Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: A luat foc Modusul, reparatie comutator DIY
Reno.ro - Forum Renault Romania > Renault - Probleme frecvente, utilizare si reparatii > Modus
comanr
Din senin, un fum gros a invaluit habitaclul, fum provenit din consola volanului, a avut loc un scurtcircuit in comutatorul pentru stergatoare.


Dupa investigatiile mele am ajuns la concluzia ca acel comutator este proiectat prost ramanand intr o pozitie nefireasca si producand un scurtcircuit intre circuitul pompei de lichid spalare parbriz si releul de temporizare al stergatoarelor.

In mod sigur daca as fi apelat la dealer(desi masina nu mai e in garantie si nici nu e luata din Romania) s ar fi inlocuit comutatorul, in trecut am fost servit cu bunavointa in cazul unui recall ce privea macaralele geamurilor, ma refer la dealerul de la Braila/Galati, Apan Motors.



Problema in sine insa nu putea fi rezolvata 100% la dealer, exista cazuri de recidiva chiar si cu comutator nou, problema reapare dupa un timp, mentionez ca pe masina nu exista componente defecte(pompe, stergatoare, relee, etc), asa ca m am gandit sa pun capat propagarii prostiei, am reusit sa rezolv problema extrem de ieftin si rapid, in joaca, tinand cont de toate aspectele implicate.

Comutatorul masinii este original din 2005.


Pe acel modul cu probleme exista un buton fals in partea de jos care poate fi facut activ cu ajutorul unui microswitch. din intamplare am gasit in "cutiuta mea cu maimute" un microswitch rusesc dintr un echipament militar vechi cred, din bachelita, de o calitate exceptionala.

Noul buton este pozitionat decent pe consola, este "ingropat" in consola si nu poate fi activat accidental cu piciorul, fiind in partea de jos.

O sa pun pozele cu lucrarea, in linii mari sintetizez:

-identificarea conexiunilor de pe placa arsa originala
-curatarea placii si repararea acesteia cu rasina epoxy(nu e neaparat necesar)
-instalare microswitchului(10A)
-pregatirea butonului nou
-testare

Banuiesc ca se gaseste un microswitch de genul asta la magazinele de profil insa eu am vrut sa investesc zero bani.

Am postat pentru ca aceasta solutie nu exista nicaieri in lume, ea rezolva 100% problema acestor comutatoare, ieftin, gratis in cazul meu. Pretul comutatorului nou este undeva la 600-800 ron, depinde de unde se achizitioneaza, insa nu se rezolva problema cu unul nou, decat temporar.

LE:vedeti ca pozele au descriere(numele pozelor)
argon
Problema e comuna si la Clio 3.
comanr
Da, am vazut acelasi model cu probleme pe noul kangoo si pe scenic uri.
Daca exista butonul fals de dedesubt se poate aplica metoda cu succes, bineinteles se poate monta un switch tip pushbutton insa daca exista acel buton merita facut asa pentru ca reparatia arata bine, nu se vede nimic aiurea, se pastreaza look ul original.
Daca aveti neclaritati puteti intreba.
melcu
Si practic prin acel buton ai eliminat "trasul" de maneta pentru stropitor ? Eu asa inteleg din cablaj.

comanr
evident.
George Paul
Nu inteleg cum actionezi acum comenzile de pe maneta dreapta, poti detalia si ptr. cei ce nu inteleg poza cu placa modificata?
comanr
toate comenzile originale nu sant afectate, doar stropirea cu lichid parbriz este din butonul de jos, cel despre care vorbim.

totodata cand apesi butonul nou de stropire pleaca si stergatoarele: apasare scurta stropeste si sterge o data iar la apasare lunga stropeste si sterge de 3+1 ori, exact cum functiona inainte cand trageai de maneta spre sofer.

acum tragi de maneta spre sofer dar degeaba, functia este preluata de butonul nou.
George Paul
N-am vazut un asemenea modul desfacut.

Ce anume crezi ca determina ramanerea in acea "pozitie nefireasca" a acelui "comutator"?
E o pozitie intermediara a vreunei parghii de actionare, sau cum?
Se poate evita ajungerea in acea pozitie? Tine de modul corect/incorect de manipulare a manetei?

Ma gandesc la ceva preventiv. Nu ma simt bine stiind ca, oricand sunt nevoit sa folosesc acele comenzi, ma pot trezi cu modulul de actionare prajit.

Unii recomandau montarea unui releu/siguranta pe alimentarea pompei, crezi ca ajuta?
comanr
un releu nu ajuta, trebuie sa va spun ca in momentul in care masina a inceput sa ia foc si sa iasa fum maneta nu era actionata, pompa nu functiona, stergatoarele erau oprite de 2-3 minute.

e o problema cu faptul ca maneta nu revine pe pozitie(se slabeste sistemul care asigura revenirea care e din plastic) si cu faptul ca comutatorul respectiv are o cursa foarte mica.

daca se ia contactul imediat si se scoate siguranta de bricheta+stergatoare se poate merge cu masina, ar trebui sa nu mai ia foc.
comanr
dupa ceva timp de la modificare/reparatie revin cu feedback:

totul se comporta foarte bine cu exceptia mirosului de ars care persista(se simte mai ales dimineata) totusi in zona volanului din cauza ca placa arsa a fost refolosita, sper sa dispara pentru ca e foarte enervant.
cine urca in masina intreba: a luat foc ceva? o nuu, e miros de nou! radmasa.gif
comanr
noutati:

a disparut 99% din mirosul de ars, se simte doar daca bagi nasul langa maneta, in rest totul e in regula.

donez un microcontact identic cu al meu, doar unul mai am, pentru cineva care vrea sa si rezolve problema.
toradov
Am facut exact cum am vazut in poze, dar am niste probleme. Clima nu mai functioneaza si nici butonul nu-si face treaba, in sensul ca nu stropeste si nu merg stergatoarele la stropire. Intrebare: contactele de pe spatele placutei au vreo sarcina?
comanr
am vazut mailul tau, cea mai grea parte este integrarea switch ului, partea electrica propriu zisa nu pune mari probleme, pur si simplu ai un switch care isi schimba starea, in functie de gradul de afectare al circuitului poti efectua sau nu reparatia, pentru asta insa trebuie sa faci cateva masuratori de continuitate pe acel cablaj si sa inlaturi carbonul rezultat din avaria respectiva si nici nu stiu ce legatura ar avea clima cu craciunul trecut, vezi sa nu ai vreo siguranta arsa.
aurel voicila
salut ,te rog sa ma ajuti cu un telefon ,am un Kangoo din 2010 ,si am avut aceiasi problema ! tel meu este 0722 455 879 .e urgent ,multumesc vin in Braila eu sa ne īntālnim .
aurel voicila
salut,ma poate ajuta cineva cu identificarea conexiunilor de pe placa de baza arsa ?
comanr
am vazut azi mesajul, pentru urgente poti sa mi dai un mesaj privat, pe forum nu intru mereu, pe sistemul nu sunati, ies eu din cand in cand icon_mrgreen.gif
atwater
Salut! Comanr, esti dispus sa ma ajuti (contra cost, bineinteles) cu o reparatie de acelasi fel?

E a doua oara cand mi se arde comutatorul de stergatoare de pe Clio 3 din dotare si nu mai vreau sa mai dau inca 800 de lei pe unul nou.
Constat acum ca inlocuirea lui este o solutie temporara si ma intereseaza o solutie precum cea pe care ai gasit-o tu.
Daca esti dispus, spune-mi cum/cand putem sa ne vedem pentru reparatie.
multumesc
comanr
ai pm.
aalex_i
Butonul acela este folosit pentru apelare vocala la radio cu bluetooth.

Comanr gresesti cand spui ca un releu nu ajuta! Contactele alea nu se duc instant este o chestie progresiva azi se incalzesc umpic, maine iar, poimaine iar si cand ajungi sa iasa fum e apogeul....

Daca blocul de stergatoare inca este functional nu are rost sa faceti interventii cu butoane auxiliare cand va sunt la indemana relee! Si in plus mai este si luneta butonul pentru ea unde il punem? ?

Daca va uitati pe documentatia tehnica la masinile care folosesc tipul asta de comutatoare (bloc lumini si stergatoare) in afara de pompa de spalator si claxon totul este pus pe relee!


http://www.reno.ro/index.php?act=ST&f=101&...=0#entry4252599
comanr
comutatorul ia foc in dreptul contactelor pentru stegator fata/stropitor fata, defapt stropitorul e acelasi doar ca se inverseaza polaritatea pompei.

odata ce au luat foc contactele reparatia e singura care ajuta, logic biggrin.gif

ce e curios este faptul ca acel comutator a luat foc in mers cand eu nu foloseam stergatorul deci eu cand am plecat am folosit stergatorul apoi l am oprit si am plecat, dupa 2-3 min a inceput sa iasa fum, avand in vedere ca totul era topit pe acolo adica toate cele 3 contacte ale switch ului rezulta ca e posibil sa ramana intr o pozitie intermediara, in acest caz un releu nu ajuta, asta e concluzia mea, acuma spune mi te rog , cum facem, punem relee pe pompa pentru ambele sensuri si releu pentru temporizare stergator sau cum facem? icon_mrgreen.gif
aalex_i
Din cauza caldurii se decaleste contactul si in timp se perleaza. In momentul ala contactul nu mai revine fix in pozitia care trebuie pentru ca nu mai e o suprafata plana acolo....

Pentru inversarea sensului se folosesc 2 relee cu contacte normal-inchis normal-deschis.

Nu se pune nici un temporizator... Uch ul primeste comenzile la fel doar ca partea de forta trece prin releu nu prin comutator.

Releul ne ajuta sa comutam curenti mari (pompa de spalator) cu un contact de putere mica (contactul din blocul de stergatoare).

La un consum de 100-200mA(atat o sa mai treaca prin blocul de stergatoare fata de 2.5A!!!) Nu are cum sa se mai incinga in felul asta.

In link ul de mai sus ai si o schema de montaj pt relee
comanr
ti am zis majoritatea vor sa repare comutatoare care au luat deja foc, pica treaba cu releul, plus ca de ce sa nu recunoastem, e mai scump cum zici tu chiar daca merge, vorba jidanului , se poate si asa se poate si asa insa cum zic eu nu m a costat nici un ban, zero bani, nada, gratis, intelegi?

profilactic nu face nimeni nimic de obicei, nici chiar eu, daca ceva merge de ce sa umblu, in mod normal profilactic ar fi sa vand masina radmasa.gif

eu zic ca e o idee buna cea prezentata de mine, functioneaza impecabil de atata vreme, iar ideile bune au un singur atribut - simplitatea, complicat stie toata lumea, cu cablaje suplimentare, cu relee, urat, urat. icon_mrgreen.gif
aalex_i
Mai scump.... 1 releu costa 4-5 lei urat?? ce e mai urat sa ai doua relee ascunse sau sa cauti pe sub volan sa stropesti parbrizul?


Profilactic... cum considera fiecare
mie mi-a luat foc de 3 ori in doi ani ( cu clio vechi) cand am vazut ca la cel nou e acelasi sistem am facut modificarea asta.

Toate bune
comanr
eu nu stiu ce vrei, ti am zis ca e ok probabil si cu relee, da, 5 lei sau 10 lei este diferit de zero lei, ia cere tu 10 lei pe strada sa vezi daca iti da cineva excl.gif solutia mea se aplica celor care se afla in situatia urata de a da 6-8 milioane pe un comutator nou, bingo, solutia ta nu se poate aplica la cei cu fumul in masina deci este limitata, a mea se poate aplica la ambele tabere.

ca profilaxie probabil e ok si solutia ta, daca ai testat si nu mai apar probleme.
ai ceva de adaugat, fa o, dar ia in calcul ca tu nu ai gasit o rezolvare la problema initiala decat din a 3 a incercare, eu am gasit direct din prima, am avut sclipirea aia in ochi (daca stii bancul), tu nu ai avut o, stai potolit, tu nu ai o solutie ai doar o profilaxie, eu sant chirurgul tu esti homeopatul, intelegi?

de acord cu tine ca nimeni nu mai iese om dupa mana doctorilor icon_mrgreen.gif

mai presus de toate am facut sharing la aceasta solutie din clipa in care am si realizat lucrarea, tu banuiesc ca nu ai facut, imi cer iertare daca defapt ai facut si tu, inseamna ca santem doi prieteni icon_mrgreen.gif
aalex_i
Faptul ca s-a ars blocul de 3 ori si nu am facut nici o modificare a fost pentru ca masina era de servici si nu puteam sa umblu in ea...

Acum am alt clio 3 la care pot umbla si d-aia am facut acum modificarea cu relee pe care am si postat-o!

Daca esti umpic inventiv poti adapta la relee chiar contactele de pe maneta si o poti face sa functioneze normal chiar daca a luat foc. (Nu am un bloc de stergatoare ars ca iti aratam...)

O sa ma opresc aici pentru ca nu duce nicaieri discutia!

PS: Nici nu vreau sa ma gandesc daca gaseai prin casa un buton de sonerie ce iesea!


Succes
comanr
as vrea doar sa imi raspunzi la o intrebare, daca catadicseai ca prima data cand a luat foc comutatorul sa il repari, sa zicem ca iti dadea firma voie, sa presupunem prin absurd, cum faceai, unde iti bagai releele?

asta e problema la noi, dupa ce ca santem vai mama noastra mai dam si incap la unu care ofera ofera o solutie, nu cea mai buna, nu cea mai proasta, ieftina si functionala, halal.
aalex_i
Stai usor ca nu ti-a dat nimeni in cap daca te simti ofensat de ideile si viziunile mele despre ce inseamna sa elimini un defect Scuzele mele!

Din puctul meu de vedere reparatia ta e doar una provizorie (daca o sa schimbi vreodata blocul acela o sa revii la problema initiala, daca vrei sa vinzi masina... o sa lasi un bilet cu instructiuni...)

Releele ramaneau in acelasi loc de acum problema e sa refaci o parte din traseele care au luat foc
Aici poti folosi niste fire subtiri (nu mai ai nevoie de traseu gros pentru ca ai relee) care au izolatia din silicon si sunt foarte flexibile si rezistente ca sa treci de puctul ars...

Depinde de fiecare cum le croseteaza pe acolo!

Cand faci o reparatie chiar daca nu folosesti piese de origine si trebuie sa inventezi unele, rezultatul la exterior ar trebui sa fie acelasi mai ales la masini.

Discutiile in contradictoriu sunt in general benefice pentru toata lumea.

comanr
placa era detonata , comutatorul original topit, bucati mari de plastic alb topite, nu mai aveam cum sa refac nimic acolo, si eu sant de parere ca orice modificare e bine sa pastreze look ul original, altfel puneam un buton de sonerie, sant putini cei care o sa isi puna relee, majoritatea plang cu maneta in mana dupa ce a luat foc, ma indoiesc ca dupa incident mai ramane ceva de reparat din switch ul original.
comanr
am mai pus pe picioare un comutator, persoana a confirmat ca e ok.

ps
am mai analizat putin problema, o observatie a venit odata cu reparatia semnalizarii care functioneaza cu aceleasi tipuri de switch uri, cred ca am identificat sursa necazurilor, in functionare, de la multe actionari se creeaza o pulbere conductiva intre contacte, pulberea scurtcircuiteaza respectivele circuite, daca impedanta circuitelor este mica atunci apare un curent permanent in circuit care duce la deteriorarea locala a circuitului prin efect joule, lucrul acesta nu se intampla la semnalizatoare deoarece acolo circuitele lucreaza cu impedante mari, se deschid tranzistoare , nu se comanda motoare, deci este o treaba de design ieftin de doi bani.

lunad in considerare aceste lucruri este posibil ca solutia cu relee sa nu fie una foarte buna, la modul ca probabail nu va mai lua foc comutatorul dar este posibil ca la un moment dat sa se autocupleze comanda de stropitor sau sa functioneze defectuos.

o problema asemanatoare este intalnita la semnalizatoarele de vw , masina semnalizand in continuu la un moment dat din cauza pulberii conductive din comutator, gunoaie la kilogram, alea iau foc la fel.
atwater
comanr, multumesc pentru ajutor.

Am montat modulul reparat de tine si totul functioneaza asa cum ar trebui.
Am crezut ca o sa fie ciudat cu stropirea de la buton, dar deja a devenit reflex. Intre timp a mai disparut si din mirosul de plastic ars biggrin.gif


comanr
cu placere, sa auzim de bine, daca o sa ai probleme cu semnalizatoarele se pot rezolva usor, daca o sa inceapa sa semnalizeze din senin, dupa o vreme intra in pamant aceste masini, totusi pregatiti va pentru noile modele, de unica folosinta smile.gif
comanr
a aparut o noua problema cu stergatorul spate, cand selectam stergatorul fata pornea la un moment dat si stergatorul spate, lucru aiurea, ar fi trebuit sa porneasca doar daca este selectat mersul inapoi.
la prima vedere nu pare deranjant dar iarna se poate avaria motorasul in caz ca luneta nu e degivrata, am banuit ca vechea inventie e de vina insa surpiza:

lipsa masei in tripla stanga facea ca becurile sa se alimenteze defectuos la apasarea franei si astfel se alimenta circuitul becurilor de mers inapoi (pom de craciun) si totodata la apasarea franei pornea si stergatorul spate daca era pornit stergatorul fata, deci coafura rezista biggrin.gif
Claudiu93
Salutare, stie cineva cum pot lua legatura cu userul comanr ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.