Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Cum se muta iluminarea butoanelor din usi
Reno.ro - Forum Renault Romania > Renault - Probleme frecvente, utilizare si reparatii > Megane > Megane II > Tutoriale
skorpio_bog
Cum se muta iluminarea butoanelor din usi de comanda a geamurilor electrice de pe curent de contact pe curent de pozitie

Pentru ca mi s-a parut o prostie modul de realizare a iluminarii butoanelor din usile de la megane 2.2 din fabrica (cred ca si la 2.1 e aceeasi poveste) si anume sa fie iluminate prin curent de contact, asta presupune ca ele sa fie aprinse atata timp cat motorul este pornit/contactul este pus. Din aceasta cauza butoanele lumineaza si ziua, ceea ce mi se pare inutil, mai ales cand e soare afara. Tinand cont ca din fabrica butoanele au in ele niste beculete mici si nu leduri, presupun ca multi dintre voi ati observat cum se incing comenzile de pe usa. Cei care ati facut modificare si ati inlocuit beculetele clasice cu leduri ati observat ca nu se mai incinge. In fine poate pe multi nu ii deranjeaza insa eu am dorit sa le mut pe curent de pozitie, astfel incat sa se aprinda doar cand se aprinde pozitia masinii, asta presupunand ca butoanele din usi se vor aprinde odata cu restul butoanelor din bord. Mie cel putin asa mi se pare normal si frumos. Daca tot am facut modificarea, am zis sa fac si acest tutorial poate vor mai fi doritori.

Avem schemele electrice ale butoanelor fata si spate si cum sunt ele legate la instalatia masinii:
[attachmentid=1627629039] [attachmentid=1627629041]

in scheme avem asa:

1337 - UPC (unitatea de protectie si comutatie, este placa din cutia neagra de la motor unde se afla sigurantele)
1511,1512 - butoanele geamuri spate, fata din comanda de pe usa soferului
135 - buton siguranta copii pentru blocare geamuri si usi spate
130,131 - butoanele de geamuri de pe usile din spate
R3,R4 sunt mufele de pe stalpii usilor din fata respectiv sofer, pasager
R13,R243 sunt mufele de pe stalpii usilor din spate respectiv stanga-dreapta
R2 reprezinta cele 2 mufe mari de sub scaunul soferului care fac legatura cu partea din spate si portbagaj a masinii
Restul sunt alte componente care nu ne intereseaza in modificarea noastra.

In teorie tot ce avem de facut sunt urmatoarele lucruri:

Observam pe scheme ca iluminarea butoanelor din toate usile vine din UPC (1337) dintr-o siguranta de 7.5 A care primeste curent de pe contact. Am fi putut face usor modificarea fara prea mare batai de cap direct in upc insa ne incurca un singur lucru: acea siguranta alimenteaza in afara de iluminarea butoanelor din usi, comanda de cruise control respectiv speed limiter, astfel daca mutam direct firul din siguranta aceasta pe pozitie, cruise si limitatorul de viteza vor functiona numai cand este pozitia aprinsa, ceea ce nu ne dorim.

Astfel trebuie sa facem urmatoarele modificari:

Pentru usa sofer trebuie sa identificam firul care alimenteaza ledurile din usi (firul este galben si vine in pinul 8 al mufei de pe stalpul sofer R3) si sa il mutam in mufa butonului de CC/SL pe curent de pozitie (mai jos vom vedea si pe ce pin trebuie pus firul nostru). Pentru asta:

Demontam capacul de plastic ce vine sub volan si ascunde panoul de sigurante habitaclu, UCH-ul, conducta de AC, etc.
Acest capac are 5 suruburi si o clema. Intai se scoate panoul cu butonul de comanda CC/SL si cu reostatele pentru reglaj faruri si intensitate iluminare bord. Panoul se scoate prin tragere. Se deconecteaza cele 2 mufe, una neagra pt reostate si una alba pt butonul de CC.
[attachmentid=1627629043]
Apoi se desface ornamentul de la prag si cel care vine pe stalp si in laterala bordului ca in pozele urmatoare, ordinea am numerotat-o pe poze:
[attachmentid=1627629046] [attachmentid=1627629047]
Dupa asta se desfac cele 5 suruburi cu un torx de 20. 4 dintre ele sunt vizibile si al 5-lea se afla inspre consola centrala pe dedesubt (vezi poza a doua). Suruburile sunt incercuite cu rosu in pozele urmatoare:
[attachmentid=1627629048] [attachmentid=1627629045]
Dupa ce ati desfacut toate cele 5 suruburi, panoul se mai tine intr-o clema care se afla in zona marcata in poza urmatoare. Panoul se trage cu incredere inspre interiorul masinii si se va desprinde complet:
[attachmentid=1627629050]
Clema arata cam asa vazuta din spatele panoului:
[attachmentid=1627629051]
Cam asa va arata dupa indepartarea panoului de sub volan:
[attachmentid=1627629052]
Acum cautam in manunchiul de cabluri ce iese din stalpul masinii printr-un burete gri firul galben (este singurul fir galben din manunchi)
[attachmentid=1627629053] [attachmentid=1627629056]
Dupa identificarea firului il urmarim cat de sus putem (recomand pentru operatiunea aceasta demontarea conductei de AC si a UCH-ului pentru a avea spatiu de manevra mai bun). Taiem firul cat de sus putem si il tragem pana la baza stalpului.
[attachmentid=1627629057]
Izolam neaparat celalalt capat care a ramas taiat ca sa nu existe riscul sa atinga vreo portiune metalica si sa faca scurt intrucat prin acel cablu vin 12V de pe contact.
Firul galben il directionam pe unde se poate, eu personal am ales sa il trag pe langa cablurile masinii pana in mufa alba care intra in butonul de CC. (eventual daca nu ajunge si sigur nu va ajunge, ii atasati inca o bucata de cablu pana la mufa alba). Eu am lipit inca o bucata de vreo 15 cm tot fir galben de la o instalatie mai veche de megane luata de pe la dezmembrari, l-am cositorit si l-am tras pe langa celelalte fire.
[attachmentid=1627629059] [attachmentid=1627629060]
Acum luam mufa alba si identificam pinul iluminarea butonului de CC pe pozitie. Pinul este cel cu fir bleu/alb. Desfacem capacul negru al mufei albe cu o surubelnita subtire, se baga pe laterale si se ridica acel capacel.
[attachmentid=1627629062]
apoi se baga o surubelnita mai mica sub clema alba care fixeaza pinul in mufa si se ridica putin de aceasta in timp ce se trage firul bleu. Pinul va iesi din mufa.
[attachmentid=1627629065] [attachmentid=1627629066]
Lipim firul nostru galben peste firul bleu din pin (puteti sa rupeti si izolatia firului bleu si sa lipiti direct pe fir daca nu vreti sa va complicati cu desfacerea mufei, insa e o solutie mai inestetica).
[attachmentid=1627629068]
Dupa ce lipiti firul puteti introduce pinul inapoi in mufa.
[attachmentid=1627629069] [attachmentid=1627629070]
Acum puteti sa faceti si o proba usii sofer, aprinzand pozitiile ar trebui sa se aprinda si butoanele din usa.
Am terminat cu usa sofer. Trecem la usa pasager fata.

Desfacem ornamentul pragului si al stalpului precum si laterala bordului unde se afla butonul de airbag pasager similar ca in partea soferului respectand aceeasi ordine.
Se desface torpedoul apoi (daca nu stiti cum, vedeti tutorialul de pe aceasta sectiune).
Din nou cautam in manunchiul de fire care ies din stalp prin acel burete gri, firul galben.
[attachmentid=1627629071]
La fel ca la usa sofer, urmarim firul prin bord cat putem de mult (eu l-am urmarit cam pana deasupra consolei centrale), acolo il taiati si izolati din nou capatul ramas ca sa nu atinga de ceva sa faca scurt. Firul galben il tragem din nou la baza stalpului. Aici fiecare il dirijeaza pe unde doreste. Eu l-am dirijat pe langa cablurile masinii pana sus unde vine cablul de la antena radio, de aici l-am tras pe langa antena pana in consola centrala.
[attachmentid=1627629072] [attachmentid=1627629074][attachmentid=1627629075]
Aici imaginatia fiecaruia pe unde il trage. Eu din nou am ales sa il trag pe langa instalatia originala.
[attachmentid=1627629078] [attachmentid=1627629079]

Aici e nevoie sa desfacem fata consolei centrale. Se scoate tava de sub mp3, se scoate MP3 playerul apasand prin cele 4 gauri clemele cu o surubelnita subtire sau un electrod indoit. Se trage MP3-ul afara si se deconecteaza mufele din spate. Se desface capacul care vine peste mufa de diagnosticare. Are 2 cleme. Apoi se desfac cele 4 suruburi torx 20 care tin fata consolei centrale, 2 sunt sub radio-cd si 2 sunt sub capacul care vine peste mufa de diagnoza.
Dupa ce ati desfacut cele 4 suruburi, fata consolei se trage spre interior cu ceva putere mai ales in partea de sus unde e panoul de la clima. Aici are ceva cleme.

Ajunsi aici avem mai multe optiuni de legare a firului. Initial il legasem in mufa de la panoul de clima. Mufa este cea albastra care se conecteaza a in partea dinspre sofer in spatele panoului, pinul pe care se leaga iluminarea este acelasi pin cu fir bleu alb. Mufa se desface similar ca cele de la UCH. are o clema mica si iese ca un sertaras. pinul iese de asemenea foarte usor. puteti sa atasati aici cablul vostru galben pentru ledul din usa pasager.
[attachmentid=1627629220] [attachmentid=1627629222]

Eu insa m-am razgandit si am ales sa leg firul la iluminarea butonului de blocare usi, pentru ca acel buton are un singur led iluminat de pe pozitii, pe cand panoul de la clima are mai multe. Si in aceasta mufa pinul de iluminare este cel cu fir bleu alb. Se leaga firul galben la acest pin si gata.
[attachmentid=1627629227] [attachmentid=1627629228]

Montam totul la loc in consola centrala si e gata usa pasager. De asemenea puteti face proba aprinzand pozitia.
Acum trecem la usile din spate. Aici avem de mutat doar un fir de pe un pin pe altul in mufa R2 de sub scaun sofer. Pentru asta se desface scaunul. Intai deschideti capota si scoateti borna de la baterie. Dupa care se desfac cele 4 suruburi ale scaunului cu un torx (nu mai stiu exact de cat e, parca 35). Dupa ce desfaceti suruburile, deconectati mufa de la airbag scaun din podea (motiv pt care s-a deconectat borna de la baterie, pentru a evita eventualele erori la calculator airbag). Dupa asta puteti fie scoate scaunul din masina, fie urca pe bancheta din spate[attachmentid=1627629232] [attachmentid=1627629233] [attachmentid=1627629235]
Se ridica apoi mocheta si putin buretele de sub aceasta. Aici se pot observa 2 mufe mari si late, una gri si una neagra. Acestea sunt mufele R2 de pe scheme.
[attachmentid=1627629238]
Aici ne uitam pe schema electrica pentru pozitii :
[attachmentid=1627629240]
Observam ca in mufa neagra pinii 9 si 10 sunt pentru pozitii stanga, dreapta. Identificam si noi in mufa noastra acesti pini. Eu am facut si o proba cu un aparat de masurat sa vad daca intr-adevar se respecta schema. Astfel cu pozitiile aprinse aveam ~12V pe cei 2 pini, si 0V cu pozitiile stinse deci i-am identificat corect.
[attachmentid=1627629241] [attachmentid=1627629243] [attachmentid=1627629245]
Pe schema butoanelor din usile spate observam ca iluminarea acestora se face prin pinul 10 din mufa gri. Identificam pinul in mufa noastra.
[attachmentid=1627629246]
Observam ca in acest pin intra un fir galben identic cu cele de la usile din fata. Pe partea complementara a mufei gri din acelasi pin 10 observam ca ies 2 fire galbene care se duc fiecare catre o usa spate.
Aici avem 2 moduri de a merge mai departe: sa facem modificarea asa cum ne propusesem la inceput, adica prin mutarea firului de pe un pin pe altul. Insa din motive diverse (nu am vrut sa tai firele din aceste 2 mufe si sa fac lipituri aici) am ales alta cale. Am observat ca alimentarea iluminarii celor 2 usi spate se face printr-un singur fir galben, unicul fir galben din manunchiul care vine prin prag. Astfel am urmarit firul galben pana in partea din fata a masinii la stalpul soferului. L-am taiat de aici si l-am atasat butonului de CC unde am atasat si firul de la usa soferului.
[attachmentid=1627629247] [attachmentid=1627629248] [attachmentid=1627629249]
Am montat totul la loc, am asezat mocheta si buretele, am facut si curat cu ocazia asta pe sub scaune si unde vin sinele acestuia, pentru ca acolo nu prea am acces cu aspiratorul cand e scaunul montat, am montat scaunul, suruburi, mufe airbag , ornamente prag etc.
Punem borna la baterie din nou si cam asta este. Putem sa ii facem si o proba si rezultatul se vede in filmuletul urmator.
Spor la modificari.
semit
up.gif
SorinCT
Felicitari!
Pare foarte mult de munca pentru ceva simplu smile.gif
skorpio_bog
pai sunt cam 2 ore de munca. Daca stii ce faci dureaza maxim o ora totul, in sensul ca nu mai trebuie demontat scaun, ci totul se lucreaza in partea din fata. La mine a fost nevoie demontarea scaunului pentru identificarea exacta a firelor.
SorinCT
In video tu aveai deja puse ledurile sau sunt becurile default? Din ce imi dau seama par mai "potente" decat becurile mele default.
skorpio_bog
am leduri puse de acum ceva vreme. becurile clasice nu se vad deloc, abia se vad noaptea. initial pusesem leduri albastre de 5mm si apoi le-am inlocuit cu leduri smd albe, cate 2 per buton si de aceea lumineaza mai puternic, iar in joystickul de la oglinzi am pus un led piranha alb cu 4 cipuri ca sa lumineze punctuletul de pe maneta.

asa aratau butoanele mele cu ledurile albastre:

http://www.reno.ro/https://www.reno.ro/index.php?showtopic=597...dpost&p=2149247

aici e un mic tutorial pe care l-am facut despre cum se monteaza led pentru iluminarea joystickului de la reglaj/ratabare oglinzi

http://www.reno.ro/https://www.reno.ro/index.php?showtopic=165...dpost&p=2182150

si cum arata in filmuletul pe care l-am atasat le am acum cu ledurile smd albe.
SorinCT
Arata bine. Eu mi-as pune albe si legate la pozitii cum le ai si tu dar nu prea ma pricep la electronica si mi-e cam sila sa dau atatea rahaturi jos de pe masina avand in vedere cate probleme am avut cu ea.
skorpio_bog
pai nu e mare filozofie, tot ce ai de facut este sa tai 3 fire si sa le lipesti in alta parte. totul se lucreaza in partea din fata a masinii, nu mai trebuie sa umbli in partea din spate ca mine.
elro
aplauze.gif Multa munca.
Dupa cum ai zis si tu,nu era mai simplu sa gasesti acel fir/fire galbene pe sub bord...si sa faci treaba/modificarea acolo?
SorinCT
Intai sa-mi pun masina la punct si abia apoi mai stric altele smile.gif
Astept cu nerabdare.
skorpio_bog
cosmin, initial am vrut sa gasesc legatura AP43 de pe schemele electrice unde se cupleaza firul care vine de la UPC cu firele pentru iluminarea usilor si pentru comanda de CC, insa am urmarit firele galbene din usi pana sus de tot in bord si tot nu am dat de legatura minunata. Ca sa fi dat de ea ar fi insemnat sa demontez TOT bordul de pe masina si sa desfac toata izolatia la instalatia electrica de pe masina si sincer, nu stiu daca ai vazut in ce fel este facuta pornind de sub UCH pana sus in bord, cate legaturi si izolier are pe ea. Asa ca mi s-a parut mai simpla metoda mea, in felul asta nu am afectat nici functionalitatea CC-ului si totul a iesit exact cum imi doream. Repet, la mine a fost mai mult de munca pt ca nu mai facuse nimeni pana acum asta si a trebuit sa demontez scaunul ca sa verific mufele R2 daca imi corespund cu schema electrica, ce si cum vin firele pentru usile din spate si ca sa identific firul pe care vine alimentarea din fata prin prag, insa pentru viitorii doritori sa faca aceasta modificare este foarte putin de munca. Trebuie demontat doar torpedoul si capacul de sub volan care vine peste tabloul de sigurante si mutate 3 fire, 2 pt usile fata si un fir pentru usile din spate. Si eu am facut pana la urma modificarea tot in fata sub bord, la mufele R2 de sub scaun nu am umblat, nu am taiat/lipit nimic, sunt intacte, le-am desfacut doar ca sa identific firul galben. Spre bucuria viitorilor candidati la aceasta modificare, pentru butoanele usilor din spate trebuie doar sa desfaceti ornamentul de pe stalpul din fata de la sofer si cautati firul galben in manunchiul de cabluri ce vine prin prag din partea din spate. Acel fir este singurul galben, deci nu aveti cum sa il incurcati cu altul smile.gif
spy_oh_joy1389
QUOTE(skorpio_bog @ 5 Jun 2010, 22:50)
presupun ca multi dintre voi ati observat cum se incing comenzile de pe usa.

In legatura cu incinsul comenzilor de pe usa. Dupa ce mi-au schimbat manerele interioare pe garantie, nu stiu ce a facut pe la panoul usii, dar acum cand merge ventilatia sau cand inchide cineva usa se simte cum vine aer pe la comenzi. Ele avand o aerisire acolo nu prea se mai incing.
SorinCT
Si eu am observat aceasi chestie. Cand e frig afara, cald in masina si pun mana pe la comenzi simt cum bate briza tongue.gif
spy_oh_joy1389
La mine face asa oricand e ventilatia pornita si asta numai dupa ce mi-a schimbat manerele.
skorpio_bog
iti intra curent pt ca butoanele au o izolatie buretoasa care acopera baza corpului comenzilor, mufele si putin din cabluri. meseriasii lu peste au rupt izolatia cand ti-au schimbat manerele si nu au mai pus-o la loc.
DRD
Felicitari pentru munca !
horhel
io daca nu am cc cum pot sa fac modificare asta mai usor, ca si pe mine ma streseaza ca stau aprinse ziua
skorpio_bog
Pai daca nu ai buton de CC poti lega cele 2 fire galbene de la usa sofer si de la usile din spate la alt buton care este iluminat pe pozitie. Spre exemplu poti lega la rotita de reglaj a intensitatii iluminarii bordului si a inaltimii farurilor. Firul din usa dreapta fata il poti lega la orice buton din bord din consola centrala cum am facut si eu.
horhel
aham
maine daca am timp poate fac modificare...si poate cumpar si leduri pt ca sa ars un bec de la un buton
surveyor
skorpio_bog:
Salut!
ai putea sa-mi dai si mie adresa ta de mail sau tel?
As avea o intrebare pt tine.
(nu pot trimite PM)
skorpio_bog
ai pm cu datele mele smile.gif
Tweetz
Salutare tuturor.
Am si eu o problema mica/mare depinde de unde ne uitam biggrin.gif Am observat in zilele trecute, ca becurile de la butonurule pentru geam, nu mai functioneaza. La sofer functioneaza doar becul pentru spate dreapta, in rest nimic, iar in spate functioneaza ambele becuri.
Ce poate fi problema? Eventual cum se poate schimba ? Astept raspunsurile .
Stima,
Hack
Probabil s-au ars becurile, vezi aici cum se schimba.
airbites
Salut, ce model vine cu ajustarea oglindă lumina de fundal? Pentru că în nu mnei evidențiat și nu am nici oglinzi rabatabile electrotehnice. Cu respect.

Hello, what model comes with the backlight mirror adjustment? Because in mnei not highlighted and I have no Electrotechnical folding mirrors. Regards.
skorpio_bog
Salut,

Intrebarea ta nu este foarte clara, presupun ca te referi la joystickul de reglaj retrovizoare cu iluminare. Acel model era montat din fabrica pe unele modele de Renault Laguna. Din cate stiu la Megane vandut in Romania nu venea cu asa ceva din fabrica, doar in unele tari si pe foarte putine modele de Megane s-a pus acel tip de joystick si da, era joystickul doar pentru oglinzi rabatabile electric.
aladyn89
Salut,

Te ocupi cu asa ceva? Sau ai facut doar pt tn? M-ar interesa si pe mn tot ce ai facut la tine..Ms

QUOTE(skorpio_bog @ 5 Jun 2010, 22:50)
Cum se muta iluminarea butoanelor din usi de comanda a geamurilor electrice  de pe curent de contact pe curent de pozitie

Pentru ca mi s-a parut o prostie modul de realizare a iluminarii butoanelor din usile de la megane 2.2 din fabrica (cred ca si la 2.1 e aceeasi poveste) si anume sa fie iluminate prin curent de contact, asta presupune ca ele sa fie aprinse atata timp cat motorul este pornit/contactul este pus. Din aceasta cauza butoanele lumineaza si ziua, ceea ce mi se pare inutil, mai ales cand e soare afara. Tinand cont ca din fabrica butoanele au in ele niste beculete mici si nu leduri, presupun ca multi dintre voi ati observat cum se incing comenzile de pe usa. Cei care ati facut modificare si ati inlocuit beculetele clasice cu leduri ati observat ca nu se mai incinge. In fine poate pe multi nu ii deranjeaza insa eu am dorit sa le mut pe curent de pozitie, astfel incat sa se aprinda doar cand se aprinde pozitia masinii, asta presupunand ca butoanele din usi se vor aprinde odata cu restul butoanelor din bord. Mie cel putin asa mi se pare normal si frumos. Daca tot am facut modificarea, am zis sa fac si acest tutorial poate vor mai fi doritori.

Avem schemele electrice ale butoanelor fata si spate si cum sunt ele legate la instalatia masinii:
[attachmentid=1627629039] [attachmentid=1627629041]

in scheme avem asa:

1337 - UPC (unitatea de protectie si comutatie, este placa din cutia neagra de la motor unde se afla sigurantele)
1511,1512 - butoanele geamuri spate, fata din comanda de pe usa soferului
135 - buton siguranta copii pentru blocare geamuri si usi spate
130,131 - butoanele de geamuri de pe usile din spate
R3,R4 sunt mufele de pe stalpii usilor din fata respectiv sofer, pasager
R13,R243 sunt mufele de pe stalpii usilor din spate respectiv stanga-dreapta
R2 reprezinta cele 2 mufe mari de sub scaunul soferului care fac legatura cu partea din spate si portbagaj a masinii
Restul sunt alte componente care nu ne intereseaza in modificarea noastra.

In teorie tot ce avem de facut sunt urmatoarele lucruri:

Observam pe scheme ca iluminarea butoanelor din toate usile vine din UPC (1337) dintr-o siguranta de 7.5 A care primeste curent de pe contact. Am fi putut face usor modificarea fara prea mare batai de cap direct in upc insa ne incurca un singur lucru: acea siguranta alimenteaza in afara de iluminarea butoanelor din usi, comanda de cruise control respectiv speed limiter, astfel daca mutam direct firul din siguranta aceasta pe pozitie, cruise si limitatorul de viteza vor functiona numai cand este pozitia aprinsa, ceea ce nu ne dorim.

Astfel trebuie sa facem urmatoarele modificari:

Pentru usa sofer trebuie sa identificam firul care alimenteaza ledurile din usi (firul este galben si vine in pinul 8 al mufei de pe stalpul sofer R3) si sa il mutam in mufa butonului de CC/SL pe curent de pozitie (mai jos vom vedea si pe ce pin trebuie pus firul nostru). Pentru asta:

Demontam capacul de plastic ce vine sub volan si ascunde panoul de sigurante habitaclu, UCH-ul, conducta de AC, etc.
Acest capac are 5 suruburi si o clema. Intai se scoate panoul cu butonul de comanda CC/SL si cu reostatele pentru reglaj faruri si intensitate iluminare bord. Panoul se scoate prin tragere. Se deconecteaza cele 2 mufe, una neagra pt reostate si una alba pt butonul de CC.
[attachmentid=1627629043]
Apoi se desface ornamentul de la prag si cel care vine pe stalp si in laterala bordului ca in pozele urmatoare, ordinea am numerotat-o pe poze:
[attachmentid=1627629046] [attachmentid=1627629047]
Dupa asta se desfac cele 5 suruburi cu un torx de 20. 4 dintre ele sunt vizibile si al 5-lea se afla inspre consola centrala pe dedesubt (vezi poza a doua). Suruburile sunt incercuite cu rosu in pozele urmatoare:
[attachmentid=1627629048] [attachmentid=1627629045]
Dupa ce ati desfacut toate cele 5 suruburi, panoul se mai tine intr-o clema care se afla in zona marcata in poza urmatoare. Panoul se trage cu incredere inspre interiorul masinii si se va desprinde complet:
[attachmentid=1627629050]
Clema arata cam asa vazuta din spatele panoului:
[attachmentid=1627629051]
Cam asa va arata dupa indepartarea panoului de sub volan:
[attachmentid=1627629052]
Acum cautam in manunchiul de cabluri ce iese din stalpul masinii printr-un burete gri firul galben (este singurul fir galben din manunchi)
[attachmentid=1627629053] [attachmentid=1627629056]
Dupa identificarea firului il urmarim cat de sus putem (recomand pentru operatiunea aceasta demontarea conductei de AC si a UCH-ului pentru a avea spatiu de manevra mai bun). Taiem firul cat de sus putem si il tragem pana la baza stalpului.
[attachmentid=1627629057]
Izolam neaparat celalalt capat care a ramas taiat ca sa nu existe riscul sa atinga vreo portiune metalica si sa faca scurt intrucat prin acel cablu vin 12V de pe contact.
Firul galben il directionam pe unde se poate, eu personal am ales sa il trag pe langa cablurile masinii pana in mufa alba care intra in butonul de CC. (eventual daca nu ajunge si sigur nu va ajunge, ii atasati inca o bucata de cablu pana la mufa alba). Eu am lipit inca o bucata de vreo 15 cm tot fir galben de la o instalatie mai veche de megane luata de pe la dezmembrari, l-am cositorit si l-am tras pe langa celelalte fire.
[attachmentid=1627629059] [attachmentid=1627629060]
Acum luam mufa alba si identificam pinul iluminarea butonului de CC pe pozitie. Pinul este cel cu fir bleu/alb. Desfacem capacul negru al mufei albe cu o surubelnita subtire, se baga pe laterale si se ridica acel capacel.
[attachmentid=1627629062]
apoi se baga o surubelnita mai mica sub clema alba care fixeaza pinul in mufa si se ridica putin de aceasta in timp ce se trage firul bleu. Pinul va iesi din mufa.
[attachmentid=1627629065] [attachmentid=1627629066]
Lipim firul nostru galben peste firul bleu din pin (puteti sa rupeti si izolatia firului bleu si sa lipiti direct pe fir daca nu vreti sa va complicati cu desfacerea mufei, insa e o solutie mai inestetica).
[attachmentid=1627629068]
Dupa ce lipiti firul puteti introduce pinul inapoi in mufa.
[attachmentid=1627629069] [attachmentid=1627629070]
Acum puteti sa faceti si o proba usii sofer, aprinzand pozitiile ar trebui sa se aprinda si butoanele din usa.
Am terminat cu usa sofer. Trecem la usa pasager fata.

Desfacem ornamentul pragului si al stalpului precum si laterala bordului unde se afla butonul de airbag pasager similar ca in partea soferului respectand aceeasi ordine.
Se desface torpedoul apoi (daca nu stiti cum, vedeti tutorialul de pe aceasta sectiune).
Din nou cautam in manunchiul de fire care ies din stalp prin acel burete gri, firul galben.
[attachmentid=1627629071]
La fel ca la usa sofer, urmarim firul prin bord cat putem de mult (eu l-am urmarit cam pana deasupra consolei centrale), acolo il taiati si izolati din nou capatul ramas ca sa nu atinga de ceva sa faca scurt. Firul galben il tragem din nou la baza stalpului. Aici fiecare il dirijeaza pe unde doreste. Eu l-am dirijat pe langa cablurile masinii pana sus unde vine cablul de la antena radio, de aici l-am tras pe langa antena pana in consola centrala.
[attachmentid=1627629072] [attachmentid=1627629074][attachmentid=1627629075]
Aici imaginatia fiecaruia pe unde il trage. Eu din nou am ales sa il trag pe langa instalatia originala.
[attachmentid=1627629078] [attachmentid=1627629079]

Aici e nevoie sa desfacem fata consolei centrale. Se scoate tava de sub mp3, se scoate MP3 playerul apasand prin cele 4 gauri clemele cu o surubelnita subtire sau un electrod indoit. Se trage MP3-ul afara si se deconecteaza mufele din spate.  Se desface capacul care vine peste mufa de diagnosticare. Are 2 cleme. Apoi se desfac cele 4 suruburi torx 20 care tin fata consolei centrale, 2 sunt sub radio-cd si 2 sunt sub capacul care vine peste mufa de diagnoza.
Dupa ce ati desfacut cele 4 suruburi, fata consolei se trage spre interior cu ceva putere mai ales in partea de sus unde e panoul de la clima. Aici are ceva cleme.

Ajunsi aici avem mai multe optiuni de legare a firului. Initial il legasem in mufa de la panoul de clima. Mufa este cea albastra care se conecteaza a in partea dinspre sofer in spatele panoului, pinul pe care se leaga iluminarea este acelasi pin cu fir bleu alb. Mufa se desface similar ca cele de la UCH. are o clema mica si iese ca un sertaras. pinul iese de asemenea foarte usor. puteti sa atasati aici cablul vostru galben pentru ledul din usa pasager.
[attachmentid=1627629220] [attachmentid=1627629222]

Eu insa m-am razgandit si am ales sa leg firul la iluminarea butonului de blocare usi, pentru ca acel buton are un singur led iluminat de pe pozitii, pe cand panoul de la clima are mai multe. Si in aceasta mufa pinul de iluminare este cel cu fir bleu alb. Se leaga firul galben la acest pin si gata.
[attachmentid=1627629227] [attachmentid=1627629228]

Montam totul la loc in consola centrala si e gata usa pasager. De asemenea puteti face proba aprinzand pozitia.
Acum trecem la usile din spate. Aici avem de mutat doar un fir de pe un pin pe altul in mufa R2 de sub scaun sofer. Pentru asta se desface scaunul. Intai deschideti capota si scoateti borna de la baterie. Dupa care se desfac cele 4 suruburi ale scaunului cu un torx (nu mai stiu exact de cat e, parca 35). Dupa ce desfaceti suruburile, deconectati mufa de la airbag scaun din podea (motiv pt care s-a deconectat borna de la baterie, pentru a evita eventualele erori la calculator airbag). Dupa asta puteti fie scoate scaunul din masina, fie urca pe bancheta din spate[attachmentid=1627629232] [attachmentid=1627629233] [attachmentid=1627629235]
Se ridica apoi mocheta si putin buretele de sub aceasta. Aici se pot observa 2 mufe mari si late, una gri si una neagra. Acestea sunt mufele R2 de pe scheme.
[attachmentid=1627629238]
Aici ne uitam pe schema electrica pentru pozitii :
[attachmentid=1627629240]
Observam ca in mufa neagra pinii 9 si 10 sunt pentru pozitii stanga, dreapta. Identificam si noi in mufa noastra acesti pini. Eu am facut si o proba cu un aparat de masurat sa vad daca intr-adevar se respecta schema. Astfel cu pozitiile aprinse aveam ~12V pe cei 2 pini, si 0V cu pozitiile stinse deci i-am identificat corect.
[attachmentid=1627629241] [attachmentid=1627629243] [attachmentid=1627629245]
Pe schema butoanelor din usile spate observam ca iluminarea acestora se face prin pinul 10 din mufa gri. Identificam pinul in mufa noastra.
[attachmentid=1627629246]
Observam ca in acest pin intra un fir galben identic cu cele de la usile din fata. Pe partea complementara a mufei gri din acelasi pin 10 observam ca ies 2 fire galbene care se duc fiecare catre o usa spate.
Aici avem 2 moduri de a merge mai departe:  sa facem modificarea asa cum ne propusesem la inceput, adica prin mutarea firului de pe un pin pe altul. Insa din motive diverse (nu am vrut sa tai firele din aceste 2 mufe si sa fac lipituri aici) am ales alta cale. Am observat ca alimentarea iluminarii celor 2 usi spate se face printr-un singur fir galben, unicul fir galben din manunchiul care vine prin prag. Astfel am urmarit firul galben pana in partea din fata a masinii la stalpul soferului. L-am taiat de aici si l-am atasat butonului de CC unde am atasat si firul de la usa soferului.
[attachmentid=1627629247] [attachmentid=1627629248] [attachmentid=1627629249]
Am montat totul la loc, am asezat mocheta si buretele, am facut si curat cu ocazia asta pe sub scaune si unde vin sinele acestuia, pentru ca acolo nu prea am acces cu aspiratorul cand e scaunul montat, am montat scaunul, suruburi, mufe airbag , ornamente prag etc.
Punem borna la baterie din nou si cam asta este. Putem sa ii facem si o proba si rezultatul se vede in filmuletul urmator.
Spor la modificari.

*




Salut,

Te ocupi cu asa ceva? Sau ai facut doar pt tn? M-ar interesa si pe mn tot ce ai facut la tine..Ms
Luptisa
Stie cineva unde pot umbla la luminile din usi din partea de jos ca nu imi vine curent si nu ii dau de cape vreo siguranta unde ma pot uita sau ce ma sfatuiti multumesc anticipat
skorpio_bog
luminile din usi sunt alimentate direct din UCH. Verifica mufele de la usi, unde se conecteaza cu stalpii si apoi cablajul pana la mufele din UCH sa nu fie vreuna oxidata.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.