Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Hidrocentrala Portile de Fier 1
Reno.ro - Forum Renault Romania > Alte discutii > Calatorii si Intalniri
Pages: 1, 2, 3
gibonu
Hai noroc la toata lumea.

Hidrocentrala Portile de Fier, mai exact muzeul amenajat in cadrul acesteia imi doream de mult timp sa il revad.
Prima data l-am vazut acum aproape 30 de ani, cand eram in scoala generala in tabara la Baile Herculane.
Am mai incercat odata sa-l vad acum 3 ani, insa am ajuns dupa ora de inchidere.
Asadar, daca tot eram ieri prin zona, m-am organizat mai bine si n-am mai ratat vizita la muzeu.
M-am organizat mai bine este un fel de-a spune, pentru ca am ajuns la usa muzeului la ora 15.20 si ultima serie de vizitatori intra la ora 15.30.

Pana la muzeu, venind dinspre Orsova, am oprit in parcarea amenajata inaintea viaductului Ada-Kaleh.
Daca nu ma insel, este cel de-al treilea viaduct pe directia de mers Orsova – Drobeta.

[attachmentid=1627953842]

Acest viaduct este singurul reper care mai aminteste de fosta insula Ada-Kaleh (Insula Fortareata/Cetate).
Insula era un paradis oriental pe Dunare, fiind populata de turci, care si-au pastrat cu fidelitate toate traditiile.
Ada-Kaleh avea, cu aproximatie 1700 metri lungime si 500 metri latime.
Insa, odata cu construirea barajului de la Portile de Fier si formarii lacului de acumulare, insula a fost evacuata si (din cate stiu) dinamitata si ulterior acoperita de apele Dunarii.

Insula a lasat in urma povesti tragice, cum ar fi cazul unor turci batrani care au fost evacuati cu forta, deoarece n-au vrut sa plece. Spuneau ca prefera sa fie dinamitati odata cu insula pe care isi petrecusera toata viata.
Sau povestea unui turc batran care pe la inceputul anilor ’90 umbla pe strazile Drobetei incercand sa vanda braga pe care o producea zilnic.
Braga nu i-o mai cumpara nimeni, insa turcul batran continua sa o produca, pentru ca doar asta stia sa faca, fiindca era bragagiul de pe Ada-Kaleh.
Cele doua povesti de mai sus le-am auzit intr-un documentar pe care l-am vazut cu multi ani in urma, pe TVR2.

O mare parte dintre insularii turci au plecat in Dobrogea sau in Turcia.

Covorul moscheii de pe Ada-Kaleh este unul dintre cele mai mari covoare orientale din Europa.
Are 144 m.p si cantareste aproape 500 kg, si a fost donat moscheii de pe Ada-Kaleh de catre sultanul Abdul Hamid (1876-1909).
In anul 1965 covorul a fost mutat la moschee Regala (Corol I) din Constanta, unde se afla si azi (poza facuta anul asta, la sfarsitul lunii mai).

[attachmentid=1627953843]

Revenind la viaductul Ada-Kaleh, zona aproximativa din Dunare pe care se afla insula.

[attachmentid=1627953844]

Si barajul de la Portile de Fier, pe fundalul pozei (scuze pentru firele care se vad).

[attachmentid=1627953845]

Mai multe informatii despre insula Ada-Kaleh:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Insula_Ada_Kaleh

Si un filmul documentar “Ultima primavara la Ada-Kaleh” care merita vazut:
http://www.filmedocumentare.com/ada-kaleh/

Continuam alergarea spre Portile de Fier.
Imediat dupa ce se trecece de baraj (sens de mers Orsova – Drobeta) se vireaza dreapta 180 de grade si se merge inca cateva sute de metri, pana unde se termina drumul. Aici este si intrarea in muzeu.
Exista si un indicator in drumul national, inainte de virajul dreapta.

Si mai exact, intrarea in muzeu este chiar sub aceasta inscriptie.

[attachmentid=1627953846]

Daca nu ma insel, SHEN = Sistemul Hidro Energetic si de Navigatie.

Langa intrarea in muzeu, despre inceperea lucrarilor din anul 1964 si prietenia romano-iugoslava.

[attachmentid=1627953847]

Intrareea in muzeu se face in grup si in prezenta unei doamne ghid.
Concret, de la usa de intrare pazita de jandarmi este un hol lung, pe care vizitorii sunt indemnati sa-l viziteze si sa se opreasca la usa (oricum inchisa) din capatul holului.
Taxa de vizitare se plateste la iesire.

Pe acest hol exista cateva vitrine si oale si ulcele, descoperiri arheologice din zone.
Apoi o mica sectiune etnografica, in care se exista (cred, pentru ca nu era nicio explicatie) o reconstituire a unei camere de pe Ada-Kaleh

[attachmentid=1627953848] [attachmentid=1627953849]

si o moara cu ciutura, de unde se pare ca a derivat turbina.

[attachmentid=1627953850] [attachmentid=1627953851]

Vipera cu corn.

[attachmentid=1627953852]

Ca tot am vorbit mai sus despre insula Ada-Kaleh.

[attachmentid=1627953853] [attachmentid=1627953854]

Cam asa arata.

[attachmentid=1627953855]
UXE
Turcii astia au cam ajuns peste tot, dar incet, incet li se sterg urmele...


Oricum, interesant modul de a plati la iesire smile.gif.
gibonu
@UXE
Turcii mai sunt prezenti in Dobrogea, alaturi de tatari.
Oricum, din cate stiu, turcii de pe Ada-Kaleh erau singurii turci din acesta zona.


Fostul Canal Sip (pe malul sarbesc) inaugurat in anul 1893, canal prin care vasele erau remorcate de o locomotiva.
Azi, canalul a fost acoperit in lacul de acumulare.

[attachmentid=1627953953]

Inchiderea albiei Dunarii pentru constructia barajului.

[attachmentid=1627953954] [attachmentid=1627953955]

Hidrocentrala Portile de Fier, vazuta de sus.

[attachmentid=1627953956]

Turbinele (cate 6 bucatie pentru fiecare parte) sunt amplasate langa mal.
In centrul barajului este deversorul, pe unde, de comun acord cu partea sarba, atunci cand este nevoie (de exemplu se astepata o viitura pe Dunare) se evacueaza apa din lacul de acumulare.
De asemenea, in functie de debitul Dunarii, folosirea turbinelor (uzinarea apei) se face de comun acord cu partea sarba.

Navigatia prin ecluze se face dupa regula urcare (spre amonte) prin ecluza romaneasca si coborare (aval) prin ecluza sarbeasca.
Exista si cazuri cand se utilizeaza doar o singura ecluza (defectiuni, reparatii, intretinere, etc), cu acordul prealabil al celeilalte parti si cu anuntarea vaselor care urmeaza sa treaca.

Butuc cu pale.

[attachmentid=1627953957]

Axul vechi al turbine.

[attachmentid=1627953958]

Axul nou, dupa retehnologizare.

[attachmentid=1627953959]

Palele rotorului turbinei.

[attachmentid=1627953960] [attachmentid=1627953961] [attachmentid=1627953962]

Sas-ul amonte din ecluza romaneasca.

[attachmentid=1627953963]

Sala turbinelor.

[attachmentid=1627953964]

Poza cu sala turbinelor este ultima poza de pe holul de acces.
Ceea ce se vede in poza de mai sus este doar partea suprerioara a turbinei, restul (ax, rotor, stator, pale, etc) cam 20 de metri cu totul fiind sub nivelul podelei.

Alt amanunt interesant este ca turbina reprezinta tot cercul verde din jurul partii superioare.
Atunci cand este nevoie (reparatii, intretinere, schimbare) turbine (tot cercul verde) este ridicata cu ajutorul unui pod rulant.

Revenind la muzeu, se coboara cu liftul 20 de metri pana la sala turbinelor, unde fotografiatul nu mai este permis.
Insa nu e mare problema, deoarece sala turbinelor arata exact ca in poza de mai sus.

In perioada 1999 – 2007 a fost efectuata retehnologizarea celor 6 turbine.
Initial puterea instalata a fiecarei turbine era de 175 MW iar dupa re-tehnologizare puterea a crescut la 194,5 MW.
Astfel, capacitatea totala a hidrocentralei de la Portile de Fier (partea romana) este de 1167 MW.

Ca o comparatie, hidrocentrala de la Vidraru are o putere instalata de 220 MW (4 turbine de cate 55 MW fiecare).

Hidrocentrala de la Portile de Fier asigura 48% din toata energia electrica produsa de Hidroelectrica si 15% din totalul energiei electrice produsa in Romania prin toate modalitatile (termocentrala, eolian, nuclear, etc).
Sau cel putin asa ne-a spus doamna ghid.

Tot doamna ghid mi-a spus ca hidrocentrala Portile de Fier s-a amortizat in 3 (trei) ani si 6 (sase) luni de la inaugurare.

Dupa cum spuneam mai sus, plata se efectueaza la terminarea vizitei: 4 lei / om + 10 lei in cazul in care se folosestea aparatul foto.
Muzeul este deschis zilnic, cu exceptia zilei de luni, iar ultima serie de vizitatori intra la ora 15.30.

Cateva vorbe despre proiectanti, executanti si furnizori.

[attachmentid=1627953965]

Turnul de control al Sistemului Hidrotehnic si de Navigatie Portile de Fier.

[attachmentid=1627953966]

Cam asta a fost.
Daca are cineva vreo intreabare, cu cea mai mare placere.
Markos
Au existat și gafe...
gibonu
@Markos

Laudabila inititativa "portilor deschise" la Portile de Fier.
Pacat ca nu i s-a facut publicitate corespunzatoare, ca ma ducem si io sa vad evenimentul.
Insa o sa urmaresc, sa vad cand este urmatoarea editie.

Acum serios.
Desi putin off-topic, merita mers la barajul Vidraru atunci cand nivelul apei din lac este foarte ridicat si apa curge pe gura de supraplin a barajului.
Adica se poate vedea o cascada de aprox. 150 metri inaltime.
Insa, se intampla destul de rar.

Revenind la Portile de Fier, va recomand filmul asta:
http://www.dailymotion.com/video/xqigxy_fi...2011_shortfilms

Realizat la comanda Hidroconstructia, in 2012, cu ocazi implinirii a 40 de ani de Portile de Fier.
In film, au mai scapat niste imagini in care se vede ca iugoslavii lucrau cu utilaje Caterpilar.
vercingetorix
Foarte interesant si instructiv topicul.
Cunosc foarte bine zona, acolo am facut armata, mergeam zilnic de la Severin la Gura Vaii, vizavi de hidrocentrala.
Nu era prea vesel in anii aia (1988) , multi treceau Dunarea si noaptea se auzeau mai bine gloantele ...
Mi-a retinut atentia faptul ca in 3 ani si ceva investitia s-a amortizat.
Generatia bunicilor nostrii a facut ceva de care ne folosim si in prezent, ne aduce profit si prosperitate.
Generatia noastra nu cred ca este in stare de ceva similar.

Gibonu, mai puteai vizita vila de protocol al lui Ceausescu din Gura Vaii, este pozitionata in virful dealului din dreptul hidrocentralei.
A ramas nemodificata din anii 60-70, mobilierul si toate facilitatile, e ca o intoarcere in timp.
Acum se mai foloseste ca salon de nunti.
Am facut ceva poze prin 2011, daca le gasesc le pun aici.
Topicurile tale le pun in favorites...
corbex
Ai facut armata la graniceri? Citi frontieristi ai impuscat?
gibonu
@vercingetorix

Multumesc.
Daca poti pune niste poze cu vila respectiva, raman dator.

Intr-adevar, inainte de '90 toata frontiera (pe Dunare si terestra) cu Iugoslvavia era o zona sensibila.
Din ce am mai vorbit cu cei din zona, accesul celor din exterior era restrictionat si posibil doar in baza unei invitatii de la un localnic, cu inregistrare la Militie si tot tacamul.

Pentru localnici era mai lejera situatie, in sensul ca avea un mini-pasaport (permis de trecere) cu care puteau merge maxim 5 zile in Iugoslavia.

Apoi, pe la jumatatatea anilor '90, zona a devenit Raiul pe Pamant, datorita embargoului impus Iugoslaviei.
Totul se vindea in Iugoslavia iar profiturile erau mai mult decat generoase.
Politiile de frontiera din RO si YU inchideau (contra-cost) ochii la contrabanda.
In Romania se faceau atat de multi bani, incat unii contrabandisti isi permiteau sa-si aprinda tigara cu bancnota de 100 de marci germane (nu era Euro atunci).

Revenind la Portile de Fier, in filmul din link-ul de mai sus se spune ca investitia a fost amortizata doar in 2 (doi) ani.
In plus, tot in film se spune ca Sistemul Hidroenergetic si de Navigatie Portile de Fier 1 a fost cea mai mare si cea mai eficienta investitie din Europa acelor ani.
george_scala_2004
QUOTE(gibonu @ 15 Jul 2014, 19:03)
...
In perioada 1999 – 2007 a fost efectuata retehnologizarea celor 6 turbine.
Initial puterea instalata a fiecarei turbine era de 175 MW iar dupa re-tehnologizare puterea a crescut la 194,5 MW.
Astfel, capacitatea totala a hidrocentralei de la Portile de Fier (partea romana) este de 1167 MW.
...
*



nenea calinpopescutariceanu si cum l-o mai chema sa traiasca! a bagat citeva sute de milioane in conturile vatech...ce scandaluri au fost la vremea respectiva...

http://www.investigatiimedia.ro/faimoasa-v...eiat-intre-hid/

unii zic ca chiar mult mai mult: http://www.gandul.info/stiri/guvernul-tari...rde-euro-255981

constructia intregului sistem a luat fix cit le-a trebuit astora sa modernizeze 6 amarite de turbine...

QUOTE(gibonu @ 16 Jul 2014, 16:40)
...
Apoi, pe la jumatatatea anilor '90, zona a devenit Raiul pe Pamant, datorita embargoului impus Iugoslaviei.
Totul se vindea in Iugoslavia iar profiturile erau mai mult decat generoase.
Politiile de frontiera din RO si YU inchideau (contra-cost) ochii la contrabanda.
In Romania se faceau atat de multi bani, incat unii contrabandisti isi permiteau sa-si aprinda tigara cu bancnota de 100 de marci germane (nu era Euro atunci).
...
*



cine era la putere atunci? erau implicati de la simplii carausi pina la avocati, judecatori, politisti, graniceri, oameni politici, etc...se facea contrabanda cu de toate...unii dintre marii contrabandisti sint acum mari oameni politici...sri probabil ca are dosare cu toti...

in rest interesant filmuletul de pe dailymotion...ca de altfel toate jurnalele calatoriilor...
gibonu
QUOTE(gibonu @ 14 Jul 2014, 19:05)

[attachmentid=1627953842]

Acest viaduct este singurul reper care mai aminteste de fosta insula Ada-Kaleh (Insula Fortareata/Cetate).


Daca tot am vorbit despre (fosta) insula Ada-Kaleh, cateva informatii si fotografii interesante. Plus doua documentare:

https://cersipamantromanesc.wordpress.com/2...mita-ada-kaleh/

einstein1984
vazusem undeva un top al celor mai distrugatoare baraje dpdv patrimoniu, portile de fier nu era inca cotat. Cred ca 3 gorges de pe Yang Tzee era cel mai rau
gibonu
@einstein1984

Este o discutie complicata.
Strict referitor la Portile de Fier I, pe de o parte s-a pierdut insula Ada-Kaleh si partile vechi ale unor orase precum Orsova, Donji Milanovac, etc insa pe de alta parte s-a regularizat cursul Dunarii prin zona, s-a dezvoltat navigatia, a scazut [aproape la zero] riscul de inundatii, plus producerea de energie electrica.

Ar mai fi si discutia din punct de vedere ecologic, insa aici se pare ca natura s-a descurcat singura, in sensul ca ecosistemul de apa curgatoare a fost inlocuit de cel de apa statatoare.

einstein1984
La orice baraj e aceiasi problema. Eu as zice ca la portile de fier daunele au fost minime comparabil cu beneficiile. Dar e doar parerea mea.
gibonu
@einstein1984

Si eu sunt de acord ca "ca la portile de fier daunele au fost minime comparabil cu beneficiile".

In plus, referitor la Ada-Kaleh, la un moment dat (inainte de constructia barajului) s-a pus problema reconstituirii acesteai pe insula Simian (in aval de Drobeta).
Am vazut niste documentare cu imagini de la finalul anilor '60 cand fiecare piatra era numerotata si apoi transportate pe Simian.

Insa, din pacate proiectul a fost abandonat. Sau, ca o concluzie amara "insula Simian este singurul loc din RO unde s-au construit ... ruine".
VladSoare
Eu mor de nervi cînd locuri absolut superbe și unice sînt distruse complet și iremediabil în scopuri industriale, pe motiv că "daunele sînt minime în comparație cu beneficiile". Nici un "beneficiu" din lume nu poate justifica o asemenea crimă.
Da, știu, sînt retrograd, nu apreciez progresul... Shame on me... blush.gif
einstein1984
Defineste si cuantifica valoarea lui "superb". Dar sa aprinzi lumina seara sau sa incarci telefonul iti place, nu?
VladSoare
Ei lasă, că se aprindea lumina și înainte de construcția hidrocentralei. În țările cu apă caldă aprinde lumea lumina și își încarcă telefoanele fără să distrugă orbește tot ce le stă în drum.
gibonu
@VladSoare

Iti propun un exercitiu de imaginatie: cum ar fi viata fara curent electric.

Te trezesti cu soneria telefonului, aprinzi lumina in baie, ai nevoie de curent electric pentru spalat pe dinti, facut dus, tras apa la WC.
Filtrul de cafea / cuptorul cu microunde / sandwich maker, etc functioneaza cu curent, TV la care vezi stirile la fel. Si nici n-ai iesit din casa ca sa pleci la munca.

De restul [computere, banci, carduri, plati, etc] adica viata cotidiana, toata functioneaza pe baza de curent electric.

Revenind la Portile de Fier I [vorbim strict despre asta] hidrocentrala are o putere instalata de 1060 MW [partea romana].
Comparativ, Vidraru are 220 MW iar parcul eolian Fantanele - Cogealac [cel mai mare din Europa continentala, format din 240 de turbine a cate 2,5 MW] are 600 MW.
Adica este apropare de 5 ori mai mare ca Vidrau si aprope dubla comparativ cu parcul eolian.

In plus, din cate stiu, energia hidro este cea mai stabila si cea mai flexibila, in sensul ca apa in lac ai tot timpul, pe cand la vant situatia difera total, vantul nu bate tot timpul, daca bate prea tare centrala se opreste, etc. Plus ca este energie verde 100%.
Ca fapt divers, am inteles ca lacul de acumulare de la Portile de Fier I se intinde pana la confluenta Dunarii cu Tisa, adica in amonte de Belgrad.

Revenind, avantajele hidorcentralei Portile de Fier I:
- regularizarea cursului Dunarii prin scaderea semnificativa a inundatiilor din aval;
- regularizare navigatie in zona Cazanelor;
- producerea de curent electric.

Nu se pune problema de "sînt retrograd, nu apreciez progresul... " Doar trebuie sa punem in balanta ce s-a pierdut si ce s-a castigat.
Personal, inclin spre partea castigului.
VladSoare
QUOTE(gibonu @ 6 Mar 2019, 22:53)
Iti propun un exercitiu de imaginatie: cum ar fi viata fara curent electric
*

Repet: exista curent electric și înainte de construcția hidrocentralei. Și există curent electric chiar și în țări care nu distrug orbește tot ce le stă în cale.
Ungurii sau bulgarii au curent electric fără să fi făcut astfel de distrugeri ireparabile. Grecii au curent fără să-și fi aruncat în aer vreo insulă.
Deci exercițiul de imaginație este inutil și nu dovedește nimic.

QUOTE(gibonu @ 6 Mar 2019, 22:53)
Personal, inclin spre partea castigului.
*

E foarte ușor să înclini spre partea cîștigului, atunci cînd cîștigul este al tău și pierderea a altuia.
ady77
Nu exista sa se obtina curent electric fara sa distrugi orbeste sau nu ceva.
Asa ca...
VladSoare
Cunoști vreun caz comparabil dintr-o țară europeană? A șters Germania vreo localitate de pe hartă ca să producă curent electric? Și-a scufundat Grecia vreo insulă?
centurion
Apropo de Germania, foloseste energie 'verde':

Energy in Germany is sourced predominantly by fossil fuels, followed by nuclear power, biomass (wood and biofuels), wind, hydro and solar.
The main source of electricity is coal. The 2007 plan to build 26 new coal plants is controversial in light of Germany's commitment to curbing emissions.
gibonu
@VladSoare

Nu a sustinut nimeni ca primul bec in RO s-a aprins in anul 1972, dupa ce a inceput sa curga apa prin turbinele de la Portile de Fier I.

In alta ordine de idei, denumirea completa este Sistemului Hidroenergetic si de Navigatie (S.H.E.N.) Portile de Fier.

Cum ti-am spus deja, pe langa producerea de energie electrica s-a mai realizat si:
- regularizarea cursului Dunarii prin scaderea semnificativa a inundatiilor din aval;
- regularizare navigatie in zona Cazanelor;

Asadar, proiectul nu a presupus strict constructia unei hidocentrale pentru producerea de curent electric.

La ce am spus mai sus, s-ar putea adauga:
- dezvoltarea unei scoli foarte bune de hidrotehnica in RO (acum nu mai stiu care este situatia);
- dezvoltarea industriei adiactente (daca asta o fi termenul corect) hidrocentralei: intretinere si reparatii turbine si parte electrica, transport curent electric, etc.;
- dezvoltarea santierelor navale de pe Dunare odata cu cresterea capacitatii de tranzit prin Cazane;
- dezvoltarea transportului fluvial in toata Europa.

Cu privire la acest ultim aspect, cred ca ar fi util sa luam in calcul faptul ca S.H.E.N. Portile de Fier I si II, alaturi de Canalul Main - Dunare si Canalul Dunare - Marea Neagra sunt parte integranta din legatura pe apa dulce intre Constanta si Roterdam.

Acum, te rog, daca este posibil, poti sa ne spui care a fost marele dezastru generat de constructia SHEN Portile de Fier I (in afara se disparitia insulei Ada Kaleh).
VladSoare
În afară de aia, nici unul. Dar e suficient.
gibonu
@VladSoare

Doar ca sa ma asigur ca am inteles bine: era mai util sa avem o insula pe Dunare comparativ cu tot ceea ce am spus mai sus, de la regularizare cursului Dunarii pana la dezvoltarea transportului fluvial la nivel european?
VladSoare
Utilitatea nu e totul în viață.
gibonu
@VladSoare
Iar viata este complexa si are multe aspecte, insa nu cred ca are rost sa dezbatem teme filozofice.

As prefera un raspuns simplu, cu da sau nu la intrebarea insula vs utilitatile aduse.
Mersi.
VladSoare
Da, eu consider că distrugerea acelei insule a fost un preț mult prea mare pentru beneficiile enumerate de tine. A fost o crimă abominabilă.
Și dacă hidrocentrala aia ar fi eradicat foametea din Africa și ar fi adus pacea mondială veșnică, tot nu mi s-ar fi părut o justificare suficientă. Nu există scuză pentru o asemenea atrocitate.
Dacă ar fi sacrificat cîteva hectare de cîmpie în mijlocul Bărăganului, sau o pădure oarecare de prin munți, nu m-ar fi deranjat. Dar ei au distrus o bijuterie unică, un mic paradis, pe care nu-l mai avem în altă parte. E o pierdere ireparabilă.
gibonu
@VladSoare
OK. Multumesc pentru raspuns.

L.E. Doar mai adaug ca cladirile de pe insula precum si populatia ar fi putut fi mutate. Dupa cum am spus, chiar a exista un proiect de mutare pe insula Simian (in aval de Drobeta) insa, din pacate, proiectul nu s-a materializat.

Ca exemplu: centru vechi al Varsoviei, desi pare ca are peste 150 de ani vechime, in fapt dateaza de prin anii '50-'60.
Au avut grija nemtii sa niveleze Varsovia, sa nu mai ramana piatra pe piatra in oras, apoi polonezii s-au apucat de treba. Lor le-a reusit, romanilor nu.
Exemple similare cred ca se pot gasi si prin multe alte orase din Germania.
DragosP
QUOTE(gibonu @ 7 Mar 2019, 11:29)
Acum, te rog, daca este posibil, poti sa ne spui care a fost marele dezastru generat de constructia SHEN Portile de Fier I (in afara se disparitia insulei Ada Kaleh).
*


Probabil și procesul accentuat de deșertificare din zona de luncă a Olteniei, ca urmare a "scaderii semnificative a inundatiilor din aval;".
tatabobu
QUOTE(VladSoare @ 7 Mar 2019, 15:00)

Dacă ar fi sacrificat cîteva hectare de cîmpie în mijlocul Bărăganului, sau o pădure oarecare de prin munți, nu m-ar fi deranjat. Dar ei au distrus o bijuterie unică, un mic paradis, pe care nu-l mai avem în altă parte. E o pierdere ireparabilă.
*



De ce zici ca era un mic paradis? Exista acolo si doar acolo ceva flora sau fauna care trebuia protejata? E ceva de nerefacut?
Daca e vorba strict de faptul ca era o insula si nu aceeasi suprafata de teren in alta parte, ma tem ca nu-ti inteleg rationamentul.

PS: insulele se pot construi, cred ca stii deja.
gibonu
@DragosP

Oare "procesul accentuat de deșertificare din zona de luncă a Olteniei" este datorat aparitiei SHEN Portile de Fier I di II?
Ca io am inteles ca ar fi alte cauze:

"Înainte de 1989, autoritățile luaseră măsuri prin care reușiseră să transforme mini-deșertul într-un adevărat paradis agricol. Atunci au fost plantate perdele forestiere pe mii de hectare, a fost pus la cale un sistem de irigații între Sadova și Corabia, care să fie activat pe timpul secetelor, iar agricultorii produceau tone de fructe, cereale sau legume, pe care statul le exporta apoi. După Revoluție, sistemul de irigare a fost distrus, pădurile au fost puse la pământ, iar deșertul a recucerit zona aridă."
Sursa: https://www.digi24.ro/stiri/economie/sahara...alarmant-907968

Distrugerea padurilor si a sistemelor de irigatii iti suna cunoscut? Ca s-a intamplat in multe zone din RO, nu doar in sudul Olteniei.

@tatabobu

Corect "insulele se pot construi". Insa in cazul de fata nici nu era nevoie de asa ceva, exista deja insula Simian.
VladSoare
QUOTE(tatabobu @ 7 Mar 2019, 16:01)
PS: insulele se pot construi, cred ca stii deja.
*

Și autostrăzi se pot construi, dar asta nu înseamnă că se și construiesc. La nivel teoretic orice se poate.
Teoretic, Casa Poporului se poate demola, iar cartierul Uranus se poate reconstrui. Dar știm cu toții că asta nu se va întîmpla niciodată, în vecii vecilor. Sîntem blestemați să trăim cu cicatricea aia sinistră pe fața orașului și să nu mai vedem vreodată frumusețea lui decît în poze. Deci faptul că "se poate" e slabă consolare.
Și chiar dacă prin absurd s-ar reconstrui, n-ar ieși niciodată ca originalul. Valabil și pentru Uranus, și pentru Ada Kaleh.

QUOTE(tatabobu @ 7 Mar 2019, 16:01)
Daca e vorba strict de faptul ca era o insula si nu aceeasi suprafata de teren in alta parte, ma tem ca nu-ti inteleg rationamentul.
*

Nu era o insulă oarecare, ci una superbă, pitorească, aflată în mijlocul unui peisaj de vis, unic în țara noastră.
tatabobu
In continuare nu inteleg. Si-n padurea aia din creierii muntilor pe care esti dispus s-o jertfesti in locul insulei exista poienite paradisiace.
gibonu
@VladSoare
Casa Poporului nu are nicio legatura cu SHEN Portile de Fier.

Prima a fost clar rezultatul megalomaniei unui dictator ajuns in faza finala a dictaturii pe cand a doua a fost un proiect utilitar [ti-am aratat deja utilitatea] facut in comun de doua state, respectiv RO si Iugoslavia [atunci].
Daca nu ma insel, SHEN Portile de Fier I a fost declarat, in anul 1972 la finalizare, cea mai eficienta investitie industriala din intreaga Europa.
Plus ca investitia s-a amortizat in cativa ani, prin producerea de energie electrica si taxele de ecluzare.

Din care stiu, nu s-a pus niciodata problema mutarii / reconstruirii cartierului Uranus, pe cand la Ada Kaleh s-a pus la un moment dat problema mutarii pe insula Simian.
VladSoare
Da, știu, am înțeles, au fost beneficii și s-au recuperat costurile. Foarte bine.
În cazul Casei Poporului n-au fost beneficii.
Una a fost o crimă inutilă, alta a fost o crimă cu beneficii. Iar dacă avem beneficii, restul nu mai contează. Progresul să trăiască.

Faptul că "s-a pus problema mutării" nu face nici cît o ceapă degerată, atîta timp cît nu s-a materializat nimic. Ba de fapt dovedește ce crimă oribilă a fost, dacă pînă și nenorociții ăia de comuniști, care n-aveau nici mamă nici tată, o adunătură de criminali analfabeți ajunși la putere prin asasinarea adversarilor politici, și-au pus problema mutării. Pînă și lor, așa primitivi cum erau și fără respect față de nimic și de nimeni, pînă și lor le dădea cu virgulă. Deci cu atît mai mult ar trebui să-i dea cu virgulă unui om deschis la minte și plimbat prin lume.
einstein1984
casa in care stai a distrus natura. mancarea pe care o maninci e facuta pe niste terenuri agricole care au distrus natura. telefenul de pe care ne scrii e facut din materiale scoase din mine care au distrus naturasi:sau mosteniri arheologice si culturale. daca o sa traiesti intr-o cabana in padure construita de tine si te sustii in traiul zilnic din ce prinzi/cultivi prin jur fara a defrisezi padurea, da te poti plange ca altii distrug. pana atunci.....
VladSoare
Da, da, știu. Așa poți justifica absolut orice. Ăsta-i argumentul suprem pentru orice, după cum îți convine.
gibonu
@VladSoare

Mutarea de pe Ada Kaleh pe Simian a fost un proiect ratat, in buna traditiei romaneasca. Insa asta nu inseamna ca nu s-ar fi putut materializa. Ti-am dat exemplul centrului istoric al Varsoviei (nu ti l-am dat intamplator, pentru ca tot comunistii erau la putere si in Polonia la vremea respectiva).

In alta ordine de idei, nu se pune problema de dat "cu virgulă unui om deschis la minte și plimbat prin lume".
Da, mi-ar fi placut si mie sa pot vizita insula Ada Kaleh (desi nu avem nicio garantie ca ar fi ramas azi exact la fel ca in 1970). Insa, pe de alta parte, inteleg ca societatea se dezvolta si are nevoie de resurse cum ar fi energia electrica.

In rest, ai fost pe Ada Kaleh, ai avut casa acolo, ai avut apropiati care au fost evacuati de acolo?
Ca poate asa reusesc sa inteleg de unde vine indarjirea asta pe tema insula vs dezvolare (in mai multe domenii).
einstein1984
QUOTE(VladSoare @ 8 Mar 2019, 14:28)
Da, da, știu. Așa poți justifica absolut orice. Ăsta-i argumentul suprem pentru orice, după cum îți convine.
*


man, am un coleg care injura popii si religia cu orice ocazie, fara sa aduca cineva vorba. Dar a cununat de 2 ori.... daca ma intelegi.
VladSoare
QUOTE(gibonu @ 8 Mar 2019, 13:42)
Ti-am dat exemplul centrului istoric al Varsoviei (nu ti l-am dat intamplator, pentru ca tot comunistii erau la putere si in Polonia la vremea respectiva).
*

Grozav exemplu. Compari un oraș care a fost distrus în război, un eveniment asupra căruia nimeni din Polonia nu a avut nici un control, cu o distrugere controlată și intenționată. Polonezii au avut ghinion că a venit urgia peste ei; dup-aia au fost nevoiți să reconstruiască cumva. Noi am distrus singuri, pentru că așa am vrut.
Care-i legătura?
cj98czh
Vlade iarasi exagerezi ....
bion
Eu am apucat sa vizitez insula. Un petic de aluviuni de 1500/500metri.Cateva ruine ale vaubanului austriac. Arbusti multi. Ceva smochini, aluni, trandafiri specfice sudului Banatului. Cateva case cu aer de mahala balcanica. Cred ca 500 de locuitori mare parte urmasi si unor turci aciuiti in sec. XIX partial imbracati traditional. Traiau si un pic din comertul cu ceva lokum, dulceata,braga proasta, o mult supraevaluata cafea la nisip. Clientii erau turistii adusi cu barca. Nu am prins atelierul de tigari. Reclama si legenda exotica erau mult peste realitatea unui ostrov cu cateva casute amarate. Majoritatea populatiei a emigrat in Turcia restul in Ct. Si Tr. Severin.

10 Mar 2019, 17:14:
Mult mai dramatice dramele stramutaril a zeci de mii de oameni de pe clisura si Orsova.Amintire trista casele numerotate pentru demolare etc
Peticu al de mal si bolovani in Dunare era o chestie cu iz exotic din cauza ultimei denumiri, trecutului ca pamant turcesc pana nu de mult.
gibonu
@VladSoare

Discutia de fata se refera la ce s-ar fi putu face dupa distrugere, nu despre tipul distrugerii (voluntare sau involuntare).
Repet, exemplul Varsoviei ti l-am dat pentru ca tot comunistii erau la putere in Polonia in perioada in care centrul istoric a fost refacut astfel incat sa fie imite cat mai mult originalul.

In alta ordine de idei, vad ca te preopcupa foarte mult distrugerea insulei Ada-Kaleh (desi beneficiile aduse sunt clare, livrabile, cuantificate, etc) insa ramai indiferent la distrugerile patrimoniului cultural care au loc azi, la 30 de ani de la schimbarea de regim.
Nu trebuie sa mergi prea departe de fosta insula Ada-Kaleh. Doar 30 de km mai la nord, poti observa situatia de la Baile Herculane. Altfel spus, o buna aplicare a lozincii "nu ne vindem tara, o distrugem noi".
Azi, in anul 2019 cine i-a impiedicat pe romani sa se ocupe de Baile Hercualen si sa opreasca paragina de acolo?

Daca o statiune precum Baile Herculane (cu arhitectura si istoria din spatele ei) se afla intr-o tara precum Grecia sau Turcia, ar fi fost tiparnita de bani.

Exemplele pot continua cu cladiri de patrimoniu in paragina din aproape orice oras din RO, cu multe dintre bisericile sasesi din Ardeal, castele ale fostelor familii nobiliare, etc.
Intr-adevar, unele au fost restaurate. Insa prea putine.

In rest, cum am spus deja, nu avem nicio garantie ca insula Ada-Kaleh ar fi ramas azi, in 2019, la fel cu cea pe care o stim din anul 1970.
Iar din ce spune colegul @bion, pare ca si atunci situatia era putin supra-evaluata.
VladSoare
Și ce, am zis eu că-mi convine ce s-a întîmplat cu Băile Herculane? Pe-asta de unde-ai scos-o?
einstein1984
la herculane pune si izvoarele de apa minerala, ca alea nu apar oriunde, cladiri ca la herculane pot face arabii sin desert. Dar admirabil argument!
bion
Herculane era peste Karlsbad. 30 de ani de democratie originala au ditrus iremediabil statiunea. Era chiar un loc de vis, cu natura si arhitectura mirifice.
Dar sa il lasam pe gibon sa ne povesteasca drmetiile lui.
gibonu
@VladSoare
Cand incepi cu "si ce ..." deja nivelul discutie coboara mult.

In rest, problema este simpla. Hai sa nu mai plangem dupa ceva ce a disparut acum 50 de ani, si care, conform celor care au fost acolo, era cam supra-evaluat.

Avem destule momunumente care asteapta restaurarea si nu disparitia insulei Ada-Kaleh tine in loc procesul.

Din conversatia cu tine, pe tema Ada-Kaleh vs SHEN Portile de Fier, mi-am adus aminte ca am citit odata intr-o carte despre trenuri, ca prin 1840, s-au gasit niste baieti in Anglia care au ajuns la concluzia ca din cauza trenului omenirea va muri de foame.
Motivul: vacile se sperie de tren, nu mai dau lapte, nu va mai exista branza, smantana si carne de vaca.

Drept pentru care militau intens pentru interzicerea caii ferate si ramanerea la transportul cu cai.

Intre timp, vacile nu s-au mai speriat de tren, trenul s-a dezvoltat, restul il stii.

@bion
Karlsbad = Karlovy Vary din Cehia?
bion
Igen biggrin.gif
Si cum arata si cat produce acum.
VladSoare
QUOTE(gibonu @ 11 Mar 2019, 16:05)
@VladSoare
Cand incepi cu "si ce ..." deja nivelul discutie coboara mult.
*

blink.gif wacko.gif huh.gif
În fine, trecînd peste faptul că nu-ți sună cum trebuie începutul frazei mele, tot nu mi-ai zis de unde ai scos treaba cu Băile Herculane. Cum ai tras tu concluzia că aș fi de acord cu ce s-a întîmplat acolo?

Eu nu înțeleg, ce vrei de fapt de la mine? Încerci să mă convingi să mă bucur de soarta insulei? Nu, nu mă bucur și n-am să mă bucur niciodată. Bucură-te tu de progres și fii fericit.
OK, ai dreptate, centrala aia e a opta minune a lumii, sînt mîndru de ea, sînt mîndru că sînt român și că am așa o minunăție la mine-n țară. Viva progresul!
E bine așa? Ești mulțumit acum?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.