Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Camioane vechi
Reno.ro - Forum Renault Romania > Alte discutii > Cafenea
Pages: 1, 2
Dodone
Salutare oameni buni.
Am dechis topicul acesta sa ne depanam amintiri despre tehnica auto veche, ca si babele la gura sobei.
Oricine a avut contact cu asa ceva e binevenit.
Adila16
Bine te-am (re)gasit! :-D
Catania, aia hulita si-njurata, s-a dovedit, pana la urma, utila. Macar ca experienta de viata, daca nu mai mult. Unora le-a pus o meserie in brate (de exemplu, stiu sumedenie de flacai care, dupa ce si-au luat "C"-ul in armata, la Targoviste, Caracal, Pitesti sau Sacalaz, isi castiga painea ca soferi profesionisti).

Cat despre tehnica auto (si nu numai) pe care am intalnit-o in perioada asta (era cat pe ce sa citez un clasic in viata si sa scriu "de referinta"... :-) ) era majoritar autohtona sau de sorginte sovietica. Exemplarele de Tatra cu cabina avansata, 8x8 sau 6x6 erau destul de rare, tocmai de aceea privite ca "rara avis"... Despre Tatrele cu motor avansat, cele cu cabina rosie sau portocalie, le-am intalnit mai mult la deal si munte, carand busteni pe drumuri forestiere, si ma uitam cat de patetica si silfida arata Raba mea comparativ cu masivul camion cehoslovac.
Veneam de la Mija cu balast pentru parcul auto al unitatii, dupa ce dusesem in Irak-urile noastre ceva lazi pentru care am pus stegulete rosii pe bratele oglinzilor si, in timp ce asteptam sa se reorganizeze coloana - subofiterul de la Controlul Circulatiei al M.Ap.N. care ne-a fost, la intoarcere, inainte-mergator cu o Dacia 1300 neagra cu doua girofaruri albastre, era, pesemne, la crasma, sorbind tacticos o bere de Azuga - am fost suprins sa vad iesind dintre tufe si intrand pe asfalt, o Tatra cu motor avansat, tragand dupa ea o racoanta desalata de incarcatura. Mi-a placut suieratul turbinelor, cum s-a vazut "lucrand" leaganul puntilor spate, unghiul de cadere al rotilor in viraj, dar si rapoartele "scurte" ale cutiei de viteze...
In fine, s-a format coloana si s-a dat semnalul de plecare. Subofiterul, nestiind cu cine are de-a face (canalagii cu state vechi, deja, si muuulti kilometri la bordul "basculelor"...), ghida coloana cam cu 40-45 kmh...Pana cand a sesizat ca in luneta nu vede decat o bara de protectie. Din reflex, a accelerat. Pana la 55-60. Si iar a vazut in luneta numai bara de protectie. Omul si-a dat seama, pana la urma, ca e ceva in neregula cu noi, si a marit ritmul pana aproape de 80 kmh, pe liniile drepte, siderat fiind ca, pana la Targoviste, n-a avut evenimente. Canaliile de noi, nu l-am avertizat "toa'su' gradu', relax ca nu suntem diletanti...". Ci doar i-am dovedit... Aveam sa-l lamurim ca numerele vopsite pe cabine nu sunt doar o joaca de-a loctiitorului tehnic, ci sunt "numere de raliu" de canalagii si ca, desi masinile noastre poarta si inscriptii de "SCOALA", nu-i elev niciunul dintre noi...A plecat vorbind singur, dupa ce, desigur, ne-a dat pe goarna la seful de stat major ca "am speriat lumea cu basculele noastre, la 80 la ora..."... Seful de stat major, care ne selectase pentru trebusoara asta, s-a multumit sa ne intrebe daca suntem toti, intregi si noi, si masinile. Primind raspuns afirmativ, ne-a concediat cu un gest si recomandarea "sa nu va-mbatati prea tare"... Stia si el ca la Mija se gasea delicioasa bere "Azuga" pe care o cazam, de la locul de achizitie pana la cel de consum, in rezervoarele basculantelor: pe gura de umplere, intra la fix, ca si calibru, sticla de juma' de litru, pe care o "ancoram" cu sarma de gulerul interior al sitei rezervorului...Puteam gazdui astfel trei sau patru asemenea recipiente. Mai multe, zanganeau lovindu-se intre ele aparand riscul major sa se sparga. Si nu era o fericire sa cureti rezervorul de cioburi si sa arunci motorina contaminata... :-)
cj98czh
Nu stiu cum vi s-a parut voua... buna... rea.... cert este ca eu am fugit vreo 8 ani de armata... si am reusit sa o fentez pana la urma.....
Adila16
in acele vremuri, ca sa te angajezi pe undeva, era conditia esentiala sa ai "stagiul militar satisfacut"... si ...

daca in primele doua-trei saptamani (perioada de instructie, deh...), pana m-am acomodat cu noul regim de viata, injuram de toate alea, dupa ce m-am obisnuit mi-am dat seama ca nu-i asa rau sa ai un program ordonat...
desigur, facand abstractie de faptul ca soldatul era in permanenta flamand, insetat si gata sa atipeasca imediat ce prindea un moment de respiro...

apoi, dupa juramant, am inceput scoala si, intre doua "salt inainteeee!" si un "culcaaaat!" mai citeam decretul 328/1966 revizuit in '84, sau mai faceam cate un poligon-doua...

am dat examenul, am fost selectat pentru instructori si am urmat si un curs intensiv, cu un nou examen, cu bareme draconice...
dupa ce am fost instiintati ca am obtinut autorizatia si atestatul, in momentul urmator ni s-au pus salopetele in brate, ni s-a dat o juma de ora sa ne strangem bulendrele, dupa care am fost cocotati intr-un camion, cu destinatia Oltenita.

si abia d-acum avea sa inceapa "aventura"... :-)
cea mai faina perioada a cataniei...ne simteam liberi ca pasarea cerului, numai noi si basculanta, gonind pe tronson cu j'de tone de balast in carca, ori "vanand" gainile sau gastele ratacite pe la periferia orasului...

insa, cand reveneam in unitate, la tirgoviste, chestie cu periodicitate, de regula, la doua saptamani (2 pe canal, 1 in unitate), parca eram inchisi, cu toate ca eram tot pe masina, cu sau fara elevi, in poligon, in oras sau in tancodrom.
desi, regimul din unitate putea fi catalogat drept "sanatoriu" sau "casa de vacanta", comparativ cu cel al vecinilor nostri tanchisti...

pe canal lucram 12 ore: o saptamana de zi, una de noapte. schimb de tura, duminica.
in ciuda conditiilor grele, ne straduiam din toata priceperea sa avem masinile in stare de functionare, pentru ca, altminteri, daca basculanta era imobilizata in parc, eram afectati, automat, grupei de deservire...sectoare, bucatarie, plantoane...pana la repararea masinii...si nu era simplu sa mentii negru imaculat tartanul din dormitor, nu era simplu sa veghezi cand dormitorul rasuna de sforaiturile celor de "la liber" sau sa speli, doar cu o lingura de dero, vesela de inox astfel incat sa scartaie...erau optiuni care nu prea atrageau... :-)

cat despre trafic, am putut trage o singura concluzie: supravietuirea efectiva depindea de cat de repede si bine te deprindeai cu volanul...te "tineai" bine de covrig, aveai sansa sa iti revezi casa...la propriu.

accidentele se imparteau un doua: insignifiante (o tabla stramba, o bena scalciata, o punte smulsa sau un parbriz spart...) si majore (cu procuratura, legisti etc.)...dintr-astea din urma am vazut doua. urate, tare urate.
dar care nu ne-au demoralizat. din contra: ajunsesem sa facem concurs de tete-a-queue cu basculantele sau poligonul auto cu spatele... :-) in timp, nu oricum!
de burn-out-uri, insa, nu prea putea fi vorba decat ocazional, inainte schimbarea cauciucurilor (de regula cand deveneau slick-uri...), pen'ca gumele erau marfa de "contrabanda"...
la fel ca si becurile pe 24v si oglinzile retrovizoare...care se "completau" rapid, profitand de cel mai mic moment propice... :-)

in rest, o experienta de viata....
poate-s eu prea superficial, poate si varsta pe care o aveam, dar in memorie nu mi-au ramas prea multe amintiri neplacute...desi, momente sau perioade nasoale sigur ca au fost.
marian-j
Coane cj98czh,dupa '89 a devenit ceva mai usor sa faci fente cu MApN-ul.Inainte insa?Era beleaua dracului sa-ti iasa pasenta!Crede-ma ca am incercat si eu in fel si chip si cand spun "fel si chip" ma refer la o sacosa cu wischiane,cartuse de Kent si fo 2kg de cafea Wienner.Pe vremea aia erau cele mai tari valute(cu exceptia mezelurilor de Comtim).Au umblat tata si un unchi de le-ai iesit pe nas sa incerce sa-l scuteasca pe odoru' mamii(recte mandea) de servit patria.Asa de bine le-au "reusit" demersurile la amandoi de am aterizat din Timisoara direct la scoala regimentala din Roman! radmasa.gif
Cand eram aproape gata cu liceul au venit niste ofiteri in scoala si ne-au numarat din cataloage.72 de plavani cu carnete de conducere.Aur!!Avea tara nevoie de noi ca de aer!! laugh.gif
S-a dat pravila amarnica(amenintari cu aducere fortata,Militie si alte infrigurate spaimosenii) daca in ziua urmatoare nu ne prezentam toti cei 72 de vitei la usa centrului de recrutare.Stiau apv-istii ce stiau!Intrucat eram toti soferi profesionisti cu acte in regula era aproape exclus ca vreunul din noi sa prezinte "defectiuni".
In ziua urmatoare n-am avut niciunul curajul sa ne dam loviti! ph34r.gif
A urmat extragarea augustelor noastre personalitati din "scutece" si apoi a inceput plimbatul(la nudul gol,evident)din usa in usa(printre doctori,doctorite si asistente) in vederea masurarii,cantaririi si in general a aprecierii starii de "apt" a tinerelor vlastare ale patriei pe care urmau sa o slujeasca cu credinta!Imi era asa o rusine de muierile alea de am crezut ca o sa mi se ascunda "aparatura" in pantece de atata jena!!Bineinteles ca respectivele cocoane nu erau de loc impresionate de obrajii nostri purpurii si cu atat mau putin de dotarile ce ne spanzurau (jalnice si tematoare) pe sub burti!Tampita situatie! blush.gif
Ei bine din 72 de insi UNUL SINGUR a fost declarat inapt(pe timp de pace).Avea platfus!In rest??Toata lumea trecuta la catastif in vederea unei viitoare(foarte apropiate) recrutari.
Dupa bacalaureat au inceput sa "pice" primii dintre noi!Care cu termen redus care cu terment intreg,fara osebire,am plecat cu totii la oaste!!
La inceputul lui Noiembrie '83 am primit si eu invitatia la comisariat!FMM!! 251.gif
Mi s-a inmanat foaia de drum si ordinul de prezentare la unitate.In 30 Noiembrie am sarit pe peronul garii din Roman.Ningea.
Adila16
cum zice si nenea marian, vizita medicala a fost de vis...
mai ales la dermato si la interne, unde ne-au cautat si-n retina ochiului maro.
avea tara nevoie de vajnici ostasi care sa-i apere fruntariile, deh...iar figura cu amanatul nu tinea decat daca stiai la care porti sa bati cu capul sau daca recrutul era ... student ...

norocul meu a fost cu faptul ca aveam deja patalama de mecanic aero si am fost intrebat de cel care parea seful peste toti "castravetii" din incapere unde sa-mi exercit "talentele" mecanicesti...targoviste sau pitesti...am cumpanit raspunsul si am ales targovistea...
"bineee, douajdoi-saijdoi sa fie..." a sunat verdictul. cu insolenta liceanului care nu stie ce-i disciplina cazona, am intrebat ce unitate e aia..."iesi in p...a mea afara!" a sunat raspunsul tablagiului furier la cancelaria comisariatului de sector.
m-am executat rapid, primind prima lectie de cazonizare...

aveam sa ajung la unitate in ianuarie, un ianuarie uscat, caldut, dar eu imi simteam si oasele inghetate...eram speriat mai ceva ca de un rateu al motorului la intrarea in manevra de redresare dupa un picaj de o mie de metri ...
"Doamne, ce m-o mai astepta?"...
ne-a luat in primire un caporal, ne-a incolonat ca pe oi si ne-a dus la ...frizer... cum purtam/port podoaba capilara tunsa rezonabil de scurt, socul de a simti vantul vajaind pe langa pavilioanele ascultatoarelor n-a fost chiar un soc, spre deosebire de unii dintre cei care aveau sa imi devina camarazi de pluton...

iar echiparea in uniforma a fost pentru unii, o adevarata tragedie. pentru mine a fost comedie: am ales cele mai uzate perechi de bocanci si o tinuta cu un numar mai mare...
de ce?...bocancul uzat e purtat si nu "roade" la purtat, iar tinuta mai mare imi permitea sa arunc pe dedesubt pulovarasul regulamentar, fara sa se vada la o inspectie sumara.
si se pare ca logica mea a fost buna. caci a venit si februarie, cu geruri crancene.
dar si doua marsuri de cate 32 km. in afara de faptul ca tesatura ciorapului cazon mi se imprimase inclusiv pe calcaie, n-am avut mari probleme...
faza cea mai misto a fost, apropos de marsuri, cand ne-am hotarat sa ne prezentam la infirmerie. auzisem de "scutire de bocanci" si ne suradea ideea catorva zile in slapi, in ciuda frigului...zis si facut...am patruns in sala de asteptare a infirmeriei, ne-am aliniat cumintei foc si ne-am supus consultului medicului. care, ne-a tratat pe toti cu "aspirina si un ceai cald", indiferent de afectiune...
a doua zi dimineata, sa faca doctoru infarct...firma "INFIRMERIE", scrisa cu bordeaux (culoarea medicinei militare) pe fond alb, fusese inlocuita cu "CIZMARIE LA PAVEL"...
autorii? oricat s-a dat de ceasul mortii, dr. pavel n-avea sa-i afle decat cand am trecut in rezerva...:-D
si povestirile continua ...
rombul
in 1983 am intrat prin examen la A.T.M. specialitatea Blindate, dupa examen in luna septembrie am fost prima generatie care am facut 9 luni de armata dupa care am inceput cursurile facultatii .Instructia de baza am facut-o la Scoala militara de ofiteri de rezerva de la Bacau , aici am facut o serie de cursuri teoretice si practice despre conducerea blindatelor(TAB , TANC, MLI).
am participat si la asa zisele munci agricole , la canal nu am fost decat mai tarziu dupa absolvirea facultatii si ne ocupam de repararea basculantelor Rabba.
Noi eram ofiteri tehnici nu prea ne amestecam cu ofiterii de comanda asa zisi vatafi chiar pe mie ma dezgustau gesturile lor fata de mlitarii in termen.
Tot timpul am cautat sa-mi respect statutul de ofiter tehnic .
smile.gif

<span class='edit'>4 Dec 2009, 18:41:</span>
la Bacau am avut ocazia sa iau contact cu celebrul car blindat T 34 care a scris istoria la KURSK , iar mai tarziu cand am inceput munca la baza de reparatii tehnica militara de la Bucov cu tractoarele de artilerie pe senile ATL,TAB 77 ,TAB C, T55 si in final cu TR 85 .

4 Dec 2009, 18:54:
coane marian-j iti dai seama ca in momentul cand se disloca cate o unitate de blindate la vreo aplicatie noi cu asigurarea tehnica eram vioara intai, cel mai mult imi placea sa urc carele blindate pe platformele vagoanelor din compunerea trenurilor militare, mai aveam maistrii militari care cand ne vedeau mai tinerei se uita la noi cam cu neincredere pana ii demonstram contrariul.
Odata cu trecerea anilor si inaintarea in grad ne-a cam pierit din elan . smile.gif
Adila16
colega @rombul....
rugaciune maxima: chiar daca ajungem un pic off-topic (apropos de "camioanele" din titlu), cred ca daca ne vei povesti despre "zvarluga" de T34 (cum numea bunicul meu, fost conductor de tanc in WWII, uluit de agilitatea blindatului de fabricatie sovietica, vazut prin vizorul unui Panzer III), ramanem in domeniul de "...si altele"...(inspirat colegul Dodone cand a compus titlul..!...)...
e?..crezi ca se poa' sa zgandari un pic cutia cu amintiri si sa le depeni pe cele legate de legendarul T34...?...
te rooog ....
rombul
o sa-mi caut insemnarile si o sa le prezint in detaliu
Fratzica
frumoase povestiri! Mie unul imi pare rau ca n-am facut armata, sunt sigur ca era o experienta foarte interesanta smile.gif
Dodone
Eu am fost la prima recrutare in septembrie '89. Dupa examenul medical ne-o dat niste teste de logica (se spunea ca sunt copiate dupa cele de la nimuricani) si m-o pus Michiduta sa le fac pe bune. Am iesit printre primii 60 din 4000 de incorporabili. Ce cretin am fost !
Pentru ca mai aveam si 1,80 m si eram zvelt, m-au luat la ochi si m-au anuntat ca din octombrie sunt in garda lu' Ceasca. Aflasem de f..aiul ce se manca acolo la instructie si am amanat pe motiv de pneumonie.
In '90, la o noua tura de incorporare nu m-au mai lasat sa dau testul, ca-l aveau la dosar si mi-au spus ca sunt numa' bun de garda lu Iliescu. La tete Jeanette avec le autre bonette...
Asa ca am tot amanat de 2 ori pe an. In '91 am luat si C+E.
In '92 fiind mai mult plecat prin Oiropa, n-au prea dat de mine, da' i-o stresat pe ai mei ca ma dau dezertor si ii puneau sa dea declaratii. Ai mei faceau pe speriatii si scriau marunt, ca pasta aveau...
In '93 am aflat ca sunt pe lista neagra a CMJ Timis si era scris pe dosarul meu:
tancodromul de la Roman sau parasutat la Topraisar.
Asa ca la urmatoarea incorporare, am deschis usa comisiei cu piciorul, ca mainile erau ocupate si cu o scrisoare de "recomandare" de la un comandant de unitate.
Au luat plasele si recomandarea, m-au scos afara si l-au sunat pe comandant, sa ma verifice.
Asa ca, am ajuns sa fac armata la 3 km. de casa, in buricul Timisoarei, la unitatea de geniu 01125.
Aici m-am pricopsit din prima zi cu 3 Dac-uri: unul 4x4 cu puitor de mine la remorca, un 6x6 si unul lung, pt. trupe.
Cand erau de facut sectoare in cazarma, eu o tuleam in parcul auto, ca doar aveam camioane care erau si primele care trebuiau sa iasa la alarma, cu agenti.
La geniu te omorau cu fuga cu lopetica la spate. Genistii trebuiau obligatoriu sa o poarte tot timpul. Vezi Doamne s-o ai la indemana cand sertizezi capsulele pirotehnice (eram pluton de pionieri). Da' eu nu purtam , ca scria in regulament ca soferii sunt excptati de la portul Linemann-ului. Turbau unii ofiteri.
Nu-mi luam arma cu mine, ca ar fi trebuit la soferi sa distribuie cu AKM cu pat rabatabil, dar nu s-au ingrijit sa fie in stoc. Inca un motiv sa-i enervez pe tablagii care voiau sa faca cu noi caprarie... icon_mrgreen.gif Mai ales ca dadeam idei si la altii. tongue.gif
In armata am invatat sa pretuiesc libertatea. Un gard al cazarmei Oituz era comun cu puscaria. Eram la fel ca ei: program, tinuta asemanatoare (am prin uniforme vechi, cu nasturi pe care scria R.P.R.), sectoare, f..ai, nedreptati.
rombul
T-34 era un car blindat care facea parte din categoria de blindate medii dezvoltarea lui s-a facut din seria de tancuri BT si din seria lui T-26 , primul model a fost produs in uzinele KHARKOV , mai tarziu dupa invadarea URSS de catre nemti productia a fost mutata in Stalingrad in uzinele KIROV si aceasta fabrica fiind mutata in urali, era echipat cu un motor diesel V12.
Echipajul era format din 4 oameni, primul model avea blindajul cuprins intre 15-45mm se pare ca cele 2 care blindate care le aveam in scoala erau modelul 1943 caci placa de blindaj frontala atingea valoarea de 90 mm.
Partea frumoasa consta in faptul ca el se opunea unu PANTHER nu prin grosimea blindajului ci prin inclinarea lui.
Adila daca ai sa observi tancurile nemtesti aveau blindajul drept deci impactul era f violent si apoi tunul de 76,2 mm era destul de bun .
Cutia de viteze in 4 trepte cu ambreiaj mecanic il facea destul de greu de condus cel putin noua asa ni se parea levierele de directie greoaie , T34 mai avea o caracteristica f buna putea trage cu tunul din mers fara ca mecanicul conductor sa incetineasca , mai tarziu a aparut tunurile cu mecanisme giro care il mentin pe directia de tragere (tr 85).
Se inlocuiau f usor patinele senilelor deteriorate intrucat la roata de intindere aveau niste dispozitive de intindere f simple si eficace.


4 Dec 2009, 20:05:
adila sa-mi spui efectiv ce te mai intereseaza ca trebuie sa ma mai uit si eu pe niste cursuri de ale mela
Adila16
dupa cum ti-ai dat seama sunt bolnav dupa tehnica...si ma intereseaza tot ce se poate spune/scrie despre oricefel de vehicul sau motor termic...

stiu ca revolutia in blindatele ww2 a inceput-o t34.
primo, prin blindajul inclinat. martorii vremii mi-au relatat ca panzerul3 nu se putea pune cu un t34, la mai mult de 800 metri: proiectilul tunului krupp 8.8 ricosa ca la biliard...insa, sa-l pazeasca pronia pe comandantul sovietic de tanc daca lasa vreun panzer sa se apropie de el sub fatidica limita de 800...
secundo, prin simplitatea si eficienta suspensiilor.
ca pe urma, prin latimea senilelor care-i permiteau carului de lupta sovietic sa se deplaseze prin zapada afanata, noroi sau nisip cu aceeasi usurinta ca pe sosea. aspect la care tancurilor de asalt germane le crea mari probleme de mobilitate.
din cate stiu, panzer4 a fost primul tanc de asalt dotat cu un fel de stabilizator giroscopic al tunului, iar t34-85 al doilea...cronologic, vorbind.

cat despre tactica tragerii din mars, pana la montarea de stabilizatoare, apreciez ca a fost eficienta mai mult dpdv psihologic asupra infanteriei inamice, caci precizia tirului lasa, fireste, de dorit. e infiorator sa vezi napustindu-se spre tine o "testoasa" de otel, scuipand foc din mitraliere si din monstrul de tun care se iteste din turela...

"balanta" intre eficienta focului si impactul psihologic avea s-o realizeze tactica tragerii "din scurta"...nu se stie care parte beligeranta a aplicat-o prima data (eu, unul, il suspectez pe guderian a fi promotorul...), dar a fost adoptata cu entuziasm de toti tanchistii lumii...stiu sigur ca s-a folosit la el alamein de ambii protagonisti...

tot martori-participanti mi-au relatat ca, practic, t34 era o masinarie de ucis, extrem de simpla si eficienta, usor de intretinut si reparat, destul de dificil de utilizat/condus in conditii de lupta "corp-la-corp" (de exemplu, daca un infanterist dibaci ajungea in unghiul mort al mitralierelor de bord, putea sa "orbeasca" blindatul cu o fleasca de noroi aruncata pe vizorul a carui curatare impunea deschiderea manloch-ului mecanicului, spre deosebire de p3 care oferea mecanicului un periscop...basculant, deci posibilitatea de a-l curata fara a renunta la protectia oferita de trapa manloch-ului).
dar, in ansamblu, t34 si-a facut bine treaba. chiar mai bine decat s-au asteptat si cei mai optimisti ingineri si comandanti militari...

@rombul: in ceea ce priveste suspensia t-ului 34, nu cumva au avut un cuvant de spus si americanii...?...
parca flacaii de la hotchkiss, care au livrat licenta sovieticilor in cadrul "razboiului conservelor" de la volgograd (ca urmare a dezinteresului prezentat de usarmy fata de carul de asalt conceput de ei), iar inginerii rosii au adaptat-o cerintelor terenului maicii russia...?... asa spuneau gurile rele...

(inca) o intrebare: dieselul de pe t34 nu cumva era "replica" sovietica la maybach-urile nemtesti, cu carburator?...

daca informatiile mele sunt eronate, te rog, corecteaza-ma fara menajamente!!
rombul
la inceput chiar au avut suspensii americane ,iar senilele late asigurau inaintarea pe drumurile noroioase ale maicii Rusia
cele de la bacau aveau suspensii facute pe baza de licenta la uzinele kirov

<span class='edit'>4 Dec 2009, 20:52:</span>
grupul motopropulsor se schimba f repede in aproximativ 2 ore iar asta in conditii de front insemna f mult
in plus la T 34proiectilele se depozitau pe peretii turelei spre deosebire de tiger si panther care aveau locase in podea
T34 avea la bord strictul necesar in dreapta mec conductor avea statia radio si o mitraliera de 7.62 .

<span class='edit'>4 Dec 2009, 21:03:</span>
Heinz Guderian -inspectorul general de blindate pionierul BLITZ KRIEGU-LUI unul dintre ofiterii care au promovat atacul blindatelor insotite de trupe de infanterie
Adila16
eram sigur: eu editam, iar colegul rombul posta!...

apropos de fabricantul suspensiei ... ca o paralela, si primele modele de dacia 1300 au avut piese frantuzesti.

t34, din care avea sa derive toata gama de blindate de asalt sovietica - inclusiv fenomenalul t80, a carui versiune egipteana "ramses" am avut privilegiul sa o vad gonind prin sahara -, a fost, este si va fi, indubitabil cel mai bun car de lupta al vremii.
dar, opinia mea este ca in '43, la kursk, a batut panzerul prin numar si suport logistic suficient.
pcs
Din cate stiu eu, T34 era echipat cu suspensii Christie, dezvoltate initial de americani, dar respinse de US Army, iar motorul diesel a fost atat de reusit incat a fost folosit apoi cu minime imbunatatiri si o crestere de putere pe T55. In perioada razboiului au fost folosite doua variante - prima, echipata cu tun de 76 mm si echipaj de 4 militari si a doua, folosita la Kursk si dupa, mult mai cunoscutul T34/85, echipat cu tun de 85 mm si echipaj de 5 oameni, singurul tanc care avea cat de cat sanse in fata unui Panzer VI Tiger, pana la aparitia mult mai puternicului IS II, cu tun de 120 mm.
rombul
T 55 avea tun de calibrul 85 iar mai tarziu TR are tun de calibrul 88 , T 34 model 1943 avea tun calibrul 76,2

4 Dec 2009, 21:22:
Adila din categoria carelor blindate medii si TR este un tanc destul de bun nu de nivelul lu M1 sau de al celor evreiesti MERKAVA dar ptr nevoile noastre de aparare este f bun
8 disp giroscopice de mentinere a tunului pe directia de tragere , mecanism de ochire cu masurarea distantei (telemetru cu raza laser) in plus lovitura nu pleaca daca tinta nu este incadrata

4 Dec 2009, 21:26:
T 34 a fost primul car blindat la care galetii aveau bandaj de cauciuc
in 1989 la unitate ne-au adus un t 55 lovit de un Ag 7 norocul echipajului a constat in acele scuturi protectoare ale galetilor toata puterea loviturii cumulative se consumase in acel scut si galeti.

4 Dec 2009, 21:28:
tr 85 motor mtu supraalimentat daca nu ma insel fabricat sub licenta maybach
Adila16
d-asta le si zicea t34-76 si t34-85...dupa calibrul tunului...iar primele modele de 85 au fost folosite, in numar relativ redus, in dotarea regimentului de blindate de garda, unitate de elita a armatei rosii...
la kursk-oriez au dus greul bietele t34/76, is1 si kw2 ... astea doua fiind victime destul de sigure pentru panzerele p3 si p4...

din cate am vazut la mihai bravu, t55 poseda un diesel v12 biturbo, cu pompa de injectie liniara pe doua paliere jumelate...
iar dieselul de pe t34, stiu ca era aspirat si ca avea carburator...

vazut tr85 la clinceni. stat pe blindajul senilei tribord cand a pornit motorul si cocotat pe turela cand a recalibrat stabilizatoarele. senzatie de nedescris...

in ceea ce il priveste pe generalul heinz guderian, taticul "blitzkrieg"-ului, un vizionar al tacticii si strategiei luptelor cu blindatele (este personalitatea pe care o admir, alaturi de maresalul antonescu si, desigur, feldmarschall erwin rommel...) il suspectez a fi cel care a initiat tactica tragerii "din scurta", in conditiile in care in '40 panzerele germane cu tunurile lor "subnutrite" faceau ravagii in europa...
rombul
da ai dreptate numai ca tanchistii germani incetineau un pic in momentul tragerii cu tunul practic decupla motorul si frana unpic
Adila16
acum ceva anisori am vizitat muzeul memorial de la el alamein...

am avut sansa de a atinge ("cu piosenie" cum am fost luat peste picior de asistentii carora le-am replicat ca istoria militara si tehnica le sade in retine si ei habar n-au) krupp-ul de 88 mm, kubelwagen-ul, bmw-ul 1050 saharian si panzerul 2 ale afrikakorps, matilda, crusader-ul, jeep-ul willys si camionetele chevrolet ale armatei a 8-a...
una dintre matilde avea o gauroaie cat capul personal in blindajul frontal... un proiectil tras cu dibacie, care a atins in unghiul optim botul tancului, gaurind otelul de mai bine de 10 cm cu precizia unui cutit de freza...
teava unui 88 era rasucita ca un tirbuson, blindajul zdrentuit ca trecut prin razatoare...pesemne ca vreo matilda l-a luat sub senile...
turela unui crusader zacea intr-o rana, agatata numai intr-o fasie a rulmentului de baza...precizia ochitorului german sau eroarea vreunui tunar britanic...
iar un p2 parea inflorit ca o portocala rascoapta, urmarile unei explozii interioare. probabil a trebuit sa fie abandonat si echipajul l-a aruncat in aer ca sa nu poata fi folosit de inamic...

in vastul parc tehnic zaceau ordonate pe tabere si alte vestigii ale cruntelor batalii in care omul si-a folosit geniul tehnic in uciderea altui om ...
precum si faimoasele kubelwagen, hanomag-urile semi-senilate, camioanele opel blitz, capabile sa functioneze si cu praf de carbune, niste tanchete de stat major cu inscriptii italienesti, diverse vehicule de cercetare si transmisiuni...

apropos, am sesizat la panzer un sistem de cabestan pe rotile motrice pentru "autoincaltarea" masinii de lupta, teribil de asemanator celui de pe t55...sistem pe care nu l-am sesizat pe matilda sau crusader ...
Vio
Fratilor, cunostintele mele in domeniu provin in proportie covarsitoare din lecturile lui Hassel, insa trebuie sa spun ca ma inclin in fata cunostintelor si mai ales a pasiunii care razbate din vorbele voastre... smile.gif Mi se pare un domeniu splendid pentru care sa faci o pasiune!
Desi nu am background de tanchist sau sofer militar, inca imi amintesc si eu cu placere de vremurile armatei mele (facuta dupa facultate, in Sibiu, la o arma taaare "periculoasa" - finante/intendenta) smile.gif
...Sper sa nu ma lapidati pentru off-topic blush.gif ...
TAW
"panzerul3 nu se putea pune cu un t34, la mai mult de 800 metri: proiectilul tunului krupp 8.8 ricosa ca la biliard" - Sd.Kfz.141 / Panzerkampfwagen III nu a fost niciodata echipat cu tunul de 88 mm (Flak 88). Armamentul principal cel mai puternic a fost tunul de 75 mm montat pe versiunea N a acestei masini de lupta in anul 1942/43. Aceasta a fost de altfel si ultima varianta de Panzer III produsa...

"in ceea ce priveste suspensia t-ului 34, nu cumva au avut un cuvant de spus si americanii...?...
parca flacaii de la hotchkiss, care au livrat licenta sovieticilor in cadrul "razboiului conservelor" de la volgograd (ca urmare a dezinteresului prezentat de usarmy fata de carul de asalt conceput de ei), iar inginerii rosii au adaptat-o cerintelor terenului maicii russia...?... asa spuneau gurile rele..."
- T34 (indiferet de versiune) a fost echipata exclusiv cu suspensie sistem Christie... Aceasta suspensie (regasita si la seria BT de tancuri de rapide, si la cateva tancuri britanice) a fost conceputa de Walter Christie pentru modelel sale de tancuri rapide, pe care dorea sa le propuna guvernului american...Cand acestia i-au refuzat designul din cauza costurilor prea mari, Christie a vrut sa-si vanda inventia peste hotare. URSS care dorea tehnologii militare noi, a cumparat de la compania lui Christie doua tancuri M1928 care au fost exportate ca tractoare agricole tongue.gif. Rusii au cumparat si dreptul de a produce tancul M1928 si mecanica acestuia. Din acest tanc a aparut seria sovietica BT. Din pacate sau din fericire, Hotchkiss nu are nicio legatura aici. Hotchkiss (in ciuda numelui) a fost o companie franceza producatoare de armament si de automobile. wink.gif

"iar dieselul de pe t34, stiu ca era aspirat si ca avea carburator..." - Motor diesel alimentat cu carburator...Aspirat o fi fost saracu' motor, da' alimentat cu carburator...Este imposibil dpdv tehnic, deoarece un carburator are rolul de a face amestecul carburant in exteriorul motorului, ulterior aceta fiind trimis in cilindri si aprins de bujie. La motorul diesel, aprinderea se face prin injectarea carburantului vaporizat, in aerul comprimat in prealabil de catre piston, de unde nevoia de a trimite carburantul in cilindru fara deschiderea supapei de admisie. Lucru pe care un carburator nu il va putea realiza niciodata...punct.
Adila16
colega @TAW, admir viteza cu care accesezi wikipedia!! 053.gif
denota antrenament, nu gluma! bravo tie! up.gif
multam pentru corectii si update!
chiar am spus intr-un post anterior ca solicit corectii daca informatiile pe care le-am obtinut de la veterani care au cam calarit masinile de lupta despre care am postat sunt incomplete sau eronate... incao data, multam fain!

contraargumentele tale apropos de nefunctionarea unui diesel cu carburator sunt uluitoare. denota cunostinte solide si bine documentate/asimilate...
insa, ce pot sa iti povestesc din informatii obtinute in mod direct si nemijlocit este un singur lucru: motoarele maybach care echipau panzerele pipaite la el alamein foloseau motorina (sau ce-o-nsemna "diesel kraftstoffwerke"...) si aveau carburator.
aaa, ai putea sa imi replici ca erau motoare otto si ca nu pot face deosebirea intre MAS si MAC. da, se prea poate, insa nu am vazut nici ruptor-distribuitor (mai obligatoriu pentru un otto decat injectoarele pentru un diesel!) si nici orificii pentru bujii...
dar, daca nu poti spune carburator incintei exterioare cilindrilor si chiulasei in care pulverizarea combustibilului se realiza cu ajutorul aerului comprimat obtinut cu ajutorul unui compresor cu trei trepte, cum ii poti spune altfel?...camera de pulverizare?...de combustie?... blink.gif


ca sa ne scoata din dilema, colegul @rombul este cel mai in masura sa ne spuna ce sistem de alimentare avea t34...nu? wink.gif

TAW
Sursa de informatii nu e wiki...ci locul de unde s-a inspirat si cel ce a scris pe wiki...wink.gif
Cat despre argumentele mele referitoare la modul de alimentare al unui motor, nu sunt pareri ci sunt sustinute dpdv tehnic...
Ce tip de panzer era cel pe care l-ai vazut cu "motor diesel pe carburator"? Maybach a produs ai multe tipuri de motoare pentru masinile de lupta germane, si ca sa vad ce tip de motor e...wink.gif
"diesel kraftstoffwerke" inseamna carburant diesel...
cat despre Hotchkiss...nu am nevoie de net sa stiu ca "Jandarmul in Saint-Tropez" mergea cu un Jeep produs de Hotchkiss sub licenta, si nici ca Hotchkiss a produs unul din primele tipuri de mitraliera...

L.E...."ruptor-distribuitor (mai obligatoriu pentru un otto decat injectoarele pentru un diesel!) " Ca era sa imi scape...biggrin.gif...Si cum facem cu motoarele unde aprinderea e alimentata cu magnetouri??? Cat de obligatoriu e ansamblul ruptor-distribuitor atunci???...

L.E.2: Niste imagini cu un motor de T-34...wink.gif in care se vede clar sistemul de alimentare - injectie...Si motorul stim cu certitudine ca utilizeaza motorina drept carburant...
[attachmentid=1627573859] [attachmentid=1627573860] [attachmentid=1627573861]
sursa lor: netu'

Precizare: Nu vreau sa fac polemica, si nici sa caut cuiva nod in papura, dar vreau sa oferim informatii cat mai exacte si documentate...
Bafta!
marian-j
Coane TAW,te vaz "doxa" in teorie!Respectele mele!Ne-ai putea expune si parerile dumitale,absolut personale, referitoare la modul cum te-a deservit tancul pe care l-ai condus?
Imi permit sa-ti atrag atentia ca motorina este un carburant al naibii de versatil.Sa vezi ce fain poa' sa toarca un motor Diesel in doi timpi(evident ca matale stii deja acest lucru) sau ce bucurie a fost pe capul meu cand taica Ceahsca a hotarat ca romanii pot face fata iernii fara agent termic in caloriferele de la bloc! Eu am fost si sunt friguros ca o pisica iar prin intermediul unui coleg de liceu(Hvala,drugare Arso Iovanovic,acolo unde o-i fi!),mi-am procurat o soba sarbeasca (Preporod) ce folosea ca si combustibili motorina sau renumitul "combustibil M". Soba respectiva avea in componenta un soi de carburator si 2 injectoare deservite de acesta!Datorita acelei(relativ mici) bijuterii era cald si bine in garsoniera ce o imparteam deja cu viitoarea madam-j. wink.gif
Btw,faina zisa din semnatura dumitale! biggrin.gif
Coane Vio,detin in editii de lux scrierile lui Hassel! wink.gif
Stai linistit!Neica Dodone a deschis un topic atat de ofertant incat ar fi tare greu sa fii off-topic!Si cine sa te lapideze?!Fiecare "arma" are rolul ei!Ce dracu s-ar alege din lumea asta fara finantisti?Din cate stiu eu "razboaiele" se duc pe bani grei!
Cand ne vom intalni data viitoare o sa-ti fac io si Dodone "becgroaund" de n-o sa-l poti duce!Da' cu berea vii matale! Ca sa fiu magar pana la capat mi-as permite sa-ti sugerez niste "cartoane" de Bergadler de la Liedl.Pfand-ul il achit eu! biggrin.gif
Coane Adila,am niste socotzi si cu matale!M-ar interesa niste "meditazii" pe urmatoarele teme:
-Baccara(vrai cuir beige)
-Saab
-irachiana cu "acoperis"
Iei scump pe ora? rolleyes.gif
Dodoneee!!Mi-am amintit codul pin!!15486372!!Dai o cafa? biggrin.gif
rombul
Hanomag seminenilat-schutzpanterwagenS.P.W in den oficiala a Wermacht -Transportoare de trupe

5 Dec 2009, 08:51:
Intradevar tunul de 88 a fost poate una din cele mai eficace arme cu succes putea dobora avioanele aliate dar putea la fel de bine sa fie folosit in lupta antitanc, mult mai eficace decat tunurile at de 76(mai ales daca foloseau munitie perforanta nu brizanta)
Vio
QUOTE(marian-j @ 5 Dec 2009, 04:08)

Coane Vio,detin in editii de lux scrierile lui Hassel! wink.gif
Stai linistit!Neica Dodone a deschis un topic atat de ofertant incat ar fi tare greu sa fii off-topic!Si cine sa te lapideze?!Fiecare "arma" are rolul ei!Ce dracu s-ar alege din lumea asta fara finantisti?Din cate stiu eu "razboaiele" se duc pe bani grei!
Cand ne vom intalni data viitoare o sa-ti fac io si Dodone "becgroaund" de n-o sa-l poti duce!Da' cu berea vii matale! Ca sa fiu magar pana la capat mi-as permite sa-ti sugerez niste "cartoane" de Bergadler de la Liedl.Pfand-ul il achit  eu! biggrin.gif

Tzeles, s' traiti! icon_mrgreen.gif Amu' sper numa ca si pe aci prin judetu' Sachsen sa fie la Lidl berea aia, ca am constatat diferente majore intre sudul si nordul, intre estul si vestul Vaterlandului in ce priveste marfa din discountere... da' daca nu o fi bun si fr'un Erdinger sau Paulaner Weissbier ori vreun Freiberger Bock Dunkel (asta se face chiar la mine in sat icon_mrgreen.gif )
Instruirea de am facut-o in armata a avut totusi mai mult de-a face cu intendenta decat cu finantele, asa ca am clefait la regulamente de maturare a branzei si acrire a verzei, si respectiv de depozitare a bocancilor si AZP-urilor icon_mrgreen.gif (prescurtare misterioasa pentru... las' ca va spun io altadata, cand se duc copiii la culcare icon_mrgreen.gif )...
Adila16
colega TAW, nicio nu-s genul polemizator.

insa, unde stiu din sursa sigura, stiu.
unde stiu din sursa cu un oarecare grad de incertitudine sau nu stiu, mentionez explicit. parol!

ca sa iti explic cam care e trebusoara cu magnetoul, afla ca scumpul meu ural m63 poseda o mandrete de asemena agregat, care, inauntru, detine ditamai platina si un monstru de lulea distribuitoare...exact, un delco...ce lipseste, este arhicunoscuta bobina de inductie...

ps: cat despre confuzia comisa, apropos de horchkiss, mea culpa...

neica marian, oricand cu placere. gratis. numa' sa-mi indici ordinea de mars.
don't worry, bericioaica o aduc eu. la alegerea matale.
insa, iti revine sarcina sa il convoci neaparat si pe conu dodone. agree?

@vio, subscriu la scrisele lu' nea marian! orice arma are rolul ei.
daca n-ati fi fost voi, noi pe cine-am mai fi-njurat cand ni se spunea ca magziile-s goale?... :-D

revin ASAP!

Vio
Pai ne si spuneau ofiterii: baaah, voi ca ofiteri de intendenta-logistica in caz de razboi nu muriti de mana inamicului, muriti eventual impuscati de ai vostri pentru sabotaj si aprovizionare proasta! icon_mrgreen.gif
marian-j
Muhahaahaa!! radmasa.gif radmasa.gif
Tare asta!! up.gif
P.S.
Nene Adila,s-a marcat! wink.gif
Adila16
Apropos de intendenti, am postat la topicul cu "ati facut ...armata"...

Sa relatez cate ceva despre Irakiana, model 1989, cu cabina dubla, de TIR, cu care m-am pricopsit dupa ce a dat Dumnezeu ca prima autobasculanta - pomenita mai sus, o "scafa" de 16 tone care a vazut asfalt cu ... mine, daca e sa ne luam dupa carnetul de bord -...

Motorizarea clasica, MAN D2156, adica 10 litri de motor aspirat impartiti pe 6 cilindri, 215 cai putere, pompa de injectie liniara Raba, cutie de viteze inversata (de autobuz, cum ii ziceam noi, adica avea treptele in oglinda fata de cutia clasica; bre, nu stiu nici acum daca era sau nu cv de autobuz, dar pot sa spun ca FUGEA, neica, de rupea pamantul: cu 3 cupe de liffer in bena - adica incarcata la capacitate -, Irakiana mea zburda la 80-90 kmh, si inca mai avea resurse de putere...).
Bena tip "Irak" - adica de 18 tone-, cu oblon cu sistem de blocare, cu cilindrul de basculare in fata benei, cu un palpator care declansa frana de mana cand bena era ridicata...
Lot de bord compus din set de despotmolire (2 scarite de 4 metri, lopata "inima lui Stalin", lanturi pentru roti, cablu de remorcare...)...
Alte cateva "gadget"-uri pe care Automecanica Brasov le punea pe "basculele" pentru export, din fata in spate: 4 faruri rotunde, in baterie de cate 2, semnalizator "tripla" care integra si lampa de pozitie, radiocass "Raliu" stereo, cu ambele norme de FM, cu doua boxe insurubate in polita de sub plafon, parasolare de vinilin reglabile (pe tambur) pe tot parbrizul, stergatoare cu trei trepte de viteza, 2 cusete suprapuse cu perdele de piele sintetica, Webasto, lacat electromagnetic pentru usa din dreapta, sistem hidraulic de rabatare a cabinei, 2 rezervoare de 550 litri cu electrovalva de comutare, 4 butelii de aer, sistem gen cabestan pentru roata de rezerva actionat hidraulic, sistem de blocare longitudinala si transversala a diferentialelor celor doua punti motrice, proiector (in fapt, un far rotund si clasic de tractor) pentru mersul inapoi - pe care l-am adaptat de asa maniera sa poata fi aprins nu numai la marsarier -, cupla de remorcare "gura de lup" cu priza de iluminat-semnalizare si cuplaj de aer comprimat...
Blocajul longitudinal si transversal al diferentialelor celor doua punti motoare m-a scos de nenumarate ori din necaz! Cu sau fara incarcatura!
Lampa "lucrata" de mers inapoi, ibidem...
Iar cele doua rezervoare, total atipice pentnru capacitatea de adaptare a responsabililor cu motorina, au fost salutare pentru autonomia masinii, in conditiile unei bene pline cu balast ud si ale unui tronson acoperit cu un noroi fin si onctuos, adanc (sau inalt) pana la o palma peste carambul unui bocanc militar!
Iar Webasto-ul, ne-a incalzit oasele in noptile reci, in timp ce radiocass-ul ne-a incalzit sufletele, ambele "incalzitoare" agrementate cu cate o cana cu vin, o "tarancuta" de coniac sau ceva palinca adusa de-acasa de camarazii de "arma" (si manivela e o arma, nu..?..) si cate-o povestire-amintire-fictiune depanata la botul masinilor, pe-ndelete ca doar noptile pe canal erau al naibii de lungi. Mai ales cand nu se lucra!


SAAB...Hmm...Svenska Aeroplan Aktie Bolaget ...
La ce Saab te referi, nenea Marian...?...
La 93, 95, la vechea si redutabila clasa 9xx sau la aeroplanele J35 Draken sau J37 Viggen? Ca la un JAS 39 Grippen, nici io nu ma gandesc... wink.gif
Desi, ce sa caute aeroplanele intr-un topic legat de camioane vechi...?... blink.gif

Hopa! M-am prins! Stii! Saab Automobile a fost preluat candva de GM, iar divizia de camioane apartine de Scania!... smile.gif
Despre camioanele Saab - Scania, numai de bine!...
Daca fac camioanele cum fac aeroplanele (prietenii stiu de ce!) sau autoturismele (m-am dat candva cu un Saab 900, modelul cu capota portbagajului in diedru si stergatoare la faruri - lansat pe undeva prin '85-86' -, si am ramas uluit de calitatea realizarii unui turism care nu-si arata nici varsta si nici faptul ca poseda peste 200 kkm la bord...), atunci,, vorba unui post de teve de pe la noi, JOS PALARIA!... smile.gif
marian-j
Multam fain,Adila!
Cu irachiana mi-e clar!Lamurit pe deplin! smile.gif
Despre Saab(autoturisme) doream sa te intreb daca ai condus asa ceva intrucat eu imi amintesc ca am facut o tura prin Timisoara cu unul din gama 900(benzinar turbo) dar nu mai stiu ce model exact.M-a dat pe spate de mai un pic si faceam podu' ca Apolodor! happy.gif
Nu m-a impresionat neaparat prin calitatile dinamice(nu prea am apucat sa le remarc din cauza de oras aglomerat si plin de hartoape) cat prin anumite elemente ce pareau a proveni direct din domeniu aviatiei(panoul de bord,levierul franei de stationare,cheia de contact intre scaunele fata,buton de start/stop pe bord,etc), printr-un sistem ingenios ce faceau ca oglinzile retrovizoare sa se incline cateva grade in jos in momentul cuplarii treptei de mers inapoi,sistem de franare pe patru discuri +abs si multe altele.Ar mai fi de mentionat scaunele nemaipomenit de confortobile si "soliditatea" ce o sugera intraga masina.Si toate acestea la o masina fabricata in jurul anilor 85-86.
Mai aveam in minte sa te si sacai oleaca referitor la frana de mana si butonul de pornire de pe Kurulina si similitudinile dintre acestea si corespondentele lor de pe batranul Saab de care-ti zisei mai sus!Asta ca sa nu crezi ca astia de la reno au pus coada la pruna si au facut gaura in macaroana! tongue.gif biggrin.gif
Acuma sa-ti zic si de unde mi-au fluturat toate astea prin scafarlie.Mi-am facut o "furtuna prin creieri" sa-mi amintesc cu ce hodoroage de camioane am mai avut de aface si mi-am amintit de doua Magirus Deutz care in momentul cand imi intrau in "parohie" ma duceau cu gandul direct la iroplanele atat de dragi dumitale.Voi reveni asupra "carapacelor" alea.
Despre avioane ce pacatele mele sa te intreb?Pe langa faptul ca-s ciubota in materie mai mi-e si frica de inaltime! ph34r.gif
Ultima si gata!Baccara!
Incepusesi la un moment dat sa povestesti cate ceva din perioada cand iti topeai grasimea excesiva de pe ciolane( tongue.gif ) prin nordul Africii si ai adus vorba si despre un 25 Baccara.Am tot asteptat continuarea povestii dar o vreme ai "disparut" de pe forum (call of duty,i think rolleyes.gif ) si nu am apucat sa te mai trag de maneca.Profit de ocazie si te-as ruga sa-mi (sau mai bine zis sa ne) dai mai multe amanunte referitoare la bijuteria respectiva.Sa nu ma expediezi la f-un motor de cautare!Urasc indemnurile gen "cauta pe net" sau "gugal-it".Aia stiu sa fac si singur daca am chef.Pe mine m-ar interesa amanuntele respective "cernute" prin memoria dumitale afectiva mai mult decat niste date tehnice seci sau niste poze "decupate" de pe te miri ce saituri.
Iti multumesc inca o data pentru solicitudine si-ti doresc o Duminica faina!
Ciao!M smile.gif
Coro
coane Marian, am cautat imagini cu saab 900 turbo de mi s-au lungit urechile, si n-am vazut macar una care sa aibe frana de mana cum zici matale.
eu stiam ca nu a pus renault coada la pruna, da o fo' tot frantuji, aia de au executat pruna - in 1987

acuma poate n-o fi nici asa cum stiam eu, da' n-am gasit gasit altfel
marian-j
Oare imi joaca neuronul feste,coane Coro? blush.gif
Prima data cand am vazut un Megane cu maneta aia ce pare derivata din aviatie si cu pornire de la bumb gandul m-a dus direct la Saab-ul ala.Sa fi facut eu vre-o asociere tampita de idei si sa fi retinut gresit?Din pacate nu am cum sa confirm dar nici sa infirm spusele dumitale.Mie asa mi-a ramas in cap dar este e posibil sa si bat campii!Imi cer scuze ca te-am pus la munca! rolleyes.gif
TAW
Modelul SAAB900 prima serie (model clasic) a avut frana de parcare "normala" si nu avea buton de pornire, in schimb avea contactul intre scaunele din fata, asa cum ai zis si tu...Cunosc bine modelul, pe care l-am si condus de cateva ori...Cand ajung la calculator,revin cu detalii....acu' sunt pe telefon si mi-e greu wink.gif
marian-j
Mdeah..
Cand doi insi iti spun ca esti beat inseamna ca e cazul sa te cari la culcare. blush.gif
Se pare ca scleroza se instaleaza mai repede decat mi-am inchipuit.
Colega TAW,cu frana aia sunt in ceata rau dar siiigur Saab-ul ala pornea si se oprea de la un buton aflat in partea de jos a consolei de bord.Acuma ca asa il facuse "muma-sa" aia suedeza sau a fost modificat ulterior nu as putea sa-ti spun.Imi cer scuze inca o data si sper sa nu va suparati pe mine ca uit de la mana pan' la gura. rolleyes.gif
Coro
nu se supara nimeni

uite si vinovatul wub.gif

[attachmentid=1627574367]
adi_ar
Interesant!
Solidar cu colegul Vio, va felicit pentru initierea acestui topic si pentru pasiune.
Adila16
900-le cu care m-am dat avea porneala la boton, contactul intre scaune, frana de mana ca la dacia berlina, insa, poseda sistem de rabatare a oglinzilor. iar stergatoarele de faruri s-au dovedit extrem de utile in indepartarea de pe dispersoare a noroiului...
abs-ul era atat de vioi incat "scuipa" ciubota de pe pedala, dar demarajul ... e indescriptibil: ca sofer, chiar, simteam ca ma baga in scaun, indiferent de treapta de viteza.
la saab n-am sesizat figura cu "coborarea" oglinzilor retrovizoare la cuplarea marsarierului, insa am vazut-o la un mercedes vito: excelenta optiune!...

cat despre 25-ul baccara...huh..."a real dream car!"...am facut cunostinta in eghipet, prin '92 daca nu ma lasa memoria.
mare, eleganta, gri-metalizat, cutie de viteva automata (p-r-n-d-1-2-3), motorizare v6, injectie directa (pompa liniara, electrica), cu o mare inscriptie "williams" pe capacele axelor cu came...
piele perforata, geamuri, trapa de pavilion si jaluzele electrice, un sistem de climatizare adaptat saharei (agentul de racire era azotul lichid), scaun reglabil electric la sofer, oglinzi heliomate (nu stiu daca electrocrom, dar se "inchideau" la lumina)...
singurul punct slab al masinii parea a fi dupa toate afirmatiile, consumul...similar cu al chevrolet-ului caprice classic...mare, chiar si in conditiile egiptului lui mubarak, unde, in vremea aia, "zeama" cu cifra octanica era la juma' de pret fata de cea cu cifra cetanica...

revin...

LE: am revenit. baccara-ul l-am vazut la treaba intr-un maraton tras de la alexandria la abu simbel, cale de 800 si ceva de kilometri, prin desert.
super cruiser, nu alta! la 130 kmh plutea, pur si simplu. iar fara muzichie, am fi adormit toti din cauza singurului zgomot care se auzea: vantul de mers...
TAW
Am avut si eu placerea in 2000 de a conduce un SAAB 900 clasic (prima serie) 2.0 turbo 8v 155 CP (motor H B201) din 1986, varianta coupe. Masina era a unui amic din Germania care o avea din 1991 (a fost prima lui masina biggrin.gif), si care era pasionat de SAAB - mai avea un 900 sedan din 1983-84 (in restaurare), cu motor 2.0 cu doua carburatoare, un 9000 Griffin V6 (1995), si un 95 Aero prima serie din 1999 - un 900 CE cu face-lift(masina lui de zi cu zi).
900-le turbo era negru metal (vopsea originala, mai putin pe aripile spate unde avusese recent loc o operatiune de extragere a ruginei), cu jante BBS (parca smile.gif) cu 5 spite, cu centrul antracit, si inel cromat. Jantele de uzina erau cu anveloe de iarna. Ca modificari: pompa ulei, racord ungere turbo, alt intercooler, alta galerie de evacuare si un G-Kat montat in 1992. Sprint impresionant, dar un turbolag semnificativ (atenuat acum fata de serie, de galeria noua, dupa cum spunea proprietarului). Masina pornea de la cheie (fara buton), si avea un sistem antifurt pe comanda cutiei (o bloca in R), caracteristica regasita si modele ulterioare de SAAB, mai putin 9000. Frana de mana dreapta, dar niste scaune super comfortable cu o tapiterie de piele mai mult decat calitativa (arata super chiar si dupa 14 ani). Masina avea AC, si servo (directie precisa, dar greoaie la manevra, poate si in cauza anvelopelor nitel mai late). Franare buna, dar fara ABS...Geamuri electrice, si inchidere centralizata, fara telecomanda wink.gif
Pentru o masina de 14 ani si doar 155 CP, tinea bine autostrada la 230 Kmh, viteza la care ajungea onorabil de repede...Super fain indicatorul de presiune in turbina...Interesanta metoda de deschidere a capotei motor, in genul BMW-ului din acea vreme: spre fata si in sus...
Si ca sa il ajut pe colegul Marian unde a vazut mansa de frana tip Megane 2: pe un alt model contemporan lui 900 - Alfa Romeo 75 biggrin.gif
Daca mai vreti impresii despre masini mai "exotice", intrebati, s-ar putea sa va raspund, deoarece am destule la activ...wink.gif
marian-j
Va multumesc oameni buni! smile.gif grouphug.gif
rombul
Adila cu TR 85 Bizonul nu ai facut cunostiinta deloc?
Dodone
QUOTE(marian-j @ 5 Dec 2009, 04:08)
Coane TAW,te vaz "doxa" in teorie!Respectele mele!Ne-ai putea expune si parerile dumitale,absolut personale, referitoare la modul cum te-a deservit tancul pe care l-ai condus?
Imi permit sa-ti atrag atentia ca motorina este un carburant al naibii de versatil.Sa vezi ce fain poa' sa toarca un motor Diesel in doi timpi(evident ca matale stii deja acest lucru) sau ce bucurie a fost pe capul meu cand taica Ceahsca a hotarat ca romanii pot face fata iernii fara agent termic in caloriferele de la bloc! Eu am fost si sunt friguros ca o pisica iar prin intermediul unui coleg de liceu(Hvala,drugare Arso Iovanovic,acolo unde o-i fi!),mi-am procurat o soba sarbeasca (Preporod) ce folosea ca si combustibili motorina sau renumitul "combustibil M". Soba respectiva avea in componenta  un soi de carburator si 2 injectoare deservite de acesta!Datorita acelei(relativ mici) bijuterii era cald si bine in garsoniera ce o imparteam deja cu viitoarea madam-j. wink.gif

Stai linistit!Neica Dodone a deschis un topic atat de ofertant incat ar fi tare greu sa fii off-topic!Si cine sa te lapideze?!Cand ne vom intalni data viitoare o sa-ti fac io si Dodone "becgroaund" de n-o sa-l poti duce!Da' cu berea vii matale! Ca sa fiu magar pana la capat mi-as permite sa-ti sugerez niste "cartoane" de Bergadler de la Liedl.Pfand-ul il achit  eu! biggrin.gif
Dodoneee!!Mi-am amintit codul pin!!15486372!!Dai o cafa? biggrin.gif
*



Confirm faza cu soba pe combustibil M. Aveam si eu in casa 2 bucati. Cand nu gaseam combustibil M, tata "aditiva" motorina cu putina benzina si ardea coctailul ala de fras capatau ambele sobe.
O trăbuit sa deschid topicu' asta, sa ne salvam, ca o luasem cu totii pe aratura pe topicul celalalt. Da' niciunul nu vroia sa piarda timpu' cu deschisul de topic, ca doar era concurs de postat reply-uri fluviu. Deh, m-am sacrificat eu... happy.gif
Eu beau bere Seiler. tongue.gif
Mariane, dau cafaaa cat nu poti bea tu, oricand. Da' numai stiu ce-i cu PIN-u' ... huh.gif E de la telefonul tau (internet mobile) ? Chiar trebuia sa-l stie tot mapamondu' ? Vezi ca ai fonctii de personal message si de private message. Astea daca nu vrei sa-mi dai beep, sa te sun io...
marian-j
Nuuuu mai nene!!! radmasa.gif
E ordinea de aprindere la Buceaga!!
Iti spuneam data trecuta ca e o "parola" ce nu o uiti niciodata!Iti flexezi un pic neuronu' si tusti te trezesti cu ea pe limba! biggrin.gif
Dodone
Ah da doh.gif , imi amintesc. Deh, vine o varsta la care unii isi luxeaza mai des sinapsele, ca ele fac legatura intre neuroni. Daca nu crezi, intreaba-l pe dom' doctor adrian mgn rolleyes.gif ... De treaba cu sinapsele, nu de ce patesti tu icon_mrgreen.gif Sau eu.
Adila16
colega @Rombul...
am stat calare pe un TR85 o singura data, cand a pornit motorul si m-am cocotat iute-iute pe turela cand si-a aliniat giroscoapele...
atat...
insa, senzatia de forta bruta data de mastodontul ala de otel aveam s-o reintalnesc numai la mig-21...

rombul
motor Maybach supraalimentat , ambreiaj hidraulic multidisc, intinzatoare ale senilelor hidraulice suspensii pe bari de torsiune
sa-l fi condus era o smecherie comenzile hidraulice era o joaca de copil , rabele voastre erau minciuna la manevrabilitate
Adila16
te creed!
este incontestabil mai maniabila si mai manevrabila o masina de lupta, senilata (pui un saneu pe inainte, celalalt pe inapoi, si se-ntoarce-n loc; iar daca nu sar senilele de pe galeti, zic ca se poate si-ngropa)! si asa trebuie sa fie: in lupta, viteza este, alaturi de precizie, decisiva pentru succes sau supravietuire! nu?

in tancodrom la tirgoviste, cocotat pe cabina camionului, am avut ocazia sa urmaresc doua plutoane de t55 intr-un exercitiu demonstrativ de mai mare dragul...
mecanicii conductori, coordonati de un flacau capabil, baletau pur si simplu, individual sau in formatie: 8-uri, zig-zag-uri, desfasurari pe linie, manevre de acoperire, diverse formatii de mars "luate" din mers, intoarceri pe aliniament, si trageri cu teava introdusa...
totul intr-o simfonie a cailor putere care, pe moment, au facut sa am o mica unda de regret ca nu am ales pitesti-ul la incorporare. dar, cand i-am vazut pe tanchisti ca au muncit cateva ore sa-si spele masinile, dupa un demonstrativ de o ora, m-am bucurat ca purtam pe epolet roata, ciocanul si levierul...

jos palaria pentru arma blindate! ...
Adila16
ca tot discutam de amintiri din catanie si despre camioane...

zicea un coleg coforumist ca a fost siderat/oripilat de calitatea umana a subofiterilor...
tin sa il completez, povestind ca nici cu tagma ofiterilor nu mi-a fost rusine. plina de fel de fel de personaje, care mai de care mai pitoresti...
imediat dupa revolutie, undeva pe la mijlocu' lui ianuarie, am fost adusi in capitala sa caram alimente. incepuse moda grevelor, nimeni nu se mai ingrijea de nimic, iar magazinele tindeau sa redevina goale...
buun...am fost cazati la o unitate de tancuri de la capatul pantelimonului, ni s-a dat in primire cate un 6x6, cu ordinul clar ca in fiecare dimineata sa fim la gara catelu, la ora 7, de unde urma sa incarcam produse (si cate un delegat-civil, responsabil de marfuri) pe care sa le caram pe la alimentarele din oras.
zis si facut: la 7 trecute fix eram in rampa, la incarcat. am cocosat 665-ul cu conserve de muraturi, l-am suit in cabina pe delegat si am purces la drumuri.
prima oprire, complexul comercial cosmos. unde, in timp ce faceam manevre in marsarier incat sa insinuez huiduma printre ambalaje goale si masini parcate catre usa magaziei, ma pomenesc cu un locotenent ca s-arunca pe scara din stanga, de m-am si speriat de el, atent fiind in oglinzi sa nu agat vreun obstacol. individul in uniforma imi urla prin geamul glisat, de miiau fluturat ascultatoarele vre-un sfert de ora: "esti arestaaaat! daa-tee joooos!"
ostas destoinic, cu deosebit respect pentru disciplina militara inoculata pe canal, astfel incat abia daca mai stiam cum sa salutam, am asigurat portiera si am franat atat de tare incat cascheta locotenentului infanterist s-a dus rostogolindu-se, iar el insusi a fluturat agatat de oglinda, izbindu-se zgomotos de portiera. mi-am spus: "are priza, flacaul...inca n-a cazut!". apoi, cat se poate de candid, chiar inocent, arborand o mecla de vitel bolnav de amigdalita, am intrebat suav: "care e acuzatia, dom' l'ent?"
"c-asa vreau io, ba!" a-ncercat sa fie fioros.
"si, daca io nu vreau...?!" mi-am pastrat tonul candid.
dialogul, purtat pe aceleasi coordonate pret de cateva minute, m-a lamurit ca omul voia sa se dea mare in fata unor pustoaice ce se hlizeau teribil, la cativa metri de botul 665-ului...si-si si gasise cu cine: cu un soldat cu 8 luni intr-ale canalului!
seara, intors in unitate si relativ impresionat de intalnirea incheiata in termeni cel putin ireverentiosi (mi-era ca-mi luase numarul de inmatriculare si la o adica ar fi fost cuvantul meu impotriva la al lui), am avut un moment de inspiratie si i-am relatat episodul ofiterului care raspundea de noi. capitanul m-a calmat, trimitandu-ma la somnic.
dimineata urmatoare, la raport, am ramas perplex: locotenentul cu pricina intre cadrele statului major al unitatii.
i l-am aratat capitanului nostru, care, in ciuda solemnitatii momentului, s-a pornit sa hohoteasca de mama focului: "de prostu' de la front te-ai speriat...!?!...trebuia sa-i dai si una in gura!...baaah, locotenente, ia un pix si noteaza numerele de la masinile canalagiilor si nu te mai lua de ei...!..."
asta asa, ca fapt divers, ilustrand robustetea bridelor in care se fixa oglinda retrovizoare si elasticitatea tablei portierei Dac-ului 665T, model 1982...
si mai am cateva in tolba... ;-)

9 Dec 2009, 19:04:
Recitii topicu' si mi-am amintit un "PIN": 1-6-5-2-4-3...
Ordinea de aprindere la D2156... :-)

Sa revin "on":
Am venit acasa pe alt traseu decat cel uzual. Si am trecut prin fata Muzeului Militar National...
Desi nu e camion, MLI-ul ala mi-a evocat cateva amintiri... Referendum-ul din '85 (parca) cu reducerea cu 5% a armamentului, anii de liceu...
Si, implicit, faptul ca, 4 anisori mai tarziu, aveam sa vad ferocele masini de lupta ale infanteriei transformate in teribile utilaje "santieristice", a caror menire principala era ... buldozeritul si scosul din kko al ghinionistilor ramasi "injghebeniti" pe te miri ce coclauri...
Un astfel de ...tanc-dozer... incerca sa urneasca, la un moment dat, un FAM de 10 tone, cu remorca, intepenit/impotmolit in zona statiei de sortare Port 2 Oltenita, cu alaiul inerent de subofiteri de la Controlul Circulatiei - MApN, de Dacii bleumarin cu girofar si Aro 243 kaki, in ambientul sonor al injuraturilor noastre, basculangii militari de duzina, pusi in stand-by desi eram exagerat de dornici sa trudim pentru propasirea RSR-ului...
Si asa de tare derapa MLI-ul ala tragand de camion si remorca lui incat ne-a fost teama sa nu "scape" in rigola cea mai apropiata (in fapt, un transeu de 4x2, care i-ar fi fost fatal grelei masini de lupta). Si atata fum negru-albastrui iesea din camerele de evacuare, incat am fost gata-gata sa pariem solda noastra pe-o luna (adica 75 leuti batuti pe muchie!) ca a luat foc. Dar, nici n-a derapat si nici foc n-a luat...
Raba de 10 tone si remorca aveau ceva greu in ele, depasind capabilitatile de aderenta ale senilatei. Care, dupa vreo juma de ora de sfortari si derapaje, a fost inlocuita de un (fost) TR80 (cum a afirmat un flacau detasat la noi de la tanchisti...), vaduvit de tot armamentul, dar "impopotonat" (si el) cu coscogeamitea lama de buldozer, in diedru fata de axa principala a masinii...Surplusul de greutate si putere s-a facut simtit imediat: FAM-ul si remorca (ambele cu prelata, bine inchise...) "fluturau" in urma puternicei masini de lupta reciclata ca utilaj civil...

Colega @Rombul, ce ne poti spune despre ciudatul TR80?
Eu pot spune, insa, ca m-a lasat mut. Asa demonstratie de forta bruta aveam sa vad peste ani, la niste turbomotoare, dar asta ii alta istorisire, absolut off-topic.
rombul
intradevar au fost cateva (mai multe) tr 80 care au fost trase pe dreapta in special de la popesti -negoiesti ele fiind inlocuite cu bizonul , tot ce a fost tras pe dreapta au fost trimise la mizil unele pentru transf unele au fost taiate

tr 80
Motor de conceptie romaneasca 12v diesel supraalimentat fabricat la romprim unde se carosau si sasiurile cu bascule tip iraq
Suspensie tot pe bari de torsiune
Patinele senilelor erau numai din otel nu aveau acel strat de cauciuc cum il are bizonul
armament inferior tr 85
nu avea aceleasi sisteme de ochire performante ca tr 85 nu avea sisteme de mascare cu fum
Adila multe din utilajele alea ciudate au fost facute pentru unitatile de geniu, si noi la ploiesti am transf cateva mli ptr unitati de geniu
din pacate au ajuns la fier vechi
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.