In ziua de 09.01.2009, ora 15.00, am vrut sa ma inscriu in circulatie pe Calea Rahovei, in zona pietei Rahova, cand s-a aprins martorul ABS impreuna cu martorul SERV pe tabloul de bord, concomitent cu blocarea rotilor. Autoturismul, un Renault Clio Symbol inmatriculat in 2002, se comporta ca si cand frana de mana ar fi fost trasa si nu puteam sa ma deplasez inainte sau inapoi.
Intrucat ma aflam in dreptul unei statii de autobuz, pe banda a doua, era urgent necesar sa eliberez carosabilul si apoi sa caut asistenta pentru a repune autovehiculul in circulatie. Am semnalizat avaria in mod vizibil si am sunat la S.C. Auto Transporturi Filaret S.A., service autorizat Renault cu care am mai lucrat anterior si care se afla cel mai aproape de zona in care s-a produs incidentul.
Pentru ca nu am reusit sa stabilesc telefonic o legatura cu unitatea service din Filaret, sunand des ocupat, am incercat sa sun la Renault Asistenta pentru a cere ajutor telefonic. Operatorul care a raspuns la nr. 0248500505 (Elena Banu) mi-a inregistrat solicitarea (nr. 170706007) si mi-a propus sa trimita un echipaj care sa ma transporte la Auto Meridian Vest sau la Serus in sediul din Bd. Timisoara deoarece Auto Transporturi Filaret nu poate presta servicii de remorcare.
Am insistat ca, in caz de remorcare, sa fiu tractat la Auto Transporturi Filaret, cu atat mai mult cu cat era cel mai usor de ajuns la acest service. Totodata, am informat operatorul de la Renault Asistenta ca incerc pe cont propriu sa gasesc ajutor pentru remedierea rapida a defectiunii si/sau pentru transportarea catre unitatea service din zona Filaret pana cand o ma sune ca sa-mi confirme ca a gasit o solutie pentru a-mi trimite un echipaj de asistenta.
Este foarte important sa precizez ca doamna Elena Banu mi-a spus ca imi va trimite un echipaj de asistenta dar ca nu imi garanteaza ca se va reusi remedierea la fata locului a defectiunii. Reiese din aceasta afirmatie ca echipajul care urma sa soseasca va incerca depanarea la fata locului iar, in cazul in care nu va fi posibila remedierea defectiunii, sa tracteze autovehiculul pana la unitatea service.
In acest timp am reusit sa sun la Auto Transporturi Filaret iar doamna care a raspuns mi-a dat un numar de telefon al firmei de remorcare cu care colaborau. Numarul de mobil era nealocat, apoi am sunat din nou si mi-au comunicat un alt numar, care s-a dovedit apartinand unei persoane fizice.
In asteptarea telefonului de confirmare din partea doamnei Elena Banu de la Renault Asistenta, am cerut ajutorul catorva taximetristi din apropiere si, telefonic, a unor colegi. Am verificat nivelul lichidului de frana, am verificat integritatea conexiunilor si partilor mari componente, atat cat erau accesibile la o inspectare sumara vizuala.
In locul telefonului din partea operatorului de la Renault Asistenta, a sunat un domn de la Serus (daca i-am retinut bine numele, Butnarasu) care mi-a spus ca se indreapta catre fata locului pentru asistenta. Eram convins ca vine cu o autospeciala de asistenta rapida, capabila sa efectueze diagnosticari rapide si depanari la fata locului, in masura posibilitatilor si functie de gravitatea defectului constatat, incercand sa indeparteze pe loc cauza care a produs blocarea rotilor.
In nici un moment nu am avut confirmarea din partea operatorului de la Renault Asistenta sau din partea domnului de la Serus ca deplasarea se efectueaza doar cu scopul tractarii pana la cel mai apropiat service, asa cum a dovedit desfasurarea ulterioara a evenimentelor.
Intre timp, un taximetrist a sugerat sa deconectez bateria pentru a vedea daca se mentine semnalizarea avariei de catre computerul de bord, manevra care a avut ca rezultat deblocarea rotilor, desi semnalizarea avariei era inca prezenta. Astfel, am reusit sa deplasez autovehiculul si sa parcurc cam 50 de metri pana am gasit un loc liber ca sa nu mai stanjenesc circulatia. Mentionez ca deplasarea a decurs fara probleme, viteza medie fiind in jur de 5-10 km/h, pentru evitarea oricarui pericol pentru participantii la trafic si pentru a fi gata sa intervin in care aparea ceva neprevazut in functionarea autovehiculului.
Domnul de la Serus a sunat sa ma anunte ca ajunge in cateva minute, i-am comunicat ca am reusit deblocarea rotilor si ca am deplasat autoveniculul din locul initial pentru defluirea traficului in zona.
Cand a sosit, am observat ca a ajuns doar cu o utilitara de remorcare, si nu cu una de depanare la fata locului, asa cum ma asteptam.
Fiind bucuros ca am reusit sa deblochez rotile, nu am pus ridicat in acel moment problema lipsei unei autospeciale de interventie si depanare si, de buna-credinta, am crezut ca domnul de la Serus va gasi rapid cauza aprinderii martorilor de avarie de la bord. Nu s-a intamplat acest lucru fiindca domnul in cauza nu a schitat nici un gest care sa fie de natura sa descopere cauza defectiunii, ci a concluzionat ca se impune tractarea pana la Auto Transporturi Filaret. L-am intrebat daca ma pot deplasa in siguranta singur, cu semnalizarea luminoasa de „avarie” pornita si cu o viteza maxima de 5-10 km/h pana la unitatea service din Filaret, fara sa risc o agravare a defectiunilor deja existente dar raspunsul a fost ca nu isi asuma riscul daca se intampla ceva grav pe drum.
Chiar si daca nu a actionat ca un maistru specialist in depanari auto, am dat totusi incredere domnului de la Serus si am fost de acord cu propunerea de remorcare.
Probabil ca aici am gresit si ca nu am insistat pentru efectuarea depanarii pe loc, preferand sa merg pe mana „specialistului”. Fiind prima data cand solicitam un astfel de serviciu, am presupus ca firma Serus este o firma serioasa si ca imi comunica in prealabil un set minimal de termeni si conditii de prestare a serviciului de remorcare, cuprinzand tariful si modul de calculare a acestuia, drepturile si obligatiile mele ca beneficiar al serviciului si, mai presus de toate, semnarea unui act prin care sa stabilim in ce conditii se va desfasura aceasta activitate. Din nou, am avut sa constat doar lipsa oricarei astfel de comunicari din partea domnului de la Serus.
In cateva minute am ajuns la Auto Transporturi Filaret si am cautat sa discut cu cineva din partea acestei unitati service pentru a stabili o programare cat mai rapida pentru diagnosticare si reparatie.
In acest timp, domnul de la Serus a completat deja factura, comunicandu-i, asa cum era normal, datele mele personale. Cand am vazut factura completata cu o suma mai mare decat cea comunicata telefonic (fusese omisa mentionarea legala si obligatorie a TVA), am pus dintr-o data cap la cap toate semnele de intrebare pe care mi le pusesem in legatura cu prestatia doamnei de la Renault Asistenta si, mai ales, a domnului de la Serus. Desi apucasem sa semnez factura iar domnul de la Serus apucase sa inregistreze plata pe casa de marcat fara ca eu sa platesc, i-am comunicat acestuia ca doresc sa platesc numai daca imi demonstreaza ca toata procedura lor de interventie la o solicitare de asistenta tehnica respecta legislatia romana, in special cea referitoare la prestarile de servicii si la drepturile consumatorilor.
Iar daca vroiam exclusiv remorcare, puteam solicita acest serviciu uneia din zecile de firme specializate in domeniu, careia urma sa-i platesc chiar si jumatate din suma facturata de catre domnul de la Serus. (Aveam posibilitatea sa rog pe cineva sa ma remorcheze printr-o stanga si nu plateam nimic insa am preferat sa solicit si sa beneficiez de serviciile unor depanatori capabili sa identifice macar la fata locului cauza defectiunii reclamate)
In acest timp, tehnicienii de la Transporturi Auto Filaret au testat autoturismul, l-au ridicat pe rampa de service si mi-au spus ca, la o prima vedere, era un sabot desprins la roata spate-stanga. Am intrebat daca puteam parcurge in siguranta distanta de la locul de constatare a defectiuni pana la sediul unitatii service si mi-au raspuns ca ar fi fost posibil acest lucru insa trebuia sa fiu foarte atent sa nu franez brusc si sa merg cat mai constant.
In acet moment autoturismul se afla in atelierul apartinand S.C. Transporturi Auto Filaret urmand ca in cursul zilei de 10.02.2009 sa fiu cntactat pentru receptia lucrarii.
Abia dupa ce am contestat plata serviciului de remorcare in conditiile date, domnul de la Serus si apoi operatorul de la Renault Asistenta mi-au comunicat ca puteam refuza de la bun inceput remorcarea si sa efectuez deplasarea pe cont propriu, fara sa le datorez un ban. La auzul acestei afirmatii lipsite de orice bun-simt comercial, l-am intrebat de ce nu mi-a spus acest lucru de la bun inceput insa nu am primit nici un raspuns argumentat. Intr-un final, domnul de la Serus mi-a propus sa ma duca inapoi la locul de unde m-a remorcat pentru evitarea oricaror discutii insa a retractat cele spuse justificand ca el va trebui sa plateasca factura din propriul buzunar si ca are o familie de crescut… …
…si eu am familie de crescut si imi place sa cred ca sunt o persoana corecta, prin urmare pretind intotdeauna un comportament similar din partea celor cu care vin in contact, in special daca acestia sunt persoane juridice cu care am la un moment dat relatii comerciale.
In urma celor relatate, doresc raspunsuri la urmatoarele intrebari:
- este legal ca serviciul de „asistenta” sa fie asimilat exclusiv ca un serviciu de „remorcare”?
- daca tot exista in dotare autospeciale destinate depanarilor la fata locului si aveam nevoie de asistenta din partea unui echipaj specializat si dotat corespunzator, cu acordul cui s-a omis aceasta secventa obligatorie din orice algoritm de depanare, trecand de la sine putere la remorcare?
- cine se face vinovat de comunicarea defectuoasa catre client din partea operatorului de la Renault Asistenta si a domnului de la Serus?
- daca solicit si acccept sa platesc un serviciu de asistenta (cu atat mai mult cu cat acesta este definit chiar pe pagina oficiala a Renault-Nissan Romania http://www.renault.ro/services/s3.php : „Depanare la fata locului: in masura posibilitatilor, Renault Asistenta va organiza la fata locului si in cele mai bune conditii depanarea vehiculului”), imi puteti prezenta un deviz si o descriere amanuntita a activitatilor specifice de diagnosticare si depanare la fata locului prestate de catre domnul specialist de la Serus, in baza carora domnul in cauza a concluzionat ca se impune imperios tractarea autovehiculului catre cea mai apropiata unitate service?
- intrucat nu exista nici un astfel de act doveditor care sa-mi fie adus la cunostinta, iar echipajul trimis de catre Renault Asistenta nu era dotat „cu echipamente de diagnosticare si interventie specifice”, asa cum se prevede si in pagina web mentionata anterior, in conformitate cu art. 60-61 din O.G. 99/2000 si cu art. 10, pct. c) din O.G. 21/1992 modificata si republicata, am dreptul sa refuz plata unui serviciu pe care nu il doresc si pe care nu il solicit. Dat fiind faptul ca am solicitat ASISTENTA si, doar in cazul in care nu se poate altfel, solicit REMORCAREA, iar ca raspuns la solicitarea mea am primit doar tractarea nejustificata din punct de vedere tehnic si legal, consider ca s-a produs un abuz cumulat din partea operatorului de la Renault Asistenta, cat mai ales, din partea domnului specialist de la Serus. Va rog sa-mi dovediti contrariul prin probe reale si legale.
- exista o prevedere legala prin care pot amana efectarea platii serviciului de remorcare pana la data cand organele in drept vor considera ca sunt obligat la aceasta plata?
- cum a efectuat domnul de la Serus inregistrarea platii pe casa de marcat fara sa primeasca banii? (in momentul prezentarii facturii i-am comunicat ca nu detin suma in numerar si ca doresc sa platesc cu cadrul. Nu cumva exista o reglementare fiscala legala care obliga prestatorii de servicii sa permita efectuarea platilor cu card?);
- cum pot obtine o audienta catre Departamentul Relatii cu Clientii ai Renault-Nissan Romania intr-o locatie din Bucuresti?
In cazul unui raspuns constructiv, pot pune si stau la dispozitie cu toate informatiile de identificare si orice amanunt sau proba care sa-mi sustina afirmatiile si care sa ajute la solutionarea legala a celor relatate.