Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: O femeie a murit dupa ce a fost lovita de o masina autonoma Uber
Reno.ro - Forum Renault Romania > Alte discutii > Stiri
Pages: 1, 2, 3
Bicicleta galbena
"SUA, Arizona: O femeie a murit dupa ce a fost lovita de o masina autonoma Uber"

"La momentul accidentului, care a avut loc in noaptea de duminica spre luni, masina se afla pe modul automat, cu un sofer la volan, a precizat politia din Tempe.
"Masina mergea spre nord ... cand o femeie care mergea in afara trecerii de pietoni de la vest la est a fost lovita de un vehicul Uber", a precizat politia, intr-un comunicat."

http://m.hotnews.ro/stire/22350839


madhorsefuzzy
Deci "mergea in afara trecerii" ... naspa.

Daca era alt vehicul probabil ca masina Uber oprea.
VladSoare
Dacă era în afara trecerii, e fair game. Ne-ar trebui mai multe mașini din astea. 243.gif
Vaca și-o fi zis în sinea ei: "dă-l dracu', că doar are ochi să mă vadă, n-are curaj să dea peste mine", dar și-a greșit socotelile.
dizzy
Vlad, sa nu te faci politician...
Eu zic ca la cum evolueaza tehnologia, in 20 de ani vor merge singure mai bine ca noi.
AndreiMR
Eu nu cred ca in urmatorii 20 de ani vom vedea masini autonome care sa se plimbe de capul lor prin oras si pe DN-uri. Pe autostrazi da, se poate face treaba asta, dar in rest sunt atatea variabile incat nu cred ca tehnologia va deveni accesibila publicului larg...
IRONICK
QUOTE(dizzy @ 20 Mar 2018, 08:08)
Vlad, sa nu te faci politician...
Eu zic ca la cum evolueaza tehnologia, in 20 de ani vor merge singure mai bine ca noi.
*



Deja merg sigur mai bine ca noi. Masinile autonome nu dau flash-uri, nu fac slalom pe autostrada, etc. statistic au fost mai putin accidente fata de cele provocate de oameni.
bion
...asta cu statistica. Cam cate autonome din astea circula si in ce conditii ca sa poti face o comparatie viabila.
axabrt
nea bioane, da crezi dpdv medical e mai bine sa conduci o masina decat sa ai una autonoma
Adica cumva condusul te tine in forma, desi unele reflexe au devenit automatisme, dar mai misti o mana, un picior, te asiguri, etc.

Probabil tot stresul asta cu condusul autonom este pentru prostime si o sa argumentez imediat de ce. Un cunoscut a zis odata ca si nemtii saraci si aia bogati au BMW, dar aia saraci isi conduc singuri BMW ul.

Deci treaba cu masina autonoma iese din discutie atat timp cat ai sofer la scara.

Pentru noi astialalti, exista marketing pentru ca sa ne ia banii.
Dotarile cu adevarat importante sunt cele pentru prevenitea accidentelor, dar s-a dovedit ca si cu ESP oamenii tot mor pe sosele.

Sa vedeti cand s-or prinde utilizatorii ca masina aia autonoma este monitorizata non stop prin gps si ca nu pot sa accelereze peste limita de viteza legala ori in cazul masinilor foarte destepte, nu poti sa mergi cu 40 km pe ora, daca e gheata pe jos. Si altele...
IRONICK
Da, stiu. Tot mai bine este cu o cutie automata. Nu esti sofer daca nu schimbi singur vitezele. La fel si cu ABS-ul, faci singur din picior. Stie argon. Si asa mai departe. Le fel si cu buletinul electronic, suntem insemnati si monitorizati. In rest constipatii mondiale si marketing.

ps. se monteaza de mult gps pentru cei care vor sa plateasca mai putin la asigurare
bion
Si intra napasta in meniu si afla unde ai fost cat ai stat... Poate o seteaza sa faca numai drumuri acasa servici soacra.Mai e si placerea de a conduce .
Revenind daca ea sa facem analiza pe text la ironicu rezulta ca el da flash face slalom comite accidente. biggrin.gif
axabrt
uite on topic
https://www.digi24.ro/stiri/externe/mapamon...dentului-898463
o sa ajunga sa ne extermine robotii, ca in matrix sau terminator
IRONICK
Deci pentru betivii care au luat oameni pe capota la trecerile de pietoni, nu este o problema. Exemple sunt destule, diverse cazuri. Nu vad sa te supere asta cu ceva.
In schimb facem caz pentru o masina autonoma.
Nu este normal ce s-a intamplat cu accidentul asta, nici eu nu zic ca este ok. Dar este o directie gresita catre care te indrepti.
einstein1984
QUOTE(IRONICK @ 20 Mar 2018, 12:20)
Deja merg sigur mai bine ca noi. Masinile autonome nu dau flash-uri, nu fac slalom pe autostrada, etc. statistic au fost mai putin accidente fata de cele provocate de oameni.
*


dat fiind ca nu avem avioane autonome (fara supraveghere) in conditiile in care acolo nu-ti sare vaca in fata, zic ca mai avem de asteptat . oricum situatia era inevitabila.

20 Mar 2018, 14:59:
QUOTE(axabrt @ 20 Mar 2018, 13:45)
uite on topic
https://www.digi24.ro/stiri/externe/mapamon...dentului-898463
o sa ajunga sa ne extermine robotii, ca in matrix sau terminator
*


daca intri ca vita in raza de actiune a unui robot industrial.. da, mori ca prostul, ca ala nu are in grija sa te fereasca pe tine
madhorsefuzzy
Avioanele au si ele pilot automat.
mircea_aq
mda, cert e ca mai e mult pana departe in privinta masinilor autonome.
Deocamdata avem sisteme din ce in ce mai avansate care ne duc in directia asta.
Partea nasoala e ca tehnologia probabil nu e suficient de ieftina, iar implementarile actuale lasa mult de dorit.
Am mers pasager cu un golf vii cu dsg si adaptive cruise control asta vara spre mare. O adevarata calamitate de sistem. Setat pe distanta minima fata de vehiculul din fata respectiv 140kmh mi-a scos stomacul pe gat. Incredibil cat de mult si prost poate sa franeze. Nu mai vorbesc ca e incapabil sa controleze distantele ceea ce se traduce prin masini care fie te devanseaza, fie vin si se aseaza in fata ta, si-atunci primesti inca o portie sanatoasa de frana.

Or fi si sisteme foarte bune, dar pe alte marci, la alti bani si in alta clasa. Mai e pana la democratizarea sistemelor avansate de asistenta, si de-acolo pana la cele autonome mai e un pas. Personal nu ma intereseaza si nu o sa cumpar niciodata asa ceva. Sa ma traga pe mine la raspundere ca masina mea autonoma a calcat pe cineva ... Doamne sfinte cum suna...parca am fi in Kafka. Una e progresul tehnologic, alta e sa incerci sa compensezi un sofer prost cu un sistem autonom de conducere.
ady77
QUOTE(axabrt @ 20 Mar 2018, 12:45)
o sa ajunga sa ne extermine robotii, ca in matrix sau terminator
*


Deocamdata ii extermina pe cei care traverseaza neregulamentar wacko.gif wacko.gif wacko.gif
tatabobu
Prea va legati numai de faptul ca era masina autonoma, cand fix ala-i amanuntul care nu conteaza deloc in accident.

QUOTE
masina se afla pe modul automat, cu un sofer la volan

Da? Era si un adormit acolo.
bucatzel
QUOTE(AndreiMR @ 20 Mar 2018, 09:10)
Eu nu cred ca in urmatorii 20 de ani vom vedea masini autonome care sa se plimbe de capul lor prin oras si pe DN-uri. Pe autostrazi da, se poate face treaba asta, dar in rest sunt atatea variabile incat nu cred ca tehnologia va deveni accesibila publicului larg...
*



Tehnologia se numeste Machine Learning. Si a evoluat incredibil de mult in ultimii 10 ani. Si chestiile de genul asta au prodtul obicei sa creasca exponential, mai ales cand TOTI aia mari baga puternic in directia asta.

Chestia e ca are nevoie de date de antrenament, dupa care sa invete ce-i bine si ce nu.
AndreiMR
Asa o fi, dar eu unul sunt sceptic. Merg pe aceeasi idee ca un coleg de mai sus...daca nu exista inca avionul care sa fie complet autonom, unde nu exista obstacole de tot felul pe parcurs, imi vine greu sa cred ca va exista masina complet autonoma prea curand. Ca se vor dezvolta sistemele de asistenta mi se pare inevitabil...si in anumite conditii sunt binevenite. Dar nu cred ca va aparea in urmatorii ani ceva cu adevarat revolutionar (o masina fara volan si pedale), chiar sunt multe companii interesate de subiectul asta.

Mersul pe autostrada e al naibii de plictisitor, deci acolo e binevenita interventia masinariei. La fel si ambuteiajele stop-go din orase. Astea sunt 2 situatii in care as ceda fara probleme condusul pentru un sistem autonom...dar la mers pe drumuri cu marcaje aproximative, sau prin oras cand traficul se misca..acolo n-as fi asa sigur ca masina stie sa ia decizia potrivita, indiferent de situatie.

Oricum, in momentul in care chiar vor aparea astfel de masini, impactul va fi probabil la fel de mare ca aparitia masinii asa cum o stim azi. Societatea va trece prin niste schimbari importante...ma gandesc numai la milioanele de joburi care vor disparea, la industrii intregi care nu isi mai au obiect de activitate...
axabrt
Mai, daca vorbim de exterminat pietoni care tranverseaza neregulamentar atunci aș putea să mă mândresc cu câteva zeci, dar totuși am zis că nu e cazul.

Totuși mi ar placea ca mașina asta autonoma să fie în stare să facă niște manevre de ocolire in loc sa mi trântească cate o frana de fiecare data când i se pare ei ceva aiurea.

Care ați mers cu Vitara nou, stiti probabil cat de enervant este sistemul
bucatzel
QUOTE(AndreiMR @ 20 Mar 2018, 14:28)
Asa o fi, eu unul sunt sceptic. Merg pe aceeasi idee ca un coleg de mai sus...daca nu exista inca avionul care sa fie complet autonom, unde nu exista obstacole de tot felul pe parcurs,
*



Da' tu realizezi ca avioanele sunt de fapt destul de autonome, ca marea majoritate a drumului zboara pe pilot automat, si pilotii intervin in situatii speciale, nu stau la mansa tot drumul. Si ca la cateva sute de oameni sunt 3 care pot interveni in caz de nevoie. Ca no, nu poate trage pe dreapta cand ploua prea tare.

Cat de obstacole, ai fi surprins. Ma mai uitam la un moment dat la emisiuni de dezastre aviatice, au dat cam de tot ce-i posibil si imposibil...

O masina autonoma e mult mai simplu de coordonat prin comparatie. Ar fi MULT mai simplu daca masinile din jur si-ar comunica intre ele coordonatele, dar ma indoiesc ca va fi toata lumea de acord sa isi monteze ceva gen transponder si pe masinile neautonome.

Si in plus, sunt multi oameni incredibil de comozi. Mai ales americanii, ca aia isi petrec jumate din viata in masina, si pentru marea majoritate, masina e un obiect, nu o pasiune.
IRONICK
QUOTE(tatabobu @ 20 Mar 2018, 13:13)
Prea va legati numai de faptul ca era masina autonoma, cand fix ala-i amanuntul care nu conteaza deloc in accident.
*

Exact!
AndreiMR
Avionul, chiar daca e o masinarie mai complexa...merge printr-un mediu unde teoretic nu intalneste alte avioane, stalpi, pietoni, gropi etc. Or fi mergand pe pilot automat, dar dupa ce le programeaza pilotul destinatie, altitudine etc. Iar astea se stabilesc in asa fel incat sa nu se intalneasca unul cu altul. E un fel de cruise-control mai avansat, fiindca in anumite situatii tot controlul uman devine esential.

Transpondere poti pune pe masini, eventual poti obliga pe toata lumea sa isi puna si pe masinile normale....dar nu poti lega la Internet of Things chiar totul. Si mai e vorba de simtul tau de sofer, care te face sa iti iei masuri de precautie in anumite situatii. Spre exemplu, accidentul de pe A2 care a fost intens dezbatut la cafenea, cu meganistul care a iesit aiurea in depasire. Un sofer uman vedea ca ala are intentia sa iasa in fata masinii, da-mi voie sa ma indoiesc ca un computer, chiar si inzestrat cu capacitatea de a invata, va judeca la fel situatia. Va reactiona indiscutabil mai repede cand va fi pus in fata faptului implinit, va frana mai repede si mai eficient...dar doar omul poate conduce in asa fel incat sa nu fie nevoie de astfel de manevre. Cat timp vor fi impreuna pe sosea si masini autonomie si masini conduse de soferi, cred ca va fi dificil sa le faci pe cele dintai sa se descurce onorabil in trafic.
RZV
QUOTE(mircea_aq @ 20 Mar 2018, 15:00)

Am mers pasager cu un golf vii cu dsg si adaptive cruise control asta vara spre mare. O adevarata calamitate de sistem. Setat pe distanta minima fata de vehiculul din fata respectiv 140kmh mi-a scos stomacul pe gat. Incredibil cat de mult si prost poate sa franeze. Nu mai vorbesc ca e incapabil sa controleze distantele ceea ce se traduce prin masini care fie te devanseaza, fie vin si se aseaza in fata ta, si-atunci primesti inca o portie sanatoasa de frana.

*




Io de 75k de km folosesc exact asa ceva (zi de zi). DSG cu ACC, facute de exact aceesi companie. Si sunt nu multumit, ci FOARTE MULTUMIT. Am 160 de km de naveta pe zi, din care cam 130 ii fac pe ACC (cam 110 km pe autostrada, si vreo 20 de km prin sate legate cu limita de 50 km/h).

Ceea ce trebuie sa stii e ca sistemul nu mentine distanta constanta in unitati de lungime (metrii), ci in unitati de timp (secunde) care se coreleaza in functie de viteza ta si a celui din fata. Daca cel din fata nu conduce constant, da, efectul e ala pe care l-ai simtit tu. Insa mi s-a intamplat foarte rar sa am neplaceri din cauza asta.
Dar, exista ca peste tot un remediu, si acela e pedala ta de acceleratie sau de frana (dupa caz).


Repet, folosesc sistemul de 2 ani si 75k de km (majoritatea autostrada), si spun cu mana pe inima ca e must have.
IRONICK
QUOTE(mircea_aq @ 20 Mar 2018, 13:00)
Am mers pasager cu un golf vii cu dsg si adaptive cruise control asta vara spre mare. O adevarata calamitate de sistem. Setat pe distanta minima fata de vehiculul din fata respectiv 140kmh mi-a scos stomacul pe gat. Incredibil cat de mult si prost poate sa franeze. Nu mai vorbesc ca e incapabil sa controleze distantele ceea ce se traduce prin masini care fie te devanseaza, fie vin si se aseaza in fata ta, si-atunci primesti inca o portie sanatoasa de frana.
*
Pe A2 se circula la disperare, este normal sa functioneze asa.

Ca sa ramanem la VW, eu nu am mers ca pasager, ci am condus. Mai multe din clasa astora. Sa tina si banda, etc adica nivelul 2 (masina aia de la uber are alt nivel). Comportarea a fost exemplara, dar nu in Romania. Nu in trafic unde omu' conduce execrabil. Acolo sistemul incearca sa te protejeze cat mai mult.
bucatzel
QUOTE(AndreiMR @ 20 Mar 2018, 14:55)
Un sofer uman vedea ca ala are intentia sa iasa in fata masinii, da-mi voie sa ma indoiesc ca un computer, chiar si inzestrat cu capacitatea de a invata, va judeca la fel situatia.
*



Tocmai asta inseamna procesul de invatare. Algoritmul ala invata din milioane de km parcursi (adunati de tesla/uber/google/samd), trece de zeci/sute de ori prin situatii pe care le-o intalnit o data unul din prietenii cu care iesim la bere. Dar no, pana acum cativa ani puterea de procesare facea prohibitiva o asemenea invatare. Acum e deja accesibila, si cum insist, se imbunatateste exponential.
einstein1984
Oare va invata ca masinile cu nr de AG nu semnalizeaza? Si alea de AB fac invers decat scrie in codul rutier? Se vor adapta in functie de judetul unde circula (140 pe dn in Bihor, 40 in teleorman? )
maho
Voi vorbiti de tehnologie si masini autonome la tot poporul, cand noi n-avem drumuri. Unde-a mierlit aia da, se poate discuta, dar la noi mai e mult pana departe (ori poate sistemele astea automate pot ocoli si gropile? biggrin.gif ). Abia astept sa intalnesc o "autonoma" de-asta in trafic, sa trag de volanul daciei spre ea, just for fun, sa vad cum reactioneaza "autonoama" si pasagerul. De vreun an-jumate, maxim doi, e tot mai rau cu drumurile, mai nou mi-a zis o tipa ca si drumul (europan) spre Fagaras e cam varza si plin de gropi, iar asta era unul din cele bune. wacko.gif
Suntem inca in Ro.
IRONICK
QUOTE(bucatzel @ 20 Mar 2018, 14:22)
Tocmai asta inseamna procesul de invatare.
*
Era o faza cu AI-ul care invata dupa om sa joace sah. Si juca prost, pana cand a fost lasat sa invete singur, dupa el. Si ca sa vezi ...

20 Mar 2018, 16:01:
http://www.zf.ro/auto/dilema-zilei-cine-es...obotul-17071718

QUOTE
Deși vehiculul Uber și șoferul uman ar putea fi de vină, ancheta ar putea arăta că nu a fost nimic pe care fie robotul, fie omul puteau face pentru a evita accidentul”, a spus Bryant Walker Smith, un profesor de drept de la University of South Carolina, care studiază vehiculele autonome.

Fiind primul incident de acest tip, percepția generală asupra tehnologiei mașinilor autonome ar putea fi afectată și s-ar putea cere o accelerare a procesului de reglementare a vehiculelor fără șofer.

Vehiculele autonome, echipate cu lasere, radere, senzori și computere sofisticate, au fost marketate ca o modalitate de a diminua numărul accidentelor și numărul morților în trafic. În SUA, 40.000 de persoane mor pe an în accidente de mașină, dintre care 6.000 de pietoni. Potirivt rapoartelor guvernamentale, 94% dintre accidente sunt cauzate de erori umane.
einstein1984
unii s eplang ca nu au drumuri, dupa aia o sa se planga americanii ca nu au mai multe masini autonome?
bonzai
Poate a fost sau nu a fost vina sistemului autonom, insa avantaul major este ca toate celelalte masini cu acel sistem, de maine au "invatat" din greseala si data viitoare sunt sanse mari ca un accident similar sa fie evitat. Exista ceva bun in fiecare situatie nedorita: se invata din ea. Ceea ce nu se intampla la oameni.
axabrt
ai lasa ma., deci daca face una bucata biciclist stanga brusc in fata masinii autonome, aia evita accidentul ?
Posibil sa aibe reactii in fractiuni de secunda si sa evite accidentul, luand o pe contrasens daca e liber sau mergand pe trotuar daca e liber., dar in ceea ce priveste distanta de franare tot legile fizicii raman mai presus de masina autonoma.

totusi am serioase indoieli ca o masina autonoma poate lua decizia de a salva viata unui biciclist de 30 de ani, fiind in imposibilitate de franare si atunci ranind o persoana de 50 de ani care merge pe trotuar, fiindca de pe contrasens venea o masina conventionala.
(ca daca si masina de pe contrasens era autonoma, atunci ii facea asteia loc cu eleganta si era treaba rezolvata).
E cam ciudat. Sau poate nu ma pricep eu la programare / invatare.
dar scenarii se pot scrie oricate
dizzy
QUOTE(bucatzel @ 20 Mar 2018, 15:42)
Da' tu realizezi ca avioanele sunt de fapt destul de autonome, ca marea majoritate a drumului zboara pe pilot automat, si pilotii intervin in situatii speciale, nu stau la mansa tot drumul. Si ca la cateva sute de oameni sunt 3 care pot interveni in caz de nevoie. Ca no, nu poate trage pe dreapta cand ploua prea tare.

Cat de obstacole, ai fi surprins. Ma mai uitam la un moment dat la emisiuni de dezastre aviatice, au dat cam de tot ce-i posibil si imposibil...

O masina autonoma e mult mai simplu de coordonat prin comparatie. Ar fi MULT mai simplu daca masinile din jur si-ar comunica intre ele coordonatele, dar ma indoiesc ca va fi toata lumea de acord sa isi monteze ceva gen transponder si pe masinile neautonome.
*



Sigur ca vor fi si oameni care se opun.
Asa s-au opus si cand s-au pus numere de inmatriculare pe masini.
Montezi un fel de computer in masina care ruleaza un fel de Waze si la fiecare initializare primeste un nou "ID".
Si la Waze vad un Gigel, fara sa stiu ce numar are...
Se foloseste de experienta fara sa raporteze cine e soferul.
Se foloseste de celealte masini, fara sa stie ca masina X e de fapt B345PUMA, etc.
maho
QUOTE(einstein1984 @ 20 Mar 2018, 17:09)
unii s eplang ca nu au drumuri, dupa aia o sa se planga americanii ca nu au mai multe masini autonome?
*


Atata timp cat platesc rovinieta (=taxa de drum) si accize care dubleaza pretul combustibililor (cica si din astea ar trebui sa mearga o parte pt. drumuri), am tot dreptul sa ma plang de calitatea drumurilor noastre. De americani mi se rupe, noi suntem in epoca (drumurilor) de piatra.
IRONICK
altii au probleme si mai grave de perceptie. intentionat

ps. nu s-a atasat si link-ul in postul asta, era un articol din usa in care uber era acuzat ca foloseste fosti condamnati ca soferi pentru teste
dizzy
http://stiintasitehnica.com/masinile-auton...-fake-news-uri/
Pe scurt, cica nu e vina troacei Terminator.
Cosmin Ruscior, de la RFI România, mă întreabă dacă vreau să comentez recentul accidentul fatal al Uber, din Arizona, dar și ce păreri am referitor la tehnologia mașinilor autonome, dacă sunt sigure, etc. „Hmm… ce accident, stai puțin să văd despre ce este vorba”. Și-l întreb imediat pe nenea Google despre „fatal accident uber arizona”.

Rezultatele aproape toate îmi comunică același mesaj disperat: de la „o mașină autonomă omoară un om” la „o mașină autonomă Uber implicată într-un accident mortal”. Măi să fie, deja parcă văd cum ia foc iarăși toată lumea, în special detractorii mașinilor autonome, așa cum s-a întâmplat cu doi ani în urmă, în 2016, când o mașină Tesla cu sistemul Autopilot activat s-a lovit de un camion, iar șoferul mașinii electrice a murit (vina fiind a lui).

Cine mai are timp de detalii? Ai văzut un titlu, te-ai lămurit, treci mai departe, nu avem timp să vedem mai în amănunt ce și cum, hai, că trece ziua și n-am făcut nimic, uite câte subiecte sunt pe facebook, vai, vai… Dar, dacă ești jurnalist de șiință la Știință & Tehnică și mai ești și simpatizant al mașinilor autonome (gata, m-am deconspirat, nu sunt doar avocat al electromobilității!), nu te poți mulțumi doar cu vârful icebergului.

Și uite așa aflu că, într-adevăr, un model Volvo XC90, deținut de Uber și dotat cu sistem de conducere autonomă, dar având la volan, pentru intervenție în caz de forță majoră, și un șofer uman, a lovit un biciclist. Mai exact, o femeie de 49 de ani, Elaine Herzberg, care circula noaptea și a traversat șoseaua printr-un loc nepermis – în condițiile în care mașina autonomă circula cu 38 mph (61 km/h) într-o zonă cu viteza maximă limitată la 35 mph (56 km/h), deci în limitele regulamentare.

Însă aceste detalii nu le-am aflat în doi timpi și trei mișcări, deoarece rezultatele de pe prima pagină mă duceau în articole care nu se împiedicau de detalii, ci puneau doar gaz pe foc, mai mult sau mai puțin voalat, împotriva mașinilor autonome. Nu-mi propun să comentez acum această practică jurnalistică vecină cu „alternative facts”. Revin la subiect.

Care sună așa: o mașină autonomă a fost, într-adevăr, implicată într-un accident rutier, în urma căruia victima, care circula neregulamentar, a decedat. Tragic, dar, statistic vorbind, în fiecare minut undeva pe mapamond un pieton sau un biciclist mor în accidente rutiere din vina lor. Ceea ce face irelevant faptul că vorbim de o mașină condusă de un șofer sau de un calculator, corect?

„Nu, pentru că mașinile autonome ar trebui să fie sigure 100%, să nu omoare pe nimeni!”, parcă aud din spate, de la domnii cu tricou „anti-vaccin”, șepci „electric car sucks” și rucsaci „the earth is flat”… Da, așa e: sistemul de condus autonom trebuie să evite producerea oricărui fel de accident DIN VINA SENZORILOR, SOFTULUI SAU HARDWARE-ULUI.

Dar nu ai cum să faci o mașină autonomă infailibilă din vina factorilor externi, gen pietoni neatenți. Este adevărat, sistemul de frânare autonomă (pe care îl regăsim din ce în ce mai des pe mașinile actuale) reacționează mai rapid decât un om la apariția unui obstacol, însă fizica are și ea limitele ei – mă refer la procesul de oprire al mașinii, aceasta parcurgând o distanță cu atât mai lungă cu cât frânarea începe de la o viteză mai ridicată. Iar dacă obstacolul este mult prea aproape…

Dar, stați puțin, că lucrurile tind să se simplifice odată ce băgăm mai multe cunoscute în ecuație. De exemplu, declarația șefului poliției din Tempe, Sylvia Moir (permiteți-mi să dau copy-paste în engleză):

„The driver said it was like a flash, the person walked out in front of them. His first alert to the collision was the sound of the collision. […] It’s very clear [from the videos] it would have been difficult to avoid this collision in any kind of mode (autonomous or human-driven) based on how she came from the shadows right into the roadway. […] It is dangerous to cross roadways in the evening hour when well-illuminated, managed crosswalks are available.”

Ce spune doamna polițist, pe scurt:

că șoferul nu a realizat prezența biciclistei pe drum decât în momentul impactului;
că filmările demonstrează că accidentul nu putea fi evitat;
că biciclista a apărut brusc din întuneric pe carosabil;
că e periculos să traversezi drumul prin locuri nemarcate corespunzător.
Eu nu mai comentez nimic referitor la acest incident. E pur și simplu mult prea clar: victima a greșit. Și, din păcate pentru ea, a plătit cu viața pentru greșeală. Nu e vina mașinii Uber, nu e vina șoferului care nu conducea, nu e vina inginerilor care au făcut senzorii și camerele, nu e vina programatorilor care au conceptul softul, nu e vina producătorului sistemului de frânare.

Așa că la RFI am declarat următoarele: chiar dacă pare cinic, nu poți face omletă fără a sparge niște ouă. Testele de până acum cu diversele sisteme de conducere autonomă cumulează deja miliarde de kilometri parcurși atât în condiții de laborator, cât și în condiții reale. Iar numărul victimelor, raportat la distanțele parcurse, este efectiv infim, din punct de vedere statistic.

Acest accident pur și simplu le va oferi specialiștilor noi scenarii pe care să le aibă în vedere sistemele de conducere autonome, ceea ce va face mașinile autonome și mai sigure. În condițiile în care acestea sunt deja cu niște ordine de mărime mai sigure decât mașinile conduse de oameni!

Mai dificil vor fi de gestionat sentimentele și mentalitățile oamenilor care vor fi, invariabil, influențați de știrile în stil „alternative news”, care vor evidenția că o mașină autonomă a fost implicată în acest accident fatal, în timp ce condițiile (care explică atât de simplu situația) vor fi lăsate pe plan secund sau vor fi ignorate cu desăvârșire.

Sunt curios, într-adevăr, cât de influențați vor fi cei care pregătesc cadrul legislativ pentru epoca mașinilor autonome. Dar aici deja vorbim de oameni cu o pregătire legislativă ce-i face mai puțin sensibili la știrile alarmiste sau prezentarea fals-lacrimogenă a situațiilor. Iar dacă dezbaterile vor fi purtate de oameni cu capul pe umeri și de specialiști care știu despre ce vorbesc, nu de pseudo-specialiști, cred că toată societatea va avea de câștigat de pe urma decesului lui Elaine Herzberg.
St
QUOTE(mircea_aq @ 20 Mar 2018, 14:00)
Sa ma traga pe mine la raspundere ca masina mea autonoma a calcat pe cineva ... Doamne sfinte cum suna...parca am fi in Kafka.
*



Asta e unul din marile dileme legate de masinile autonome, iar aici trebuie legislatie. Cum legislatia nu e momentan la nivel EU sau US, tot ce se vinde azi e cu raspunderea soferului, dar
nimeni nu vinde masini autonome. Volvo, Tesla, BMw, Mercedes, toti au sisteme ce pot mentine directia si viteza pe autostrada sau pe alt drum national cu marcaje. La toate ai o limita de timp cat masina merge fara ca tu sa ai mana pe volan (30-60 sec).

Cand o sa fie masinile autonome disponibile publicului larg o a avem si legislatie. Cel mai probabil nu va fi soferul responsabil, dar e complicata situatia si momentan se cauta solutii si in EU si in US.
einstein1984
QUOTE
că biciclista a apărut brusc din întuneric pe carosabil;

ochiul uman vede lumina intr-un anumit spectru deci daca nu e lumina nu o vede. Da scula aia autonoma de ce nu vede in infrarosu sau nu are LIDAR sa evalueze si ce e e stanga dreapta?
bucatzel
Pai o fi la fel cum e si in timi o trecere de pietoni in varful unei curbe, unde pietonii ies de dupa o tufa. Momentul in care-i vezi e momentul in care calca pe carosabil. Singurul mod de a sti ca-i cineva acolo mai iute ar fi sa arunci cu pietre si sa asculti daca urla cineva.
IRONICK
QUOTE(axabrt @ 20 Mar 2018, 16:43)
totusi am serioase indoieli ca o masina autonoma poate lua decizia de a salva viata unui biciclist de 30 de ani, fiind in imposibilitate de franare si atunci ranind o persoana de 50 de ani care merge pe trotuar, fiindca de pe contrasens venea o masina conventionala.
(ca daca si masina de pe contrasens era autonoma, atunci ii facea asteia loc cu eleganta si era treaba rezolvata).
E cam ciudat. Sau poate nu ma pricep eu la programare / invatare.
dar scenarii se pot scrie oricate
*


Tu decizi dreptul la viata???
tatimeu
QUOTE(RZV @ 20 Mar 2018, 15:10)
Io de 75k de km folosesc exact asa ceva (zi de zi). DSG cu ACC, facute de exact aceesi companie. Si sunt nu multumit, ci FOARTE MULTUMIT. Am 160 de km de naveta pe zi, din care cam 130 ii fac pe ACC (cam 110 km pe autostrada, si vreo 20 de km prin sate legate cu limita de 50 km/h).

Ceea ce trebuie sa stii e ca sistemul nu mentine distanta constanta in unitati de lungime (metrii), ci in unitati de timp (secunde) care se coreleaza in functie de viteza ta si a celui din fata. Daca cel din fata nu conduce constant, da, efectul e ala pe care l-ai simtit tu. Insa mi s-a intamplat foarte rar sa am neplaceri din cauza asta.
Dar, exista ca peste tot un remediu, si acela e pedala ta de acceleratie sau de frana (dupa caz).
Repet, folosesc sistemul de 2 ani si 75k de km (majoritatea autostrada), si spun cu mana pe inima ca e must have.
*


sofer1.gif pana acum nu am vazut masina fara pedala de acceleratie. si da asta se foloseste. In cazul de mai sus al colegului nici nu cred ca e nevoie de pedala de frana. Merge bine la reno si nu merge la nemtoaica? Nu cred asa ceva ohmy.gif
Thaddaus
Filmarea cu accidentul in articol.
einstein1984
soferul sulii nici nu s euita pe unde merge...
dizzy
La cum s-au drulat lucrurile, tind sa cred ca nu avea ce sa faca nici un sofer uman.

wolfin
Catadioptrul de la roti din parti.....si daca era sofer uman o vedea.

Foarte din scurt...franarea automata a reactionat la impact...

O tesla tind sa cred ca anticipa....din ce stiu senzorii citesc si pe contrasens.
Diac
Da ce bezna ! Adica femeia iese cu bicicleta dintr-un hau negru. Ma gandeam ca farurile astea moderne bat si ele intr-un fel. Nici daca era atent nu cred ca o vedea. Da intram deja in daca si cu parca.
dandobre
Eu cred că șoferul ar fi încercat o eschivă din volan concomitent cu frâna.
bucatzel
La cum i-am vazut pe MAREA majoritate a americanilor ca se comporta in masina, femeia aia si-o lua oricum.
Cu atat mai mult cat pe la astia numeri pe degete pietoni ziua, darmite noaptea.

Da, un sofer roman care minim data pe an ocoleste un caine, n-o palea, dar pe la astia nu mai exista asemenea obstacole pe drumuri.

Da' cum zicea einstein mai devreme, ce mamadracu, masina aia n-avea LIDAR/radar/infrarosu ?
wolfin
https://www.videoman.gr/ro/79593

o fi fost ceva de genu
marksman
Aproape imposibil de evitat fara senzoristica inteligenta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.