Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: O rabla...
Reno.ro - Forum Renault Romania > Alte discutii > Jurnal de Bord
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Muttley
Introducere

https://www.daciaclub.ro/https://www.reno.ro/index.php?showtopic=115419&hl=

In link e un topic de prezentare a unei Dacii 1310. Din motive total neimportante acum, m-am certat cu cineva pe forum, m-am certat apoi cu administratia, am primit mod preview pe viata. De draci si frustrare, prin 2010 mi-am sters toate mesajele.

In urma cu vreun an sau doi, mod preview-ul mi-a fost anulat, cu amendamentul ca un comportament civilizat si bun de dat ca exemplu din partea mea va fi apreciat, ca urmare am reinceput sa activez pe daciaclub, la Jurnal de Bord in special (Stifturi, cazane, d-astea). Motivul revenirii aici - oameni destepti si priceputi.

1-2 ani mai tarziu, gen acum, simt nevoia acuta de a continua povestea Daciei, ca urmare pornesc acest topic.
Voi incerca sa refac informatia in totalitate, folosind backupul personal si un cont "de imprumut". Cel din urma e necesar pentru ca forumul uneste mesaje si nu iese nimic bun.
Muttley - propriile-mi mesaje, cele sterse.
Cont de imprumut - meajele altora, cu quote din linkul de sus.

DACA ADMINISTRATIA considera ca ce fac e gresit, sa ma anunte, si renunt complet la idee, nu-i bai deloc. Daca administratia are o idee mai buna, ii multumesc de pe acum.

De aici si pana pe la pagina 30 e tentativa de refacere a vechiului topic.
De acolo mai departe, topic normal.

__________________________________________________________

Posted by: Muttley 15 Jun 2008, 10:27
Odata cu mutarea topicului la "Jurnal de bord", ma vad cumva nevoit sa fac unele adaugiri primului post din topic Asadar, un scurt istoric al gramezii de fiare vrednice de REMAT...
Masina a fost cumparata de noua, de la Adas Bacau, in octombrie 1988, de parintii mei. Aveam 6 ani pe atunci, si-n mod uimitor (pentru mine cel putin) imi amintesc ca-n acea dimineata m-am trezit la ora 7. Aveam un ceas mare de perete in dormitor si primul lucru a fost sa ma uit la el, eram surescitat rau de faptul ca ai mei urmeaza sa vina acasa cu masina!!!
Inca de foarte mic eram inebunit dupa masini, astfel incat inca de la aparitia ei, aceasta Dacie a devenit marea mea dragoste. Chiar de prima oara cand am urcat in ea, am apasat toate butoanele, spre exasperarea lu' taiaca-miu, deci atractia era de necontestat.
Prima oara tata m-a lasat s-o conduc la varsta de 12 ani. Mult spus "condus", cum n-am facut altceva decat s-o misc un metru inspre fata in parcarea manastirii Bistrita. Mai tarziu, cu ocaziile aniversarilor zilei mele de nastere sau cand eram cuminte, tata ma mai ducea in poligonul din oras (Piatra Neamt).
La 18 ani am luat permisul, asta devenind cumva un fel de legalizare a relatiei mele cu masina asta
Un moment deosebit in viata masinii l-a reprezentat noaptea de 20 decembrie 2000, cand am busit-o destul de zdravan N-a fost din vina mea, dar incidentul putea fi evitat dac-as fi avut ceva mai multa minte. Reparatia a fost facuta ieftin, cum situatia financiara nu permitea mai multe.
De atunci, incidente n-au mai aparut in palmaresul niciunuia dintre noi.
Dacia asta a fost menajata cat s-a putut de parintii mei, n-a fost chinuita, n-a fost fugarita. Adica nimicuri de genul prelata, baterie in casa iarna, stergatoare si oglinzi demontate si depozitate in interior. Sacrificiile facute pentru cumpararea ei au fost insemnate, iar mentalitatea cat si contextul vremii nu imbiau la o atitudine de tipul "da-o dracu' de fieratanie" cum intalnim azi. Mai subtire insa cu investitiile in ea, astfel incat ajunsese sa fie destul de ponosita la exterior. Insa mecanic, era impecabila.
In 2003 l-am pierdut pe tata, iar eu mi-am jurat ca masina nu va pleca vreodata de la mine. In privinta acestor intentii, inca nu s-a schimbat nimic.
Ajutat cu bani de maica-mea, am facut o restaurare a caroseriei cat am putut eu de bine. Aceasta a constat in eliminarea ruginii care insa nu era deloc multa (praguri, fete de portiera, suport roata de rezerva si petece prin podea) si inlocuirea partii frontale, anapoda reparata cand am avut accidentul (masca fata, semiaripi interioare fata, aripi exterioare fata). Vopsirea a fost facuta-n bataie de joc, lucru ilustrat de aspectul exterior actual al masinii, care e cel putin jalnic (vopsea sarita, matuita, etc).
Cat am fost student, cam toate economiile mele si bursa intrau in rabla. Pe vremea aia, Dacia inca mai era vazuta ca o masina, iar a mea era tinuta-n puf Aveam foarte mult timp la dispozitie ca sa ma ocup de ea, planurile erau gramada, insa lipseau banii pentru chestii serioase.
De cand am terminat scoala si am inceput sa am un salariu, s-a inversat balanta: bani ar fi, dar timp nu. Oricum, de vreo 2 ani incerc pe cat posibil sa ma ocup de partea de motor a masinii, nucleul fixurilor mele.
Stiu, Dacia 1310 e o masina moarta, decedata moral, condamnata la disparitie de altfel. Insa pentru ciudatul de mine (cum mai toti cunoscutii ma califica), e ceva mai mult. Tin foarte mult la ea, iar "imbunatatirile" mecanice reprezinta un hobby excelent.
O poza mai veche (de prin iarna 2007 - 2008 cred) cu "rabla mea":


[attachmentid=1628062951]

Cam atat pentru partea de introducere.
Mai departe, sub denumirea lui veche ("Upgrade motor Dacia - ...imbunatatiri aduse motorului standard") de cand se afla la Dacia Clasic, topicul trateaza modificarile pe care am inceput sa i le aduc motorului acum aproape doi enjpe ani.


_____________________________

A trecut un an tzjpe ani de cand am incercat montarea unui motor de Renault 5 Alpine pe masina mea. Asta ar cam fi continuarea acelui episod

Initial nu prea stiam care va fi soarta acelui motor. Inclinam mult spre a ma incapatana de a-i face toate mofturile si de a-l pune pe masina. Da' multe au fost considerentele care-n cele din urma m-au facut (totusi) sa renunt. Asa ca m-am dus hotarat asta iarna pe balcon unde astepta cuminte o decizie si m-am dat cu cheile-n el.

[attachmentid=1628062954] [attachmentid=1628062955] [attachmentid=1628062956]

Din motor am pastrat urmatoarele piese:
- baie ulei gtt
- pompa ulei gtt
- arbore cotit dacie 1.6, cuzinetii Kolbenschmidt
- setul motor Mahle 1.6 si bielele de renault 1.4 C3J
- pinioanele de distributie renault
- tachetii renault
- carburatoarele Dellorto DHLA 40
- pompa de benzina electrica noua de Daewoo Damas
Restul s-a vandut.

Am zis ca nu repet greseala comisa cu Alpine-ul. Bine, au fost mai multe atunci, da' ma refer la prostia de a ma apuca de motor fara a avea toate piesle necesare. Asa ca inca de anul trecut m-am apucat de adunat piese pt noul motor. Cu piesele esentiale m-a ajutat payty. De la el am luat o chiulasa de 1.6 de Nova (aveam de gand sa folosesc chiulasa mea de 1.4, da' e mai bine asa. Nu vreau sa stric nimic din motorul original), o galerie de admisie pt DHLA-uri si chiulasa de Dacie si o axa cu came de reno 12 TS. Tot anu' trecut am mai luat o galerie de evacuare, dar nu stiu dac-am s-o folosesc. Oi vedea...

[attachmentid=1628062957] [attachmentid=1628062958] [attachmentid=1628062959]

Apoi, bantuit fiind de observatiile "cunoscatorilor" (poate va mai amintiti replica lui SGM vizavi de simeringul de palier), am cautat sa cumpar absolut orice piesa cat de marunta, orice garnitura nenorocita de calitate. Asa am ajuns sa dau o caruta de bani pe:
- simering de palier Victor Reinz
- simering de distributie Victor Reinz
- lant de distributie Febi
- garnituri de etansare camasi / bloc (nu mai stiu marca, facute prin Austria sau nu stiu unde)
- simeringuri de supape Victor Reinz
- silicon etansare Victor Reinz (de asta am folosit totusi si la Alpine)
- ghiduri de supapa Metelli
- suruburi de volant pt motoare renault seria K
- si ce-o mai fi...

Alte piese de prin motor am cautat sa le iau de la dezmembrari de pe motoare Renault 1.4:
- intinzator mecanic distributie
- rampa culbutori
- inca o pompa de ulei (cu pinioane asta, dar in stare impecabila)
- pinion delco, suruburi prindere pompa pe bloc
- semiinele etansare baie de ulei (astea urmeaza sa le iau, nu am gasit noi de import )
- si nu mai stiu...

Prima zi de munca pr-zisa pt noul motor s-a consumat ieri, cand am inceput lucrul la chiulasa.

QUOTE(Muttley @ 14 Jun 2008, 18:47)
QUOTE(Muttley @ 12 Jun 2008, 18:43)

ce parere aveti de scaunul asta?

[attachmentid=1628062960]

*



Mda, banuielile-mi fura confirmate. Respectivul scaun de pe evacuare a fost candva rectificat prost. Asta desi meseriasu-mi spune ca e uzura. In fine...
Important e ca am vrut sau nu, ori ca e indicat sau nu... am schimbat toate scaunele de evacuare! Chestie pe care as fi preferat sa n-o fac, de vreme ce-i atat de riscanta.

Asa am ajuns eu la un baiat dintr-un sat din AG, renumit in zona ca mare reparator de chiulase.

Ziua de azi a fost dedicata-nlocuirii scaunelor. S-au montat scaune de F8Q (diesel 1.9), chestie f buna oricum, de vreme ce benzina cu Pb sau cu inlocuitor nu mai pupam de vreo doua luni.

Cum operatiunea asta nu e explicata-n manuale (cel putin eu nu am gasit nicaieri), iata etapele...

1) scaunele vechi se alezeaza pentru a deveni subtiri, moi si fragile, si pentru a putea fi usor extrase.
[attachmentid=1628062961]

2) cu o dalta ascutita, scaunele se taie pe generatoare (find de fonta mai mult se sparg), astfel putand fi usor "saltate". Poza 1 - extragere, poza 2 - ce a ramas din ele
[attachmentid=1628062962] [attachmentid=1628062963]

3) cu o freza cilindrica si un centrator plasat in ghidul de supapa, se alezeaza locasurile-n care se vor presa noile scaune.
[attachmentid=1628062964]

4) chiulasa se pune la rumenit p-o plita-ncinsa si se lasa... mult, nu mai stiu, 30 min - o ora. Cert e ca dup-aia frige cu draci (saracele mele degete, is pline de beshici... daca-s bou...)

5) se preseaza noile scaune cu un dorn adecvat si cu ciocanu'. Nu m-a-ncantat initial ideea "intelijentului" da' nu cred ca are cu ce dauna. Dornul era dintr-un metal moale, so no harm done. (aici n-am mai facut poza, ca dracu m-a pus sa tin de chiulasa ca se misca. Si cum am zis mai inainte, era fierbinte cu spume, deci fiind cu mainile pana la coate-n galeata cu apa rece (ca matzele 'cele proaste din desene animate), numai grija telefonului n-am mai avut-o)
Rezultat - o chiulasa cu scaune noi si cam indistructibile pe evacuari (cele mai chinuite).
[attachmentid=1628062965]
*



Saptamana viitoare voi continua cu largirea canalelor, lustruire canale si camere de ardere. Sunt blocat pana cealalta saptamana cand ma duc la Iasi sa iau ghidurile de supapa. Apoi vor urma pasuirea supapelor cu scaunele, masurarea camerelor de ardere si calculul inaltimii chiulasei necesare pt un raport de comprimare de 10.

Altceva ce sa mai zic.......
Nu am precizat... Din actualul motor ce se afla pe masina voi pastra DOAR blocul motor, asta pentru a fi totu-n regula cu seria.
Inainte de a-l da jos de pe masina voi monta in configuratia standard noua aprindere si pompa de benzina. Asta ca sa ma asigur ca functioneaza corect inainte de a fi totul gata.

Spre marea mea nefericire si marele meu stres, iar sunt presat de timp... Trebuie sa fie totul gata (fara partea de carburatoare cel putin) pana la sfarsitul lui iulie cand plec in concediu. Adica o luna si un pic. Doar ca de data asta lucrul se va desfasura seara si sambetele de vreme ce merg si la serviciu.

Aaaa, si ca sa fie totul nasol, nu am inca un garaj / atelier unde sa fac motorul. Da' am incredere ca se vor regla lucrurile pe parcurs. Sper...
79_BMS
QUOTE(PH-06-BOA @ 15 Jun 2008, 14:22)
Eu am luat 3mm di chiloasa, sise pare ca am ajuns la 10,5. Merge excelent (mot de 1300), in comparatie cu originalul. Am demontat-o dupa 10000 de km si, surpriza (mers cu GPL) extraordinar de placuta, asa de curata inauntru, pe supape si camera de ardera, parca era spalata cu decapant. Am si poze, film. Deci nu-i adevarat cu ce seplang unii , ca GPL-ul distruge... Cauza lor e alta.

Dupa cum vedeti, 2-ul a mers mai prost, iar garnitura nu m-am indurat s-o dau jos. Am folosit si de 2 ori aceeasi garnitura, cu succes.

[attachmentid=1628062966]

*


Muttley
Posted by: Muttley 15 Jun 2008, 15:57

Azi fiind duminica si neavand alta treaba, m-am uitat putin la cum as putea monta pompa de benzina. Nu m-am putut abtine si am dat jos pompa mecanica ca sa vad cum vine capacul obturator de Renault (s-a montat pe gtt si pe 1.4 monopunct Renault) de-l am eu. Ghinion... nu vine, capacul asta are 3 suruburi, in timp ce blocul de Dacie doar doua.

Aveti careva vreo poza cu un motor de Dacie cu injectie? Sunt curios cum s-a astupat acolo gaura din bloc... Mai mult, care are de vanzare un capac de injectie, ca sa nu mai umblu eu sa fac unul...

LE: La a 29-a pagina din topicul cu Dacia injectie am gasit .

Dati-mi IUTE un capac d-ala!
79_BMS
QUOTE(verde57 @ 15 Jun 2008, 17:03)
n-am citit atent, de ce nu ai pus chiulasa de alpine pe motorul tau actual?
daca e din cauza ITP pacat!
*


Muttley
Posted by: Muttley 15 Jun 2008, 17:33

Ar fi fost o treaba f buna dpdv performante acea chiulasa impreuna cu axa cu came.
Dar impreuna cu chiulasa ar fi venit (iar) toate problemele aferente alpinului pe dacie. Si anume organizarea compartimentului motor. Spun asta pentru ca toata gramada de carburatoare ar fi venit in partea stanga. Unde deja e aglomerat cu spume: delco, bobina de inductie, relee (regulator, faruri, electroventilator), alternator (bleah, revin cosmarurile), pompa benzina, pompa de frana, joja de ulei, cablu ambreiaj, modulul de aprindere (vine acusi), FILTRE DE AER, deci absolut TOT e in partea aia. In partea opusa ramane evacuare si... ATAT!

[attachmentid=1628062967]

Si acum cazul unui motor de dacie cu orizontale... Perfect echilibrat, neingramadit, functional... superb

[attachmentid=1628062968]
79_BMS
QUOTE(djasu82 @ 15 Jun 2008, 18:16)
Aoleu mai spala si tu motorul biggrin.gif poate de aceea atrageau si pe acei caini biggrin.gif sti tu mai bine... Sunt curios ce aprindere vei monta la noul motor ...
*


Muttley
Posted by: Muttley 15 Jun 2008, 18:42

Nu spal nimic. E jeg original, de 20 de ani. Poate valoreaza ceva candva.

Apropo de aprindere, inc-o-ntrebare, probabil, fara raspuns... Ce senzor de detonatie s-ar potrivi pe blocul de Dacie? Am vazut vreo doua gauri in aer p-acolo da' nu stiu ce filet au inca. Da' daca p-ala-l aflu imediat, habar n-am ce senzor s-ar potrivi...
79_BMS
QUOTE(Hexer @ 15 Jun 2008, 20:07)
De ce vrei senzor de detonetie?
*




QUOTE(ArtVandelay @ 15 Jun 2008, 20:09)
la raport de comprimare 10/1 cred si eu ca are nevoie
*




QUOTE(einstein1984 @ 15 Jun 2008, 20:14)
Pai nu conteaza ce senzor, iei unu de Logan si prelucurezi surubul pentru el (sau bucsezi gaura).
*


Muttley
Posted by: Muttley 15 Jun 2008, 20:33

Hexer, imi trebuie senzor de detonatie pentru ca aprinderea imi va permite utilizarea unuia pentru corectarea avansului.

ArtVandelay, 10:1 inca nu e exagerat. Dar vreau ca motorul asta sa poata dar sa si tina cat unu' normal. Nu de alta, da' ma costa ceva bani...

einstein1984, tu ai mare dreptate!!! Poa' sa fie orice tip de filet pe senzor. Fac o reductie adaptoare si-l montez fara probleme. Doar ca tre' s-am grija la material, probabil tot fonta, ca sa nu amortizeze vibratiile... 10x!

djasu82, am scris mai sus ca INAINTE de a ma atinge de motor vreau sa pun pe el aprinderea si pompa de benzina electrica. N-am chef de experimente si probe pe un motor nou si nerodat.
79_BMS
QUOTE(Hexer @ 15 Jun 2008, 21:37)
In primu rand imi place ca cineva dovedeste ca se poate si cu motorul original, nu trebue schimbat integral numai muncit cu capul.

Noi avem mai multe masini cu turbo (bmw) pentru competitie. La nici una nu avem senzor de detonatie, asta nu din cauza ca nu asi putea sa avem (pe masini sunt puse ECU stand alone VEMS), aste din cauza ca nu prea ajuta, nu lasam electronica ca sa modifice aprinderea dupa detonatii. Numai la reglare se foloseste un senzor de detonatie daca pot spune asa. Asta se compune dintr-un microfon de calculator (cu 5 lei cumari una) cablu daca nu e de ajuns ce e dat pentur microfon si un laptop si casti. Reglarea este usoara, punem langa chiulasa microfonul in asa fel incat nu o sa topi, micsoram aprinderea pana ce auzim pe calc (casti) ca incepe sa detoneze, asta cu siguranta o sa auzi, este foarte puternic semnalul de la microfon, daca auzi ei inapoi avensul cu 3-4 grade si e gata (la pornire pui 10-15 ca sa porneasca mai usor (pana la o turatie de 400 rot/min).
Prin asta faci tot harta aprinderii, la fiecare turatie si pozitie de clapeta de acceleratie, asa in final o sa ai un 3D harta a injectiei. Daca asta e gata si nu mai modifici cantitatea si calitatea amestecul nu o sa ai problema.

Noi la masini nici sonda lambda, EGT nu avem. O data reglat merge fara probleme, si pot sa spun ca costurile sunt pe masura, nu din inconstienta nu punem, ci nu le folosim numai la reglaj, si nu lasam corectie.

Nu stiu cat de mult cunosti cum functioneaza senzorul de detonatie sau corectiile ce lasi sa faca electronica dar daca nu te superi pun o explicatie scurta. Corectile se face electronica dupa valoarele primite de la sonde (la masini de strada 10-20%), asta pentru un consum mai bun si poluare mai mica. La masini de competitie nu se pun corectii, absolut de loc. Corectia ori face amestecul sec (se multe ori pana la 1.05) sau face amestecul mai bogat. Problema e cand mergi fortat cu motorul si pedalezi, deci de multe ori se schimba calitatea amestecului, daca electronica incearca sa corecteze amestecul mai mult ca sigur o sa fie preatarziu, de asta poate sa faca prea sec amestecul = detonatii si supraincalzire.

Senzorul de detonatii in conditii normale se foloseste ca un ceas de pe bord, numai indica cand ai detonatii dar nu implica. Valoarea "normala" este sub forja mers o ora max 5-10 detonatii, preferabil 0. Daca lasi sa implice face probleme, dar cel putin nu merge cum trebue motorul, regleaza avansul si din cauza ca pedalezi mai mult asta nu mai stie ce si cum si zapaceste (nu tot timpul, dar din 1/10 probabil).

Sper ca este lizibil si de inteles ca in general am probleme de gen  sad.gif

Keep up the good work
Hexer
*


Muttley
Posted by: Muttley 15 Jun 2008, 22:28

Multumesc pentru opinii, dar hai sa nu ne pierdem in teorie.
Intreaga parte de aprindere o las in seama altcuiva, pe mine ma depaseste.
79_BMS
QUOTE(Hexer @ 15 Jun 2008, 22:59)
De asta am scris ce stiu eu. Daca intelegi pedeplin ce am scris o sa sti ce intreberi trebue sa pui acelui om care pune electronica, sau cand esti acolo sti la ce trebue sa ai grija. Aceste date sunt dupa masini serioase si de la oameni cu experienta mare in domaniul curselor cu motor.

Este bine sa sti ata cat ma scris, macar poti cintrola daca respectivul este destul de bun in domaniu, dar sa spui lui, corectie dupa senzori sa nu lasa.
Ps. sti cum e cu teoria, daca este destul de bune rapresinta realitatea foarte bine, fara teorie e geu sa faci ceva care din plima sa fie buna.
*


Muttley
Posted by: Muttley 15 Jun 2008, 23:08

Tu zici acolo de senzor clapeta, sonda lambda, imbogatire/saracire amestec in timp real. Motorul meu va fi CARBURATIE! Ce sa comande sonda lambda? Surubul de amestec? Cum sa reglez amestecul? Cu cabluri? Si daca senzorul de detonatie-mi palpaie un bec in bord cu ce ma incalzeste? Opresc repede masina si invart de delcou? Iar sa umblu cu laptopul dupa mine si s-ascult motorul cu castile pe urechi de fiecare data cand pun benzina, cand e frig afara sau prind trafic greu in Bucuresti... No 10x.

Daca senzorul de detonatie comanda aprinderii scaderea avansului centrifugal cu 5*RAC la cea mai mica detonatie ce are? Pentru mine e mai mult decat suficient, mai bine de atat nu se poate.
79_BMS
QUOTE(Hexer @ 15 Jun 2008, 23:39)
Am descris cam ce face corectie la o electronica prin sonda lambda...nu despre motorul tau am vorbit, dar daca ai sta sa citesti atent poate ai da seama cam ce si cum.

La masini serioase care sunt folosite cum trebue (presulunem ca si du de asta bagi bani in hergelie) nu lasa electronica sa fie ajustat de vre-o corectie adusa de senzori ca labda si detonatie, asta 2 nu trebue sa fie functionala ca sa mearga motorul perfect, ex WRC-urile, unde nici o ajustare electonica nu e permisa in timpul concursului, deci nici o corectie, numai cele ce trebue petnru funtionarea motorului.

Si nu, nu trebue sa modifici 10x aprinderea, o faci o data cum trebue si gata, dai un plus cateva grade, incat cu toate carburantele sa fie ok si gata.

Daca lasi senzorul sa comande elecronica...sa nu zici ca nu am spus ca nu asta e calea buna...

Cu repect
Hexer
*


Muttley
Posted by: Muttley 16 Jun 2008, 07:53

Functionarea optima a unui motor e la limita detonatiei. Pt a functiona acolo, la cat difera benzinele si conditiile de functionare, trebuie ce voi pune eu. Personal mi s-a acrit ca la fiecare plin sa invart de delco.
79_BMS
QUOTE(Hexer @ 16 Jun 2008, 08:14)
Ok. Sper ca si motorul sa fie pe aceasi parere la care ai ajuns tu.

Spor la treaba ca ai multe de facut.
*




QUOTE(Ciumonk @ 16 Jun 2008, 13:21)
In primul rand cred ca Hexer trebuia sa mentioneze ca majoritatea sondelor functioneaza prin oscilare intre anumite valori si ca au un anumit refresh rate, de asta nu sunt intotdeauna bune pentru competitie, mai ales la nivel financiar mai scazut
*




QUOTE(Hexer @ 16 Jun 2008, 13:54)
Exact asa e cum ai spus, vasiaza ca un osciloscop, partea de financiar...nu cred ca la WRC putem vorbi despre asa ceva, sau la masini unde numai motorul costa peste 20.000€...
*




QUOTE(Ciumonk @ 16 Jun 2008, 15:38)
Bine ,in WRC cred ca nu au voie.Am spus de nivel financiar pentru ca exista sonde si sonde, cele OEM si mainstream si altele mai performante, care se preteaza la folosirea in motoare ameliorate, dar costa mult mai mult(de exemplu sonde lambda cu capete din cine stie ce aliaje si oxizi, cu mii de incalziri si sute,zeci,poate chiar milioane de fire iesind din ele smile.gif )
*


Muttley
Posted by: Muttley 16 Jun 2008, 20:46

Ce facui azi cateva ore cate mi-au ramas dupa munca...

Am curatat cat de cat rampa de culbutori de renault, am degripat-o si am desfacut-o ca sa verific uzura axului. Nu e chiar nou da' nici prost nu se prezinta. Oi vedea daca ramane rampa asta sau nu. O poza (desi nu spune mare lucru)...

[attachmentid=1628062969]


A urmat majorarea diametrelor traseelor de admisie la intrarea in chiulasa. L-am lasat pe baiatu' de-mi face chiulasa sa se ocupe, ca e chestie delicata. A folosit o freza si o bormasina... Diametrele de intrare au ajuns la 32mm de la 29mm original.

[attachmentid=1628062970]

Dup-aia m-am dat cu bormasina si glasspapier in ea. Incredibil cate chestii se pot imbunatati intr-o chiulasa de Dacie. Sunt atatea coturi de raza mica si atatea muchii idioate care abia asteapta racordate sau nivelate. Pacat ca era tarziu, as fi stat sa bazai la ea pana maine... In fine, mai e de lustruit, abia am facut treaba bruta.

[attachmentid=1628062971] [attachmentid=1628062972]


In plus, am gasit la un amic ce cautam...

[attachmentid=1628062973]

... si am dat desenul de executie la frezor pt a-mi face capacul pt gaura pompei de benzina din bloc.
79_BMS
QUOTE(mihai1677 @ 17 Jun 2008, 10:22)
Senzorul de detonatii va fi folosit initial pt a regla aprinderea, ducerea avansului aprope de detonatie, ulterior va fi folosit doar ca protectie, in caz de detonatie continua se reduce avans.
*


Muttley
Posted by: Muttley 17 Jun 2008, 10:37

QUOTE
Senzorul de detonatii va fi folosit initial pt a regla aprinderea, ducerea avansului aprope de detonatie


Asta ca sa nu se seteze curba de avans ascultand greierasii de la motor, ci folosind un martor luminos

Iar cum in noua configuratie destul de incalcita a motorului (1.6, alta axa, rap de comprimare mare, alimentare separata a cilindrilor), curba de avans e o necunoscuta totala, acel senzor impreuna cu toata aprinderea vor fi mai mult decat binevenite.



Posted by: Muttley 17 Jun 2008, 21:07

Am terminat de lustruit chiulasa. Am omorat azi bormasina de pe la ora 4 la 9 seara. Am stricat vreo 8 metri (cred) de fasie de glass-paper, am aluminiu-n nas si bataturi in palma. In viata mea nu mai fac asa ceva, e obositor, plictisitor si murdar. A, da, si bormasina face un zgomot anormal dupa tratament.

Rezultatul:

[attachmentid=1628062974]
79_BMS
QUOTE(Ciumonk @ 17 Jun 2008, 23:07)
Ideea era ca nu se majoreaza canalele in acest fel.Chiar daca nu dispui de mijloace de masurare a curgerii inainte si dupa, in primul si in primul rand trebuia sa imperechezi perfect chiulasa cu galeriile pentru carburatoare.Asta insemna sa rezolvi prima data canalele galeriilor(daca aveai ceva de rezolvat...majorare, bavuri, texturi etc), sa fii sigur ca suprafata de asezare este perfecta si dupa asta sa-i tragi un strat de albastru de Prusia(sau Berlin sau albastru de inginer sau orice alt nume ar avea) si sa vezi unde nu se aseaza bine la partea carburatoarelor.Rezolvai asta, te gandeai si calculai ce conicitate vrei sa aiba canalul(daca ai ajuns pana acolo,...o spun fara rautate) si dupa asta treceai la chiulasa, cu exact acelasi procedeu, bavuri, albastru de Prusia etc.Bineinteles, in cazul tau probabil ca ai fi inceput de la chiulasa(eu am spus din experientele mele cu chiulasele de FORD CVH, deja destul de ameliorate cand au ajuns la mine......si tot la capitolul CVH mai sunt niste povesti cu canalele majorate si performantele mai proaste, in parte din cauza diminuarii supraalimentarii acustice si in parte din cauza unghiului prea mare rezultat intre canal si coada supapei{mai exact perpendicularele duse pe fata exterioara a supapei} ), cu majorare dupa exemple gasite in carti de preparare Renault(ba chiar am asa ceva, pentru R5 GTT de grupa A si N, deci pe aproape, desi acolo ai turbo),poate chiar uzina de la Pitesti mai are date despre chiulasele modificate acolo,  si continuai cu galerie-carburatoare.
Si din nou, in functie de ce carburatoare ai, s-ar putea sa ai nevoie de niste flanse amortizoare intre carburatoare si galerii.Si astea trebuie pupate cu galeria si carburatoarele.Si multe altele.

Si da, ai dreptate, de amplasarea optima si ergonomica nu stiu foarte multe pentru ca nu am experienta inca, dar eu am omis faptul ca tu vei folosi masina asta in mod normal, nu numai exceptional.De obicei m-am concentrat pe eliminarea interferentelor externe(si in mare transfer de caldura) intre admisie si evacuare si pe portia de aer rece si proaspat pe care o primeste motorul.
*




QUOTE(Hexer @ 18 Jun 2008, 00:22)
Daca tot vorbim despre chiulase si cum trebue sa arate galeriile sa nu uitam ca amestecul e bine sa capete viteza pe traseul, asta inseamna ca acesta trebue sa fie conica, cu o scadere pana la 15 gade. De la carb spre camera de ardere.

Despre polizare. Galeriile unde cirvula amestecul nu e bine sa fi ca oglinda, mai degraba dai cu shmirli de 40-60 si castigi mai mult.
Cam asa ceva e facut si la F1, unde peretele sunt ca pielea de rechin, spre o directie fina, deci nu e uniforma, iar pe cealata directie impiedica circlatia gazelor.

Asta din motivul ca pe perete fina moleculele au viteza zero, deci diametrul se scade.
Inca un motic este ca umizeala (benzina) se depune pe perete, curge la supape si arde acolo, distrugand in timp asta.

Camera de ardere e bine sa fie cat se poate mai curat si cara coturi cu radius mai mari de 2mm. Acestea sunt locuri calde, unde se pot crea detonatii.

Galeriile de aveacuare, acolo nu prea conteaza cat e de fin, ca pistonul apasa afara gazele, nu vacumul trage (diferenta foarte mare).
No..pana ce scriu iarasi o pagina si nu intelegeti nimic atasez cateva poze.

[attachmentid=1628062975] [attachmentid=1628062976] [attachmentid=1628062977] [attachmentid=1628062978] [attachmentid=1628062979]

*




QUOTE(SGM.MYKE @ 18 Jun 2008, 10:32)
Despre pompa de Damas poti sa mai dai niste detalii, parca ai mai zis ceva de presiune dar ar fi bine sa pui o poza cu ea si un pret. Ma bate si pe mine gandul sa pun una, pompa mea merge in sec si exista riscul sa imi bage benzina in baie cand o mai trec pe benzina(merg de obicei pe GPL). Spor la treaba in continuare si sa vedem diferentele intre motoarele noastre.
*


Muttley
Posted by: Muttley 18 Jun 2008, 10:51

[attachmentid=1628062980]

Era luata pentru Alpine. Pe vremea aia eram stramtorat rau cu banii, aveam niste cheltuieli enorme si nu mi-am permis una "aftermarket" care era pe la vreo 3.5 - 4 mil una nu f performanta.
Nu stiu ce presiune asigura. La sfatul cuiva am luat-o mai ales c-a fost relativ ieftina, 1.5 mil parca. M-a asigurat respectiva persoana ca merge multumitor pe Alpine 1.6 cu orizontale. Pe Dacie 1.6 banuiesc eu ca va fi ok. Daca in timp se va dovedi ineficienta voi lua altceva.

PS: de fapt sunt extrem de curios daca va si functiona
Zilele astea am sa-ncerc s-o pun pe masina sa vad cum merge cu 1.4 si Carfil. Sa vad dac-oi avea timp...
79_BMS
QUOTE(argon @ 18 Jun 2008, 10:56)
o sa-ti belesti cuiul poanto in scurt timp, si daca nu, nu o sa tina, si nivelul o sa dea pe afara. Trebuie sa pui si un regulator de presiune(daca exista).
*


Muttley
Posted by: Muttley 18 Jun 2008, 10:58

E joasa presiune. Si se opreste-n momentu-n care poantoul opune rezistenta. Cel putin asa ar trebui.
79_BMS
QUOTE(argon @ 18 Jun 2008, 11:00)
nu ar merge pe iesire un T(d'ala de sprituitoare) , si in el infipt cu ajutorul unei bucati de furtun un stut calibrat de pompa de benzina, ca sa faca returul?
*


Muttley
Posted by: Muttley 18 Jun 2008, 11:03

Nu. N-are rost.
Montajul include si un releu. Cred ca de protectie, naiba sa-l ia, nu ma pricep la electrica. Mi-a facut cineva schema ca pt prosti si asa-l si montez.
79_BMS
QUOTE(Ov @ 18 Jun 2008, 11:27)
releul ala cred ca mai degraba e de comanda nu de protectie si mai mult ca sigur va asigura alimentarea pompei cand pui mata (dumneata smile.gif ) contactul wink.gif

Si eu as pune un regulator chiar daca e joasa presiunea
*




QUOTE(Gheorghedracu @ 18 Jun 2008, 16:49)
Pentru carburatoarele alea iti trebuie o pompa de presiune mica si volum mare. Pompele de injectie dau presiuni mult prea mari pentru carburatoare si volum mic. De cele mai multe ori asta inseamna ca cuiul poantou este impins in jos si camera de nivel constant inundata.

La un R12G cartea spune ca pompa baga cam 0,2 bari maxim (static, pompa nnu livreaza). La 17G (injectie) presiunea e controlata la 2bari, pompa baga mai mult.
*


Muttley
Posted by: Muttley 19 Jun 2008, 07:44

Ieri o fost una din acele zile NASPA...

Galeria mea de admisie e cam proasta. Pe flansa dinspre chiulasa cele doua perechi de gauri de admisie-s prea departate. Ceva de genul
oo__oo - normal (pe chiulasa)
oo___oo - pe galeria mea.

Singura solutie a fost sa tai galeria la mijloc, sa elimin o portiune (fix 4 mm) cat sa se alinieze cu chiulasa si s-o sudez la loc. Am masurat, am taiat, toate bune.

[attachmentid=1628062981]


Urma sa merg la cineva sa sudeze capetele. Baiatul la care fac chiulasa avea ieri o chiulasa de motor Dacia OHC a cuiva care merge la raliuri cu masina. Pt cine e curios sa vada cum arata chiulasa rarului motor...

[attachmentid=1628062982]


Tocmai terminase lucrul la ea, trebuia s-o duca la proprietar, si cum respectivul suda Al, am mers cu el sa rezolv galeria.

Acolo, omul imi zice ca pt a mi-o suda trebuie s-o prind de chiulasa, sa stea fixa, ca sa nu "se traga". Ma asteptam la asta, dar speram sa vina el cu o solutie alternativa. N-a avut-o din pacate. Asa ca trebuie sa revin la el cu galeria fixata de ceva rigid.

Insa acum vine partea nasoala. La respectivul atelier (se pregatesc acolo Mitsube si Impreze de raliu) se afla si dl V.O., un vechi participant la coasta, foarte familiarizat cu motorul Dacia OHC. S-a uitat la galeria mea si a spus ca nu e pt chiulasa de Dacie normala, ci pt motorul cu axa cu came in cap. Ceea ce e cel putin nasol, de vreme ce trebuie sa ma chiunui atat s-o adaptez (pe langa sudura trebuie confectionata si o placa intermediara intre galerie si chiulasa, asa am vazut la bodel si abia acum inteleg rolul ei).
Iar, daca e cineva curios sa vada un motor Dacia "de familie"...

[attachmentid=1628062983]


Iar partea nasoala rau abia acum vine. Proprietarul chiulasei din poza de sus, cel ce trebuia sa sudeze galeria mea, avea o galerie pt motorul de dacie normal. Mi-a aratat-o si venea perfect pe o chiulasa de zacea p-acolo prin curte. 6 gauri, pica perfect pe prezoane... Ce mai, m-a bagat in boala galeria aia. Cum era de asteptat... NU e de vanzare

Am plecat cu mintile ratacite acasa (de fapt nu erau ratacite de tot, visau la galeria de-o are omu' ala) si cum era devreme, inca nu se intunecase, am zis sa ma duc pe la masina sa vad daca se potriveste senzorul pe bloc. Precizez ca masina mea se afla-n curtea unui coleg de munca. Ajung la bolid, ridic capota... Belea mare. Pe capacul culbutorilor si-n contraaripa stanga zaceau timizi multi rahatsei de sobolan mare cat pisica. Asa ca am pornit masina urgent, am verificat daca mai are frane, daca nu pierde antigel si daca merg electricele pe ea, am scos-o din curte si dus am fost... Zic sarumana ca inca n-au apucat jivinele sa roada la ea...

In concluzie, yesterday was not a good day for science...

Azi am de gand sa dorm mult, ca am cam dus lipsa de somn in ultima vreme, iar maine plec la Iasi ca am sesiune. Cu ocazia asta iau ghidurile de supape si alte maruntisuri de-mi mai trebuie. Deci reiau prostiile sapt viitoare...
79_BMS
QUOTE(Gheorghedracu @ 19 Jun 2008, 08:00)
Chiulasa aia OHV arata a facatura dintr-o chiulasa normala cu partea de deasupra sudata peste ea, sau mi se pare mie?
*


Muttley
Posted by: Muttley 19 Jun 2008, 08:11

E derivata din cea normala cu mici particularitati. De exemplu, supapele-s perfect verticale, in timp ce la cea normala au un usor unghi, camera de ardere e minuscula (parte din ea se afla-n piston), etc. Partea de sus e prinsa cu suruburi.

Ce v-as ruga... Sa nu transformam topicul in discutie despre motoarele OHC Dacia. Exista deja topicul asta. Multumesc
79_BMS
QUOTE(vierme_ha @ 20 Jun 2008, 06:34)
pompa de benzina pentru damas e gandita pentru carburator,deci nu ar trebui sa ai nici o problema smile.gif (parca nu s-a mai precizat)
*




QUOTE(SGM.MYKE @ 20 Jun 2008, 07:02)
Inseamna ca la mine e numai buna. Oricum e bine ca pui pompa si aprinderea, ca la mine cam face pe nebuna cu axa asta si raportul asta de comprimare(cam 10,5-10,8:1). Ma gandesc sa ma bag si eu la o aprindere ca a ta. smile.gif
*


Muttley
Posted by: Muttley 20 Jun 2008, 07:21

Ok. Sambata viitoare va fi pe bolid, pe motorul normal. Sa vedem despre ce este vorba si cum se comporta la mine.

Posted by: Muttley 21 Jun 2008, 13:40

Cum se cheltuie 4.5 mil lei pe prostii

[attachmentid=1628062984]

Am avut o surpriza fantastica atunci cand colegul de facultate ce m-a ajutat cu piesele a scos setul de garnituri de baie din portbagaj. Era SINGURUL reper ce nu-l gasisem de import pentru motorul asta. Ma gandeam cu groaza ca trebuie sa iau vemecomp crap.

Cu alte cuvinte, am absolut TOT ce-mi trebuie pentru motor dpdv piese comune, TOT DE IMPORT.
Adrian Frigo
Matly,felicitãri pentru decizia de a readuce topicul la suprafațã,nu merita nici el și nici mașina sã rãmânã în anonimat! aplauze.gif Chiar sunt curios ce urmeazã...

Poți șterge cu cea mai mare placere postarea,n-am putut sã mã abțin... biggrin.gif

Muttley edit, astazi (deja sunt zapacit de date si ani...): nu-i bai, sterg la final. Mersi, tempereaza-te smile.gif
79_BMS
QUOTE(SGM.MYKE @ 21 Jun 2008, 18:47)
Ti-ai luat doua filtre de ulei?
Si offtopic am gasit la dezmembrari un motor de familie 500 RON cu cutie cu tot si cateva piese in plus.

Ai pus aprinderea?
*


Muttley
Posted by: Muttley 21 Jun 2008, 19:31

Un filtru de ulei e pt primul schimb de ulei de dupa reparatie, schimb cu care se merge 500 km (un drum pitesti-iasi sau o sambata petrecuta pe A1), al doilea pt urmatorul schimb. Cum in zona AG astia de prin magazine ridica din umeri sus tare cand aud de filtre Champion, am luat doua. Sa ajunga

Aprinderea o pun sambata viitoare. Pompa de benzina mai devreme.
79_BMS
QUOTE(emircea @ 22 Jun 2008, 20:37)
Spor la treaba!!!

L.E. Nu stiu si n-am nici o sursa de informare, dar pompa de Damas se leaga direct la carburator? N-are un regulator de presiune?

In caz ca are si nu e de gasit, VW-audi au avut prin anii 80 regulator din asta de presiune, pentru pompa electrica, inainte de carburator, cu retur corespunzator. Revin cu poze dupa montare, ca am cam umblat lelea prin delegatii in ultima vreme...

Sa nu te puna sfantul sa pui T cu gaura calibrata, ca nu functioneaza ok decat la pompa mecanica, asta iti da o portie constanta de benzina la fiecare actionare, cu nr. de actionari corelate cu turatia motorului. Cel ce mi-a vandut opelul din semnatura a incercat sa imperecheze o pompa de injectie multipunct cu carburator si restrictie pe retur, cu rezultate jalnice: ori mergea inecata la relanti, cu consum de 1l/km, ori se plafona peste 2000 rpm. Problema a fost rezolvata cu un regulator de presiune, comandat de prin US.
*


Iulikk
Bãããããããããããã......... wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Uelcãm bec BTL post-336-1110552459.gif post-336-1110552459.gif post-336-1110552459.gif
Muttley
Posted by: Muttley 23 Jun 2008, 21:14

Mi-a zis cineva ca se opreste cand se-nchide poantoul. Ar fi perfect sa fie asa. Oi vedea cand o montez, sper ca saptamana asta.

Ca sa revin la evolutia tampeniilor... Azi a fost cu du-te - vino.
In primul rand baiatul de-mi face chiulasa a masurat ghidurile vechi cand le-a scos acu' 2 saptamani si mi-a spus ce cota tre' sa aiba cele noi, a cerut strangere 0.1mm. Din nefericire s-a inselat. De fapt ar fi trebuit cu 0.04 - 0.05mm. Am comandat ce a zis el, iar rezultatul - nu intrau ghidurile. Belita mare, ce e de facut??? Aveam de ales intre a comanda alt set cu alte cote, dar asta insemna sa ajunga la craciun (nu mai zic de banii aruncati la gaste), ori de rectificat astea de le am, si micsorat diam exterior cu 5 sutimi. Cum timp de umblat dupa mesteri nu prea am, am luat bormasina, glaspapier de 800 si de 2000, un micrometru si ia si freaca la cele 8 ghiduri. M-am luptat cu afurisitele juma' de seara. In cele din urma le-am adus in cote si le-am montat pe chiulasa. Bine ca am scapat de treaba asta.

Am trecut la supape. Evacuarile vor fi niste minunate supape de Renault, identice cu cele de Dacie, da' mai de calitate. Cel putin asa par.
Ei bine, admisiile era vorba sa le fac din supape de admisie de motor de Dacie cu axa cu came-n chiulasa. Au talerul mai mare (36 mm fata de 34.6 la 1.6 normal) si necesita doar scurtarea cozii si practicarea canalului de fixare a sigurantelor. Azi a fost prima oara cand am apucat si eu sa le studiez mai bine. Pe scurt - sunt penale. Materialu-i execrabil. Daca asa a fost facut tot motorul ala, nici nu ma mir ca n-a apucat productia-n serie mare. Concluzie - trebuie supape de admisie. Maine primesc un raspuns de la un distribuitor de piese. Daca nu gasesc am pus-o, Topoloveni la taler nominal scrie pe mine.

Era sa uit, nici simeringurile de supapa nu-s bune. Au diametrul mai mic. Da' macar astea se pot face sa se potriveasca.

Deja incep problemele, abia astept sa vad ce cuie ruginite mai gasesc
79_BMS
QUOTE(ArtVandelay @ 23 Jun 2008, 21:20)
pompa de damas se opreste cand inchide poanto-ul, stiu pe cineva care are pe oltcit si merge perfect
*


Muttley
Posted by: Muttley 23 Jun 2008, 21:21

In sfarsit o veste buna azi!

Sunt prea rupt in gura de somn si prea-mi lipsesc supapele alea de admisie ca sa mai fac ceva la chiulasa. Asa ca am sa trec pe ceva mai "light".
So... pt pompa de benzina imi trebuie un plus pe contact. Cum sunt paralel rau cu orice are legatura directa cu curentul electric va-ntreb: de unde iau plus pe contact? Eu stiu doar de rigleta de sub bord. Deja p-aia am incarcat-o si cu alte echipamente gen remote amplificator si comanda mp3 prin cheie. Ca urmare mi se intampla uneori ca atunci cand merg in marche-arriere (adica lampi spate aprinse) si cu muzica pornita, atunci cand mai calc si frana (adica se aprind si lampile de frana) mi se opreste amplificatorul. Deci ceva e-n neregula acolo si parca n-as mai lega si pompa de benzina la aceeasi tzeava.

Din nou: de unde pot sa iau un plus pe contact mai sanatos???
79_BMS
QUOTE(tzepesch @ 24 Jun 2008, 09:02)
direct de pe bobina
*




QUOTE(os @ 24 Jun 2008, 09:18)
@Muttley, despre alimentarea pompei electrice de benzina:

Nu stiu ce putere absoarbe pompa aia. Avind insa in vedere importanta ei -> poate ar merita un circuit numai al ei. Ai putea folosi un releu de calitate comandat de "+contact". Releul la rindul lui controleaza pompa.

Spun asta atit prin prisma pataniilor descrise de tine cit si stiind cum arata inauntru (vai!) partea electrica a contactului (de berlina, la altele n-a fost nevoie).

Alte opinii? Imi scapa ceva?
---------
Edit: in general eu as alimenta toti consumatorii de oarece putere folosind relee - repet: mai ales stiind cum arata chestia aia, ca "intrerupator" nu pot sa-i spun.
*


Muttley
Posted by: Muttley 24 Jun 2008, 09:22

os, absoarbe o putere mica mi s-a spus. Presiunea benzinei la iesire e redusa, ~ 0.2 bar.
79_BMS
QUOTE(os @ 24 Jun 2008, 09:24)
Nu scrie pe carcasa ceva de genul 12V xW sau 12V yA?
*




QUOTE(Ov @ 24 Jun 2008, 09:24)
ala direct de pe bobina e la fel ca ala de la regleta.

@muttley: singura greseala de acolo e ca ai alimentat amplificatorul pe regleta aia. Ampliful consuma mult si are nevoie de fir cat mai gros de alimentare (>= fi 8) legat direct la baterie. Amplificatorul in mod normal ramane tot timpul alimentat si este pornit de o comanda de "remote" care se da pe alt fir care se leaga la RCD. Daca n-ai fir de remote la amplif (sau la rcd, se e firul ori de remote ori de antena electrica) atunci poti sa-ti iei un buton din ala teapan cum au aia la raliuri la contactul general si sa-l pui sa comande ampliful.

Revenind la pompa de benzina, aia oricum e bine sa o alimentezi printr-un releu, asa ca cel mai bine faci circuitul primar de alimentare al pompei direct legat la baterie, printr-o siguranta, evident, se gasesc socluri de sigurante pt 1 sig, si circuitul secundar sa alimenteze bobina releului de la regleta de sub bord.

[attachmentid=1628062985]

*


Muttley
Posted by: Muttley 24 Jun 2008, 10:01

Cred ca am sa fac ca-n poza lui Ov. Suna bine ideea lui. Si legaturile am sa le las in seama cuiva priceput.

Pana una-alta, am gasit supape . Cam scumpe, da' asta e... Macar am rezolvat-o, sper sa ajunga la mine sapt asta...
79_BMS
QUOTE(emircea @ 24 Jun 2008, 10:26)
Muttley, la schema postata de ov, "+ de la regleta" poate fi luat direct din plus-ul bobinei de inductie. Pentru comanda releului este nevoie de curent mic, asa ca in mod normal nu va fi afectata functionarea bobinei.

'+ baterie' il poti lua direct de la alternator, e tot aia; cu un fir cu papuc 'cu gaura' pe el rezolvi elegant problema. Sper sa reusesc sa fac si eu, in timp util, aceeasi poveste, ca sa pun foto cum am facut; in mod sigur week-end-ul acesta, daca nu plec pe nici unde.

La magazinele de piese auto de dacie gasesti sigurante pe fir, si ceramice, si din cele cu papuci. Eu prefer modelul cu papuci; le-am schimbat pe toate cu astea.

Releul este suficient unul de protectie pentru becuri; face fata la cat curent absoarbe pompa din circuit. Pompa se leaga pe circuitul normal deschis (ai un desen pe releu, cu numarul pinilor releului si cu ce fac ei; identifici si compari cu schema postata de OV).

Functionare: cum ai contactul pus, releul este comandat sa inchida circuitul, pompa baga de nebuna, pana inchide cuiul poantou. Cum ai luat contactul, tai comanda la releu, iar acesta desface circuitul ce alimenteaza pompa. Avantajul este ca daca ti se goleste CNC (mai ales dupa o stationare lunga), lasi contactul pus cateva secunde inainte de pornire si se umplu carburatoarele.

Apropos, vezi ca de la acelasi magazin de piese auto de Daewoo gasesti si filtru extern de benzina, in capsula metalica. Eu vreau sa folosesc unul din ala inainte de pompa, ca gunoaiele din rezervor pot bloca pompa. Am patit-o la Opel si abia am reusit s-o deblochez. Deci atentie si la aspectul asta. Filtrul e suficient de fin sa protejeze de gunoaie si jigloarele din carburator.
*




QUOTE(os @ 24 Jun 2008, 10:30)
Revenind la postarea ta despre rolurile alternatorului si a acumulatorului: aici chestiunea e discutabila. Dupa mine, exprimarea corecta ar fi "la bara de +". Dar masina nu are o "bara de +" propriu-zisa, rolul acesteia este oarecum preluat de borna "+" a acumulatorului.

Par consquence: desi - asa cum zici - acumulatorul are "numai" rol de tampon, avind in vedere modalitatea in care e realizata instalatia eu cred ca "borna +" e mai corect. Ar mai fi de mentionat si rolul acumulatorului in filtrarea tensiunii pulsatorii generate de alternator, ca si necesitatea ca unii consumatori sa lucreze si cu alternatorul oprit (pompa de benzina care trebuie sa asigure pornirea motorului) si altele.
-----------
In practica nu prea conteaza, atita vreme cit nu e vorba de consumatori prea mari. Mai degraba intervin dupa mine considerente mecanice (robustetea contactelor, pozarea cablurilor).
*




QUOTE(djasu82 @ 24 Jun 2008, 10:36)
Se poate face un mic circuit eletronic pentru a comanda pompa de benzina in functie de turatia motorului pentru marirea sau micsorarea debitului de benzen care alimenteaza carburatoarele. Muttley sper sa-ti iasa proiectul .
*




QUOTE(diaconuliviu @ 24 Jun 2008, 10:46)
QUOTE(djasu)
[...]Cea ce am spus asa se face si punct bateria e doar pe post de tampon nus i de generator de curent dar cum ai spus tu haba nu ai de eletronica ... etc.


Si daca e asa, ce importanta are de unde trage firele? Sau tu afirmi ca daca le leaga la baterie va consuma numai din baterie? Daca da, greseala mare, daca nu, nu conteaza.

Acuma, revenind, Ov ti-a zis bine, separa circuitul de statie de cel de +contact. Eventual, daca nu vrei ca statia sa aiba + permanent, pui un releu comandat de + contact( scuze, acum am vazut schema lui Ov care asta explica de fapt). Pompa de benzina insa trebuie alimentata din + contact, altfel functioneaza permanent..
Acuma, pentru pompa, daca stii ca esti pe faza si nu uiti contactul pus ca pompa sa functioneze permanent, pui direct prin contact. Ca siguranta insa (copiat de la "injectate") pompa la punerea contactului ar trebui sa aiba un circuit care s-o porneasca pentru 5 secunde (la injectate = pentru a aduce presiunea in rampa de injectie la presiune nominala, la tine pentru a compensa eventuala golire a cnc). Dupa cele 5 secunde se opreste si mai porneste numai cind montajul "simte" impulsuri de rotatie (de platina, de turometru, de volanta, etc, adica orice semnal care arata ca motorul se roteste). Lipsa lor face ca pompa sa se opreasca dupa cele 5 secunde. E montaj relativ laborios pt tine dar util. Nu recomand acea oprire de pompa la atingerea presiunii nominale cu reluarea functionarii dupa partiala golire (am vazut surse ce recomandau asta, nu doar colegul de mai sus, mi se pare cam nesigura in timp). Pompa functioneaza permanent cit are impulsuri de rotatie, restul se asigura prin retur si/sau regulator.
*



30 May 2017, 19:12:

QUOTE(emircea @ 24 Jun 2008, 10:57)
QUOTE(diaconuliviu)
Ca siguranta insa (copiat de la "injectate") pompa la punerea contactului ar trebui sa aiba un circuit care s-o porneasca pentru 5 secunde (la injectate = pentru a aduce presiunea in rampa de injectie la presiune nominala, la tine pentru a compensa eventuala golire a cnc). Dupa cele 5 secunde se opreste si mai porneste numai cind montajul "simte" impulsuri de rotatie (de platina, de turometru, de volanta, etc, adica orice semnal care arata ca motorul se roteste). Lipsa lor face ca pompa sa se opreasca dupa cele 5 secunde. E montaj relativ laborios pt tine dar util.


E ideal asa. Am vazut pe un site un montaj care are o astfel de intarziere si se taie alimentarea pompei comandat de senzorul de bec al presiunii de ulei - siguranta in caz de accident sau cand ramane fara ungere, se taie alimentarea... mai trebuie insa sa sap pentru montajul asta.

QUOTE(diaconuliviu)
Nu recomand acea oprire de pompa la atingerea presiunii nominale cu reluarea functionarii dupa partiala golire (am vazut surse ce recomandau asta). Pompa functioneaza permanent cit are impulsuri de rotatie, restul se asigura prin retur si/sau regulator.


Asa am inteles ca e construita sa functioneze pompa, ca s-ar opri cand e cuiul poantou inchis si ca n-ar avea (nici macar nevoie de) regulator. Pompa nu are circuit de retur; poti sa-ti dai seama si din pozele puse de Muttley in post-urile anterioare.
*




QUOTE(diaconuliviu @ 24 Jun 2008, 12:27)
QUOTE(emircea)
[...]
Asa am inteles ca e construita sa functioneze pompa, ca s-ar opri cand e cuiul poantou inchis si ca n-ar avea (nici macar nevoie de) regulator. Pompa nu are circuit de retur; poti sa-ti dai seama si din pozele puse de Muttley in post-urile anterioare.


Pompa trebuie sa aiba regulator cu bypass. Nu neaparat pe ea, poate pe rampa sau separat, dar exista. Pornirea-oprirea repetata ar distruge pompa, ca sa nu mai vorbim de consumul imens de la pornire.

Montajul, da, merge facut si cu 555 in regim de monostabil setat la 5 secunde. Nu stiu daca el poate fi legat in regim de monostabil cu redeclansare, caz in care prezenta impulsurilor l-ar mentine in 1 logic. Daca nu, impulsurile se integreaza, aparind tensiune cvasi continua care deschid acelasi circuit (un amplificator sau un banal tranzistor), cam ca la EEBIO.
*




QUOTE(ydaniel @ 24 Jun 2008, 13:13)
ce supape ai gasit?smile.gif
*




QUOTE(emircea @ 24 Jun 2008, 13:16)
QUOTE(diaconuliviu)
[...]Pompa trebuie sa aiba regulator cu bypass.[...]


Posibil sa fie intern, am si eu una, in garantie, dar n-am desfacut-o. Cum am mai scris mai sus, am toate piesele si doream de mult sa fac montajul asta... Mergand majoritar pe GPL, mi s-a dus membrana de la pompa mecanica de la functionare aiurea (si fortata, pe retur) si cand am ramas in pana, desi aveam benzina, n-am mai reusit sa pornesc masina... nu mai vreau sa repet experienta. Eram in urcare pe un pod din TM si, desi aveam avariile puse, cu traficul aglomerat si nebunii grabiti, au fost accidentate 3 masini ce asteptau in spatele meu (tot cu avariile puse si ei) de o camioneta de marfa...

Daca cumva o vad ca e fortata si asta in functionarea normala, am un regulator sa-i pun, pentru carburatie.

Precizare: pompa este pentru Damas, carburator, si se pare ca acolo nu e prevazuta cu retur. Daca gresesc, va rog sa ma corectati.
*


Muttley
Posted by: Muttley 24 Jun 2008, 13:18

QUOTE(ydaniel)
ce supape ai gasit?


36/7/105/45*. Producator Freccia, pentru nu stiu ce model de Daihatsu.
Trebuie scurtate cozile si facute canalele pt sigurante.
corbex
Poate vorbesc prostii, dar am avut Lastun care, la rindul lui, avea pompa electrica. Care se oprea cind se umplea carburatorul. Debit cacalau, presiune autoreglata de rezistenta opusa de cuiul poantou. Se putea monta oriunde. Functiona asemanaror pompei clasice, pulsatoriu, dar era acrionata de o bobina.
79_BMS
QUOTE(woden665plus1 @ 24 Jun 2008, 13:56)

QUOTE(djasu)
Se poate face un mic circuit eletronic pentru a comanda pompa de benzina in functie de turatia motorului pentru marirea sau micsorarea debitului de benzen care alimenteaza carburatoarele. Muttley sper sa-ti iasa proiectul .


Asta e frectie la picior de ... pod. Ca un astfel de circuit sa functioneze ai nevoie de un curent stabilizat si filtrat. Tinand cont de variatiile curentului din baterie (nu este tot timpul la fel de incarcata) si de sensibilitatea circuitului de care spui tu nu te vei alege cu cine stie ce rezultate ci doar cu un circuit destul de sensibil care poate ceda oricand si sa te lase fara alimentare.

Nici varianta cu alternatorul nu e mai buna din aproximativ aceleasi motive.

Cea mai buna idee a fost cea cu releu comandat ori de la bobina ori de la orice alta borna + alimentata doar dupa ce pui contactul. Si sunt convins ca asta e si cea mai fiabila idee.
*


AmunDei
Iote ba, aveai reply-uri de la Hexer. Omul lucreaza la atelierul ce mi-a pus mie VEMS pe trotineta, cu el am fost in proba de drum si tot la el o sa fac axa e viitor. Ce mica ii lumea.
Muttley
Posted by: Muttley 24 Jun 2008, 17:27

In primul rand multumesc pt pareri si sfaturi. Am ajuns si eu in sfarsit sa inteleg cum functioneaza un releu (2017 edit: am uitat de pe atunci!). E simplu si banal, da' daca e lenea mare...

Releul de-l am eu si explicatiile de legare a firelor date de un prieten cu ocazia episodului "Alpine":

[attachmentid=1628062987] [attachmentid=1628062988]

Macar am mai lamurit o dilema (cred) - releul de protectie e same shit cu cel de comanda.

Cred ca am gasit pana la urma solutia optima. Dar trebuie confirmarea "electrica" din partea voastra (zic imediat la ce ma refer).

[attachmentid=1628062989]

Cu cercul rosu am marcat zona-n care voi monta pompa. Practic o voi pune-n locul filtrului decantor la care voi renunta. Evident, nici pompa mecanica nu va mai fi acolo. In locul filtrului decantor care e destul de voluminos si-n plus ofera si filtrare cam bruta voi pune un filtru ca cel de care zice emircea. Trebuie sa ma interesez mai in detaliu despre ce este vb, in fine...

Acum, ceea ce ma intereseaza sa aflu de la voi... Solutia mi-a dat-o tot emircea si vreau sa ma asigur ca e buna, nu implica riscuri sau alte mizerii. Dat fiind acest aranjament, ideea lui suna prea bine, si anume:
- plusul pentru bobina releului luat de la bobina de inductie;
- plusul pentru pompa luat de la surubul ala M6 de pe alternator.

Deci merg legate firele asa? Ca daca da, maine dupa serviciu o si montez!

___________________

2017 edit:
- corbex, zdaie 'mnesau sanatate si viata lunga! Dar ai cam intarziat 10 ani cu postarea asta laugh.gif
- AmunDei, da, stie multe tipu'. Vad ca n-a mai intrat de o vesnicie pe daciaclub. Ca multi altii citati mai sus de altfel. Argon vad ca nu renunta! icon_mrgreen.gif
79_BMS
QUOTE(os @ 24 Jun 2008, 18:05)
Presupunind ca "surubul ala M6 de pe alternator" este iesirea de putere, este aproape corect: nu uita de masa si mai ales de siguranta pentru pompa (de care a spus si Ov).

Pentru dimensionarea acestei sigurante verifica daca scrie pe corpul pompei ceva. Daca zice "xA" -> inmultesti x cu 2 sau 3 (daca siguranta se arde mareste pe la 5 factorul) si ala sa fie curentul nominal al sigurantei. Daca zice xW -> imparte x la 12 (ca sa fim un pic generosi, altfel ar trebui la 14,4) si ai obtinut curentul. Mergi mai departe ca mai sus. Daca nu spune nimic e mai delicat: in locul sigurantei va trebui sa conectezi un ampermetru cu care masori curentul in functionarea stabila. Pe urma -> ca mai sus.

De ce se inmulteste curentul nominal cu un factor: fiindca la pornire motorul electric absoarbe (mult) mai mult curent(*), si nu vrei sa sara siguranta de fiecare data cind pornesti pompa. Acest fenomen este poate cunoscut de prin casa cind, dupa o pana de curent, se poate sa sara sigurantele la restabilirea alimentarii din cauza ca toate aparatele uitate/lasate pornite (mai ales cele cu motoare: frigidere, congelatoare...) repornesc simultan.

Releul pe care ni l-ai aratat -> eu u inteleg prea bine cum e executat, eu as fi desenat invers. Trebuie sa verifici daca e normal inchis sau normal deschis (adica: daca bobina nu e alimentata, care din pini sunt in contact: (30-87) sau (30-87a)? Te intereseaza cealalta pereche (aia care se pune in contact la alimentarea bobinei la bornele 85-86).

Fiindca vrei sa conduci un echipament de mare raspundere trebuie ca releul sa fie supradimensionat. Adica: eu n-as incarca releul aratat de tine (marcat 30A) cu mai mult de asa.. 10-15 A.

Mai departe: colegii electonisti/electrotehnisti: cred ca n-ar strica un condensator si/sau o dioda pentru singerea scinteilor care apar in releu mai ales la decuplare (motorul pompei -> sarcina inductiva).

(*) cit de mult mai mult depinde de constructia motorului; cit timp dureaza regimul tranzitoriu depinde de ce antreneaza motorul.
*


This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.