Forum RENO.RO

Welcome Guest ( Log In | Register )

 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

Cum citim codurile de pe jante

traiang
post 9 Oct 2011, 13:57
Post #1


Membru


Group: Members
Posts: 110
Joined: 23 March 09




Sper să fie de folos celor interesati !!
La mine pe roata de rezervă scrie 6 1/2J x 15CH iar în jurul găurilor ET50 x340 26 042C 1790C (4x100x60).

Nu de putine ori ne-am lovit cu totii de cateva numere stantate pe jantele noastre, fara sa stim ce reprezinta. Le-am trecut cu vederea si am uitat de ele, ca doar masina merge si asa. Jantele, nu "gentile" sau "jentile" cum mai spune lumea, au ceva mai multe dimensiuni si parametri decat un simplu diametru si distanta intre prezoane. La prima vedere totul pare simplu, dar nu e chiar asa. Acum va vom explica cu ce se mananca o janta auto.

De obicei, jantele au inscrise pe ele cateva numere care spun totul despre ele, insa degeaba le citim daca nu intelegem ce reprezinta. Majoritatea au inscrise o suita de numere si litere de genul 6Jx15 H2-40 ET45. Pare un mesaj codat, insa este mult mai simplu decat credeti. De aceea, le vom lua pe rand si vom explica ce inseamna fiecare mic detaliu si amanunt al jantelor, scris in acest cod sau nu.

A - Latimea interioara a jantei

Este urmatorul semn inscriptionat pe janta, dupa diametru - 6Jx15, unde 6 e latimea interioara a jantei, masurata in inci. In general ne dam seama care este diametrul jantei si care este latimea interioara a jantei, cea din urma fiind semnificativ mai mica. Aceasta se masoara intre marginile jantei, acolo unde intra anvelopa. Trebuie sa stim acest parametru al jantei pentru a putea determina diametrul anvelopei pe care o suporta. De exemplu, 7J inseamna 7 inci, mai exact 170.78 mm, de unde rezulta ca putem folosi o anvelopa in jurul dimensiunii de 170mm latime. Daca vom avea 9J, o sa putem pune anvelope ce au o latime de 225 mm. Aici mai intra si toleranta pe care o dau marginile jantei, astfel incat putem pune si anvelope putin mai mari, in general cu maxim 2 cm (grosimea marginii este in medie de 9 mm) sau dimensiunea imediat urmatoare. Astfel, pentru performante optime si pentru a respecta specificatiile jantei si cele ale anvelopei, la 7J putem pune anvelope de maximum 175 iar la 9J vom putea pune de 235. De cele mai multe ori, nu se respecta aceste proportii, insa performanta optima este data de acest numar.

B - Profilul jantei (J)

Mai sus am folosit drept exemplu J-ul care este prezent pe multe jante, insa putina lume stie si ce inseamna. J, JJ, K, JK, B,P sau D sunt litere care apar laolalta cu cifra care arata latimea interioara a jantei, cum ar fi 7J. Literele arata ce fel de profil are janta, mai exact, pe ce suprafata se asaza anvelopa. Majoritatea masinilor din ziua de astazi au "J", un profil al jantei des intalnit si universal. Masinile 4x4 au de multe ori jante cu profil "JJ", in timp ce, de exemplu, masinile Jaguar mai vechi au profil "K". Putem spune ca profilul se alege in functie de producator dar si de scopul masinii.

C - Diametrul total

Multa lume stie ca diametrul jantelor se masoara in inci (toli), incepand cu 12" (pe Tico), pana la dimensiuni uriase, "american pimp style", pentru care nu exista nici macar anvelope - 30". Diametrul jantelor este usor de masurat cu o ruleta, trecand prin centrul jantei, masurand dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare. Alegerea diametrului unui set de jante depinde numai de dimensiunule inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale. Diametrul jantei il veti gasi totodata inscriptionat pe jante, de obicei fiind primul numar - 15x* unde 15 reprezinta diametrul rotii. Bininteles ca diamentrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti factori ai masinii.

D - "Cocoasa" jantei

H, H2, FH, CH, EH sau EH2 sunt inscriptionari pe care le putem intalni si pe jante. Este vorba despre codul specific fiecarei jante, in functie de numarul si aspectul cocoaselor de pe profilul jantei. Acestea sunt denumirile si descrierea pentru fiecare cod ce apare pe janta.

E - Factorul de echilibru - OS (ET-ul)

Se mai numeste si offset, o dimensiune si dimensiune foarte importanta si mereu imprimata pe orice janta. Spre deosebire de alti parametrii, cum ar fi distanta intre prezoane sau diametrul jantei, factorul de echilibru este mai putin cunoscut si luat in considerare. Insa este poate cel mai important in alegerea unui nou set de roti. Factorul de echilibru influenteaza faptul cum arata o roata montata pe masina, cat patrunde in spatiul rotii si daca anvelopa va atinge sau nu elementele caroseriei, contraaripi sau suspensie. Factorul de echilibru se se masoara intre linia centrala imaginara ce strabate janta lateral pe mijloc si suprafata de montare a jantei, acolo unde face contact cu fuzeta. Aceasta distanta se masoara in milimetrii si este intodeauna inscriptionata pe janta, alaturi de "ET", ceea ce inseamna "Einpress Tieffe", factor de echilibru in germana. Nu de putine ori se intampla ca atunci cand franam la viteze mari, volanul sa vibreze (ET nepotrivit pentru suspensia masinii), rotile sa atinga in contraaripi sau spoilere, volanul sa mearga foarte greu si usor si instabil, sau suspensia sa reactioneze gresit, toate acestea putand fi cauzate de alegerea unei jante cu un factor de echilibru eronat.

Latimea totala a jantei

Aceasta este latimea reala a jantei, masurata de la un capat la altul a suprafetei de rulare, din exteriorul marginilor (sau peretilor jantei, cum se mai numesc). Dimensiunea aceasta nu apare nicaieri inscriptionata pe janta, fiind usor dedusa din latimea interioara a jantei, la care se mai adauga in general 8-9mm x 2, adica latimea celor doua margini ale jantei pe care sta anvelopa. Latimea totala a jantei ne ajuta destul de mult in calcularea spatiului pe care il avem pentru a pune o janta fara a atinge diferite elemente ale caroseriei.

Diametrul gaurii centrale


Este vorba de gaura din centrul lateral al jantei, in mijlocul gaurilor pentru prezoane, acoperita de cele mai multe ori cu un capacel de plastic. Aceasta dimensiune nu apare inscriptionata pe janta, insa in specificatiile jantei ar trebui sa fie. Ne ajuta sa determinam daca roata se potriveste cu fuzeta nasubuum acolo unde este capatul planetarei. De obicei, diametrul acestei gauri centrale este universal, insa cazuri speciale nu permit pozitionarea unei jante uniform pe fuzeta din pricina acestei gauri ce se dovedeste a fi prea mica. In acest caz, se folosesc flanse de distantare. Pentru a evita acest fenomen, e bine de stiut diametrul gaurii interioare, care se masoara in milimetrii.

PCD

"Pitch Circle Diameter" este diametrul cercului imaginar facut de centrul prezoanelor. Acesta se masoara in milimetrii. Cand schimbam jantele este esential sa cunoastem acest PCD care reprezinta, de fapt, distanta intre prezoane.

Distanta intre prezoane

In general, fiecare stie ce distanta intre prezoane are masina lui. Fie ca este 4x100, 5x112 ori 5x100, orice masina are o anumita distanta intre prezoane. Daca nu cunoastem exact aceasta dimensiune, putem alege gresit jantele pentru masina noastra. Distanta intre prezoane este de o bicei stantata si pe janta, sub o forma de gen 4x100, unde 4 reprezinta numarul de gauri (prezoane) si 100 distanta in milimetrii intre prezoane. De exemplu, 5x120 este dimensiunea standard pentru BMW, adica - 5 prezoane cu o distanta intre ele de 120 mm. Multa lume stie aceste dimensiuni, insa nu cunosc modalitatea exacta de masurare.
- la masini cu 4, 6 sau 8 prezoane - se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse.

- la masinile cu 5 prezoane - se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.

Back Space - BS

Distanta dintre suprafata de montare a jantei si marginea interioara a acesteia (marginea care este in interiorul jantei, odata montate). Acesta ne ajuta sa ne dam seama daca janta va atinge sau nu anumite elemente ale masinii. Acest parametru nu este inscriptionat pe janta, dar este mentionat in specificatiile acesteia.

Centrarea unei jante


Jantele au doua feluri de centrare pe fuzeta:
- centrate de catre gaura centralica (hubcentric)

- centrate de catre prezoane (lugcentric)

Linia centrala

Este linia imaginara pe mijlocul unei jante vazute din profil. Linia centrala este doar un factor de masurare, in functie de care se determina diferite dimensiuni ale jantei.

Gaura valvei

Un orificiu prin care se pune valva de umflare a anvelopei. De obicei, jantele vin impreuna cu un set de valve, specifice jantei. Exista si valve ascunse, ce nu ies in evidenta, pentru a nu strica design-ul rotii. Pentru acestea, impreuna cu jantele, vine si un ventil special care permite umflarea anvelopelor.

Diametrul de montare

Este diametrul suprafetei ce intra in contact cu fuzeta, la montaj. Se masoara pe partea interioara a jantei, in milimetrii. Este important de stiut acest diametru mentionat in specificatiile jantei pentru a nu avea o fuzeta prea mare sau prea mica, rezultand astfel lipsa stabilitatii si echilibrului. O alternativa la aceasta problema este montarea unor flanse adaptoare, solutie pe care fabricantii de jante o combat.

Alti parametri de clasificare

Greutatea jantelor este de cele mai multe ori specificata in manualul de utilizare si intretinere. Sunt jante din mai multe feluri de aliaje, de la cele mai usoare folosite in mediul raliurilor si al competitiilor oficiale, pana la cele mai grele si mai mari, preferate in general de americanii amatori de "bling-bling". Jantele in sine pot fi de mai multe feluri, in functie de materiale sau componente. Majoritatea jantelor sunt turnate, monobloc. Adica sunt din aliaj turnate in matrite, dintr-o singura bucata. Exista si jante forjate sau/si din doua sau mai multe bucati. Unele jante sunt facute din mai multe bucati pentru a permite schimbarea spitelor sau a "florii" interioare, lasand numai suprafata de contact cu anvelopa. Tot din mai multe elemente sunt si jantele tip spinnere. Finisajul jantelor este si el de mai multe feluri - lucios, mat, in diferite culori, aluminiu polisat, crom, auriu, multicolore sau in culorile aliajului. Mai nou, exista jante transparente, ce au "floarea" prin care trec prezoanele din plexiglas, sau cu efecte de holograma cu diferite imagini. Scopul acestora este pur estetic.

Acum ca lucrurile sunt ceva mai clare referitor la jante, acele elemente ale masinii care ne pun in contact cu realitatea si cu asfaltul, poate pe viitor o sa reusiti sa alegeti cele mai bune si mai potrivite jante pentru masina voastra.

Despre cauciucuri și aici: http://translate.google.ro/translate?hl=ro...%26prmd%3Dimvns

Tabelul de mai jos explica in detaliu fiecare insemn in parte pentru ultima imagine.

1. Latimea anvelopei in milimetrii;

2. Inaltimea flancului (balonului) in procente din latime. Aici 55% din 205;

3. Constructia radiala;

4. Diametrul cercului interior in inci;

5. Indicele de greutate. Aici corespunzator la 560 Kg;

6. Indicele de viteza. Aici corespunzator la 240 Km/h.

This post has been edited by traiang: 9 Oct 2011, 14:23


Attached thumbnail(s)
1.jpg ( Size: 138.76k ) Number of downloads: 1874
2.jpg ( Size: 28.75k ) Number of downloads: 1794
3.jpg ( Size: 54.66k ) Number of downloads: 1923
4.jpg ( Size: 25.2k ) Number of downloads: 1885
5.jpg ( Size: 270.68k ) Number of downloads: 2040
6.jpg ( Size: 79.37k ) Number of downloads: 739
7.jpg ( Size: 14.82k ) Number of downloads: 490


--------------------
laguna 1 laguna 1 2000/facelift - hd 10 kxk
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
scorpion i
post 9 Oct 2011, 14:32
Post #2


Membru autentic


Group: Members
Posts: 525
Joined: 5 May 10
From: Craiova




felicitari pt informatile date. cineva care stie......ms


--------------------
renault laguna 1 11-1998 1.8: 16 v: 120 cp. RXE, gpl milano - GJ-84-ALN
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
xionitax
post 9 Oct 2011, 18:45
Post #3


Membru incepator


Group: Members
Posts: 93
Joined: 7 February 10




MERCI DE INFORMATII!buna treaba.


--------------------
Renault Laguna 1.9 dCi Concorde-2000 - SV - 08 CSL
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
traiang
post 10 Oct 2011, 19:41
Post #4


Membru


Group: Members
Posts: 110
Joined: 23 March 09




Ce inseamna toate acele inscrieri de pe lateral? Iata aici lista:[COLOR=red]



<span class='edit'>10 Oct 2011, 19:41:</span>
1- Latimea sectiunii anvelopei in mm.
2- Raportul dintre inaltimea sectiunii si latimea sectiunii in %.
3- Constructia anvelopei (R= Radiala).
4- Diametrul jantei in inch.
5-Capacitatea maxima de incarcare (indice de sarcina).
6- Indice de viteza.
7- Anvelopa fara camera de aer.
8- Marca si numar aprobare tip ECE.
9- Amplasarea indicatorului de uzura a benzii de rulare.
10- Caracteristici de iarna M&S (Mud & Snow – Noroi & Zapada).
11- Testata si calificata pentru “Utilizare in conditii servere de iarna cu zapada abundenta”
12-Data de fabricatie (saptamâna, anul: deceniul 1990-1999 ).
13-Simbol de conformitate al Departamentului de Transport.
14-Cod producator D.O.T.
15-Tara de fabricatie.
16-Denumirea comerciala.
17-Detalii de constructie de anvelopei (D.O.T.).
18-Marcaj al sarcinii si presiunii (D.O.T.).19-Tipul anvelopei (radial).
20-Marca impusa de reglementarile SUA privind informarea consumatorului (Clasa de calitate).
21- Amplasarea indicatorului de uzura al benzii de rulare pentru iarna.

Indicii de sarcina: (indicele de sarcina arata masa care poate fi incarcata pe respectivul pneu)
Indice/KG
71/345 81/462 91/615 101/825
72/355 82/475 92/630 102/850
73/365 83/487 93/650 103/875
74/375 84/500 94/670 104/900
75/387 85/515 95/690 105/925
76/400 86/530 96/710 106/950
77/412 87/545 97/730 107/975
78/425 88/560 98/750 108/1000
79/437 89/580 99/775 109/1030
80/450 90/600 100/800 110/1060

Indicii de viteza: (viteza maxima la care e garantat cauciucul)
L – 120 km/hM – 130 km/h
N – 140km/h
P – 150 km/h
Q – 160 km/h
R – 170 km/h
S – 180 km/h
T – 190 km/h
U – 200 km/h
H – 210 km/h
V – 240 km/h
W – 270 km/h
Y – 300 km/h
ZR – >240 km/h

Indicatorul de uzura
In marea majoritate a tarilor, limita de uzura a pneurilor este reglementata prin lege. Aceasta variaza de la tara la tara, dar in general este de cca. 1,6 mm. Indicatorul de uzura, incorporat in anvelopa, va ajuta sa va dati seama cand a venit momentul inlocuirii.

<span class='edit'>10 Oct 2011, 19:44:</span>
Sau citiți si aici http://www.4tuning.ro/tehnica-auto/totul-d...-auto-5107.html

<span class='edit'>10 Oct 2011, 20:04:</span>
Dimensiunile standard care definesc o janta, asa cum veti regasi inclusiv pe site-ul nostru, sunt: latimea jantei, diametrul jantei, diametrul gaurii centrale (center bore), numarul de prezoane si PCD-ul (pitch circle diameter) - adica diametrul cercului pe care sunt situate centrele prezoanelor, cel mai adesea denumit mai scurt distanta intre prezoane. De exemplu, veti regasi la jantele de otel pentru Logan urmatoarele specificatii :
6 x 15 - reprezentand latimea jantei de 6 inci (1 inch=25.4 mm) si diametrul jantei 15 inci (toli); prindere 4 x 100 x 60 - reprezentand numarul de prezoane x PCD in mm x gaura centrala in mm; offset-ul sau Et-ul - 50mm.
In imaginea de mai jos, cu sectiunea jantei, aveti o reprezentare grafica a sectiunii unei jante unde puteti identifica elementele enumerate, urmand ca in continuare sa va dam mai multe detalii despre fiecare in parte.
Deoarece latimea si diametrul jantei sunt usor de inteles si identificat, vom acorda mai multa atentie celorlalte elemente ale jantei.
Diametrul gaurii centrale este o dimensiune importanta deoarece difera in general de la masina la masina, astfel ca desi prinderea la Audi A4 de exemplu e aceeasi cu cea de la Mercedes Clasa S, nu am putea monta aceleasi jante - interiorul la A4 fiind de 57.1 mm, in timp ce la Clasa S este de 66.5mm. Sunt producatori la care diametrul gaurii centrale difera de la un model la altul, motiv pentru care exista mai multe variante de jante de otel pentru fiecare marca auto. La jantele de aliaj, in special cele aftermarket de care ne ocupam si noi, se practica cel mai adesea diametre centrale universale, mai mari, pentru a acoperi o gama mai larga de modele auto, utilizandu-se inele de centrare standardizate pentru montarea pe modele diferite.

Et-ul sau offset-ul este o dimensiune care da de multe ori batai de cap deoarece are un mod de functionare "pe dos". Offset-ul este distanta dintre centrul imaginar al jantei si fata interioara a jantei care va veni lipita de fuzeta, si cu cat este mai mic cu atat roata va fi scoasa mai in afara aripii si invers, cu cat e mai mare, janta va fi mai in interior, sub aripa. Offset-ul poate fi si negativ, dar in special pentru jantele 4x4 sau utilizate in offroad, care sunt mai mult scoase in afara planului lateral al vehiculului. Fiecare producator are o plaja mai mica sau mai mare de dimensiuni in care se poate incadra offset-ul unei jante astfel incat acestea sa se potriveasca in conditii de maxima compatibilitate cu masina, chiar daca nu sunt identice cu dimensiunile jantelor echipate din fabrica.

Prinderea jantei, definita de numarul de prezoane si de distanta intre prezoane (diametrul cercului pe care se afla prezoanele), este un alt element distinctiv intre marcile auto cand vine vorba despre jante. La jantele in 4 prezoane se poate masura ca si distanta diagonalei patratului format de prezoane, sau utilizand formula data in imagine, care se aplica pentru aflarea PCD-ului jantelor cu 3,5 sau 6 prezoane.

In plus, veti mai gasi si anvelope, descrise spre exemplu, in felul urmator: 205/55R16 Dunlop Wintersport 3D 91T . Deoarece anvelopele sunt mult mai populare decat jantele, o sa enumeram pe scurt semnificatia fiecarui element : 205 reprezinta latimea benzii de rulare in milimetri, 55 (55%) reprezinta cat la suta din latimea benzii de rulare este talonul (peretele lateral) iar 16 este diametrul jantei pe care se pot monta.

<span class='edit'>10 Oct 2011, 20:08:</span>
Iar aici puteti proba cum ar sta anumite jante pe mașina voastra http://www.anvelopetop.ro/stiri-anvelope/3...-masina-ta.html

10 Oct 2011, 21:47:
Monitorul Oficial[COLOR=red]
Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere si destinatia sumelor încasate de catre personalul împuternicit cu atributii de inspectie si control în urma aplicarii sanctiunilor contraventionale specifice activitatii de transport rutier .

This post has been edited by traiang: 10 Oct 2011, 21:47

Attached thumbnail(s)
1.jpg ( Size: 336.24k ) Number of downloads: 364
sectiune_janta.jpg ( Size: 36.22k ) Number of downloads: 241


Attached File(s)
Attached File  MO_2011.pdf ( 141.12k ) Number of downloads: 78


--------------------
laguna 1 laguna 1 2000/facelift - hd 10 kxk
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Adi R5
post 10 Oct 2011, 23:08
Post #5


Membru autentic


Group: Members
Posts: 2.431
Joined: 29 August 06
From: A R A D




felicitari pentru topic...insa corect era sa fie postat aici :

http://www.reno.ro/jantele-ce-dimensiuni-a...ra-t145162.html


--------------------
Renault Espace 2007
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
traiang
post 11 Nov 2011, 21:22
Post #6


Membru


Group: Members
Posts: 110
Joined: 23 March 09




Da, ai dreptate am greșit,.....acum e făcută.. sper să nu fi supărat pe nimeni până acum si nici dacă mai postez aici!
Vreau să fiu de folos și altora că și eu am fost ajutat de acest forum!

Ar fi un lucru bun dacă am scrie aici ce "ET" avem la jante care nu au făcut probleme și se potrivesc perfect. După cum știți dacă ai un "ET" necorespunzător șansele sunt mari să-ți stici de la bucșe, rulmenți,...și alte chestii, iar la viteză mai mare se simt trepidatii pe volan.(cel puțin așa se zice)
ET- este un indice foarte important pe care cei mai mulți dintre noi îl ignoră doar pentru a avea jante care să arate bine.
Eu am jante originale, stea 6,5Jx15CH ET 50, și nu am avut nici o problemă.
Dar ce facem când nu găsim jante pe dimensiunile originale. Până la ce valori negative sau pozitive ale "Et"-ului ne putem aventura.
Am găsit un link care ar putea interesa despre alegerea jantelor-cauciucurilor http://www.rimsntires.com/specs.jsp

-când introduceti dimensiunile anvelopei standard (pictograma stanga), valorile la "offset" sau janta se seteaza automat.
-când introduceti dimensiunile pentru anvelopa noua pentru comparatii (pictograma dreapta), trebuie sa setati valorile manual la "offset" evident aceleasi valori ca si in stanga daca mergeti pe aceeasi janta.

Apoi mai jos sunt ceva explicatii vis-a-vis de valorile noi ale jantei sau anvelopei, gen: viteza reala, daca este prea aproape de suspensie s.a.m.d.
In mod normal intre dimensiunile standard ale rotii si valorile noi ar trebuii sa existe o toleranta de pana in 3%. biggrin.gif


This post has been edited by traiang: 11 Nov 2011, 21:33


--------------------
laguna 1 laguna 1 2000/facelift - hd 10 kxk
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Reply to this topic Topic OptionsStart new topic

1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 2nd May 2024 - 04:11
Dacia