Înțeleg treaba cu prețul.
Dar dacă prețul prețul final de exploatare ar fi comparabil eu aș prefera modelul electric pentru că îmi place ideea de a nu scoate noxe pe eșapament și a face mai puțin zgomot... Probabil mai tre să evolueze puțin tehnologia pentru a fi mult mai rentabil.
Hai să fac și eu un calcul să văd ce iasă. Faza e că mie nu mi-e clar dacă din prețuri se scade bonusul sau e deja scăzut.
Includ și TVA.
Varianta cu autonomie
- 125 km (E1): 18000 euro - 5000 euro (bonus de la stat) = 13000 euro
- 250 km (E2): 21600 euro - 5000 euro (bonus de la stat) = 16600 euro
- 500 km (E3): 31200 euro - 5000 euro (bonus de la stat) = 26200 euro
Varianta benzina 6.950 euro
Calculez cu 6 lei / 100 km consum la electric și cu 5,9 l / 100 km (consumul mixt listat de producător) la preț de 5,2 lei/litru deci 30,68 lei / 100 km.
Un euro = 4,5 lei deci
- electric 1,(3) euro / 100 km
- benzina 6,81(7) euro / 100 km
Acumulatorii ar fi testați la 9000 de cicluri de reîncărcare. Aia inseamna cifre astronomice gen 1 125 000 km (E1), 2 250 000 km (E2), 4 500 000 km (E3).
Să calculăm pentru șoferi ce fac 15000 km pe an (T1) si pentru șoferi ce fac 30000 km pe an (T2). Nu știu cât ar merge un taximetrist, dar dacă se încarcă in 20-30 minute poate ar funcționa și ca taxi.
CODE
1 an T1 3 ani T1 8 ani T1
6 luni T2 1 an, 6 luni T2 4 ani T2 1 125 000 km 2 250 000 km 4 500 000 km
Bani achiziție | După 15 000 km | După 45 000 km | După 120 000 km | Km epuizare acum. E1 | Km epuizare acum. E2 | Km epuizare acum. E3
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Benzină 6 950 | 7 972,(6) | 10 018 | 15 131,(3) | 76700 | cred că nu are sens să mai calculez
Electric autonomie 125 km (E1) 13 000 | 13 200 | 13 600 | 14 600 | 28000 |
Electric autonomie 250 km (E2) 16 600 | 16 800 | 17 200 | 18 200 | 31600 |
Electric autonomie 500 km (E3) 26 200 | 26 400 | 26 800 | 27 800 | 41200 |
Deci ignorănd faptul ca cea electrică ar trebui să se strice mai greu, variantele electrice încep să fie mai ieftine decăt cea pe benzină după:
x (in km) = DIFERENTA DE PRET INITIAL * 100 / 5,48(4)
CODE
Mai rentabilă decât benzina după în ani pentru șoferii T1 în ani pentru șoferii T2
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Electric autonomie 125 km (E1) 110 320 km 7,3 ani 3,7 ani
Electric autonomie 250 km (E2) 175 966 km 11,7 ani 5,9 ani
Electric autonomie 500 km (E3) 351 021 km 23,4 ani 11,7 ani
Deci dacă ai răbdare să faci > 350 000 km ieși mai bine la preț și cu o autonomie bunicică la fiecare încărcare.
Bine toate astea sunt aproximații care ignoră condițiile financiare ce se schimbă în timp, prețul întreținerii / asigurărilor / impozitelor etc. care nu se știe cât vor fi chiar. Se zvonește de ex. că reparațiile/reviziile ar fi mai ieftine deoarece sunt mai puține piese în mișcare...
Să mă corectați dacă am greșit. Așa orientativ e interesant de știut pentru următoarea achiziție
.
<span class='edit'>31 Oct 2016, 13:08:</span>
Și bonusul de 5000 euro pare că pică... Păcat, aici vor avea avantaj atunci cele ce sunt electrice din fabrică. Să zicem că nu recuperezi nimic din prețul componentelor ce le scot din mașina originală că nu știu cât ar fi alea...
Noile cifre ar fi așa atunci:
CODE
1 an T1 3 ani T1 8 ani T1
6 luni T2 1 an, 6 luni T2 4 ani T2 1 125 000 km 2 250 000 km 4 500 000 km
Bani achiziție | După 15 000 km | După 45 000 km | După 120 000 km | Km epuizare acum. E1 | Km epuizare acum. E2 | Km epuizare acum. E3
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Benzină 6 950 | 7 972,(6) | 10 018 | 15 131,(3) | 76700 | cred că nu are sens să mai calculez
Electric autonomie 125 km (E1) 18 000 | 18 200 | 18 600 | 19 600 | 33000 |
Electric autonomie 250 km (E2) 21 600 | 21 800 | 22 200 | 23 200 | 36600 |
Electric autonomie 500 km (E3) 31 200 | 31 400 | 31 800 | 32 800 | 46200 |
CODE
Mai rentabilă decât benzina după în ani pentru șoferii T1 în ani pentru șoferii T2
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Electric autonomie 125 km (E1) 201 495 km 13,4 ani 6,7 ani
Electric autonomie 250 km (E2) 267 140 km 17,8 ani 8,9 ani
Electric autonomie 500 km (E3) 442 195 km 29,4 ani 14,7 ani
Dacă pică cei 5000 bonus e că ajungi cam la prețul unui Tesla Model 3 pentru varianta cu 500 km autonomie... Parcă mai mult mi-ar place un Tesla atunci. Dar variantele mai ieftine E1 sau E2 tot rămân interesante.
<span class='edit'>31 Oct 2016, 13:13:</span>
Deci dacă l-ar echipa direct din fabrică și s-ar primi bonusul ar merita cât-de-cât și dpdv economic, nu doar ca poluare.