bobine sau supape le-am zis eu, inclusiv de defazor. Au zis ca nu pare sa fie un defect la o componenta mecanica, ci mai degraba o chestie de soft, gen limitare. Eu ma indoiesc. Au verificat cu testerul si nu le-a dat nimic defect chiar si dupa un update pe care l-au facut.

A mai ramas injector de suspectat. Insa masina merge brici, rotund si silentios pana in jurul acelei turatii. Trage tare, ajung la 180 km/h fara probleme.

Poza cu bujiile.
[attachmentid=1628103914][attachmentid=1628103915]

Un mester mi-a zis ca bobinele merg dupa regula "totul sau nimic" si deci n-ar fi ele problema. Altcineva mi-a zis ca ar fi prea stransa cureaua de distributie, un altul mi-a zis ca s-ar putea sa am probleme cu un furtun slabit / vacuum etc. M-am mai gandit la vreo sonda lambda.

Filmari

https://www.youtube.com/watch?v=Z87_b9JTVkI
https://www.youtube.com/watch?v=IvpwK90XMt8

E clar ca nu e o limitare electronica, ci rateu(ri) doar la turatii mari. Altfel, motorul merge rotund, trage bine, relanti stabil, nu tremura.
bogdanpaul
S-ar putea ca problema sa fie un banal senzor murdar. Cel de la vilbrochen. In alt test afisa erori mari de turatie.
einstein1984
pompa de benzina?
bogdanpaul
Au verificat-o (in ralanti) la Renault si mi-a zis ca e buna. A scos 3.5 bari.
gastorro
QUOTE(bogdanpaul @ 27 Apr 2019, 11:50)

user posted image
Las sfatul batranilor sa puna diagnosticu. Eu am postat destul pe tema asta...
bogdanpaul
Intr-adevar. Si mie mi s-a parut ciudat acel mesaj.
Ar putea fi de vina senzorul de impulsuri de la vilbrochen ?
Ma gandesc ca el informeaza ECU. Sau ECU ar fi de vina ?
gastorro
Citeste aici
user posted image
Oricum, trebuie sa-l scoti ca sa te asiguri ca nu are mizerii metalice pe el..
Si daca n-ai gasit nici o aschie, inseamna ca miezul metalic si-a pierdut deja din magnetism
(fapt care ar duce si la o pornire mai greoaie la rece) asa ca tre' sa-l schimbi sau sa-l ajuti punand un alt
magnet deasupra (asa cum e la mine de peste un an..)
user posted image
user posted image
bogdanpaul
Mersi mult de info. rolleyes.gif

Intr-adevar, am scris deja ca prima pornire, dar doar cand este rece afara (cam sub 5-7 grade) invarte mai mult (cam de vreo 2-3 ori) pana sa porneasca. Cred ca voi lua un senzor nou. Cel de pe masina foarte probabil sa fie original.
bogdanpaul
O poza cu eroarea data de un test. P0315.
gastorro
'variatii nememorate' suna aiurea in romaneste.. (probabil din cauza ca programatorul a folosit google translate)
Ce se intampla de fapt, este ca amplitudinea unor impulsuri induse in bobinuta/senzor sunt sub
nivelul minim acceptat/preprogramat pentru a fi considerate de ECU (adica sub nivelul prestabilit de zgomot).
Eu as fi tradus eroarea (mai pe scurt, ca sa incapa pe afisaj) ca: 'senzorul a ratat dinti'
Asta inseamna (fara doar si poate) ca miezul metalic si-a pierdut magnetismul.
einstein1984
Singura problema a senzorului e apa in conector. daca sudezi firele pe direct si pui un varnish peste, fix senzorul ala vechi o s amai mearga 100 de ani.
sau iei senzor nou, cam dupa 2010 au alt conetcor si vine si cu un kit cablaj cu cealalta jumate de conctor si fire.
bogdanpaul
Stupoare mare azi. Pun senzor nou si la fel face. Deci, nu pare sa fie din senzorul de impulsuri. Incep sa suspectez ECU sau, mi-a mai zis cineva, volantul.
gastorro
Eu iti sugerez sa cauti un service/electronist unde au interfata originala (sau o clona) CLiP,
aia proiectata de Renault (de fapt e proiectata de D2T) pentru softul lor dedicat numit CAN-CLiP .
user posted image
Programatorii de la Delphi au reusit probabil sa interpreteze/identifice o parte din codurile pe care
ECU a fost extra-programat sa le scoata si in formatul OBD2, pentru ca asa ii obliga legea
pe fabricanti, ca masinile sa genereze si un pic de diagnostic pe limba amaratilor (adica in format OBD2)
dar asta nu inseamna ca in realitate ECU Renault "gandeste" sau foloseste acele coduri OBD2 ; Nicidecum !
In realitate, cand ECU detecteaza ca dialogheaza cu interfata si softul Renault original, atunci foloseste un
alt set de coduri si parametri mult mai bogat decat atunci cand detecteaza un scaner OBD2 gen Delphi.
Daca folosesti CAN-CLiP, poti sa inregistrezi pana la 10 parametri (de ex. senzori si stari) in timp real
(in timp ce mergi si-ti face figuri masina) si apoi ii poti afisa pe toti intr-un grafic sincronizat si poti sa-ti
dai seama unde e problema (folosind logica) chiar si fara sa deschizi capota. Ceva de genul asta :
user posted image
In plus, daca mergi la un electronist, ala sigur o sa aiba si un osciloscop mai modern, cu inregistrare
si ar putea pune sondele chiar pe cele doua fire ale senzorului si daca motorul s-ar opri in timp ce-i dai niste
revuri, sigur ar captura evenimentul si si-ar da seama daca-i senzorul sau nu. Si tot cu un osciloscopul
poti sa diagnostichezi aprinderea si injectia .
Imi pare rau ca n-am nimerit-o (desi nu sunt 100% convins..) .
bogdanpaul
@gastorro, mersi de info.

La reprezentanta Renault am facut 2 testari si mi-au zis ca nu indica nimic in neregula. Nu stiu ce soft au, dar am plecat de la premisa ca e ce trebuie. Au facut si un update, nu stiu daca la softul lor sau al masinii mele. La ei nici macar de afisarea eronata a turatiilor nu mi-a zis.

Apoi am fost la o cunostinta, care, cu testerul lui, nu stiu ce tip, se vedea clar cum numarul de turatii era complet gresit (cand la 0, cand la 300, cand la 3500, in bord fiind 4500 rpm) la accelerari. Vazand asta, plus ce mi-ai scris tu mai sus, am fost ferm convins ca e senzorul de impulsuri. Am mers la un servis ca sa-l curat sau sa-l schimb, daca e cazul, dar am vrut intai o testare si acolo. A rezultat ce se vede in poza de mai sus. Eroarea P0315. Nici curatarea, nici schimbarea nu a rezolvat problema. Deci, senzorul nu-l mai suspectez.

Din discutii cu mecanicul de acolo, ne-am gandit ca ECU ar fi problema, interpretand gresit ce transmite senzorul, dupa care ne-am gandit la citirea dintilor de pe volant, cu suspiciunea chiar asupra acestuia din urma.
gastorro
Ar mai putea fi:

- un contact imperfect intre senzor si ecu; poate chiar in mufa din ECU; vibratiile depind de turatie

- un contact prost chiar in ECU ; de ex. poate s-a dezlipit un pin al unui chip; chiar si un simplu
condensator dezlipit poate duce efecte stranii gen resetarea aleatorie a calculatorului .
Cauta un ECU sh si cloneaza-l (toata lumea ar trebui sa aiba un ECU de rezerva)

- poate ca unul (sau mai multi) din dintii volantei s-a magnetizat pe invers fata de campul 'impins'
de miezul bobinei si in loc sa induca un impuls pozitiv in senzor, rezulta unul negativ (sau diminuat) .
Desi nu vad cum s-ar fi putut magnetiza atat de tare doar un dintisor fara sa pui un alt magnet mult
mai puternic peste el..

- poate ca noul senzor este si el tot ofilit; daca a asteptat 8 ani pe tejgea ca sa-l cumperi tu,
magnetismul lui s-a dus oricum (indiferent daca il folosesti sau nu)

- mai poate fi din aprindere, din cauza unui unghi de avans prost calculat de ECU . Calcul unghiului de
avans este cea mai complexa subrutina din softul care ruleaza in ECU deoarece ia in considerare practic
mai toti parametrii dinamici (culesi prin senzori) ai motorului (ex. pozitie & turatie vibrochen, injectie,
knockings, senzori de oxigen, viteza, treapta de viteza (sarcina), temperaturi, consumul DC etc. TOTUL!
Evident ca unii parametri conteaza mai mult decat altii.. De ex senzorul de batai (~feedback) e pe locul 2.

- ar putea fi un injector care se blocheaza (pe open) la turatii mari si ineaca catalizatorul cu nearse iar
ecu decide (cam drastic..) sa salveze planeta marind prea mult avansul sau oprind pompa de benzina

- poate ca ai pierdut un dintisor (desi nu se explica cum de merge ok sub 2000 rpm)

- poate ca update-ul la softul din ECU nu-i bun? Dar oare nu facea la fel si inainte ?

- daca ai facut deja diagnoza CAN CLiP, de ce nu a afisat chestia asta cu dintii ratati ? (stiu sigur ca face
si treaba asta). Diagnoza cu CAN CLiP ar fi trebuit sa scoata la iveala mai multe coduri care
deriva dintr-o anomalie ca asta, cand motorul se opreste singur si apoi porneste singur (din inertie) la
peste 4800 rpm ... Unde mai pui ca senzorii (magnetici) de la roti pentru ABS informeaza si ECU despre
viteza reala a masinii (Km/h).. Chiar crezi ca ECU n-ar captura o anomalie de genul asta cand masina
goneste cu 100Km/h dar cu motorul oprit? Programatorul nu-i prost; ce-ar fi fost sa decida (simplistic)
ca daca motorul e oprit atunci poate sa blocheze volanul, fara sa se uite si la roti.. ?!

Ai parte de o problema interesanta.. si ai nevoie de un electronist care stie si motoare.
bogdanpaul
Da, cred ca problema e una electrica, mai degraba, deoarece, zic eu, ca o cauza mecanica, mi-ar fi afectat ralantiul si performanta. Nu e cazul. Motorul porneste la sfert, merge rotund si trage foarte bine.


L.E.
Cautand pe YouTube, am gasit ca eroarea asta (P0315 - CRANKSHAFT POSITION VARIATION NOT LEARNED), se poate rezolva printr-o procedura de invatare cu testerul. CAN CLiP are asa ceva ?

https://www.youtube.com/watch?v=CFAradjeMEA (min. 1.40)

https://www.youtube.com/watch?v=Erprc89mfeM (min. 2.25)

https://www.youtube.com/watch?v=2-mN6CqAUmo (min. 1.49)

https://www.youtube.com/watch?v=6qd-1BBVv9o

https://www.youtube.com/watch?v=qhumwCkgPWI (min. 2.11)

Mai sint multe clipuri pe aceeasi tema si am vazut in unele, cum ca e de asteptat un rateu prin taierea alimentarii, la sau intr-un anumit interval de turatii.
gastorro
Ce cod are motorul tau ? F4R???
Motorul tau are un senzor pe CrankShaft si altul pe CamShaft ; Ambii senzori trebuie sa fie ok..
uite-i [attachmentid=1628104953] si [attachmentid=1628104954]

Am gasit un singur francez care intreaba (asa ca tine) daca exista o procedura de re-acomodare a calculatorului de injectie cu noul senzor PMH (Point Mort Haute) :
patch utilisé après un changement de capteur PMH
– Programming the TDC sensor
Program the TDC sensor by accessing the sub-section entitled TDC (Top Dead Centre) sensor replacement
operations.

OPERATIONS FOR REPLACING THE TDC (TOP DEAD CENTRE) SENSOR
– Switch on the vehicle + after ignition feed,
– Carry out resetting using command RZ037 Flywheel target programming.

Operation for Programming
– Decelerate a first time with injection cut-off (i.e. feet off the brake, accelerator and clutch pedals) between 3500 and
3000 rpm, in 3rd gear for a BVM* for at least 3 seconds.
– Decelerate a second time with injection cut-off (i.e. feet off the brake, accelerator and clutch pedals) between 2400
and 2000 rpm, in 3rd gear for a BVM* for at least 14 seconds (K4M, K7M engine) or 3 seconds (D4D, F4R, K4M
engine of Duster).
*BVM: Manual gearbox
The programming was successful when status ET089 Flywheel target programming has the value 1.


+
alte opinii despre senzorul PMH
si mai mult PMH - F4R
si aici

Cuvantul cheie RZ037 apare in pdf-ul asta [attachmentid=1628104956]
bogdanpaul
Da, F4R este motorul. Mirarea mea e de ce oare pana la acea turatie (4900) totul e ok ? Ma gandesc ca o neinvatare a senzorului s-ar simti si la turatii mici.
gastorro
Dupa F4R mai urmeaza trei cifre.. CARE SUNT CIFRELE ALEA ?
bogdanpaul
770
gastorro
Pentru F4R770 tau, procedura din CAN-CLiP numita 'ET089 Flywheel target programming'
Cauta cuvantul cheie ET089 in aceste pdf-uri :
[attachmentid=1628105008]
[attachmentid=1628105009]
bogdanpaul
Mersi mult.
Miercuri am programat-o la un service. Am sa revin cu informatii.
bogdanpaul
Testerul la care am fost azi, nu a reusit sa se conecteze, din cate am inteles eu, la calculatorul masinii, cerand o anumita imperechere. Cica a aparut ceva legat de defazor, la un moment dat, o concluzie fiind ca acesta n-ar comunica cum trebuie cu senzorul de impulsuri de la arbore.

Exista update-uri de soft pt ECU ?
bogdanpaul
Am rezolvat problema.

Testerul Clip a contat in diagnoza. Desi si pe Delphi tot aia zicea, dar ala nu permitea intrat in meniul necesar. A fost vorba de invatarea turatiei de cuplu, ceva de genul asta. Trebuia mers in treapta 3, dat 4000 rpm de doua ori cu cateva secunde pauza intre pedale si gata. Acum masina merge brici pana la 6000 rpm.

"Geniile" de la reprezentanta Renault mi-au luat cca 900 lei in doua vizite pt treaba asta, "nestiind" ce are. Ba ca nu se vede nimic in neregula pe tester, ba ca apare o eroare ciudata, ba schimba bujii, test de pompa de benzina etc. Povesti pt a-mi incarca factura sau a contat foarte mult schimbarea mesterului.

Ce am uitat sa-l intreb pe meserias, in ce context a aparut eroarea asta sau era necesar sa se faca acea invatare ? Schimb de distributie ? Poate stiti voi.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.