QUOTE(Filip @ 4 Mar 2012, 23:50)
Pe vremea aia nu aveau cutii de viteze secventiale cu 7-8 trepte, asa ca poate mai conta si cuplul. Oricum nu-l vad eu pe nenea` Shelby sa vorbeasca aiurea, adica nu cred ca a fost un diletant.
Ideea era ca datele privind momentul sunt incomplete!
Adica momentul este ceva, dar nu are treaba cu turatia. Asa si eu la un troliu cu lant cu demultiplicrare mare pot sa aplic 2000Nm la o viteza de 0.5rot/min adica vreo 2000*0.5*pi/30 (sa trec in radiani pe secunda) = ~104W Acceptabil pentru forta din maini.
Puterea in schimb vorbeste de tot ingredientul: moment si turatie, sau moment si cat de repede aplica acel moment.
Momentul motor este mic cu orice il masurati, 100Nm = o forta de 100N (echivalent o masa de 10kg) aplicata in capatul unui levier de 1m. Adica teoretic si practic, cu un levier de 1m opresti fara mare efort motorul de dacie la mometul maxim pe care il da, sau cu putin efort (te asezi pe respectivul levier) opresti inclusiv motorul discutat cu 710Nm.
Momentul si turatia se modifica in schimbatorul de viteze si transmisia principala, adica de exemplu pentru treapta 1:
Mm*is1*ks1*i0*k0=710*4*0.92*4*0.95=9928Nm la roata. si cu raza rotii in ecuatie se poate afla si forta de tractiune la roata. Turatia la roata se afla si ea impartind turatia motorului la is1 si apoi la i0
(unde is1, i0= raport de transmisie pt prima treapta si pentru transmisia principala, si ks1, k0, randamentelept prima treapta respectiv ransmisia principala)
Forta de tractiune la roata * timpul = putere = moment * turatie.
Putere se poate scoate fie din turatie (vezi motociclete, formula1, avioane), fie din moment motor (ca urmare fie a unui ciclu diesel, cilindree mare, etc.. vezi vapor/tractor/camion) - autoturismul are cate putin din amandoua. Pentru a tine masa automobilui cat mai mica e mai bine folosirea unui motor de turatie foarte ridicata si cilindree mica, supraalimentat, moment mic (prin consecinta) si asta e strategia si la Formula1 (ca n-au voie cu cilindree mai mare, si nici surpraalimentare n-au voie). In felul asta rezulta un motor cu putere foarte mare si masa mica, spre deosebire motorul echivalent ca putere de la un camion care e la polul opus.
Concluzie: in definitoriu, conteaza PUTEREA! niciodata nu o sa castige ceva cu putere net inferioara (adica cu 100-200kw mai putin, considerand aceeiasi masa)
E mult de discutat si ma opresc aici, dar cum spuneam conteaza puterea, indiferent de unde vine ea, momentul si turatia se face cat vrem noi dar produsul lor nu se schimba (decat prin pierderi si frecari, ceva 0.95).
Si nu e nevoie de 10 trepte, suficient si alea 5-6, dar cu alte valori corespunzatoare pentru fiecare motor (functie de momentul pe care il da si turatia maxima) - chestiune care se face din etapa de proiectare de cand lumea, niciodata un diesel nu are acelasi schimbator de viteze cu omologul benzinarului, chiar si la Logan si dacie papuc diesel.