Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: DACIA 1300 - 1974 - AG 74 FUM
Reno.ro - Forum Renault Romania > Oldtimers > Oldtimers > Restaurari
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Catalin THW
Suuuper , acum aveti grja cum va miscati pe langa ea,
Mihai,ro
harby wink.gif)
Stefan.alex78
eye88full
sorin105
Catalin THW


Multumesc pt aprecieri, ma ce sa zic, acu' va dati seama masina mai are defecte pe ici pe colo, da' in principiu mie'mi convine cum a iesit happy.gif
O mai las 1 sapt sa fiu sigur ca s'a intarit lacu bine ca e dat in strat grosier, si apoi ma apuc de montaje, pana atunci avem destule de facut, de pregatit..

O sa pun si poze cu usile pe care am dat mai multe maini de lac.. ca nu se mai termina si era pacat sa'l arunc oricum am aruncat mai mult de juma de litru, deci mai mergea o tura da deja mai avea putin si o lua la vale lacul de pe ele. icon_mrgreen.gif apoi coapte 40 min la 60-70 grade si asta a fost.

Poze cu usile:

l.e: cam atatea, peste cateva zile o sa pun poze cu piesele noi care se vor monta pe masina sau au fost montate (majoritatea de mecanica)
fullhouse
Printre cele mai frumoase restaurari, felicitarile mele si mult noroc cu daciana biggrin.gif
Mihai,ro
Salutare

fullhouse multumesc frumos, ce sa zic, era loc de mai bine, da' stii cum e costa si deja am bagat mai mult decat ma asteptam, dar de' noi sa fim sanatosi, acu' dac'am intrat in hora jucam pan' la cap icon_mrgreen.gif cool.gif


Poze cu cateva piese curatate:

Inainte si dupa=>>





1. am revizuit electromotorul, nu era nevoie nici sa schimb bendixul si nici carbunii
2. am revizuit + curatat toate elementele din chiulasa
3. am revizuit + curatat cutia de viteze, caseta directie, bielele + capacele
maho
Cutia de viteze ai luat-o "la mana" pt. curatire, sau ai pus spuma activa si furtunul pe ea?
Cand am facut-o pe a mea am incercat cateva ore la mana, cu o solutie oarecare, carpa si periuta, dar e munca de ocnas, mi-a rupt spatele si-am renuntat dupa ce-am luat grosul mizeriei. Pacat ca in functionare nu raman prea mult timp asa cum arata in pozele tale, ca noi.
sobolan
ar putea ramane asa macar 50% daca s-ar folosi simeringuri ok la planetare,vad ca el are din alea cu pasla(is foarte ok) .....cutia are un joc radial la axele planetare si in timp si-l face si mai mare,asta in 4 trepte are etansarea intre planetara si ea,daca mai joaca putin si planetara pe axul planetar e si mai si,poti sa-i pui si mama simeringului ca tot scuipa ulei...ala cu pasla,cum are si el,are si buza de cauciuc si pasla aia care mai retine din pierderi si oprese si mizeria......mai pierd ele si pe la culegator......
n3mo
Mhai, s-o stapanesti sanatos si sanatete. Numai ca grija pe unde o tii parcata, am vopsit si eu anul trecut si dupa nici o luna, iese o ,,vacuta,, din parcarea laterala , si mi-0 face 70% pe o laterala. Sa mori de apoplexie ! 183.gif
Mihai,ro
maho
sobolan
Salutare, prima oara am incercat si cu spuma activa si nu face absolut nimic.. ca e intarita mazga aia - pamant si ulei - si nici macar nu se clinteste cand dai cu presiune pe ea.. intr'un final am vrut s'o sablez dar toti care sableaza prin zona mi'au zis ca domne cu nisip nu merge ca e riscu sa se deterioreze, sa se sparga sa nustiu ce si am lasat'o balta.
Dupa care m'am ambitionat si am inceput s'o curat cu spaclu si cu surubelnita (stratu gros), iar apoi am pus 3 litri de nitrodiluant in tava si da'i cu peria de sarma si cu pensula pe ea pana a iesit cum a iesit..

Acu nu stiu cat o sa tina asa, da' ma mai bag io din cand in cand si mai sterg uleiu de pe acolo, ca macar s'o intretin pot cool.gif


n3mo multam fain icon_mrgreen.gif pai acu' de, ce sa facem, io merg pe ideea ca daca e sa se intample ceva, se intampla oricum..
dstdan
Am si eu o cutie de rezerva, cumparata, si arata tot asa plina de ulei cu pamant, etc. Mi-ai dat idee si cum vine caldura luna viitoare trec si eu s-o fac,, ,boboc,,. Vad ca cu diluant a mers, dar sa incerc cu decarburol(cel de curatat carburatoare) stiu ca mananca tot ce e grasime, etc. o fi ok? bine-neteles dupa ce o curat mecanic inainte.
Spor si s-o porti sanatos Mihai! aplauze.gif victorie.gif
sobolan
si benzina face minuni....
BLUE R 19
Motorina si ceva benzina la sfarsit, intai luat mecanic grosul. Daca folosesti trei litri de diluant (este mai scump si se si evapora, astfel ca desi are putere de dizolvare, curata mai prost) si mai este si cald, ai sanse sa mori langa cutie. Jegul se ia bine cu tarana/nisip si perie (dopuri in locul planetarelor), spaclu, surubelnite...carpe.
Catalin THW
Iata Mihai ce-ti pregatesc baietii de la IXO, o magheta DACIA 1300 rosie 1/8,
Eu cred ca voi cumpara vreo 3 Kit-uri,una o las rosie , a doua o vopsesc bleo 61si ultima o fac rosu 28.




http://autosworld.eu/forum/index.php?topic=4740.0
Maniak22
Dar de cati ani tot pregatesc si nimic. Eu mi-am cam pierdut sperantele...
Mihai,ro
dstdan multam de urari! cool.gif despre decarburol nu stiu ce sa zic, n'am folosit inca, da incearca poate e mai in regula habar n'am..

sobolan benzina e cam moarta... cel putin asa mi s'a intamplat mie cand am curatat alte piese.. nu se mai face benzina cum era odata, cand te stergeai pe maini cu benzina iti ramaneau albe, acu nema..

BLUE R 19 motorina si benzina merge, dar problema e ca apoi ramane uleioasa rau cutia sau orice alta piese si se pune prafu imediat si jegu, io zic ca tot cu diluant sau nitrodiluant chiar, io d'asta am folosit, cel mai ieftin e 7-8 lei litru si iti ajung 3 litrii si s'o speli si s'o clatesti plus ca avantaju e ca se curatata mult mai repede si mai usor, adica nu mai stai sa freci de'ti sar mainile pana se inmoaie tot namolu' wink.gif

Catalin THW interesant, inca nu aflasem de prototip, noroc ca m'ati anuntat sa fiu pe faza cand o aparea surata happy.gif io o sa ma rezum totusi la 2, una pt tinut in casa si una in masina, in loc de caine d'ala care'si misca mecla icon_mrgreen.gif

Maniak22 stii cum e, acu' asteptarea moarte n'are si speranta moare ultima, da' banuiesc ca daca prototipu' e facut, tre' s'apara si la noi mai devreme sau mai tarziu cool.gif




Revenind la subiect, am spus ultima oara ca o sa pun poze cu unele piese noi, care au fost si o sa fie montate pe masina, nu am poze chiar la toate, dar na sper ca am facut la ce e mai important.
Am cautat sa cumpar numai piese comuniste, pt ca cele din ziua de azi, facute de toate srl-urile si asam-urile au o calitate/durabilitate net inferioara.

In materie de mecanica avem asa:

1.Puntea fata:
- arcuri noi
- amortizoare noi
- bielete directie noi
- bucsi noi
- rulmenti noi
- pivoti noi
- discuri frana noi
- furtune frana si alte maruntisuri gen caluti de etrier sau cum se numesc tot noi

2.Puntea spate:
- arucri noi
- amortizoare noi
- pistonase frana noi
- ferodouri noi
- rulmenti noi
- si alte maruntisuri

3.Chiulasa noua - fabricata in 85 parca
- supape noi
- arcuri supape noi
- culbutori noi
- rampa culbutori noua
- garnitura chiulasa victor reinz

4. Motor - practic din vechiul motor am oprit doar bielele:
- set motor Borgo nou
- vibrochen(arbore cotit) nou - Codlea cota standard
- axa came noua
- semicuzineti + cuzineti noi - cota standard
- pompa de ulei noua
- lant distributie nou
- intinzator am si mecanic si dala vechi
- garnituri motor
- alternator nou
- radiator nou
- calorifer incalzire habitaclu nou
- delcou
- carburator
- bobina noua
- bujii ngk
- fise bujii janmor
- pompa apa
- pompa benzina
etc.

5.Cutie viteze:
- coroana volanta noua
- placa noua
- disc ambreiaj nou
- rulment presiune nou
- cablu ambreiaj

6. Alte piese noi care le mai vedeti prin poze, mai sus am mentionat doar ce era mai important si ce mi'am amintit:
- aeroterma modelu' nou
- ansamblu stergatoare cu tot cu motoras nou
- contact nemiman si contact seima - dar nu st noi si alte maruntisuri
sobolan
QUOTE(Mihai @ ro,1 Mar 2016, 23:59)
4. Motor - practic din vechiul motor am oprit doar bielele:
*



si blocul banuiesc biggrin.gif

...treaba facuta ca la carte.... up.gif
Mihai,ro
sobolan da si blocul laugh.gif

continuare poze:

sobolan
am avut un set de ala si eu,prin 2009 l-am dat.....ce sa fac cu el ? desi l-am dat la bani buni acum imi pare rau sad.gif
Mihai,ro
continuare poze piese noi:

sobolan
mai ai piese de-o dacie biggrin.gif cauta ceasuri de d1300 cu jurnalier wink.gif sau pune-i o pereche de 12TL cu turometru(la astea mai trebuie trase ceva fire si un pic de rabdare)....daca-mi permiti : la filtre mergi pe mann,vechiturile alea noi is doar de efect biggrin.gif .....sper ca nu te superi,e pacat ca la un motor refacut sa pui un filtru de ulei de acum 100 de ani cum am vazut ca se mai face pe aici,da el bine acolo dar sanatatea motorului e mai importanta decat aspectul lui....
Mihai,ro
sobolan nu ma supar stai linistit, filtru ala de ulei o sa fie pus pe masina pana fac vreo 500 km - rodaju' apoi putem sa discutam si de uleiuri si alte cele cool.gif

Ai grija cand cumperi filtre mann, sau orice mann, ca iti spun din experienta, sunt cele mai ieftine chinezarii bagate in cutii mann, caz patit cand am facut revizia la o masina, ma duc i'au filtre mann, platesc toate bune si frumoase, ajung la servis hai sa schimb alea cand colo made in china si se vedea de la o posta ca nu erau ce trebuie..adica a fost schimbat continutu' wink.gif
Ov
QUOTE(Catalin THW @ 1 Mar 2016, 09:11)
Iata Mihai ce-ti pregatesc baietii de la IXO, o magheta DACIA 1300 rosie 1/8,
Eu cred ca voi cumpara vreo 3 Kit-uri,una o las rosie , a doua o vopsesc bleo 61si ultima o fac rosu 28.
*



Trebuia sa apara la deagostini, dar s-au retras de pe piata romaneasca. Se vehicula ca vor fi ~80 de numere * 20-30 RON bucata = nu stiu daca-ti luai chiar 3 bucati smile.gif

oricum a ramas doar un vis
bucatzel
QUOTE(Ov @ 2 Mar 2016, 11:26)
~80 de numere * 20-30 RON bucata
*



La banii astia inca se mai gasesc de-alea scara 1:1. Nu neaparat in cea mai grozava stare, dar oricum...
Catalin THW
Nu ma descuraja ,lasa-ma sa-mi traiesc visul , sti cum este, speranta moare ultima.
Ov
macheta chiar ar merita banii aia la nivelul de detalii la care a fost facuta, doar ca mi se pare cam mult sa cumperi "doua, trei"
bucatzel
Nu zic nu, dar mi se pare al naibii de amuzant pretul vazut din perspectiva opusa.
deceneu32
Felicitari!Imi place cum ai lucrat!
Comunica-mi si mie,te rog frumos,ce model este cutia de viteze:352-12,352-34 etc.?
Nu se vede in imagine,placuta cu seria este indoita.
De asemenea,daca poti masura cu un subler diametrul axul levierului(cautatorului) de pe capacul din spate al CV.Ce dimensiune are?13 sau 15 mm?
Multumesc si spor la restaurat in continuare! smile.gif
Mihai,ro
deceneu32 Salutare, multam fain de aprecieri! cool.gif

Cutia de viteze are seria 352 - 12 (Austria) si diametrul cautatorului parca e de 13 mm, dar mai verific odata.

Din curiozitate intreb, cam care ar fi diferentele intre o cutie de viteze 352-12 si una 352-34?
unsure.gif
deceneu32
Nu primesc notificari despre topicurile in care am postat.Numai la rubrica Oldtimers. mad.gif
Nu stiu de ce....

Exista mai multe variante de cutii de viteze romanesti.E mult de scris si nu prea am timp.Spre sfarsitul saptamanii o sa detaliez. smile.gif
Mihai,ro
deceneu32 ok atunci, astept cu interes! ph34r.gif

Ce sa mai lucrat intre timp:

asamblare chiulasa:

- chiulasa noua
- supape noi
- arcuri supape noi
- rampa culbutori noi
- culbutori noi

procedeu - inainte de asamblarea chiulasei, fiecare supapa s'a verificat si rectificat cu o pasta pe partea care calca pe chiulasa pentru etansarea perfecta.
nu am facut multe poze ca am mai pus si io mana pe ici colo s'ajut mecanicu'


poze:
deceneu32
Suuper!Ai planat chiulasa?
Numarul 130078 poansonat pe partea superioara a chiulasei este seria motorului,nu-i asa? smile.gif
paul_p
De ce ai plana o chiulasa noua? wacko.gif
Seria motorului este trecuta pe blocul motor, nu pe chiulasa.
deceneu32
Este si pe chiulasa.
sobolan
QUOTE(paul_p @ 8 Mar 2016, 23:31)
De ce ai plana o chiulasa noua?  wacko.gif
*




omu' s-a gandit ca poate a inlocuit-o cu una dar sh si apoi cand iei sh verifici bine inainte de a monta si planezi dupa caz.... smile.gif
paul_p
QUOTE(Mihai @ ro,8 Mar 2016, 02:34)
Ce sa mai lucrat intre timp:
- chiulasa noua
*

sobolan
n-am citit mai sus....apoi nu mai inteleg nimic nici eu wacko.gif
Mihai,ro
deceneu32
sobolan
Salutare, chiulasa este noua cum am mai spus si pana acum, imi amintesc ca am pus si poze comparand chiulasa veche cu cea noua cand am prezentat cateva din piesele noi.
Chiulasa nu a avut nevoie de nicio rectificare/planare, iar seria inscriptionata pe ea nu este cea a motorului, cred ca pe cea veche s'ar putea sa fie poansonata. cool.gif




p.s. chiulasa veche a masinii n'avea nimic, doar ca am schimbat'o ca am gasit noua, a fost un moft ca sa zic asa, la fel si cu celelalte, gen supape, arcuri si alte cele.. icon_mrgreen.gif



paul_p multam de clarificari si promptitudine cool.gif wink.gif




Intre timp am asamblat si motorul:

piese noi:

1. set motor borgo nou
2. axa came noua
3. vibrochen/arbore cotit nou cota st
4. semicuzineti+cuzineti+inele axiale cota st noi
5. pompa ulei noua
6. intinzator mecanic nou
7. lant distributie nou
8. simeringuri, garnituri si alte maruntisuri ce mai vedeti prin poze inafara de biele au fost inlocuite

procedeu:


1.s'au verificat si suflat cu compresorul gaurile din blocul motor inca odata inainte de inceperea montajului
2.s'au respectat cotele de strangere
3.pistoanele bielele au fost incalzite pe plita
4.setul motor a fost clatit cu diluant inainte de montare




poze:
sobolan
borgo ? ohmy.gif ai facut bine ca ai mers pe inelele de hartie verzi ! smile.gif
Mihai,ro
sobolan pai normal, mecanicu' stie mai bine ca e in meserie de 40 de ani cool.gif icon_mrgreen.gif


si cam astea's pozele:
ionutf
blink.gif blink.gif Felicitari Mihai, a iesit bestiala masina;!!! ohmy.gif excl.gif Nam mai urmărit ce ai făcut, mi-a luat o ora sa mă uit la toate pozele eu încă nu am gasit nicio dacie la pret rezonabil sa iau. A fost una rosie identica cu a ta dar voia pe ea 5500 € si mi s-a părut cam maricel pretu având in vedere ca nici navea poze din timpul restaurării si cum era masina înainte.
Daca vrei sa o vinzi dupa ce o faci sa nu eziti sa mă anunți si spor la lucru in continuare cu masinuta wub.gif
Mihai,ro
intre timp am bagat si ceara in:
-lonjeroane
-praguri
-aripi spate
-stalpi fata
-pe la motor
-in portbagaj
-si ceara care a ramas am pensulat tot sasiul si mai ales pasajele rotilor spate si podul pedalier

la vara vreau sa mai bag odata ceara de cavitati prin toate gaurile, dar tre' sa le astup pe celelalte ca asta care am dat'o a curs jumate pe jos ca n'am pus doape..

poze cu ce am mai facut pe la masina (maruntisuri pe la electrica, mecanica etc.):


-schimbat pistonase + garnituri etrieri
-schimbat furtune frana etrieri
-revizuit instalatia electrica (schimbat papuci si alte cele)
-pus pompa de frana noua
-pus aeroterma noua

sobolan
la ventola da cu silicon de motor negru,cu masticul ala nu etanseaza bine si la strangere poate face poc plasticul ala...apa intra in masina=sentiment neplacut !
Mihai,ro
ionutf Salutare Ionut, multam de aprecieri! ma ce sa zic masina a iesit bine, dar se putea si mai bine..
De vandut nu am de gand s'o vand in primu rand ca am bagat prea mult suflet in ea si in al doilea rand ca nu mi'as recupera investitia, adica sa nu mai vorbesc de drumuri facute dupa piese dupa una alta si consumabile, strict ce am bagat in masina nu mi'ar convenii s'o vand. icon_mrgreen.gif
Si in al 3-lea rand ca daca as vinde'o ar trebuii sa i'au alta s'o fac ca p'asta si mai bine imi bag un bat in c*r decat sa ma apuc de alta sa o fac la fel wacko.gif



sobolan momentan o sa las aeroterma cu masticu' respectiv, daca intra apa pe undeva o sa refac atunci, cu toate ca ma indoiesc, eu pana acum nu am avut probleme cu masticu asta, izoleaza foarte bine, nu mananca tabla cum sunt majoritatea rahaturilor din ziua de azi care miros a otet si daca as fi dat cu dala negru, daca as fi vrut vreodata sa o schimb sau sa am vreo interventie pe acolo creca as fi tras masticul cu tot cu vopsea si tabla. cool.gif





continuare poze:





Vinde cineva vreo bara fata frantuzeasca? (adica daia dintr'o bucata, lata) sa fie nelovita si sa aibe cromul cat de cat ok, daca e gaurita nu e problema ca am de gand sa arunc si 2 proiectoare pe ea si nu ma deranjeaza gaurile..


maho
QUOTE(Mihai @ ro,10 Mar 2016, 17:24)
la vara vreau sa mai bag odata ceara de cavitati prin toate gaurile, dar tre' sa le astup pe celelalte ca asta care am dat'o a curs jumate pe jos ca n'am pus doape..

Mai bine ca nu le-ai astupat, ca se aduna si intarea ceara neuniform, unde nu e indicat (pe langa gaurile de evacuare a apei, in usi si praguri de exemplu).

QUOTE(Mihai @ ro,10 Mar 2016, 18:08)
eu pana acum nu am avut probleme cu masticu asta, izoleaza foarte bine, nu mananca tabla cum sunt majoritatea rahaturilor din ziua de azi care miros a otet

Alea-s "sanitare" (pt. bai si bucatarii), pe baza de acid acetic; se folosesc usor, dar ataca tabla.
Sper (si eu) sa n-o vad la vanzare, ci sa te bucuri tu de ea, ca ai bagat ceva. O mica observatie (valabila si pt. altii, de fapt) - nu e o critica: cuvantul "restaurare" nu-si are locul in titlul topicului, sper ca intelegi de ce.
sobolan
mastic auto bun,testat de mine :

http://www.sinto.ro/produse/auto-caroserie...ii-sinto-master
ionutf
QUOTE(maho @ 10 Mar 2016, 21:24)
Sper (si eu) sa n-o vad la vanzare, ci sa te bucuri tu de ea, ca ai bagat ceva. O mica observatie (valabila si pt. altii, de fapt) - nu e o critica: cuvantul "restaurare" nu-si are locul in titlul topicului, sper ca intelegi de ce.
*



Eu nu pricep de ce nu se poate numi restaurare?
Ti se pare cumva a fii reconditionare? Din punctul meu de vedere reconditionare înseamnă sa refaci masina cat de cat sa fie originala, ca sa ne rezumama strict la masini, adica ii dai o vopsea peste aia veche si reconditionezi unele piese sau in cel mai bun caz le schimbi doar pe alea care e nevoie sa le schimbi.

Deci ce a facut Mihai la masina, din punctul meu e restaurare, argumente sunt destule si chiar st curios sa vad ce ar însemna defapt o restaurare daca asta nu e.
sobolan
QUOTE(ionutf @ 10 Mar 2016, 23:16)
Deci ce a facut Mihai la masina, din punctul meu e restaurare, argumente sunt destule
*



total sunt de acord....reconditionate is altele wink.gif cum e si a mea ,asta e restaurata,asa vad eu !!!
maho
Prin restaurare eu inteleg reconstituirea si repararea pieselor originale, cat mai aproape de stadiul in care au iesit ele din fabrica, nu inlocuirea lor (chiar si cu unele mai bune (vezi set motor Borgo, ca sa dau un exemplu). Vedeti pe la Danut, alt exemplu. Nici Horace n-a scris "restaurare" in topicul lui, si cred ca nu-i poate nimeni contesta calitatea lucrarilor (poate doar cine nu le-a vazut).
In masina asta, exceptand caroseria, s-au inlocuit o gramada de piese.
Cine nu vrea masina originala, nu vorbeste de restaurare, asa mi se pare corect. Repet, nu contest calitatea pieselor inlocuite, sau banii bagati in masina. Obiectele de arta valoroase nu se inlocuiesc, ci se restaureaza, sper ca acum ati inteles.
sobolan
QUOTE(maho @ 10 Mar 2016, 23:51)
Obiectele de arta valoroase nu se inlocuiesc, ci se restaureaza, sper ca acum ati inteles.
*



si apoi se tin in garaj si se scot la pozat pe platforma.....dacia obiect valoros radmasa.gif ...poti sa bagi in ea si 3-4000E(si sunt care au bagat) apoi la revanzare pierzi la greu,doar ca are o valoare sentimentala si asta face mai mult decat banii !!!

Setul ala motor de la Borgo e piesa OEM de r12 si multi ar vrea sa il aiba in motor... set motor de uzina din anii 80 am gasit eu nou la un nene batran cand cautam sa refac motorul dar erau cam ruginite camasile asa ca am zis pas,mai bine din magazin chiar daca nu e oem si asta am si facut !!!
ionutf
QUOTE(maho @ 10 Mar 2016, 23:51)
Prin restaurare eu inteleg reconstituirea si repararea pieselor originale, cat mai aproape de stadiul in care au iesit ele din fabrica, nu inlocuirea lor (chiar si cu unele mai bune (vezi set motor Borgo, ca sa dau un exemplu). Vedeti pe la Danut, alt exemplu. Nici Horace n-a scris "restaurare" in topicul lui, si cred ca nu-i poate nimeni contesta calitatea lucrarilor (poate doar cine nu le-a vazut).
In masina asta, exceptand caroseria, s-au inlocuit o gramada de piese.
Cine nu vrea masina originala, nu vorbeste de restaurare, asa mi se pare corect. Repet, nu contest calitatea pieselor inlocuite, sau banii bagati in masina. Obiectele de arta valoroase nu se inlocuiesc, ci se restaureaza, sper ca acum ati inteles.
*



Este total invers si americanii când redtaureaza masinile ai văzut le schimba si motorul si cam tot ce tine de mecanica, adica le imbunatatesc, mie alea nu prea mi se par restaurări ci mai degrabă modificari pt secolul in care trăim

Defapt reconditionare înseamnă sa refaci unele piese la starea lor originala si masina la fel, far daca se înlocuiesc toate piesele cu altele nefolosite dar tot din aceeasi perioada, adica se respecta originalitatea si aspectul lor chiar se numeste restaurare. Parerea mea. wink.gif
.
.
MuciX
QUOTE(ionutf @ 10 Mar 2016, 22:16)
Din punctul meu de vedere reconditionare înseamnă [...]

Deci ce a facut Mihai la masina, din punctul meu e restaurare [...]
*


Baieti, parerile noastre personale nu prea valoreaza cand vine vorba de definitia unui termen.
Pentru a elimina orice dubiu, cel mai bine este sa consultam DEX-ul.
Sa luam aminte:
QUOTE
RESTAURÁ, restaurez, vb. I. Tranz. 1. A repara, a aduce în bună stare, a reconstitui o lucrare de artă, un monument de arhitectură, respectând forma inițială, stilul originar. 2. A instaura din nou un suveran, o dinastie sau o formă de guvernământ abolită. [Pr.: -sta-u-] – Din fr. restaurer, lat., it. restaurare.
Sursa: DEX '09 (2009)
RESTAURÁ, restaurez, vb. I. Tranz. 1. A repara, a aduce în bună stare, a reface în forma inițială un monument de arhitectură, o pictură etc. 2. A instaura din nou un suveran, o dinastie sau o formă de guvernământ abolită. [Pr.: -sta-u-] – Din fr. restaurer, lat., it. restaurare.
Sursa: DEX '98 (1998)


Gasisem o referire la procesul de reconditionare al unui autovehicul, dar era intr-un dictionar de neologisme nerecunoscut de catre Academia Romana. Cel mai probabil va fi imprumutat si acest sens de catre Academie, dar pentru moment, este considerat gresit.

Problema aici este una de imprumut mecanic al unui termen din limba engleza, care se intampla sa semene cu un cuvant din limba romanda, dar care inseamna altceva deci nu pot fi echivalate, adica "restoration" vs "restaurare".
Exemple similare pacalesc pana si jurnalistii si liderii unor institutii, vezi "expertise" vs "expertiza".
Cel mai potrivit termen este acela de reconditionare. Alternativ, personal, referindu-ma la masina din dotare, vorbesc de reparatie capitala.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2025 Invision Power Services, Inc.